{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.497 visninger | Oprettet:

MC ned i kælder {{forumTopicSubject}}

Hej

Da der ikke lige var nogen der bed på krogen med en garage på Amager fik jeg tanken at jeg måske kunne transportere maskinen ned i min kælder, som er stor og opvarmet, men har lidt dårlige adgangsforhold.

Den skal ned at en trappe og skarpt til venstre (hvor den bliver nød til at komme op i lodret stilling for at komme igennem). Så jeg tænkte at man kunne bygge en ramme (i krydsfiner), hvor man fikserer maskinen (f.eks. ved at pille hjulene af og så en pind/bolt der fæstner cyklen til rammen gennem navet, eller hvad det nu heder).

Jeg har forsøgt mig på google, men har ikke fundet hverken blogs eller youtube videoer hvor maskinen kommer op og stå.

Har nogen gjort noget lignende uden at det er endt i katastrofe?

Mvh. Jens


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MC ned i kælder
  • #2   29. okt 2020 Skil den i flere stykker, så går det smiley

  • #3   29. okt 2020

    profilbillede
  • #4   29. okt 2020 hvorfor fanden får du den ikke bare sat ind til vinter opbevaring, det
    koster 1500-2000 kr alt ialt


  • #5   29. okt 2020 Tak for alle jeres dejlige kommentarer, hvis nogen skulle få lyst til at svare på mit spørgsmål er jeg stadig interesseret i at høre om andres erfaringer.

    Mvh. Jens


  • #6   29. okt 2020 Hvis du bor til leje bør du nok lige spørge din udlejer om lov for jeg ved med personlig erfaring at nogle boligforeninger i Odense ikke tillader at man har knallert/MC eller andre brandfarlige og let antændelige genstande i kælder og kælderrum, pga. deres brandforsikringer ellers ikke vil dække bygningen.
    Hvordan det lige er med andels/ejer foreninger ved jeg ikke, men hvis du nu alligevel tager en snak med dem kunne det jo være at der er en som kender en som har en garage du kan holde i ellers har de fleste MC forhandler da vinter opbevaring.

    Hvad med et lager rum som boxit kunne sådan et sted ikke bruges.
    Jeg håber du finder et godt vinter sted til din MC smiley


  • #7   30. okt 2020 God pointe. Jeg bor I hus og at få den i egen kælder ville også give mulighed for at skrue lidt på den hen over vinteren.

    Hvis jeg alligevel skal bruge et par timer på at få den et eller andet sted hen og få mig selv transporteret hjem igen vil jeg hellere bruge tiden på at bakse den ned i min egen kælder.


  • #8   30. okt 2020 Der er nok ikke så mange konkrete svar fordi det er et lidt håbløst projekt. Du skal have lavet en solid tremmekasse-lignende konstruktion, hvor motorcyklen placeres. Så skal den løftes lidt, så hjulene kan tages af, og derefter skal der skydes nogle metalstænger ind gennem navene/hullerne hvor akslerne har siddet og spændes fast. Når og hvis motorcyklen så, forhåbentlig, er godt fikseret, skal den tippes på højkant og de omkring 200 kilo skal lempes med ad en stejl og smal kældertrappe. Det er da muligt at professionelle flyttefolk med bæreseler og lignende godt ville kunne klare opgaven i teorien.

  • #9   30. okt 2020 Jeg har set en mc komme ned i en kælder mage til. De pillede endda rækværket af, op på baghjul osv.
    Det rigtige problem kom først da Finn skulle have den op igen. Men det gik da de pillede karm og dør af.


  • #10   30. okt 2020 #8
    Det er også fin info at det er et håbløst projekt, for det er det nok. Men jeg kan dog alligevel ikke helt slippe den.

    Jeg er dog ikke skræmt ved tanken om at skulle glide en kasse ned ad trappen osv (kunne købe et elektrisk trækspil til at hjælpe mig, også til at få den trukket på på højkant og på på en møbelhund så den kan skubbes rundt), det er nok mere det at få bygget en ramme/kasse jeg stoler på der er min udfordring.


  • #11   30. okt 2020 Når du nu bor i eget hus så kunne du jo også få lavet en anden ned/op gang til kælderen eller bygge et skur/garage og ellers kan du måske få dem her til at bygge en lift/elevator til dit behov.
    https://www.hydro-con.dk/da


  • #13   30. okt 2020 Og hvad med højde og bredde af kælderdør? Selv uden hjul kommer længden vel op på omkring to meter, og hvis kassen står på højkant og skal tippes ned, skal der også bruges ekstra plads i højden. Hvis bredden bliver et problem skal styret afmonteres (og kan man få gelejdet motorcyklen ind i kassen uden styret på?).

  • #14   30. okt 2020 Ja, jeg har faktisk ikke målt på maskinen endnu, men den "mindste" dør er 76x200 og der er 230 til loftet, så mit gæt er at det kan lade sig gøre, især hvis jeg piller spejle og hjulene af den.

  • #15   30. okt 2020 Bare vær opmærksom på at når kassen på højkant skal tippes ned til vandret, kræver det en del ekstra plads. Så der skal være en vis afstand fra kælderdør til modsatte side af skakten. Ellers støder overkant eller hjørnet mod toppen af dørkarmen (ved jeg fra erfaring med flytning af høje skabe og andre møbler).

  • #16   30. okt 2020 Smør dig selv og maskine ind i vaseline og kør den på plads.


  • #17   30. okt 2020 Hold da op, hvor det lyder som en opgave af de store!! Jeg havde et hus hvor "værkstedet" var i kælderen, og der havde jeg da et par MCer jeg byggede om dernede i den tid jeg boede der. Selv en HD fik jeg da både ind og ud, det eneste jeg gjorde var at tage styret af og erstatte med et 3/4 rør, bare så der var noget at tage i - jeg tog vist også karburatoren af, den sidder jo lidt yderligt på sådan en. Et par gutter til at hjælpe, så gik det fint, og det var også en kældertrappe langs huset, med døren i 90 grader i bunden, helt som den slags plejer at være! Men prøv dog går det ikke er det bare op igen, og så gang med at lægge en ny plan smiley
    Og så glemte jeg lige at skrive, at det ikke var noget med at "rejse" cyklen op, bygge store kasser (som vel kun vil fylde yderligere??) eller andet sjovt, kun lidt energi og i så ryk!!


  • #18   30. okt 2020 Ja, jeg kom vel ikke helt uskadt gennem ingeniøruddannelsen og der går hurtigt projekt i den smiley har desværre også set tilstrækkelig med YouTube videoer af folk der taber deres cykler på vej op ad en rampe og har også selv lavet nogle dumme skrammer fordi jeg ikke altid er for kvik, så lige her er jeg nok lidt overforsigtig.

  • #19   30. okt 2020 #18 Ja de problemer havde jeg så ikke, det var før internettets tid, så man blev ikke "klogere" af at høre på selvudnævnte eksperter, det var næsten som med den første sex, man prøvede sig lidt frem smiley smiley

  • #20   31. okt 2020 To kammerater så i er tre, så er det da blot at trille den op og ned.
    Har ved et par venners hjælp haft en motorcykel oppe af trapperne i en lejlighed.


  • Jens Henrik
    Jens Henrik Online Tilmeldt:
    dec 2007

    Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
    #21   31. okt 2020 Lidt alternativer:
    * Køb en "saml selv" træhytte til baghaven
    * Køb en 10 fods container til forhaven
    * Udvid din kælderskakt, så din MC kan stå på langs foran kælderdøren. Lav et skafot af et par HEB100, der er påboltet væg, henover kælderskakt og til tærræn, hvor en løbekat med talje kan fire din MC sikkkert op og ned smiley


  • #22   31. okt 2020 jeg tænker at rulle den baglæns ned ad trapperne.
    Stop når baghjulet er nederst muligt. Så er fronten løftet let fra start.

    Men når man alligevel ska tænke sig grundigt om, så ka man vel ligeså godt tænke på en permanent løsning fremfor en engangs fornøjelse.

    Evt sæt en krog i loftet hvor den skal løftes, før en line gennem forhjul og løft på den måde.
    Man kan placere krogen strategisk så man får cyklen løftet det helt rigtige sted gennem indgangspartiet


  • #23   31. okt 2020 #22 Loftet over en kælderskakt??? Det kræver vist et intellektet af din kaliber at få øje på det smiley smiley

  • #24   31. okt 2020 Mine betragtninger var skrevet ud fra en "worst case scenario" med en smal, stejl kældertrappe og en forholdsvis lav dør og altså ganske lidt plads til at komme rundt forneden. Jeg kiggede også på Djarnis motorcykel og kan forestille mig, at kåbedelene også besværliggør flytningen, medmindre de let kan pilles af.

  • #25   31. okt 2020 Kan den ikke komme igennem hoveddøren i stedet? Og stå i stuen smiley

    profilbillede
  • #26   31. okt 2020 #23

    se #14


  • #27   31. okt 2020 #26 Ja, og hvad så? Jeg kan da godt forstå at det er højden i kælderen, det lader så til at knibe alvorligt for dig, men det er jo ikke nyt, desværre smiley

  • #28   31. okt 2020 Måske en lille sække vogn, så du kan runde det skarpe hjørne, eller donkraft på hjul.. Mvh hc..

  • Jens Henrik
    Jens Henrik Online Tilmeldt:
    dec 2007

    Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
    #29   31. okt 2020 Det skal dælme ikke ret meget til, førend det går galt og du har ridset og ødelagt din guldklump...
    Har du ikke mulighed for at gå i gang med skovl, Rionet og beton? smiley


  • #30   31. okt 2020 #27
    jeg kan godt se det er højden i kælderen

    TS skrev Den skal ned at en trappe og skarpt til venstre (hvor den bliver nød til at komme op i lodret stilling for at komme igennem).

    Hvis så den er nødt til at komme på højkant inden den skal ned ad trappen, så sæt da noget op man ka sætte en krog i og lav en kabel lift.

    Jeg var med vilje ikke specifik i foreslaget da det var en konceptet jeg foreslog.

    Du benytter virkelig enhver lejlighed til at rette karakterangreb mod mig
    gad vide hvilken nerve jeg har ramt siden du er så øm


  • #31   31. okt 2020 #30 Du har ikke ramt noget der generer mig, men du er bare gang på gang bedrevidende og "klogere" end alle andre! Og det kan b.la. jeg så godt blive træt af, så du får lidt modstand herfra, og det går dig på ved jeg! Du har jo sat mig på filter, så hvem der har "ramt" noget, tjaa smiley smiley
    Og resten kan du diskutere med dig selv, det plejer du jo at gøre!


  • #32   1. nov 2020 Flyt til jylland. Så er du fri for de plads problemer..

  • #33   1. nov 2020 Og så kan jeg se tom l er i fuld gang igen .. smiley haha

  • #34   1. nov 2020 #33 Du tager helt fejl, jeg er totalt ædru smiley smiley

  • #35   1. nov 2020 Så L og Tom nu skal i se hvad far her har lavet til jer:
    https://www.motorcykelgalleri.dk/grupper/aevlboevljammerkommoder En lille gruppe for jer hvor i uforstyrret kan hælde galde og vomitus ud.


  • Jens Henrik
    Jens Henrik Online Tilmeldt:
    dec 2007

    Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
    #36   2. nov 2020 Jeg tror, løsningen er nær! smiley

    https://youtu.be/Nb-MYbjkXjs


    profilbillede
  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 147
    #37   4. nov 2020 #21 har imho de mest fornuftige og fremtidssikre forslag - måske lige undtaget skafottet. smiley

  • #39   4. nov 2020 Skafottet er jo normalt et sted hvor folk taber hovedet. Det kan jeg ikke anbefale.
    Alle i tråden kan vel bare mødes på stedet og proppe den cyklel ned på plads smiley
    Så glemmer vi alt om det- og han får den aldrig op igen smiley


  • #40   4. nov 2020 Da jeg var en del yngre, satte jeg min MZ ned i kælderen hver vinter, og trak den op tol det meget tidlige forår.
    Det var en tomands opgave, en til at holde den på højkant, og så trak jeg den ned (og op) ved at trække i forhjulet. Det er forbløffende hvor nemt det er. Senere brugte jeg samme manøvre med en BMW 75/5.
    Den gang jeg fik det sværest, var da jeg og en Ariel VB 600 flyttede ind på 2. sal på Islands Brygge - det var engang det kostede mindre end 500 kr/måned, og varmen var med petroleum. Det gik nemt nok med at få den derop. Et stel i den ene hånd en dag, et krumtaphus (krumtappen på sådan en vejer 34 kg!) en anden dag osv, men da den skulle ned var gode dyr rådne. Nede i stuen boede en flok unge røddder, der skulle ud for at samle flasker til en tur i byen. Mit forslag var 200 kr. i stedet for at få Ariellen ned. Samme trick med forhjulet ned ad trapperne, op på baghjulet rundt om hjørnerne, og det tog max 20 min.


  • #41   4. nov 2020 Vi er mange der hiver biken ind i stuen. Du bor i hus, så måske der er et værelse ?
    Ved ikke hvad en ældre brugt container koster, men det var måske osse en mulighed. Det behøver jo ikke være de lange af dem


    profilbillede
  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Svar: 61
    #42   5. nov 2020 Afmonter forhjulet og erstat det evt. med et lille hjul - bare så cyklen kan rulles uden motoren går på - så baglæns ned ad trappen og op på højkant med forenden (evt. vha. af et tov oppefra) for at komme rundt om hjørnet og så kante styret ind ad døren - burde ikke være så svært for et par mænd.

  • Knud
    Knud Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 37
    #43   5. nov 2020 Jo, det har jeg prøvet for 40 år siden, crosseren kørte selv ned af en spindeltrappe, men de 100 kg skulle der 2 for at få den op. For 22 år siden fik jeg en anden crosser ned i cykelkælderen og op igen om et skrapt hjørne og kørte den op trappen igen med motorkraft sidende på den. Men vejer den over 150 kg bør du bruge en sækkevogn med glideskinner og stille den i stuen på 1. eller 2. sal højst. Du skal bruge 4 mand. Husk at tømme benzintanken.

  • #44   9. nov 2020 Der er kommet mange gode kommentarer og jeg har da fået så meget blod på tanden at jeg er gået i gang med at bygge en form for transportkasse. Den kommer til at bestå af et par krydsfiner plader, en som bund og en der går op ved baghjulet, samt et skelet af nogle lægter til at holde det hele sammen.

    Heldigvis er min maskine meget let adskilt. Jeg kan have kåbe, tank og forhjul afmonteret på under en halv time. Uden forjul er den ca 180 i længden og der skulle ikke være pladsmæssige problemer med at få den gennem dør eller ned i vandret igen.

    Jeg bestemmer ikke nok her hjemme til at få lov at hive den ind i stuen eller soveværelset eller at installere en container i haven, så det er ikke en option.

    Jeg skal nok forsøge at poste nogle billeder og måske en video når jeg når så langt. Om det så bliver et humoristisk indslag med en cykel der tumler ned ad trappen eller en success historie må tiden jo vise. Det kan også være at jeg pludselig finder ud af at det er vigtigere at få købt en julegave til fruen og glemmer alt om projektet.

    Mvh. Jens


  • #45   10. nov 2020 Bank hul i væggen og lav en dør.

  • Allan A
    Allan A Tilmeldt:
    aug 2020

    Svar: 1
    #46   12. nov 2020 Din ide gjorde mig nysgerrig på de faktiske mål.
    Kører selv Honda NC 750 D Integra, årg.14.
    Min Integra vejer 220 kg køreklar, akselafstand er 1,535 meter. Tømt for væsker, uden hjul osv. skulle jeg vel kunne komme ned i nærheden af 150kg, og klart under 2 meter i længden.
    Faktisk var akselafstanden på min første scooter, en Burgman 400, 5,5 cm længere end Integra'en er, mens køreklar vægt var cirka den samme.
    Spændende opgave du har kastet sig over.
    Glæder mig til at se et par fotos, hvis du får det sat i værk ??


  • #47   12. nov 2020 Hvis din mc stadig kan køre så find da et sted lidt længere væk. Der må da være en gagrge eller lign i nærhenden hvor den kan hygge sig til vinter? Evt benytte et af de tilbud der er ved div. forhandlere hvor et lille service samt opbevaring til en fornuftig pris er muligt..

Kommentér på:
MC ned i kælder

Annonce