{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.256 visninger | Oprettet:

Høje støvler vs. korte støvler/sko {{forumTopicSubject}}

Hej

Konen spørger hvorfor der er specielle MC støvler og om der er forskel i sikkerhed på høje støvler og den der går lige over anklen.

Jeg måtte være hende svar skyldig men gættede dig på at de er stivere i det end normale sko og derfor mere sikre...
Men kender I til andre ting....og også om høje støvler er mere sikre/bedre end lave? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Høje støvler vs. korte støvler/sko
  • #1   12. aug 2020 Ud fra min viden og erfaring er der to aspekter:
    Komfort: en lang støvle beskytter mod vind og vejr, regn og kulde osv, mens en kort støvle eller sko kan være mere behagelig i sommervarmen og når man holder pause under kørslen.
    Det sikkerhedsmæssige: en lang støvle kan give bedre beskyttelse fra ankel og op, hvis den er bygget til det med indbygget beskyttelse for skinneben og fra påvirkninger fra siden (hvis man bliver ramt fra siden eller kommer i klemme under motorcyklen). En kort støvle eller sko kan som regel kun lige give beskyttelse af fødderne og lige på anklen.

    Det specielle ved MC-fodtøj er at der skal være beskyttelse i sålen mod sammentrykning og gerne skridsikkerhed, beskyttelse for tæerne og for hælen og for anklen, men der kan selvfølgelig være stor forskel på kvaliteten også selvom fodtøjet er mærket til at overholde en bestemt ec-norm.


  • #2   12. aug 2020 Jeg siger detsamme som ovenstående.. men kan da tilføje min kørelærer (Legendariske ASA Bjarne) ord om vi som refleks forsøger sætte benet ned på jorden.. i forsøget på at redde en wobble eller for dyb nedlægning,, hvilket selvfølgelig r en dårlig ide.. OG så er det væsentlig nemmere at redde en fod med et rent skinnebens brud (hvor dit støvleskaft gerne skulle slutte) i stedet for kvast fod led og fodrods knogler..
    smiley
    Man kan vidst endda redde foden selvom den sidder i støvlen 200 m længere fremme..
    smiley
    Han havde 4 dias jeg ikke glemmer foreløbig, - af et ben 1 dag samt igen 3 mdr efter samme type uheld.
    De lignde begge kartoffelmos på første dagen.. og efter 3 mdr.. det ene pænt, og det andet.. kun de ikke redde foden..
    (Jeg siger bare hvad jeg så og fik fortalt)

    ‘Hælen’ skal være der så foden ikke smutter frem og under fodhviler, under kørsel.. også grimt..!

    Jeg har nogle lækre alpinestars i ruskind, der ikke lever op til en skid af dette.. men kæft jeg er lækker.. smiley


  • #3   12. aug 2020 Bjarne havde også det herlige dias i samlingen... af en nøgen (dog med hjelm) m&k der kørte på en fin CV500.. smiley
    Stor jubel..

    Men på spørgsmålet om de måtte det.? råbte alle vi bonerte grønskollinger jo NEJ..!!
    Hvilket jo på det tidspunkt vAr ganske lovligt... De havde jo hjelm på.. smiley

    Nå sorry for tilt af dit emne.. smiley


  • #4   12. aug 2020 Tak for input...

    jeg synes jo de korte er pænest...meeeen sikkerheden tæller mere. Og så lyder ham Bjarne som en spøjs fætter


  • #5   12. aug 2020 Jeg kom engang - iført fuld munderinge og høje støvler - ind på et kontor hvor der sad en ortopæd kirurg.
    Han var en gammel gut og kiggede interesseret på mine fine MC støvler.
    Så bøjede han sig ned og slog lidt på dem hist og pist, og sagde så tørt:
    "Jaaaa, så knækker knoglen lige over støvlekanten, ligesom på skistøvler. Men det er fint nok det kan man jo lappe sammen igen.....".
    Om det var en anbefaling af høje støvler ved jeg ikke....!!!!


  • #6   12. aug 2020 #5
    Det kanndu vist roligt regne med det er..!


Kommentér på:
Høje støvler vs. korte støvler/sko

Annonce