{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.410 visninger | Oprettet:

Regler for blinklys og nummerplade ? {{forumTopicSubject}}

Blev stoppet af policen i dag, og jeg var lidt blank da han spurgte om hvorfor jeg troede han stoppede mig, hvortil jeg svarede at jeg skam havde kørekort.

Det var sgu nummerpladen og blinklysene den var gal med, men heldigvis slap jeg uden bøde da vejret var godt og cyklen var ny.

Vinklen på min nummerplade var for stejl og størrelsen på blinklysene var for små.

Jeg kan læse mig til, at nummerpladen godt nok skal sidde 'lodret eller næsten lodret', men kan intet finde om blinklys.
Jeg købte følgende nummerplade-holder hos Fisker Yamaha Frederiksberg samt blinklys sammen med min MT-09, så jeg gik ud fra at begge dele var lovlige..

Derudover fik jeg ikke den originale nr-plade holder med hjem, hvilket først slår mig nu.. Har jeg krav på at få den retur efter der er gået et par uger? og hvordan forholder jeg mig til blinklysene?`Tænker ikke at de stadig har delene liggende på værkstedet.. blir tosset over at en autoriseret forhandler sælger mig ulovligt kram - men ved godt at det i sidste ende er mig der kører på MC'en og skal tage bøden.

https://imgur.com/ICvxujj

edit - Håber at jeg kan vinkle holderen uden at smadre den, da den bare er flottere end originalen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler for blinklys og nummerplade ?
  • #2   20. sep 2020 Jeg fik leveret min Suzuki med bl.a. en "tail tidy", altså en 'smart' nummerpladeholder, hvor de originale blinklys med glødepærer dog var monteret, og fik også den originale nr.pladeholder med plastikskærm med hjem. Jeg mener, at min tail tidy var knap så fladt vinklet i forhold til din.
    Jeg har senere monteret den originale skærm og nr.pladeholder, fordi jeg blev træt at at få skidt og møg op i nakken og på sædet - især i vådt vejr smiley


  • #3   20. sep 2020 Den med nummerpladen var jeg klar over da én af mine cykler bevæger sig rigtig meget på grænsen smiley
    Havde dog ikke gættet din er forkert vinklet. Som du siger kan du måske vinkle den lidt med hænderne.

    Mht blinklys har jeg aldrig hørt det før. Og giver jo heller ikke rigtigt mening når mange af de små led blink signalere tydeligere end de originale. Men det går jo meget godt i sync med det også er ulovligt at opgradere sine bremser - HAHA smiley


  • #4   20. sep 2020 Hvor konkret står det med de 12 cm2? Den har jeg alligevel aldrig stødt på.


  • #6   20. sep 2020 Er blinklysene e-mærket?

  • #7   20. sep 2020 4# 5# 6#

    Hva fk snakker i om? smiley


  • #8   20. sep 2020 Er blinklysene e-mærket er de lovlige

  • #9   20. sep 2020 Har e-mærkning ikke kun noget at gøre med byggekvalitet?

    Såsom at de ikke indeholder giftige materialer og lign.


  • #10   20. sep 2020 #9: Nej

  • #11   20. sep 2020 e-mærkning er ingen sikker garanti for lovlighed. Det burde det være, men i Kina kan man bestille varer med lige de mærker man ønsker. smiley

  • #12   20. sep 2020 #11: E-mærket blinklys købt indenfor eu, er en garanti for lovlighed, med mindre forhandleren er en fusker.

  • #13   21. sep 2020 Det er netop her problemet kan være.
    Hvis man vil have en ting produceret i Kina, kan man komme ud for at producenten spørger hvilke godkendelser varen skal mærkes med. Om varen så overholder mærkningen er han ligeglad med.
    Det er købers ansvar.


  • #14   21. sep 2020 På billedet ligger den nr plade jo næsten vandret.

  • #15   21. sep 2020 En E-mærkning er en international standard og mener han at de ikke er i orden kan han sende dig til syn men som udgangspunkt hvis der er et e-mærke på blinklyset kan han ikke give dig en bøde for at de er for små for han kan ikke se at det er et falsk e-mærke og som andre skriver så er Kina også begyndt at trykke falske e-mærker på deres crap og det ses tydeligt på en del af dem fordi de slet ikke har den samme styrke og det har det mulighed for at give dig en bøde for men den kan du så klage over hvorefter de så sender dig til en synshal for at få målt lysstyrken men det forudsætter at de er e-mærket.

  • #16   21. sep 2020 14# Skarp observering.. men desværre er det en overdrivelse.

    Politimandens forklaring var, at de er for 'små', hvilket jeg tvivler stærkt på.

    De lyser som de skal - kraftigere end de originale oven i købet.


  • #17   21. sep 2020 På glasset er der en cirkel med "e4" eller noget med E. Præ at tjek. Du kan se det på din forlygte og baglygte også.

  • #18   21. sep 2020 sådan en betjent prøver tydeligvis at gøre sig klogere end han er. Han ved intet om regler for blinklys

    Her er de gældende regler for blinklys for MC

    Skal afgive lys af gul farve.
    Skal være tydeligt synlig i sollys.

    c) Skal fungere uafhængigt af andre lygter

    Tohjulet motorcykel skal være forsynet med en forblinklygte og en bagblinklygte
    i hver side.
    e- eller E-godkendt forblinklygte og bagblinklygte til tohjulet motorcykel kan
    alternativt være funktionsmærket henholdsvis »11« og »12«.
    Før 01.09.95: Gælder alene for motorcykel til øvelseskørsel.
    For disse blinklygter gælder:
    a) At afstanden mellem forblinklygterne skal være mindst 0,24 m.
    b) At afstanden mellem bagblinklygterne skal være mindst 0,18 m.
    c) At bagblinklygterne ikke må være anbragt mere end 0,40 m foran motorcyklens
    bageste punkt.
    d) At blinklygterne skal være synlige mindst 20° indad.


  • #19   21. sep 2020 18# Tak for et fyldestgørende svar smiley

    Har snakket med forhandleren, og han undrede sig også over kommentaren til blinklysene da han var 100% på at de var i orden, men beklagede hvis nummerpladen ikke opfylder gældende lovgivning.. jeg tror godt at han vidste det.

    Tirsdag skal jeg forbi dem og få den rettet til på deres regning.
    Tror at jeg får dem til at skære noget af db-killeren af samtidig, for lidt ekstra brumme-faktor smiley


  • #20   22. sep 2020 Det med DB-killeren lyder fornuftigt, for så sørger du måske for ekstra arbejde til synshallen når du bliver stoppet igen. smiley

  • #21   22. sep 2020 20# Hvorfor skulle det være et problem? Så meget tror jeg ikke at den kommer til at larme.

  • #22   22. sep 2020 Det er jo ikke første gang at folk har fået monteret nogen som ikke er lovligt hos en forhandler. Kan du ikke bare kører forbi en synshal og hører om deres mening. Er det ikke lovligt så må du en tur forbi forhandleren.

  • #23   22. sep 2020 22# læs 19# smiley

  • #24   22. sep 2020 #21, der er for tiden stor fokus på om man skal indføre periodiske syn på motorcykler.
    Netop støj kan være stærkt medvirkende til det bliver indført.
    D.v.s. at de tåber der støjer, kan være med til at indføre ekstra omkostninger for alle. smiley
    Her lidt mere om de måske kommende syn:
    https://www.mctc.dk/nyheder/ny-lov-aabner-for-periodiske-mc-syn/


  • #25   22. sep 2020 personligt synes jeg det ville være en god ide med periode syn af mc. For hvorfor skal de og trailere undtages, når alle andre køretøjer skal til syn.
    Desuden har jeg set nogle stykker som, kom til syn ved ejerskifte, hvor ejeren var af den opfattelse at han sagtens kunne skrue og så var der store alvorlige fejl ved mc'en.

    Her i sverige fungerer det ganske fint med periode syn...dog kommer de kun til syn hvert andet år, hvorimod biler over 5 år, kommer til syn hvert år. Fungerer rigtig godt


  • #26   22. sep 2020 Ingen tvivl om der kører lig rundt derude, men generelt tror jeg nu nok motorcyklerne er i ret god stand.
    Mange plejer jo cyklerne bedre end konen/manden. smiley


  • #28   22. sep 2020 Lad nu være med det larm. Super belastende for folk du kører forbi.

  • #29   22. sep 2020 Det er helt ligegyldigt om der kommer periodiske syn eller ej, om senest 10 år er det alligevel forbudt med at køre MC med forbrændingsmotor her i landet! Hvis vi skal nedsætte den væmmelige CO2 (som planter lever af!!) i et omfang så lille Danmark kan "redde" hele verden, kommer vi til at gå, cykle, svømme eller kravle rundt! Og selvfølgeligt kun når solen er på himlen, om aftenen/natten vil der bliver mørkt som en gammel luders hjerte, for el er også afskaffet, og stearinlys forurener jo også smiley smiley

  • #30   22. sep 2020 Så mangler du blot en gul vest og en håndbajer smiley

    profilbillede
  • #31   22. sep 2020 #30 Øl har jeg ikke rigtigt haft smag for i flere år, men hvis jeg må snuppe en sjus i stedet? Og den der gule vest, kan jeg ikke få en af dine, du har jo så mange smiley

    PS Jeg må hellere også anskaffe nogen statsautoriserede mundbleer smiley smiley


  • #32   22. sep 2020 Tom. Du kan købe en elektrisk mc som min. De nye er vanvittige.

  • #34   23. sep 2020 At påstå at en el-MC er en rigtig MC, er det samme som at være kæreste med en lolitadukke smiley smiley

  • #35   23. sep 2020 Kendte en der engang var kæreste med en sådan, men pludseligt en dag slog hun en prut og fløj ud af vinduet.

  • #36   23. sep 2020 #35 Hvis nu vi skal til vittighederne om det, ved du så hvorfor at dildoer har blodårer? Det er for at de skal se naturlige ud, det er også derfor at lolitadukker har luft i hovedet smiley

  • #37   23. sep 2020 det med periodisk syn af motorcykler er noget A-plus har efterspurgt i mange år, hvorfor mon , tvivler på de tænker på sikkerheden , nok mest deres egen pengepung.

  • #38   23. sep 2020 hvis et produkt er CE mærket har producenten skrevet under på at gældende lovgivning er overhold ifh. de direktiver som produktet omfatter. Der er ikke nogen myndighed som har kontrolleret det(dog er der visse typer hvor det er et lovkrav feks. elevatorer). hvis man klager over et produkt ifh at det ikke overholder lovgivning har fabrikanten 3 uger(mener jeg) til at fremlægge verifikation af dette.

  • #39   23. sep 2020 38# Tak for et indlæg der har noget med emnet at gøre smiley

  • #40   24. sep 2020 Det burde jo være ret simpelt, hvilket nok er årsagen til at ham der stoppede dig ikke ved hvad han snakker om.

    Blinklys skal være E mærket. Så er der noget med afstand, men størrelsen er i den forbindelse ligegyldig. - Altså skal du ikke betale bøden.

    Nummerpladen må hælde max. 30 grader. Din hælder for meget. - Altså kan du ligeså godt æde bøden for det.

    Mere er der ikke i det smiley


  • #41   24. sep 2020 Ikke noget med grader. Her klippet fra
    Skat:
    Montering af nummerplade

    Nummerpladen monteres, så den er synlig og let læselig foran eller bag køretøjet.

    Nummerpladen monteres i en lodret eller næsten lodret stilling og i et plan, der er vinkelret på køretøjets længdeakse.


  • #42   24. sep 2020 Det bare underligt at det bliver en vurderingssag, og en regel man ikke kan måle sig til, som sådan.

    Får den rettet til på tirsdag hos Yamaha Frederiksberg, so all good - og jeg fik ikke bøde for det smiley


  • #43   24. sep 2020 Er det et originalt Yamaha set du har fået på til blink/nummerplade?
    Det købte jeg nemlig også til min MT-09 Tracer, og her bukkede jeg netop lige lidt i det for at få nummerpladen til at sidde i en "lovlig" vinkel. Monterede det selv så kan ikke klantre en forhandler for det, men monteres det ved en forhandler ja så bør de altså lige lave det så det sidder i en lovlig vinkel.


  • #44   25. sep 2020 "Det er Motorstyrelsens opfattelse, at nummerpladen anses for at være synlig og let læselig bag køretøjet, hvis den placeres, så den opfylder reglerne i direktiv 2009/62/EF om anbringelse af bagnummerplader på to- og trehjulede køretøjer, hvoraf fremgår, at hele nummerpladen skal være synlig i en vinkel på 30 grader til hver side, 30 grader opad og 5 grader nedad."

  • #45   25. sep 2020 #44
    Direktivet du henviser til er erstattet af et nyt den 28.maj i år: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2296102
    Sjov nok, så er der her nævnt noget om grader, hvad der ikke var i det andet link jeg fandt på Skat.
    Graderne er ikke dem du nævner, men "Det er under alle omstændigheder en betingelse, at nummerpladen er synlig i en vinkel på 30 grader til hver side, 15 grader opad og 0 grader nedad."
    Via linket kan man samtidig få opfrisket reglerne for sidemontering.


  • #46   25. sep 2020 34 tom. Den er i hvert fald både dyrere og hurtigere end dine. Såååå..


  • #47   25. sep 2020 #46 Det var da en underlig udmelding, dyrere? Jeg vidste slet ikke at man blev vurderet på hvad ens MC koster smiley Og hurtigere? Jeg vil godt vædde på at på småveje vil du falde langt bag ud, det er prøvet mange gange! Når det så er sagt, så er jeg over den alder hvor man måler pikkemænd på den slags smiley smiley

Kommentér på:
Regler for blinklys og nummerplade ?

Annonce