{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oktan 100 benzin....
  • #1   25. jan 2020 Højt octan tal hjælper kun hvis din maskine er bygget / justeret ind til det. Oktan tallet er værdien for hvornår benzin selv antænder. Jo højre oktan jo mere kompression og tidligere tænding kan du køre med. Men har du en maskine der er bygget til at klare 92 oktan hjælper det ikke en fis at hælde oktan 100 på. Medmindre det er en indsprøjtnings maskine med banke sensor som dermed selv kan regulere tændingen.

  • #2   25. jan 2020 jeg har supergode erfaringer med, det giver en anelse uanset hvad

  • #3   26. jan 2020 Jo men med 11,4 hk giver det bare ikke mærkbar forskel , Spar pengene og vent på medvind .... Den mangler jo ikke resten men det hele smiley

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #4   26. jan 2020 100 Oktan er langt mere aktuel nu end tidligere, idet disse Exx tilsætninger danner vand i vores tanke - så jo mindre Exx jo bedre! Og lige HER kommer Oktan 100 ind som en klar redning smiley

  • #5   26. jan 2020 E10 fjerner vel snarere eventuel vand i tanken? Det er vel ikke sådan at E10 benzin i en lukket motorcykelbenzintank bare ligger og suger og suger fugtigheden ud af den omgivende luft indtil der kun er rent vand i tanken?

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #6   26. jan 2020 Tjek det nu ud og undgå dine antagelser..... hvis du ikke har nogle skrupler overfor din motor, så fortsætter du bare med sprit-kørsel smiley (gælder ældre maskiner)

    Spoiler-alert: Der er lavet utallige tests med både e5/e10 som *alle* viser, at den trækker vand.....


  • #7   26. jan 2020 Ja, etanol kan optage en vis mængde vand. Det er vel derfor gamle motorcykler kan have gavn af karburatorsprit... uden at gå i stykker, så vidt jeg ved??

    Men at spritten kan optage en smule vand, er jo ikke ensbetydende med at den lukkede benzintank står og suger vand ind fra fra luften uden for.


  • #8   26. jan 2020 Takker for svarene smiley Maskinen har indsprøjtning, ikke sikker på om den har bankesensor, men glæder mig til at prøve oktan 100 smiley

  • #9   26. jan 2020 Og bagefter prøver du så 95 efterfulgt af 98 fra OK eller Ingo og ser/mærker, om den følte forskel er større med 95-100 eller 95-98 smiley

  • #10   26. jan 2020 Uanset mængden er ethanol kun den ene komponent i klassisk karb.sprit til at holde vand i benzinen opslemmet. Den anden fåes i næsten ren form som k-skydd/karb.skydd i 0,5l-flasker hos bl.a. Biltema, se navn i mine tidligere indlæg om samme. God ide at tilsætte benzinen, hvis der er frit vand i bunden af tanken smiley

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #11   27. jan 2020 #7 - der er lavet en del tests ift. gamle tanke, plastflasker osv. Det varierer op til hele 10% optagelse af vand - selv om disse er lukket (læs: kapsel eller dæksel er fast/lukket), så optagelsen af vand sker altså (også) fra det "lukkede system". Det er ganske voldsomt og kan på ældre motorer mærkes... så den gode gamle kending med at tanke HELT OP, sætte til vinteropbevaring.....NO GO! smiley

  • #12   27. jan 2020 Nu er jeg nok ikke helt med: Mente at tanken bør fyldes helt før vinteropbevaring for at bevare benzinens kvalitet - men også ved opbevaring af mc ved lav temperatur for at undgå indvendig rust i tanken ??

  • #13   27. jan 2020 Ja, under normale omstændigheder, så fyld tanken helt op uanset om det er e5 eller e10 benzin (eller benzin helt uden ethanol). Der vil måske være op til omkring en halv liter luft i toppen af tanken, men brændstofblandingen vil altså ikke stå og trække 10% vand ind i løbet af vinteren.

  • Jesper H
    Jesper H Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Svar: 39
    #14   27. jan 2020 Det er muligt du ikke kan gøre brug af det højder oktantal, men da Oktan 100 indeholder mindre ethanol (max 5%) vil du få en højre samlet brændværdi og kunne køre længer på literen, om end nok marginalt.
    Ethanol’s brændværdi er ca. 30% laver end ren benzin.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #15   27. jan 2020 #12: Det gør ingen forskel - der vil altid være fugt (vand) at udtrække- og det havner solidt i alle e5/e10 blandinger. I det gode gamle dage, tja, der var det god latin at fylde tanken "helt op" så knallerten kunne henstå over vinteren.......og undgå rust i tanken! Sådan er det ikke mere.... Prøv at søge på YouTube - der er faktiske en gut (dansk) som har lagt et ganske informativ klip op, hvor han viser hvor meget vand der samles i en e5/e10 på blot én uge... du vil blive overrasket! smiley

  • #16   28. jan 2020 E10 er ganske enkelt en klimapolitisk bæ.

    Forsøg har vist at når ethanol indholdet kommer over 7%, så stiger vandoptagelsen betragteligt. Og en mc tank er netop ikke en lukket beholder, ellers ville den danne vacuum ved normal brug....

    Energi indholdet i ethanol er betydeligt lavere end i benzin, til gengæld er oktantallet højere og det forbrænder en smule langsommere end benzin. Det sidste gør det sværere at udnytte energien, da stemplet allerede er på vej ned, når trykket stiger. Det første gør at benzinselskaberne kan tilsætte benzin med lavere oktantal for at opnå oktan 95. Dette giver dem et overskud af højoktan benzin, som de så med EU's lovprisning kan sælge til overpris. I gamle dage var forskellen på 95 og 98 oktan 20-50 ører, i dag er den minimum 1 kr. På trods af den burde være billigere at fremstille også uden brug af mtbe.

    Og så lige en at tænke over: Hvad mon der sker med det samlede oktantal, når de 10% ethanol er blevet vandmættet og udskiller?

    Bonus info: Karburatorsprit er isopropylalkohol, ikke ethanol.
    Forskellen er at ethanol er hygroskopisk = vandsugende, samt at ethanol er betydelig mere aggressiv overfor visse typer komposit, gummi og aluminium.


  • #17   28. jan 2020 Der er både isopropanol og ethanol i de karburatorspritter, jeg har kigget på. Isopropanol er også hygroskopisk ligesom ethanol.
    Tanken er selvfølgelig ikke hermetisk lukket, men der er meget lille adgang til den omgivende atmosfære.

    Nu skal det ikke forstås sådan at jeg elsker biobenzin. I går gjorde jeg mig umage med at finde en tank med e5 benzin til bilen og tankede oktan 100 e5 benzin hos Shell - til næsten en krone mere end standardbenzinen. Det er en ældre bil, men skulle kunne klare e10. Jeg kører dog ikke så meget, og der kan gå lange tid før jeg tanker igen, og derfor kan bilen komme til at stå med halv fuld og senere kvart fuld tank i længere tid osv.


  • #18   28. jan 2020 #17 - den måtte jeg lige følge op på, og du har ret. Der sælges en del karburatorsprit / -væske bestående af en blanding af ethanol og isopropanylalkohol / propan-2-ol (IPA). Borup kemi's karburatorsprit, er dog ren IPA.

    Jeg har selv tanket oktan 100 fra OK på min panda 1,2. Ikke nogen raket og det burde ikke gøre den store forskel om jeg tanker E10 / RON 95 eller E5 / RON 100, men....
    Efter jeg den seneste måned synes min motor opførte sig underligt, specielt ved lave omdrejninger tænkte jeg først at der var noget galt med tændrør / tændspole, samt jeg havde observeret at den kørte ca 1 km kortere pr liter. Lidt kortere på literen var forventet med E10, da energiindholdet er lavere, men ikke så meget på en lille bil.

    Efter at have tanket E5 / RON 100 var der INGEN problemer ved lave omdrejninger! Jeg har ikke tanket siden, så har ikke et præcist forbrug tal endnu, men ifølge mit instrument, ser det ud til at være "normalt" hvis man kan kalde E5 / RON 95 for normalt!

    Jeg er IKKE fan af ethanol i benzin og jo mere jeg undersøger det, des mere undrer jeg mig over beslutningen om at indføre det og på hvilket grundlag den er truffet.
    Det ser dog ud til den hænger sammen med en beslutning om at nedbringe indholdet af aromater i benzin. Dette har gjort det svært at opretholde et ordentligt oktantal, uden at gå på bekostning af damptrykket, der ville blive for højt. For at omgå dette er man begyndt at tilsætte MTBE, selv i oktan 95, så vidt jeg kan se på produktdatablade.

    Indholdet af MTBE var netop grunden til at oktan 98 blev fjernet fra de fleste standere tilbage i 00'erne!

    Men for at opsummere, så er E10 / RON 95 ikke et alternativ for mig, hvis jeg på nogen måde kan undgå det! Også selvom det ofte er mere end 1 kr dyrere pr liter og jeg både kører langt til og fra arbejde, samt en hel del i min fritid i såvel bil som på mc.

    I'm not a fan!


  • #19   28. jan 2020 Så vidt jeg ved, er det for at nedbringe CO2 udledningen, at man har indført bioethanol i benzinen. Råoliebaseret brændstof tilfører jo udelukkende co2 ved afbrænding, mens plantematerialet, man udvinder ethanolen fra, jo har "opsuget" en del co2 under væksten, så der er en del "recycling" af kulstoffet.

  • #20   28. jan 2020 Bare man så husker at medregne den energi det kræver at dyrke og oparbejde plantematerialet til ethanol, kontra den energi det kræver at fremstille benzin.

    Ikke at forglemme den ikke betydelige ekstra afdampning, der er fra ethanol blandinger, kontra ren benzin.
    De ekstra omkostninger ved haveri, dyrere additiver for at overholde kvalitetskrav ift brændstofkrav er en anden sag.

    Lad os blot håbe at al bioethanol kommer fra 2. generationsanlæg, der anvender overskuds materiale i form af halm (som ellers kunne benyttes direkte i halmfyr) og ikke fra primære afgrøder, som hvede, majs eller sukkerrør importeret fra eksempelvis Sydamerika....


  • #21   28. jan 2020

    profilbillede
  • #22   28. jan 2020 Fin liste ovenover, men tallene passer nok ikke længere. I 2020 er alle 95 benziner vel e10 og ikke e5?

  • #23   28. jan 2020 Havde selv en Keeway RKS 125 og der var intet at mærke da jeg fik fra oktan 95 til 100.

    Den maskine er så sløv at den skal ned i 4 gear for at komme op ad en mellemstejl bakke.


  • #24   29. jan 2020 Nu har vi kørt en hel del i Tyskland på mc ( min fjr 1300 2012 , fruens 600 Fazer 08) når vi tanker e10 eller oktan 102 kører vi ca 1 - 1,5 km længere på literen og der er stor mærkbart gasrespons og tror da også der er et par pruheste extra , så tank du bare ??????????????????????

  • #26   29. jan 2020 95 oktan er fuld af sprit der binder vandet det er lortebenzin så fuck om 100 giver effekt det er meget bedre for din motor der er lavet film om det på utube hvor man kan se hvormeget mere vand man får i tanken

  • #27   29. jan 2020 Jo det kommer vand i tanken selv om det er lukket kondens meget

  • Sigurd C
    Sigurd C Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 1 Svar: 6
    #28   29. jan 2020 Jeg har ingen mening om E05 vs E10, der står mange fornuftige ting om det i de tidligere indlæg. Men jeg har en (subjektiv) mening om oktan 100/102 vs 95. Både min gode gamle 'bayerske frøken' BMW K75 '88 og min Ford S-max (Volvo T5 2,5 5-cyl turbo 220 hk) er rigtig glade for oktan 100 smiley - Frøken K (som er ret højkomprimeret for sin årgang) reagerer kvikkere på gassen og bundtrækker uden muks, jeg ved ikke om der er ekstra hk...er også ligeglad. Bibi derimod (S-max med Volvo-hjertet) får helt klart ekstra kræfter - det kunne man måske også forvente, pga turbo, bankesensor osv. Og efter jeg faldt for fristelsen til lidt ladeluftkøler/tyk udstødning/ECU remap m.v. (gik fra 215 til 285 hk målt) , så var det meget tydeligt - hun blev direkte sur over 95... der er altså forskel. Men jeg ville jo heller ikke sige at Ålborg juleakvavit og Høker snaps er det samme smiley

  • #29   29. jan 2020 En gut har lavet en video med 2 kolaflasker med 1/4 fuld står i mørke en uge samme temperatur den med sprit er der over 2 cm vand i bunden den anden 4mm så det betyder noget

  • #30   29. jan 2020 Hvad med et link til den video? Jeg kunne da godt tænke mig selv at lave eksperimentet, hvis det endelig skal være.

  • #31   29. jan 2020 har en F 800 GS, har på mine turer i EU altid sigtet efter Shell V power, kørte altid ca. 30 - 40 km mere på en tank + motoren fik en bedre lyd og mere kraft.
    Det ny kemisk sammensat 100 oktan er lige så godt og pengene værd.
    Det ny benzin har også vist i test i Tyskland er meget ren


  • #32   30. jan 2020 Hvis man bruger hele tanken samme dag på sin mc gør det vel intet dårligt for motoren ?
    Kun hvis den står stille 14 dage at E10 opsamler vand der skal igennem systemet ?


  • #33   30. jan 2020 #32 Helt så simpelt er det ikke.

    Erhanolen kan godt være mættet fra den jordtank, hvor det har været opbevaret inden du tanker. Det vil sige du tanker en blanding af benzin, ethanol og vand, med et oktantal på ??
    Selv hvis den ikke har suget vand, så kan det gå galt, hvis dele i din motor ikke tåler ethanol, det kan tage skade på et øjeblik. Prøv eksempelvis at hælde sprit på plexiglas (PMMA), det vil blive skørt og revne næsten øjeblikkeligt. Polycarbonat (PC) er også et gennemsigtig komposit produkt, ikke helt så glasklart, men det tåler sprit bedre. Så alt efter materielet, så kan skaden ske på et øjeblik.


  • #34   30. jan 2020 Så ligegyldigt hvilken mc du har ville den ha bedre af at tanke oktan 100 med E5 ?

  • #35   30. jan 2020 Lasse, på langt de fleste benzindrevne køretøjer, hvir du mærker en forskel i bundtræk på 95 og 98/100/102, er forskellen størst mrllem 95 og 98 IMHO smiley

    Så 98 E5 er det fornuftige valg, med mindre du tillægger mærket betydning smiley


  • #36   30. jan 2020 En ting er vandet i tanken, det næste er at de fleste pakninger i de ældre motorer ikke kan holde til det!
    Min mekaniker ven har allerede set motorer på biler som er smadret på grund af E10. så ligegyldigt hvad bør alle med ældre maskiner køre på 98+, som ikke er omfattet af EU lovkrav om mængden af ethanol..


  • #37   30. jan 2020 De videoer på youtube, jeg har kunnet finde omkring, at folk hælder benzin på plasticflasker, og at der så kommer vand i bunden, handler om, at man netop tilsætter vand for at se, hvor stort ethanolindholdet er, og hvordan man kan fjerne ethanolen ved hjælp af vand.
    Hvis man har 100ml e10 benzin og tilsætter 20ml vand, ryster det og lader det henstå, vil vandet trække ethanolen ud af benzinen. Så man i bunden af beholderen kan se 30ml klar ethanol/vandblanding, mens der ovenover er 90ml gullig benzin. De 10ml (af de 30ml) er altså ethanol fra benzinen. Tilsætter man 20ml vand til 100ml benzin uden ethanol, kommer der kun et bundfald på de 20ml vand, som man har hældt i. Så er der nogen, der har en stor beholder, hvor de kan tappe sprit- og vandblandingen i bunden fra. Hvis man fjerner ethanolen, skal man selvfølgelig vær opmærksom på, at oktantallet falder.

    Men altså de eksperimenter på youtube, jeg kunne finde, handler om, at man tilsætter vand for at trække ethanolen ud, og ikke at det er ethanolen der trækker vandet "ud af det blå" i en lukket flaske.


  • #38   30. jan 2020 Her er et link jeg synes han forklarer tingene rimeligt tydeligt smiley https://www.facebook.com/159032548063284/videos/168975254456772/

  • #39   30. jan 2020 #38 - Videoen er desværre ikke tilgængelig.
    Hvilken gruppe er det inde i?


  • Kjeld K
    Kjeld K Tilmeldt:
    nov 2015

    Følger: 1 Svar: 10
    #40   30. jan 2020 tro det helle munder ud i en gang politisk makværk og klima idioti/tosser der kun har en ting i hovedet at vaske hænder og indkræve afgifter på falske forudsætninger om vi andre køre korte eller længere pr. liter eller om vores køretøjer går godt eller dårlig vil de skide på er alvorlig bange for jeg har ret mvh kkk

  • #41   30. jan 2020 Den var i polo 6r6c gruppen det er ikke lykkes mig at finde den igen

  • #42   31. jan 2020 Okay. Når jeg næste gang køber en dunk benzin til plæneklipperen, vil jeg da prøve at hælde noget på to flasker. Den ene 1/4 fuld og den anden helt fuld og så se, hvad der sker.

  • #43   31. jan 2020 Det han gjorde var han lavede 2 med ligemeget i ca 1/4 fuld og lod dem stå samme sted i en uge eller mere og så kunne man se hvormeget vand der var i bunden os selv om han rystede flasken bunfaldt vandet næsten med det samme når det først var der

  • #44   31. jan 2020 Ja, den ene flaske må så have været med e5 eller e10 og den anden med ren benzin.

  • #45   31. jan 2020 Det var med E5 vs E10

  • #46   14. feb 2020 Jeg lavede et helt uvidenskabeligt forsøg:
    Jeg målte nøjagtigt en liter vand og 3 liter E10 op. Så hældte jeg vandet i en gennemsigtig dunk og lod det stå lidt så luften kom ud. Derefter hældte jeg forsigtigt - som når man hælder et glas porter op - benzinen i dunken.
    Nu skete der så noget underligt: Der var nu 0,9 liter vand i dunken, og 3,1 liter "benzin". Jeg rystede så dunken kraftigt, så vand og benzin blev blandet, og lod den stå natten over.
    Næste morgen var der 1,2 liter vand i dunken, og 2,8 liter benzin. Jeg sendte så en høflig mail til det pågældende benzinselskab og bad om en forklaring - som jeg ikke har fået efter 14 dage. Jeg sendte så også en mail til værdiløse FDM og spurgte dem, men det havde de ikke kompetence til at udtale sig om, men åbenbart kompetence nok til at anbefale det. De foreslog at jeg kontaktede benzinselskabet.
    Naturligvis kan jeg bare hælde 100 oktan på, men det er jo væsentligt dyrere. Det stinker langt væk af fusk.
    Hvis man nu kunne sætte et billede på her, kunne jeg dokumentere set, men prøv selv ! Jeg vil tro man med forsigtighed kan tappe den rene benzin fra, og den må indeholde mere kalorier og derfor udvikle flere hypper end før, da jeg formoder en del af de det ekstra vand er sprit.
    Jeg kender en styrmand der konsekvent gør det på deres MOB både - de små redningsbåde alle færger har - for her kan man ikke risikere at der er vand/sprit nederst i tanken så møget ikke starter.


  • #47   14. feb 2020 Problemet med at separere erhanolen ud er blot at den resterende benzin har et lavt oktantal. En anden vigtig faktor er damptrykket, da det også bliver justeret i forhold til den solgte E10 blanding. Det er ikke bare lige.

    Vi bliver holdt gidsler i et spil med politiske løfter og lysegrønne drømme uden ret meget hold i virkeligheden.


  • #48   4. jul 2021 Jeg forstår ikke at nogen ikke finder sandheden ved dette helt simple forsøg:
    Sæt bilen, MC'en eller allerbedst en prøvemotor i et dynamometer.
    Hæld 1 liter 92 oktan i en separat tank, mål motorens ydelse.
    Byt tanken ud med 1 liter 95 oktan, mål ydelsen.
    Byt tanken ud med 1 liter 100 oktan, mål ydelsen.
    Det tager måske et par timer, men al " jeg synes", " Jeg fornemmer" eller " Jeg tror er afløst af målbare facts, der i givet fald kan reproduceres. Videnskab i stedet for følelser.
    Jeg foreslog det for FDM, der har alle faciliteter til at gøre forsøget, men de svarede aldrig. Det gennemhuller måske den politiske korrekte dagsorden.


  • #49   4. jul 2021 #48 de forsøg er vist lavet, flere gange. Jeg googlede octane and power.
    Et af resultaterne:
    https://www.caranddriver.com/features/a28565486/honda-cr-v-vs-bmw-m5-ford-f-150-dodge-charger/


  • #50   5. jul 2021 Ganske interessant, men det handler mest om lavoktan benzin - skift fra 87 til 91/93 oktan. Tallene for Forden er interessante, og man fornemmer at motorstyringen spiller kraftigt ind. Forden er endnu mere interessant nu, for der kører nogle af dem rundt med en 2-takt dobbeltstemplet Achates dieselmotor med indsprøjtning.
    Min MC, 900 cc, 10,5:1 kompression og 98 HK lever fint på den 92 oktan fabrikken anbefaler, og jeg mærker absolut ingen forskel på om jeg hælder 92 eller 100 oktan på den. Det eneste jeg er bekymret over, er al den forb.... sprit der blandes i benzinen.
    Jeg savner stadig en rå motortest uden accelerationstider og den slags usikkerhed: Hvad yder motoren i en prøvebænk?


  • #51   5. jul 2021 High on Cars lavede noget i den stil for noget tid siden med 2 eller 3 forskellige biler, og hvor der ses markant forskellige resultater alt efter hvor højtydende motor der sad i bilen.

    (det er nok ikke specielt videnskabeligt, men sjovt og også lidt informativt)

    https://www.youtube.com/watch?v=Kkt6taDeuFE


  • #52   11. jul 2021 Må lige korrigere Jacob: Det er meget informativt smiley

Kommentér på:
Oktan 100 benzin....

Annonce