{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.993 visninger | Oprettet:

niels k
niels k
Tilmeldt:
3. nov 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16

skal jeg købe en Harley Davidson "made in Thailand"? {{forumTopicSubject}}

Hey folks,
jeg har længe drømt om at købe en HD. og vil faktisk gerne købe en fabriksny bla. fordi at de brugte holder prisen urimeligt godt. jeg har udset mig en model HD softail-standard nypr. 208,000,- jeg ønsker ikke en rocker-bike men bare en klassisk cruiser, så jeg behøver ikke stage 1 tun og larmepotter "derfor gerne en fabriksny". jeg var nede og besøge Caps Aarhus for at se og røre cyklen og havde faktisk besluttet mig for at bestille drømmecyklen da den i så fald vil komme til foråret 2021. men men men..så så jeg til min store overraskelse at der på mærkepladen stod "made in Thailand" !"#¤ jeg vidste god at deres lille 750er er fra Indien men havde sku ikke lige set denne her komme? er det mig der er snobbet eller er en Thai-HD fuldstændig værdiløs. er det ikke lige præcist historien og originalitet man betaler for her? og ja den er sikkert lige så god osv.... dette Picasso billede er godt nok ikke malet af Picasso men kunstneren er lige så dygtig..lol det gør sku noget ved prisen. og hvad med gensalgsværdien om 5-10 år usa-HD vs. Thai-HD? er jeg for gammeldags og paranoid? "ps. har læst om toldkrig etc." hvad tænker i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  skal jeg købe en Harley Davidson "made in Thailand"?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   3. sep 2020 Om den er lavet i US eller Thailand....

    Tja. Desperationen hos det mærke er ved at skinne igennem mange steder, så indenfor en kort årrække er de nok gået på røven... Jeg ville være ligeglad, for jeg gad slet ikke overveje sådan en aldrende konstruktion.

    Det er næsten lige så dumt som at lave en sportsvogn med 2 ventiler pr cylinder i 2020... Nåe ja det gør de så også derovre... (Corvette C8).... smiley


  • niels k
    niels k Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #3   3. sep 2020 jeg vil nu også hellere eje en Corvette C8 end en Ford Mondeo:) nu var det heller ikke en HD vs. Honda etc. diskussion jeg prøvede at starte, den debat vil nok altid være der, og med rette... det er jo følelser vs. rationale og det er meget subjektivt personligt er jeg ligeglad med 0-100 acceleration, benzinforbrug, serviceintervaller etc. hvis det var mit rationale der talte kørte jeg slet ikke mc . men jeg vil gerne høre om usa HD vs Thai HD:) smiley

  • #4   3. sep 2020 Det gør ingen forskel mht værdien eller kvaliteten. Kvalitetskontrollen er den samme, uanset hvor fabrikken ligger henne.

  • #6   3. sep 2020 #5: Du blander tingene sammen. Det er en softroadere standard til 208.000kr manden kigger på, som er bygget i Thailand. 750’eren fra Indien Koster omkring 100.000kr
    Sportsgrene til de 150.000kr er nok lavet på samme fabrik som softtail


  • #7   3. sep 2020 Tror slet ikke man kan få en ny Harley i dk, som er made in US, med mindre man tager en af deres CVO modeller.
    Grundet Trumps handelskrig med EU, har Harley flyttet fabrikken til Thailand, da importskat fra USA til EU er meget høj


  • #8   3. sep 2020 Indlæg 5 slettet smiley

  • #9   3. sep 2020 Som Jesper siger, kvalitetskontrollen er/burde være den samme i Thailand og i Milwaukee.

    Generelt har vi jo outsourcet al produktion i Vesten. Det bider os så i røven, for hvad fanden skal folk der er bedst egnede til at arbejde på fabrik så lave? De skal naturligvis være studenter, selvom de ikke har evner i den retning, og de få tilbageblevne manuelle arbejdspladser er der ingen der gider, så dem får vi polakkerne og litauerne til at tage så de kan sende pengene ud af landet.

    Men uanset om din cykel er fra Milwaukee eller Thailand, er det ikke en gammel gråskægget redneck med MAGA kasket og 30 års erfaringder har samlet den.

    I US er det en farvet arbejder (mexikaner eller neger) til mindstelønnen, sandsynligvis skæv af pot eller ryge heroin. I Thailand naturligvis en Thai, og ofte en person der (relativt) er bedre end Amerikaneren, for vestlige virksomheder behandler deres medarbejdere væsentligt bedre end de lokale, og der er kamp om jobbene


  • niels k
    niels k Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #10   3. sep 2020 Ja kvaliteten fejler nok ikke noget... men kan man ikke også tale om kvalitet i forhold til originalitet? Ok det er nok et lidt off eksempel men jeg spiller guitar og de store brands eks Guild har fabrikker i kina og USA 150 modellerne kina koster 2000-4000 og 250 modellerne USA starter ved 11000 den bedste kina model er bedre end den billigste Usa model. Men guitarister betaler gerne 4 gange så meget for originalitet. Og det er jo ikke ligefrem fordi at en Thai HD koster en fjerdedel...er mcer bare mere ligeglade?

  • #12   3. sep 2020 Køb du dig en Yamaha, en Thai TukTuk griner folk jo bare af.


    profilbillede
  • #13   3. sep 2020 @Niels, salgsprisen på et produkt hænger ikke sammen med fremstillingsprisen. Salgsprisen bestemmes af hvad folk vil give for varen.

    Er salgsprisen så højere end fremstillingsprisen, tjener producent/forhandler penge. Hvis ikke, taber han penge.

    Se blot på fødevarepriser og tøj i DK, de er over 25% højere end syd for grænsen. Det skyldes ikke dansk landbrug er dyrere eller fordi tøjet er dyrere at fragte fra fabrikkerne i østen til DK end til Tyskland. Derimod skyldes det monopol tilstande i detail leddet hvor Mærsk, Anders Povlsen og et par andre typer af samme kaliber.


  • #14   4. sep 2020 Hej med jer. Hmm ja det med kvalitetskontrol ved jeg nu ikke om jeg ville turde stole på. Kan godt tilbage da jeg var i lære og Honda gik lavet nogle cykler rundt omkring. Bl.a. den første model cbr 1000 der var kvaliteten sgu glemt mange steder. Men hva fanden om en hd er den ene eller anden sted kan jo nok gøre lige mod. Der er jo ikke lavet en rigtig hd siden 1973, der begyndte de jo allerede med at køre med japansk karburator.

  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 53 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.107
    #15   4. sep 2020 Noget om snakken kan der nok være, jeg erfarede ihvertfald at min rd 350 made in Brasil ikke var i lige så høj kurs som hvis den havde været den helt rigtige årgang 86 made in Japan, selvom den kørte forrygende ? om det er det samme med Harley ved jeg ikke, men jeg kunne let forestille mig at det er tilfældet smiley

  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 53 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.107
    #16   4. sep 2020 Ikke at sammenligne med hensyn til penge, og medmindre man svømmer i skejsere forstår jeg fint at man tænker lidt på gensalg osv. inden man kaster 208.000kr efter en kværn ! smiley smiley

  • niels k
    niels k Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #17   4. sep 2020 @Bertil
    ja lige præcist... og godt eksempel ligesom de gamle Vespaer. "made in vietnam" sådan en kan du samle op i dag for 6000.- de samme fra italien koster 30000-50000.-. der er ingen tvivl om at noget af autenticiteten forsvinder på en thai-HD spørgsmålet er bare hvor meget? 50000.- 100000.- ?? jeg syntes at det er mega ærgerligt. os så kan man spørge: vil du da give 40000.- mere for den helt samme mc, hvis den var lavet i USA og det kan jeg faktisk ikke afvise at jeg ville... men et er HD. Triumph og Ducati gør det samme og her er der jo ikke straftold, Ducati 721 er også lavet i Thailand. så HD bruger nok bare toldkrigen som undskyldning for at få gratis arbejdskraft de kunne jo også undgå tolden ved at flytte produktionen til england:) og så havde jeg dælme svinget dankortet lige på stedet:)


  • #18   4. sep 2020 #15: Det er fordi den brasilianske model var i dårligere finish/kvalitet, samt kørte med lavere kompression aht. den ringere benzin i Brasilien.

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.559
    #19   4. sep 2020 #alle-zu-sammen: Flere og flere vil blive samlet i Kina, spareparts ligeledes lavet i Kina.... Asien har nogle begrænsningsregler, som betyder, at produktion lavet i Kina *SKAL* samles i f.eks. store områder/lande i Asien - ellers må/kan produktet ikke sælges!

    Såhh.....køb du bare HVIS det virkelig er DET du vil....det er stadig en HD! smiley


  • #20   4. sep 2020 Kender "Nogen" der har lavet leasing firma , der indkøber DYRE NYE HARLEY...----- og SÅ LEASER de til sig SELV og deres "venner"---- snyder med skat og afgift osv...... Så en 500000 kr. Harley ryger ned på ca. 200000..... Nogen folk er bare "klogere" end andre--------------------------

  • #21   4. sep 2020 @20 - jeg garanterer for de folk er så kloge de kører med braincap smiley

    Men ellers meget sjovt eksempel, for os danskere køber jo cyklen een gang af forhandleren og så 1-2 gange mere af staten.

    Det gør leasingfirmaer mærkeligt nok ikke.


  • #22   4. sep 2020 De startede åbenbart med at få dem fra Thailand i 2. kvartal 2019. Så du kan måske finde en fra før den periode, så burde den jo været produceret i US?

  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 53 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.107
    #23   4. sep 2020 18: den var ny smiley ...de sænkede kompressionen og ydelsen til 58 HK mod 86 modellen som havde 63 for at få en mere holdbar kværn og jeg vil da mene at brasil modellen er kønnere end 86 modellen smiley

    Jeg forstår ikke hvorfor man udfaser sit brand på den måde, altså når man køber en Harley giver man jo i forvejen en hulens masse penge for navnet, ellers kunne man jo ligeså godt købe en Virago eller noget andet kopi, så om den koster lidt mere på grund af noget politik er uvæsentligt der skal nok være købere, men hvis man udvander navnet og får den fremstillet i Asien for at kunne sælge den billigere så ødelægger man jo sit eget mærke og så køber man ikke længere den amerikanske drøm eller hvad de sælges på, så køber man bare en kværn og dem er der mange af smiley


  • #24   4. sep 2020 #23
    Jeg har også en brasser RD350er. Jeg forstår heller ikke hvorfor den skulle være så meget ringere end de foregående made in japan modeller. Hele produktionsapperatet var det samme, bare flyttet om på den anden side af verden.
    Det spec jeg har set skriver de også 63hp til brasillianermodellen?


  • niels k
    niels k Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #25   4. sep 2020 #23 spot on. Godt skrevet...bedre end mine vespaer og guitarer:)

  • niels k
    niels k Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #26   4. sep 2020 Har gået og tænkt over det... jeg kan ikke leve med at der står Thailand noget som helst sted på min HD. Det er sku ærgerligt da jeg gerne vil have den nye softtail standard. Modellen er en mere civiliseret udgave af en street bob m8 og kom i 2020. Sååå nu kigger jeg efter noget andet...der er bare ikke noget der hedder en 95% ægte Harley Davidson. Det er sku enten-eller!

  • #27   4. sep 2020 #26: Det er fanme hykleri fra øverste skuffe. Den er lavet af præcis samme komponenter som den der er samlet i Amerika, og har ligeså mange kinesiske komponenter som den. Det er en samlefabrik.
    Hvis du kan lide modellen, så køb den. Og ellers lugter det sf du bare skulle oprette en tudetråd over en mc du alligevel ikke ville købe.


  • #28   5. sep 2020 @26 ellers køb en gammel shovelhead, den er made in US og bundsolid kvalitet smiley

  • niels k
    niels k Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #29   6. sep 2020 Kald det bare hygleri:) men jeg napper sku en US-HD til foråret. Lad os se om 10 år om det var overflødigt eller klogt ift. Dagsprisen??

  • #30   6. sep 2020 Til foråret er den stadig samlet i Thailand.

  • niels k
    niels k Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #31   6. sep 2020 Kan man ikke få delene i en papkasse. Så samler jeg den bare selv. Made in dk :D. Det er vist godt at jeg har vinteren til at beslutte mig. Og jo flere der syntes at det er noget pjat at gå op i, hvor HDer er lavet henne, jo mindre burde det påvirke brugtpriserne. Nå det er sagt regner jeg også med at købe min "sidste kværn" og have den i mange år.

  • Peter S
    Peter S Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
    #32   6. sep 2020 Ifm med mit arbejde har jeg besøgt produktions virksomheder i mange forskellige lande og verdensdele, hvis man tror Thailandske produktions virksomheder er bagud overfor produktions virksomheder i USA så tager man så meget fejl som man kan.

  • #33   6. sep 2020 De dele vi har fået hjem til både nye og gamle HD har alle været, made en Thailand...
    Så bestil du bare løs.
    Delene komme samme sted fra uanset hvor den er samlet.


  • niels k
    niels k Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #34   6. sep 2020 Jeg syntes at vi blander to diskussioner sammen. Er om en HD fra Thailand så god som en fra usa..og det er jeg sikker på at den er... men det er mere værdien på længere sigt. hvad nu hvis Rolex flyttede samlearbejdet til kina og der stod "made in china" på urskiven ville det så repræsentere den samme værdi??

  • #35   6. sep 2020 AMF harley’er er stadig i høj kurs, så det vil en Thailand Harley også være.
    En Harley køber man pga brandværdi og statussymbol, og de ting ændrer sig ikke, blot fordi mc’en er samlet et andet sted.
    Hverken naboen eller manden på tankstationen ved det, så de ser den bare som en dyr mc


  • #36   8. sep 2020 Sjov sammenblanding af romantik og snusfornuft. “Made in the USA” og gensalgsværdi.

    Hvis du godt kan lide den mc og ovenikøbet vil have den i mange år som du skriver, så glem dog det gensalgs-pjat. Det er ren spekulation - og det holder dig fra at realisere din drøm. Eller også er det måske som Jesper skriver ovenfor - du forsøger selv at finde argumenter for ikke at købe den? Du ved det bedst smiley

    At “made in the USA” skulle sikre en højere gensalgsværdi, er simpelthen for spekulativt. Argumentet skulle være det rent romantiske aspekt. Overfor det står så, at Harley under alle omstændigheder sælges stærkt på følelelser og brandvalue, noget som de med stor sandsynliglighed formår at opretholde uanset produktionssted. Læg dertil at der objektivt intet argument er for at en cykel samlet i US skulle være bedre end en samlet i Thailand - som du selv er inde på. (USA har et gigantisk problem som vedrører manglende konkurrenceevne indenfor den industrielle sektor og varer produceret der er slet og ret for dyre - hvilket både Harley og Indian godt ved. Og det er kun blevet værre i kraft af importold på stål. Hvorfor mon de producerer i Asien og Polen? Fordi de godt ved, at de får et (mindst) lige så godt produkt til færre penge.) At romantikken omkring noget relativt nørdet som produktionssted skulle ende med at vægte stærkere end Harleys brand og objektive kvalitetsforhold - det er sgu noget af en spekulation. Why on earth skal det påvirke om du skal købe en mc, du synes er fed?


  • niels k
    niels k Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #38   8. sep 2020 Det er sandt når jeg siger at jeg har/havde tænkt mig at købe den. Har prøvekørt den osv..hvorfor i alverden skulle jeg finde en mc for så at finde argumenter for ikke at købe den?? Jeg mener det sku helt alvorligt, det med at jeg føler at der er lidt fake over en hd fra Thailand. Jeg påtænker heller ikke at sælge den det var bare et eksempel.. Jeg vil have en HD fordi branded er historisk. Min sidste mc var en moto guzzi Norge. lavet i mondello del largo fabriken er fra 1909. En industribygning i mursten der ligger ned til Largio søen og har lavet mcer uafbrudt i 111år og gør det stadigvæk. Det er det fede ved Guzzi! vil jeg købe en Guzzi fra Thailand...not in a million years!! Så havde jeg da bare nappet en Honda "bedre og billigere mc". Ps. Besøg fabrikken så giver det sku mening..og ja mange af Guzzi delene produceres sikkert alle mulige steder men der er dælme forskel på om der står Mondelli eller Eks. China, Indien eller Thailand! Det er vildt nok at i er så ligeglade? Og er jeg den eneste der har det sådan her er det jo mig den er galt med:) og så kan jag da godt overveje at tilslutte mig jeres argumenter. Det var også derfor at jeg startede tråden, havde alle været enige med mig, så havde jeg i hvert fald ikke købt den;)

  • #39   8. sep 2020 Jeg synes ikke det er “off”, det er jo fint, hvis du har det sådan. Jeg tror bare ikke, at der er tilstrækkelig mange andre, der har det på den måde til at det påvirker gensalgsprisen. Ikke på en ny motorcykel. Måske engang når den bliver veteran. Men til den tid er der nok større udfordringer med salg og brug af benzindrevne køretøjer.

  • #40   8. sep 2020 Jeg har ikke speciel viden om Harley Davidson. Når jeg googler 'harley davidson made in thailand' kommer f.eks. dette link op:
    https://www.nationthailand.com/business/30316306
    Hvor der bl.a. står, at det er en 'assembly plant' der, ligesom HD fabrikker i andre lande samler motorcyklerne med dele lavet i USA...


  • #41   9. sep 2020 Bare for at undgå at masserne bliver vildledt smiley
    Moto Guzzi hører hjemme i Mandello del Lario som ligger ved Lago di Como, altså Como-søen.
    Fabrikken har produceret motorcykler siden 1921, så i 2021 er der 100 års jubileum!


  • niels k
    niels k Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #42   9. sep 2020 Tak for rettelsen: 1909 var HD første v motor ..blander vist tingene sammen...but still;)

  • #44   9. sep 2020 så bare lige for at få tingene på det rene
    Siden amerikanerne solgte HD til japan tilbage i 70'erne (harley davidson AMF)
    er der ikke produceret en eneste "amerikansk" HD ,der har været japanske kinesiske taiwanske thailandske indonesiske stumper i dem ALLE sammen....amerikanerne har en lovgivning nu der siger at der skal være "x" antal % dele i biler eller Mc'er der skal være produceret i USA for at de må kaldes "Made in USA".
    indtil for et par år siden kunne de kalde dem "made in USA" hvis de bare fik stumperne produceret rundt omkring i verden og så importerede dem til USA og samlede dem der.
    ALLE Hd,ere har en vis procentdel udenlandske stumper i sig Også de nye CVO,ere


  • Kenneth G
    Kenneth G Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Svar: 50
    #45   9. sep 2020 Prøv at kigge på verdens største inden for biler og motorcykler.
    Toyota og Honda.
    De har fabrikker på alle kontinenter undtaget Antarktis.
    Og de formår at lave verdens højeste kvalitet inden for hvert deres område.
    Mon ikke det kommer an på kvalitetskontrol, uanset geografisk lokation af fabrikken ?


  • #46   9. sep 2020 Jeg har faktisk en hd tilsalg den er fra 2008 køret 22.000km til 239.000 hvis det var noget stå nede hos tous4boys sort med blå flammer på tanken

  • HOG B
    HOG B Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 10
    #47   9. sep 2020 Hej Niels. Lad mig lige starte med at fortælle at det er mig der er indehaver af Cap’s. Samlefabrikken i Thailand startede med at skrue motorcykler sammen ca. januar 2020 - og indtil vi så cyklerne må jeg indrømme at jeg delte din bekymring, men nu efter at have leveret “HD4” i en hel sæson må vi konkludere at samlekvalitet generelt er noget bedre end den vi så fra USA. På mange små ting kan man konstatere en noget større omhyggelighed, og vores garantisager “før levering” er faldet til stort set ingenting... Så produktet fejler ikke noget...

    Man skal også forstå at der IKKE er tale om produktion, men en samlefabrik. Komplette powertrains produceres på Tomahawk Plant i Wisconsin, komplette stel produceres og males i York Pennsylvania, det samme gælder alle pladedele, skærme, tanke mv. Forgafler og affjedringskomponeneter kommer fra Japan, Bremser fra Italien, Elektronik fra Tyskland osv - så Thailand skruer kun det hele sammen og det gør de rigtigt godt. Men det er selvfølgelig din sag om du kan leve med at der står Thailand på type-label..


  • #48   9. sep 2020 Indrømmer, jeg har det svært med tanken om et “ Made in Thailand eller China” skilt på et High end brand

  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 53 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.107
    #49   9. sep 2020 De er da meget fede, men om de holder prisen ved jeg intet om ? smiley


    profilbillede
  • Jens B
    Jens B Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #50   9. sep 2020 Det er nærmest umuligt at købe noget af en vis kompleksitet, uden det indeholder dele fra flere lande.
    Uden at kende noget til fabrikken i Thailand, vil jeg tro den er mindst lige så grundig som den i USA. Jeg har selv en H-D og den kom fra USA med nogle alvorlige sjuskefejl. Som en her skrev, så skulle man tro det var fulde Mexicanere og skæve negere som klaskede lortet sammen.
    Jeg tror ikke kvaliteten kan være dårligere i Thailand.


  • #51   9. sep 2020 Hej Niels. Jeg har lige købt en spritny Road Glide Special i Special lakering. Jeg var også lidt skeptisk, da jeg hørte at den kom fra Thailand. Men ja, som HOG B nævner er den altså “kun” samlet i Thailand. Alle delene inklusiv de lakerede dele er Made in USA. Jeg er også i den overbevisning at Thai’erne er ret pligtopfyldende og pertentlige. Du kan se på billedet som er fra indersiden på en af mine sidetasker, at det er Gunslinger Custom Paint i USA, der har lakeret mit tankesæt.
    Jeg har gået min godt og grundigt igennem og den står altså snorelige, både i diverse samlinger, som ledningsnet m.m. Så du kan roligt købe din Amerikanske H-D drøm, assembled in Thailand ??


    profilbillede
  • #52   9. sep 2020

    profilbillede
  • niels k
    niels k Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #53   9. sep 2020 #47 @HOG B. da jeg startede denne tråd troede jeg faktisk at de fleste ville dele min holdning. Men det er mildest talt ikke tilfældet... folk syntes generelt at det er noget pjat at gå op i:) og det er endda motorcykelfolket der taler herinde. Og det er da super viden nu hvor, thai og Us modeller står side om side ved forhandlerne.. så det ser lyst ud for salget og jeg vil da bestemt også overveje en Thai HD vs. en brugt. Nu hvor min bekymring er blevet udfordret...@Lars D vildt fed og så I DK farver!!:) tilykke med den.

  • #54   9. sep 2020 Det er absolut noget som du skal tage med i din beslutning.
    Thai versionen har bare ikke den samme værdi som den amerikanske, jeg mener ikke kroner og ører men den følelsesmæssige værdi. Du vil helt sikkert føle dig snydt da den “amerikanske” følelse garanteret vil udeblive.
    Kvalitetsmæssigt er der nok ikke nogen forskel.
    Vores ML350 er bygget i Mexico, BMW 850gs har kinesisk motor osv osv.
    det du køber er ikke det du får, når det kommer til dit tilfælde. Samt at alle andre “ægte “HD ejere ved at den er thai og du vil altid blive mindet på det.


  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Svar: 61
    #55   9. sep 2020 Nu kan man jo desværre næsten ikke rejse nogen steder - hverken til Thailand eller USA smiley

    Men du kunne jo overveje at gemme dine penge og så senere, når der igen lukkes op, tage en tur til USA, leje en Harley og køre tværs over - det tror jeg vil blive mere minderigt end at have en "Harley" til at stå og fylde i garagen smiley

    Så får du måske også råd til en tur til Thailand, hvor du kan leje en "Motobike" og sikkert også finde en sød pige til pigekammeret smiley


  • #56   9. sep 2020 Nu kører tråden da helt af sporet...

  • #57   10. sep 2020 De fleste HD ejere vil gerne køre den af i en thai men ikke køre på en thai.... smiley

  • #58   10. sep 2020 Dem der skriver at det er ligegyldigt om den er lavet i Thailand eller ej kører ikke selv HD.
    Spørg evt hos HDC.DK så får du et lidt andet svar er jeg sikker på. Jeg ville i hvert fald aldrig selv røre HD der var lavet i Thailand smiley og kender mange der har HD som der deler den samme holdning...


  • HOG B
    HOG B Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 10
    #59   10. sep 2020 #58 .... Her kommer først indregistreringstal fra 1/1-19 til 31/8-19 (alle US modeller(undtagen XG).... Og i næste post samme tal for 1/1-20-31/8-20 (90% TH) .... Enten har vi formået at finde en MASSE nye kunder - ellers har du ganske enkelt ikke ret

    profilbillede
  • HOG B
    HOG B Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 10
    #60   10. sep 2020

    profilbillede
  • #61   10. sep 2020 HOG B - interessant, men var der helt "solgt ud" af US modellerne 31/12-19 og fuld leverance af thai modellerne fra 1/1-20?

    Hvis 2020 kun er fra Thailand har kunderne jo ikke et reelt valg mellem US og Thailand. Så er valget mellen en Harley eller en anden cykel (vælg en Ducati hvis du vil være speciel - det er en 2,6% cykel, harley kørere er mainstream med 6,6% smiley )


  • #62   10. sep 2020 Her er en frisk hilsen fra Thailand.

    Man kan jo kun have ondt af drengen, men prøv at se vidoeen og overvej så hvad han gør med den hånd der ikke holder vandslangen.

    Een ting er at han besudler sin mobil.... men han går sandsynligvis også på arbejde et sted (HD samlefabrikken) og befamler din ædle cykel med lort mellem neglene

    https://ekstrabladet.dk/112/chok-paa-toenden-bidt-i-penis/8284752


  • HOG B
    HOG B Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 10
    #63   10. sep 2020 #61 - ja stort set... Det er nok omkring 90% af de cykler vi har leveret i år som er fra Thailand - resten har været "rester" fra US... Er ikke i tvivl om at "haters" eksisterer, men jeg tvivler stærkt på at det er folks generelle opfattelse. Det beviser tallene også. Er da heller ikke stødt på en eneste kunde der har tillagt det nogen vægt.... men det kan selvfølgelig være at de bare ikke indfinder sig. Med til historien hører at vi her i 2020 KUNNE have solgt minimum 40 cykler mere hvis vi havde kunne skaffe den, men da produktion lukkede ned i 9 uger grundet Covid-19 har vi langt fra kunne skaffe alle de cykler vi kunne sælge

  • #64   10. sep 2020 Der er ingen tvivl om at en stor del af Harley-folket er konservative i forhold til, hvad en en "rigtig" Harley er (ja måske at den eneste "rigtige" motorcykel er en US-made Harley!). Det må være deres problem, og de skal ikke diktere andres holdninger til sagen.

    Når det nu er slået fast at made in Thailand Harleyer er samlet af hovedbestanddele fremstillet i USA (samt kvalitetsdele fra Tyskland og Italien) og at det er fremtiden for HDs europæiske marked, så kan jeg ikke se, at det på nogen måde skulle være et ringere produkt.


  • HOG B
    HOG B Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 10
    #65   10. sep 2020 # 64. Da H-D introducerede Milwaukee-Eight motoren i slutningen af 2016 (radikal mere moderne motor end alt luftkølet de tidligere har lavet) - var jeg til forhandlermøde i USA. Her talte jeg med chefingeniøren der havde været i spidsen på udviklingsprojektet. Jeg sagde til ham at jeg var spændt på hvordan kunderne ville tage imod den nye motor. Han svarede frit oversat til dansk: "Ved du hvad, der er folk der stadig er sure over at vi droppede at bygge Flat-heads"

  • #66   10. sep 2020 Kører på en 2001 Fatboy, Har valgt med hjertet, om det var klogt? Ved det ikke, men er også ligeglad. Lever kun 1 gang

  • #67   10. sep 2020 #47 At HOG B siger at kvaliteten er i top kan ikke undre, hvilken sælger vil offentligt tale sit eget produkt ned. Ikke dermed sagt at det ikke er rigtigt, Made in US har i mine øjne aldrig været et kvalitetsstempel

  • niels k
    niels k Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #68   10. sep 2020 Forhandler/fagperson er jo ofte en og samme person.. og de skal jo også stå inde for garanti og reklamation. Hvis ting fra Thailand går i stykker så lad være med at købe en: kawasski, ducati, triumph, eller Honda. Alle produceret i Thailand. Det er jo heller ikke kvaliteten jeg udfordre...;)

  • #69   10. sep 2020 Kan du lide Softail Standart, hvilket jeg godt kan forstå du kan - så skal den nok give dig den HD følelse du søger. Motormæssigt har den en langt mere kultiveret Motorgang, hvilket jeg synes forbedre cyklen.

    At den er lavet i Thailand, er netop årsagen til at du kan få den ned i et “højt“ prisniveau, fremfor tårnhøjt. Designet og kørekarakteren er stadigvæk en forbedret men Amerikansk grundkonstruktion. Det vil jeg altid selv hælde til og kan bedre lide charmen ved sådan en kørekarakter. Går man op i sportslige køreegenskaber skal man se efter noget helt andet, men selv kan jeg ikke se det hyggelige i sådan nogle maskiner. En smags ting smiley

    Made in USA er slet ikke et kvalitetsstempel i min optik, slet ikke med trump i spidsen nu, jeg vil bestemt sige Asien er dem overlejen på produktions tilgang og kvalitet og de kan gøre det meget billigere med garanti...

    Thai HD er én ting, en anden ting er om de stadig er her om nogle år og kan yde garanti på deres produkter? Det går decideret dårligt for virksomheden, de bør fokuserer på deres kerneforretning og ikke skyde med spredehagl og håbe om at få kunder i hele spektret. De er gode til at sætte standarten for hvordanting skal se ud og opleves, de har nogle meget dygtige designere. Hvor driftstabilt og innovativt er en helt anden ting, men de har deres charme og brand i behold og deres berømte lyd.

    Det er spændende at se hvad der sker med Harley Davidson, men de har det svært. I disse klimatider giver det heller ikke ret meget mening synes jeg, at en 2 hjulet maskine skal have knap 2 liters motor og de bliver hele tiden større. Det svært at holde dem gående uden at føde dem med brændstof!


  • #70   10. sep 2020 #53: beklager vi ikke hoppede med på hylekoret...

  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 53 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.107
    #71   10. sep 2020 70: hvem er vi ?..eller omtaler du blot dig selv i flertal for at lyde mere overbevisende ? smiley

  • #72   10. sep 2020 #71: Vi er “folk” som han selv nævner. Folk er flertal, det er jeg ikke

  • #73   11. sep 2020 Sidste nyt fra Harley:
    https://www.mctc.dk/nyheder/h-d-dropper-ny-streetfighter/


  • HOG B
    HOG B Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 10
    #74   11. sep 2020 #72 sensationsjournalistik når det er værst. H-D har generelt skubbet modelår-introduktion fra august til januar... Det var så det første pr (jfr retorikken i artiklen). Derudover har man besluttet at UDSKYDE Bronx til 2022 frem for 2021 da man vil fokusere på introduktionen af Pan America i 2021.... Bronx er på ingen måde droppet....

    Der er heller ikke som #69 antyder nogen fare på færde for H-D. Det passer ikke at det går “decideret dårligt”. H-D er selvfølgelig ramt af at det Amerikanske hjemmemarked er dalende og har været det i en del år, men de tjener penge, markedsandele er stabile og det er jeg sikker på bliver endnu bedre under den nye CEO Jochen Zeitz... Han er i fuld sving med en ordentlig hestekur

    Aktiemarkedet er enig. De seneste 6 måneder er kursen stort set fordoblet fra omkring 15 $ til omkring 30 $. Har den tidligere været højere? - jo den har et par gange (2007 og 2015) kortvarigt været over 70 men den har så sandelig også været lavere.. feks finanskrisen slog til var kursen ned og vende 8


  • niels k
    niels k Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #75   12. sep 2020 @HOG B. Nu hvor jeg lige har fat i Caps indehaver: da jeg ville bestille den nye softtail spurgte jeg selvfølgeligt om jeg ikke kunne få en god pris eller et passagerer sæde med i handlen. Svaret var klart nej punktum..nu er jeg fra Jylland og forstår som udgangspunktet ikke begrebet listepris:) i er ene importør af HD så der er jo ikke konkurrence! Hvilket aldrig er godt.. Med de andre mærker kan man altid prutte lidt og det er da rart at føle at man har gjort en god handel om ikke andet så er det da en gestus, som jeg som kunde gerne vil have...

  • #76   12. sep 2020 #75 stop lige dig selv inden det bliver for pinligt.

  • HOG B
    HOG B Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 10
    #77   12. sep 2020 #75. Det kan godt passe. Softail Standard er skåret så hårdt til i pris at der ikke er plads til at give yderligere rabatter. Selv folk med veludviklet jydegen (de findes også på Sjælland også uden at være immigranter) må nogen gange acceptere at ting koster det de koster. Nogen vil nok kalde det en arrogant tilgang men vi har valgt ar sætte cyklen til 208 selvom vi sikkert kunne sælge det samme antal cykler til 220 eller 229.900 med indbygget plads til lidt rabat. I min optik svarer det til at du indfinder dig i Bilka for ar købe et 65 tommers fladskærms-TV som de har på kø-tilbud til 4995. Du siger “kan jeg få en god pris?” Svaret er helt sikkert 4995... Du fortsætter: “jeg har 4500 i kontanter lige her” - jeg er sikker på at meldingen bliver mere eller mindre noget i retning af “vil du have det til 4995 eller ej”

  • niels k
    niels k Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #79   12. sep 2020 #76 jeg kan ikke lige se hvad der er pinligt ved mit spørgsmål? Har da aldrig nogensinde købt noget over 10k uden at forhandle. Bil med første service, eller en hjelm til racercyklen. Og nu er der sku også lidt forskel på bilka og køb af en mc? Jeg syntes at det er pinligt når folk i denne tråd skriver om "negere" og "Thaier der skal rides" men det er der ikke nogen der udfordre?? Så Claus find du dig noget andet og blive forarget over!!

  • #80   12. sep 2020 Niels k. Kan du få rabat eller noget ekstra, er det helt fint, men at komme her og tude over det er sgu for sølle.

  • niels k
    niels k Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #81   12. sep 2020 Claus p.. jeg tror du misforstår mig, det er monopolet jeg taler om, HOC B skriver også at han lige så godt kunne tage 229000,- for cyklen og at det nærmest er en tjeneste at den "kun" koster 208000,- det er da kun en ene leverandør der kan have den holdning... jeg kan jo ikke gå andre steder hen... men sorry det var også et sidespring.. det er jo ikke det tråden handler om..;)

  • #82   13. sep 2020 Man køber ikke et amerikansk premium mc mærke, for at det er samlet i Thailand
    - eller for den sags skyld produceret i indien som de små street modeller er.
    Så enkelt er det.


  • HOG B
    HOG B Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 10
    #83   13. sep 2020 Niels K... den konkrete sag har intet med “monopol” at gøre med med det faktum at vi formentlig kunne have solgt 50 Softail Standard I år - men har kunne skaffe 5.... Enhver der har en forretning hvor personalet skal have løn og huslejen skal betales hver den første, vil IKKE som det første tænke “vi må hellere sætte den på udsalg” og slet ikke når vi i forvejen har skåret den usædvanligt tæt til. En Haley Big-twin med 1750cc motor til lige over 200.000... Det har ALDRIG været mere tilgængeligt end nu. “Monopol” eller ej... Og jo, man kan sagtens opleve rabatter, “gratis udstyr” eller værkstedstjenester med i prisen på alle mulige andre modeller hos os,men lige softail standard er en af dem hvor vi siger nej til yderligere rabat... og husk altid at “it takes two to tango”

  • niels k
    niels k Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #84   13. sep 2020 HOG-B Fair nok;) og ja hvis de ikke kan skaffes er det klart at i ikke forære dem væk...

  • #85   13. okt 2020 #19:
    >Asien har nogle begrænsningsregler, som betyder, at produktion lavet i Kina *SKAL* samles i f.eks. store områder/lande i Asien - ellers må/kan produktet ikke sælges!

    Det er noget værre vrøvl. Der findes et hav af produkter der er "Made in China. Assembled in the USA" og mindst lige så mange der er "Produced partly in the USA. Assembled in China" som sælges over hele verden, både i og udenfor Asien.



  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.559
    #86   14. okt 2020 #85 / Heimdalle....

    Hvad er vrøvl? Prøv nu at Google lidt- og følg med i "International trading". Lad os konkret kigge på Indien, som har pålagt import af f.eks. MC'ere en MEGET HØJ afgift - dertil andre "økonomiske ufordele" som gør, at man *tvinger* producenter til at placere sin produktion (basis) såvel "samling" lokalt i Indien. Andre asiatiske lande gør præcis det samme.

    Kundegruppen til f.eks. HD i Indien tilhører en købestærk gruppe, som betaler uagtet hvad....men skal du sælge f.eks. 3-600ccm MC'ere som *SKAL* sælges tilpas billigt (jf. deres købekraft), så skal priserne hamres i bund - alternativt har befolkningen ikke råd til at købe produktet.

    Benelli har blot én af mange MC producenter som HAR flyttet deres produktion ud til flere asiatiske steder - og startende med "samling af produkt" som første led....

    Så igen....vrøvl? Gør dit hjemmearbejde Batman og udtal dig om noget du HAR forstand på! Ikke? smiley


Kommentér på:
skal jeg købe en Harley Davidson "made in Thailand"?

Annonce