{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.105 visninger | Oprettet:

Fra scooter til mc {{forumTopicSubject}}

Hej jeg vil gerne lave et skift fra scooter til mc, og vil høre om det ikke kan gøres forholdsvis billigt ? Det skal ikk være vildt og voldsomt, men kan en suzuki gs 500 findes til 10.000 - 15.000 Og stadig være et fornuftigt køb eller er det formentlig noget billig lort som man bliver ked af at man har anskaffet sig ?
Og er det egentlig meget dyrere at have en mc hvis man kører den helt budget stil i forhold til scooter? Skifter egentlig bare da jeg gerne vil køre lovligt, da scooteren ikk er helt lovlig og magter ikk kigge efter panserne og få en stor bøde evt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra scooter til mc
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   31. okt 2020 Hvor gammel er du og hvilket MC kort har du?

  • #2   31. okt 2020 Jeg er 33 og må snart få mit kørekort igen. Jeg tænker det er det store kørekort man får når man er på min alder ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #3   31. okt 2020 Det kommer skam an på hvad du havde i forvejen.

    Har du været uden kørekort for længe, får du kun det tilbage som du tager orienterende prøver til - så er alle de andre tabt.


  • #4   31. okt 2020 Okay det er måske mig der ikk har undersøgt nok! Jeg tænkte at man fik det store kørekort når jeg tog motorcykel kørekort da jeg var så gammel. Jeg har kun tidligere haft bil kørekort, jeg skulle nok lige ha læst lidt mere op på det inden jeg lavede et indlæg

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #5   31. okt 2020 Har du fået frakendt kørekortet, og hvis ja - hvor længe?

    Hvad havde du af kørekort kategorier før?


  • #6   31. okt 2020 Jeg fik det frakendt 3 år i bil. Jeg har kun haft kørekort til bil. Aldrig motorcykel

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #7   31. okt 2020 Ok.

    Du får A kørekort til MC, forudsat du sikrer dig at du kommer til prøve på en A cykel. smiley

    God fornøjelse.


  • #8   31. okt 2020 Jo tak, og tak for hjælpen! Har du evt et bud på mit indlæg nu vi har fået klarlagt kørekort reglerne ? smiley smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #9   31. okt 2020 GS500 er en fin og stabil knallert, som er simpel og billig at skrue på, omend den har ret mange år på bagen.

    Det kan være svært at finde et ordentligt vedligeholdt eksemplar.



  • #10   31. okt 2020 Okay tak for det, er driftsomkostninger meget højere end fx en scooter, på sådan en der ? Du må undskylde jeg bliver ved at spørge om ting smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #11   31. okt 2020 Jeg aner ikke hvad en scooter koster at holde kørende, eller hvad det koster for dig at forsikre en GS500, så det er svært at sige.

    En MC kan jo tilfredsstille et helt andet kørselsbehov, så det er svært at sammenligne de to på lige fod.


  • #12   31. okt 2020 Okay tak du ha for hjælpen!

  • #13   1. nov 2020 Gs500 er en af de bedste startermotorcykler sammen med yamaha xj600. De er billige i drift og indkøb, og tager ikke røven på nybegyndere så nemt. Og selvom du finder en til 10000 så kan den sagtens være i fin stand.

  • #14   1. nov 2020 Jeg skiftede fra 45/kmt scooter til en GS 500 og jeg har den stadig.
    Dejlig lille maskine der kan lidt af det hele. smiley

    For mig var de eneste forskelle i økonomien, i forhold til scooteren: 780,- om året i afgift. Ansvarsforsikringen blev billigere og jeg giver nu ca. 3.000,- om året.

    GS'en går for mig, et sted mellem 26km/l til 29km/l - og det er jeg super godt tilfreds med.


  • #15   1. nov 2020 Go for it.
    Jeg købte en Yamaha XJ600 Diversion her i sommer. Rigtig fin stand og det hele for 9800,- og den var synet. Der skulle så to nye dæk på og batteriet har jeg også skiftet. Den snurrer bare, også i går i det fine vejr vi havde smiley

    Jeg har ikke kørt MC i 30 år så det var lidt forfra, jeg valgte XJ600 for jeg var med på at det var Honda eller Yamaha af hensyn til holdbarhed. Og ikke 900 eller 1000 kubik til min rustne erfaring. Alle jeg snakkede med der vidste eller burde vide noget, sagde jeg havde valgt noget af det mest stabile (og nemmeste) og holde i orden.
    Mit lokale MC værksted har en vældig dygtig mekaniker der åbenbart så er helt vild med Yamahaer, han er min alder og kan huske de solgte i ret store tal.
    Min er så fra 92, har gået 69000, ligner sgu en ny på 2 meters afstand, eneste ting den har er der skal ny knastkæde på næste år . Frank kunne huske, og tjekkede lidt op på en lille ringen rundt... Og ja! De første XJ 600 Diversion skulle have ny knastkæde for hver 40000km. Min kæde snakker lidt i retning af den ikke springer i morgen men dog skal skiftes på et tidspunkt. Men det render i 3500kr ....Det er sgu da hvad det er, bare jeg kan komme ud og køre smiley

    Og hvad angår pris MC kontra scooter. Jeg har haft en Gilera Storm 45 i nogen år, den koster 1000 om året i ansvar, min XJ 600 koster 2750 incl. vejhjælp og selfølgelig kasko. Ubegrænset km og må køre fra 1/3 til 30/11 Forsikringen dækker også stilstand i vinter, hærværk og tyveri osv.


  • #16   1. nov 2020 Ej okay det lyder ikke som om udgifterne er vildt meget højere, også at man måske kunne finde noget nogenlunde fornuftigt til 10.000. Var lidt nervøs for diverse sliddele osv ville rende op, for jeg synes næsten en scooter er gratis at køre på, fyrer den dog til en mekaniker der lige fikser den sort 2 - 3 gange om året så alt spiller, det gør han mega billigt. Men ville bare være rart at kunne køre afsted 2 personer istedet, og udenbys. Lyder som om det godt kunne lade sig gøre med de billige motorcykler der

  • #17   1. nov 2020 Ja sagtens, nu har jeg så selv en mc lift. Det gør vedligehold nemmere. Også rengøring når det kommer til div kroge og hjørner. Skiftede olien to dage efter jeg fik den samt filteret. Det skal man altid så man ved hvor gammelt det er. Knastkæden betaler jeg mig fra ved mekanikeren, den skal nittes og det har jeg ikke værktøjet eller know-how til. Kunne godt gøre det selvfølgelig, meeen hvis jeg laver en fejl. Lort, og en ny motor. Den der række 4 maskine tager jo 7000 omdrejninger på et splitsekund. Og redliner ved 9500 omdr.
    Det skal jeg sgu ik stå og rode med. En bil er noget helt andet og skifte rem på smiley


  • #18   1. nov 2020 Jensens motorcyker i Horsens har et par fine gs500

  • #19   1. nov 2020 Ja okay, jeg må på jagt efter en gs så og så få skiftet scooteren ud smiley

  • #20   1. nov 2020 slid delene koster lidt mere.
    dæk, kædekit, bremser.
    Og kæden skal have opmærksomhed oftere end en scooter.
    Men det betaler sig hvis man har interessen


  • #21   1. nov 2020 Jeg kører ikk specielt meget til dagligt, bare en lille smule rundt i byen så det tager lang tid før der rigtig kommer nogle kilometer på mht dæk osv

  • Hans A
    Hans A Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 5 Emner: 2 Svar: 32
    #22   1. nov 2020 Jeg har en gs 500. Kan klart anbefale den.
    Har du lidt teknisk indsigt kan du godt skrue på den selv.
    Scoteren kan du køre året rundt, men jeg vil mene gs 500 er for tung, hvis der glat.
    Mener gs 500 er billigere i driftsomkostninger end en scooter.


  • #23   1. nov 2020 Okay hans mange tak.

  • Hans A
    Hans A Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 5 Emner: 2 Svar: 32
    #24   2. nov 2020 Men du kunne jo også købe en 125 cc scooter eller mc. De kan køre omkring 90 km/t. Så kører du jo lovligt.

  • #25   2. nov 2020 Så ville jeg hellere vælge en gs500, selvom den er mere besværlig i dårligt føre smiley

  • #26   2. nov 2020 Hvis prisen er næsten den samme, både i indkøb og vedligehold, så foretrækker jeg gå og så kunne jeg cykle rundt når det er dårligt vejr

  • #27   2. nov 2020 L
    Scooter har ikke kæde


  • #28   2. nov 2020 Allan
    Lige nøjagtig.
    Derfor skal en maskine med kæde have kærlighed oftere end en scooter skal have kærlighed.
    Men ok at hive hende lidt i håndtagene er vel også at give hende kærlighed.


  • #29   2. nov 2020 sku jeg være så fræk lige at løfte sløret for en af ulvene i fåreklæder smiley
    Intet er hurtigere gennem myldretiden end en hurtig 4t der må køre cykelsti.
    Praktisk, komfortabel, sjov. Og parkerings problemerne findes ganske enkelt ikke. Slet ikke dum at have holdende sådan en. Og stort set gratis.
    7-8hk til 70-80kg er skægt nok på så små hjul.

    Nej ingen kæde, istedet kilerem som man simpelthen bare skifter hver 10k km.
    Mine kæde drevne maskiner er der mere end dobbelt så meget vedligehold i som i scooterne

    En gs500 skal have fedt i grebene og smurt kabler kabler oftere da der ikke er kåbe om styret som beskytter alt mod elementerne.
    Det samme gælder i vid udstrækning for stel, støtteben, ledninger støddæmpere osv.

    Jeg har kørt motorcykler og scootere i længere tid end jeg ikke har, og i gennemsnit haft to nye maskiner om året. Har mere end en håndfuld køretøjer holdende lige nu.
    Ønsker mig et større nøglebræt til hjul smiley


    profilbillede
  • #30   2. nov 2020 Jeg vil råde til at lade være med at spare i indkøbet af brugt motorcykel.

    Det er en klassiker at man vælger den billigere, ældre model med færre km på bagen, for så at bruge langt flere timer og penge på at få den til at køre nogenlunde, end hvis man bare havde fundet en til 22 og pruttet ned til 18, en man bliver helt varm indeni af at tænke på, som den er, og slet ikke skal spilde tid på at bakse med.

    Jeg siger ikke du ikke kan finde en gs500 til 10-15'000 og være ovenud tilfreds med den.
    Min erfaring er bare at den der køber billigt ler først, men den der købte dyrt ler derefter.
    som altid ingen regel uden undtagelser, men overvej hvad 18'000 skaffe dig. Hint jeg har selv taget mit profilbillede


  • #32   4. nov 2020 Ja jeg må give dig ret i at man kommer sindssygt hurtigt frem på scooter, Elsker at køre på den, da den jo heller ikk er lovlig smiley meeeen tænker bare at det går galt en eller anden dag og politiet fanger mig og så kunne jeg ligeså godt købe en mc istedet

    Men det var da nogle fine cykler du havde fundet, man kan sgu få meget indenfor et fornuftigt prisleje


Kommentér på:
Fra scooter til mc

Annonce