{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.155 visninger | Oprettet:

vedr. skade, dele der ik kan skaffes? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Hvis man har haft en skade på sin mc og der er dele i restordrer..
1 år efter får man at vide at disse dele ikke kan skaffes, da de ikke laves mere.
Hvad så?
Forsikringen er indblandet på vedkommende der skadede mcén og værkstedet står jo med opgaven.
Det er kun kosmetisk, men der er udstedt et gavekort på de 3 dele til når de kom på lager igen. (hvilket de så ikke gør)

Hvordan behandler man denne sag?
Skal værkstedet prøve at finde delene brugt? eller skal der kompenseres i form af penge?

Det kan vel i bund og grund ikke være ejeren af mcéns problem, men værksted/forsikringens problem?
på forhånd tak for svar.

MVH Ane

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  vedr. skade, dele der ik kan skaffes?
  • #1   19. dec 2007
    får at vide i min øre-snegl at én mener at man, hvis man ikke kan skaffe delene og derved ikke får mcén tilbage i den stand den var før ulykken, så bliver den set som totalskadet og man får pengene for den..?
    Nogen der ved noget om dette?

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
    #2   19. dec 2007 Har du overvejet at for det første fortælle hvilken MC det er, og for det andet kigge på ebay?

Man kan finde de særeste ting derinde....

• #3   20. dec 2007 Hej
    Det med at totalskade mcen på grund af manglende dele, tror jeg simpelthen ikke på, men det ville selvfølgelig ikke være så ringe.
    Tror bestemt at forsikringen vil montere brugte dele, og begrunde det med at de dele der sad på den, jo heller ikke var sprit nye. Mener egentlig ikke man kan forlange at få nye dele på en brugt mc ved en evt. skade.

• #4   20. dec 2007
    Ved det godt.. men det er ikke spørgsmålet..
    Jeg ved at man kan finde de dele brugt(er ikke umuligt ihvertfald) det er mere hvordan værksted og forsikring bør reagere.. og hvad man typisk gør i den situation

• #5   20. dec 2007
    Ole: Okay, men så skal værkstedet jo skaffe de brugte dele.. :o)
    Men hvis de ikke rigtigt vil det, så skal de jo bare tvinges hvis det er den måde man gør det på.

• #6   20. dec 2007 Hej igen.
    Ja selvfølgelig skal værkstedet skaffe delene. Jeg går ud fra at de selv har sagt ja til at fikse cyklen, eller hva???
    Lyder bestemt ikke som et seriøst værksted. Har da ikke før hørt at det skulle være noget problem at montere brugte dele, de må jo bare ta den tid/pris det skal være overfor forsikringen.

Mvh Ole

• #7   20. dec 2007 Prøv evt. at ringe til Yamaha importøren eller Fisker MC (link fjernet) og hør dem ad mht reservedelssituationen.

Jeg fik også at vide af værkstedet at det var helt umuligt at få en bestemt del hjem. Mistede tålmodigheden efter 1½ måned og ringede til sidst selv til fisker mc, som fortalte at de kunne se Yamaha havde den liggende på deres lager i Holland og at de kunne skaffe den hjem på 2 dage...

• #8   20. dec 2007
    Jeg tror bestemt det er sløvhed for værkstedssiden af.. "den kører jo fint" JA, det gør den, men den ser stadig grim ud og de dele har I takseret men de er jo ikke skiftet..

• #9   20. dec 2007
    Tak for tippet christian :o)

• #10   20. dec 2007 hmm har nu også hørt det med totalskade... men tør ikke vide mig sikker i sagen...

• #11   20. dec 2007 Hvad er det for nogle dele ?

• #12   20. dec 2007 hvis det er er kosmetiske stumper og de vitterligt ikke er til at skaffe fra nye, så må de købe brugte og få dem malet/ lakeret etc..

bare giv dem noget røg, og få det fikset !

• #13   20. dec 2007 skru bissen på ! ! !
    vil tro der gælder samme regel som til biler. er den skadet for over 65 % af værdigen, skal den total skades. er ikk sikker.
    alt kan forhandles.. ihvertfald til en vis grad smiley
    kan de ikke skaffe nye eller brugte dele vil jeg mene at de gamle skal renoveres eller der skal gives en passende kompention...
    held og lykke med fighten

• #14   20. dec 2007 att. Frank M
    Ja,der gælder samme regler som ved biler: over 75% af handelsværdien,så er den totalskadet-
    Blot til orientering.

• #15   20. dec 2007 ved ikke helt hvordan det forholder sig med skadede mcere, men det sker nu og da at ved bilskader bliver der brugt brugte dele og sågar uoriginale dele, forsikringsselskaberne er som os andre, de sparer hvor de kan,
    udover det er det dårligt forsikringsarbejde hvis de har takseret en mc til at den skal laves og man så ikke ka få dele til den

• #16   20. dec 2007 Den totalskade kommer man næppe igennem med, hvis cyklen ellers kan bringes i forsvarlig stand.

Man kan forsøge at komme overens med forsikringen om en sum penge eller lignende.

Jeg tror det er vigtigt at man som ejer i den situation beslutter sig for, at diskutere med en af parterne - nok forsikringsselskabet. Kan delene ikke skaffes, så kan de ikke skaffes!

Med gavekortet inde i ringen, er sagen jo fra både forsikringsselskabets og forhandlerens side "udredt".
    Der skal altså noget andet til.

Kan delene muligvis skaffes gennem andre kanaler end reparatøren, er det jo også via forsikringsselskabet dette skal financieres. Det gælder sådan set også for brugte dele.

En ting er i hvert fald sikkert - et gavekort på dele, der ikke kommer hjem er ingen løsning! Dette kunne være åbningsvinklen overfor forsikringsselskabet.

Har du overvejet at få andre varer til samme værdi(den takserede) og så selv skaffe de brugte dele??

Det efterlader forhandleren med nogenlunde samme avance, forsikringsselskabet med samme omkostninger, og hvis du får noget, du alligevel ville købe, slutter du med at have brugt de samme penge. Det kunne være et godt kommercielt kompromis med lutter vindere.

• #17   20. dec 2007 -> Johnny F

Jep, du har helt ret. Min kone smadrede vores bil for et par uger siden, og vi fik af vide af værkstedet at den ville blive repareret med brugte dele. "Heldigvis" for os, var den totalskadet... smiley

Jeg har desuden en tidligere kollega, som kører på en ZZR 1100. Den blev væltet af en bil, som bakkede ind i den. Udstødningen blev ikke skiftet, grundet at den "jo ikke var ny", så han måtte leve med ridserne og småbulerne i den. Og så blev den godt nok omlakeret på den ene side, men den fik ikke klarlak over klistermærkerne (som den var født med), så der var stor forskel, når man kiggede på den på den ene side, kontra den anden. Og selvom han klagede over det, var der intet at gøre... de ville IKKE betale for mere. Så jo... de sparer bestemt penge, hvor de kan!! Man skal dog også holde øje med værkstedet, som godt kan finde på at "spare" lidt også. Det har jeg også prøvet på en tidligere bil (men de kom til at lave det om). smiley

• #18   20. dec 2007
    Tak for de mange input.

dvs. forsikringen skal finde ud af hvad der skal ske og f.eks udbetale pengene til delene. HVis de skaffes brugt skal værkstedet så montere dem uden beregning, som de ellers skulle i forbindelse med gavekortet...

• #19   20. dec 2007
    Hvis det ikke er en selv der har skadet mcén, så er det vel den der har skadet den/vedkommendes forsikring der skal bringe tingene i orden igen?
    I samarbejde med det værksted der er valgt til at bringe cyklen i den stand den var før skaden?

• #20   20. dec 2007 Ane:

Du er nødt til at skille sagerne lidt ad:

Forsikringen og dens ansvar ligger i forhold til cuklen og cyklens (policens) ejer.

Hvad der ligger mellem ejer og den fører, der på ulykkestidspunktet har kørt angår kun forsikringen, hvis brugeren ikke har haft ret til (kørekort) at køre cyklen eller hvis køreren f.eks har været defineret som en såkaldt "ung", der udløser en større selvrisiko.

Alt andet er noget fører og ejer aftaler hinanden imellem.

Er der ikke truffet nogen forudgående aftaler, har ejer ingen specielle krav at rejse mod den der har kørt - barskt? muligvis, men det ligger jo helt uden for forsikringens kontrol.

• #21   20. dec 2007 forresten:

Hvis cyklen f.eks har stået parkeret og nogen har væltet den, er det "nogens" ansvarsforsikring, der skal dække smiley

Så skal man bare have "nogen" til at medvirke. Det betyder du skal vide, hvem det er og hvilket forsikringsselskab vedkommende benytter. Så håndteres det hele mellem dit og vedkommendes selskaber.

Alt det her er helt sædvanlig procedure, og har som sådan ikke noget at gøre med, at der ikke kan skaffes dele.

• #22   20. dec 2007
    Har fundet nærmere information og er ved at få klarlagt tingene.. noget stemmer ikke helt har jeg fundet ud af.

Tak for jeres input.

• #23   20. dec 2007 Afhængigt af hvad det er for nogle dele kan det være at de også bliver brugt på andre modeller. Suzuki er ret gode til at genbruge dele imellem modellerne.

Jeg har selv købt et par brugte stumper hos (link fjernet) som jeg ellers skulle have betalt en formue for hos Suzuki. Så kig evt. på deres hjemmeside og giv dem et kald.

• #24   20. dec 2007 Eddie ¤:
    Jeg har set en tilsvarende sag, men det var KUN pga. der var gamle ridser i forvejen. Bliver noget ridset som var i god stand inden skaden vil enhver god forsikring skifte delen eller evt. male den. Hvis du kigger i mit galleri vil du også kunne se at udstødningen på VFR'en er brugt med der tilhørende små-ridser men ikke skadet. Den bliver nu skiftet til en ny pga. den fik et par ridser ved et styrt. Sådan SKAL det være, ellers bør man straks skifte forsikring.

Kommentér på:
vedr. skade, dele der ik kan skaffes?

Annonce