{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.657 visninger | Oprettet:

Salg - alm vs engros {{forumTopicSubject}}

Hvad er forskellen?

https://m.guloggratis.dk/transport/motorcykler-og-tilbehor/motorcykler/honda/annonce/erhverv/47848854-honda-cbr-1100-xx

Denne blackbird er til 45.000 kr alm salg men er til 28.500 kr engros.

Alm salg er jo med garanti og klargøring og service, som der står. Og jeg går ud fra også med plade.
Engros salg er så bare købt som den står. Men det er vel ikke enhver der kan købe engros? Det kræver vel cvr nr?
Er den så også med plade på når den sælges engros?

Kan den køres privat hvis den er købt engros?


Kommentarer på:  Salg - alm vs engros
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #1   22. maj 2020 Engros er til CVR nummer - men det CVR nummer kan jo bare sælge den videre til dig med det samme. Så slipper sælger for reklamationsret og alle de andre forpligtelser.

    Om det er med plade eller ej, skal du spørge sælger om. Det ville ikke være afgørende for mig, for man smutter jo bare forbi en synshal og får den registreret med det samme.


  • #2   22. maj 2020 Det er jo lidt det jeg vakler i mellem.
    For hvis et engros salg ikke er en hindring for at sætte plade på til privat kørsel.
    Tænker på om der skal betales en moms eller gebyr af en art for at gå fra engros til privat.

    Så har jeg da nogenlunde selv evnerne til at servicere og syn en MC.
    Og ja, så kommer der jo nok lidt extra udgifter til små ting men der er da langt op fra 28.500 til 45.000


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #3   22. maj 2020 Der er ingen praktiske ting anderledes end hvis du selv handlede den - man gør det bare for at slippe for forpligtelserne som sælger.

    Det er kun et spørgsmål om hvad der står på slutsedlen.


  • #4   22. maj 2020 Engros er kun til CVR-nr og for at sælger slipper for reklamationsretten.
    Der er også nogle der skriver engros, købt som beset eller lign på slutsedlen, men stadig sælger til en privat kunde. Og der gælder reklamationsretten stadig.


  • #5   23. maj 2020 Hvis et CVR firma sælger til privat, kan det ikke fraskrive sig reklamationsreglen.
    Heller ikke hvis handlen sker som jeg forstår #1, hvor et CVR firma køber som "stråmand" Her hænger "stråmanden" på reklamationsretten.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #6   23. maj 2020 #5 - Det har du helt ret i, men normalt vil det være en køber kender, og så er man lidt ude over det...

  • #7   23. maj 2020 Det har du så også ret i, men venskaber kan gå i stykker og så kan fanden være løs.
    Selv ville jeg nu heller ikke være så bange for sådan et køb.


  • #8   23. maj 2020 Kender du en med moms/cvr nummer får du bare sælger til at skrive det på fakturaen og betaler cyklen kontant på stedet, så er den fiktive køber med cvr nummeret jo i bund og grund ikke blandet ind i noget, og du omreg bare cyklen til dig selv...

  • #9   23. maj 2020 Tror du selv den holder i retten?

  • #10   23. maj 2020 Så lang tid du ikke skal bruge reklamationen til noget og køber engros er der rigtig mange der køber den vej rundt incl mig selv, og det giver jo en mulighed for at handle engros, jeg har en kammerat som en momsreg som fakturaen udstedes engros til, jeg betaler kontant og krøller fakturaen sammen når jeg triller ud af porten, det er gjort utallige gange med biler...

  • #11   23. maj 2020 #9 Hvorfor vil du i retten??? Hvis du gør som #10 foreslår, så ved du jo hvad du gør, og hvis du er så dum at du prøver at slæbe sælger i retten, så har du vist problemer selv, dokumentfalskneri bare for at nævne en af småtingene!

  • #12   23. maj 2020 Nu harvde jeg jo ikke mulighed for at se hvad #10 han skriver, da jeg skrev indlæg 9.
    Uanset, så skal man da bare handle som man selv synes er bedst.


  • #13   23. maj 2020 #12 Nu prøver du vist at redde et skib der er sunket, det er vel #8 du svarer på, såååå
    smiley smiley


  • #14   23. maj 2020 Tom hvad kan du bidrage med her i emnet?
    Ligner din sædvanlige melodi hvor du udelukkende er ude med riven?
    Tag nu og vend pladen! Find et par emner på Nationen på ekstrabladet og spy dit gylle og galde ud.



  • #15   23. maj 2020 I skal have tak for svarene.
    Jeg har fået et klart billede af hvordan det virker.



  • #16   23. maj 2020 #14 Klag over mig igen, det er jo dig der konstant sviner mig til i andres tråde, hr. netbetjent, eller hvad du nu tror du er!

  • #17   23. maj 2020 Tom det er et mc forum, hold det mc relateret eller fis af!

  • #18   23. maj 2020 #17 Nu var det ment som et svar/spørgsmål til #9 - at du så kan få noget andet ud af det siger vist mest om dig! Men så fik du da en mulighed for at svine mig, igen - igen, jeg kan ikke komme med et indlæg uden at du er der med dine latrinære ytringer! Har du overvejet at få dig et liv, eller bare en anden hobby end at svine mig til?? God weekend lille ven smiley

  • #19   23. maj 2020 Man må kraftigt antage at de 28 tkr er uden moms når det er til engros.
    Så det ender på 35-36 tkr med moms.
    Stadig et stykke til de 48 tkr.....
    Stråmanden skal jo så også huske at føre den i regnskabet og ud igen, hvis der skulle komme en krydsrevision.


  • #20   23. maj 2020 Åååh moms...
    Hva ska det nu blandes ind i det for...?
    Men det bliver vel så en sag mellem en evt cvr strå-mand og mig?


  • #21   23. maj 2020 Prisen som engros salg er som regel med moms, så jeg tænker 28500,- kontant, tit kan du faktisk købe selvom du ikke er momsreg, så skriver de bare en faktura hvor du køber varen som værende defekt, med defekt motor, det har jeg gjort et par gange i Silkeborg hvor det bare bare var byttebiler der skulle grosseres væk, så kan man tit gøre en god handel..

  • #22   23. maj 2020 Inden for de brancher hvor jeg har arbejdet med indkøb, har engros salg altid været + moms. Firmaer handler normalt altid indbyrdes med + moms.

  • #23   23. maj 2020 Man kan jo selv oprette et CVR nummer ganske gratis nu om dage i sit eget navn, kan man ikke bare gøre det, så skal man ikke til at "låne" en vens? smiley

  • #24   24. maj 2020 #23 Hvis det bare er for at købe en MC eller lignede, vil jeg ikke anbefale det. Jeg gjorde det for nogen år siden, brugte det ikke, men fik da pludselig en overraskelse da jeg skulle af med 2/3 af min sølle førtidspension i skat! Da jeg langt om længe fik fat i et levende menneske via telefon, viste det sig at jeg var sat til at have tjent 100.000! Og jeg havde jo ikke oplyst noget da jeg intet havde foretaget mig - jeg har været selvstændig så ved godt at de er ret tunge at danse med, men havde fået den opfattelse at jeg kun skulle oplyse om hvad (i dette tilfælde intet) jeg havde tjent. Og det var en større proces at få rettet op på det, efter officielt at have lukket min "forretning" gik der 2 måneder før at jeg igen fik et beløb udbetalt som jeg kunne leve for! Men hvis nogen snyder dem for små 15 milliarder, er det for svært at gøre noget ved, det er meget nemmere at gå målrettet efter de små smiley

Kommentér på:
Salg - alm vs engros

Annonce