{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.767 visninger | Oprettet:

Tig Svejser {{forumTopicSubject}}

Godaften mcg.
Er der nogen af jer der har et hobby tig svejseværk?
Overvejer at bestille en billig en 200A, ac/dc og med Hf samt pulse til lidt udførelse af sissybar, styr, skærme og andre små ting.

Har læst en del omkring disse billige modeler, samt set en del Youtube videoer hvor de siger at de svejser lige så godt som dyre værker men at de selvfølgelig ikke kan bruges til industri da de jo ikke er bygget kraftigt nok.

Nogen der har personligt kendskab til de billigere værker? Så vil jeg gerne høre dine erfaringer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tig Svejser
  • #1   7. jan 2021 Jeg har købt noget lignende sådan en der...
    Til præcist det samme formål som dig..

    Og den står stadigvæk i pap kassen nede i kælderen... Aldrig brugt.
    Men så har jeg den da smiley


  • #2   7. jan 2021 Har brugt stahlwerk der er 5 års garanti, og det har svejst ret meget både privat og industri... og det kører stadigvæk.... Det kan godt anbefales

  • #3   7. jan 2021 Skide godt at høre Lars.
    Det er faktisk det mærke mit i kælderen er smiley


  • #4   7. jan 2021 Hvor har i købt det stahlwerk henne

  • #5   7. jan 2021 Hos stahlwerk selv, på deres hjemmeside

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #6   7. jan 2021 Jeg arbejder som rustfast kleinsmed til daglig, så jeg har svejset en del med forskellige værker.

    Forskellen på billige og dyre værker, er primært duty cycle. Det er et udtryk for hvor mange procent af en time, man kan svejse uden værket tager skade eller slår fra på temperatur alarm.
    Hvis et svejseværk er rated til 100A 50% duty cycle, så kan det svejse ved 100A i 30minutter (50% af en time) uden at overophede, bare som et eksempel.
    Prisen på et svejseværk, er oftest direkte sammenligneligt med hvor gennemtænkt det er, og hvor god køling de forskellige komponenter har, så man kan opnå en bedre duty cycle - dvs hvor få pauser man behøver at holde på grund af at svejseværket skal køle ned. Når jeg er på arbejde, så vælger jeg derfor det svejseværk, som kan tåle den belastning jeg kræver af det - det er derfor vi både har et lille mobilt 150A værk samt 200A og 400A vandkølede svejseværker. Det sidste bruger vi f.eks når vi skal lave store alu dæksler, som kræver en fandens masse effekt på meget kort tid.

    Men det er en helt anden situation, som hobby svejseren står i. smiley

    Jeg tror godt jeg kan generalisere, og sige at 95% af selv de billigste TIG svejseværk, vil kunne tilfredsstille de behov som de fleste af os har, når vi dimser på MC'er. Ingen af os, vil nogensinde komme til at sidde og svejse i flere timer ad gangen, for det behov er der såre simpelt ikke.

    Det er mange ord jeg bruger til at forklare, at det stort set er ligegyldigt hvad man vælger. Et TIG svejseværk der koster op til 2-3000 kroner, er også fint. Min kammerat har et der kostede 1999,- i indkøb, og det kan svejse TIG, elektrode og har både AC og DC, puls, HF og er rimeligt støjsvagt.
    Man skal dog være klar over at der også kommer en udgift til en gasflaske og en regulator oveni. Med min rabat gav vi 2600 for en ALBee (ren argon) som har indbygget regulator.
    Det er en lille flaske som man oftere skal genfylde, som også er en udgift de fleste ikke tænker over. smiley Der kan også lige være en udfordring med hvor man kan få den fyldt eller byttet i nærheden...

    Det største kompromis jeg ser i de værker, er håndtaget. En kort og stiv slange med en lang og besværlig gas kop, fordi håndtaget er for billigt og ikke er vandkølet. Men det er et kompromis man er nødt til at indgå. Som rimeligt erfaren svejser, kan jeg sagtens leve med det og kompensere for det, men som nybegynder vil det helt sikkert give en flad lærekurve.

    Et par gode råd?

    Sørg for at købe masser af ekstra tråd, og masser af ekstra Wolfram elektroder (tag de lyseblå med 2% Lanthan - de dur både til alu, sort jern og rustfri) og masser af vinkelsliber skiver, så man kan rette på de utallige fuglelorte man helt sikkert får lavet.

    Rengøring er alt afgørende med TIG svejsning, så sørg for en batteriboremaskine som kan køre hurtigt, og masser af roterende stålbørster i forskellige størrelser og trådtykkelser.

    Svejsehjelm? Jeg har en til en mindre national formue på arbejdet, som kan en masse ting og ikke vejer en skid. Super behagelig - og jeg får den jo af min arbejdsgiver.
    Min kammerat har en fra biltema - og den fungerer akkurat lige så godt, når man kun bruger den i kortere tid. https://www.biltema.dk/varktoj/svejsning/beskyttelsesudstyr-til-svejsning/svejsehjelm-wh-3-2000043504


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #7   7. jan 2021 Hold kæft en lang smøre.

    Jeg slettede endda en masse. smiley

    Sorry hvis i mener det er spild af tid, men det hele er velment. Fortsat god aften. smiley


  • Bib
    Bib Tilmeldt:
    okt 2017

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 83
    #8   8. jan 2021 Det var lige tilpas Sajmon smiley Fantastisk godt svar - tak.

    Bib


  • Bib
    Bib Tilmeldt:
    okt 2017

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 83
    #9   8. jan 2021 Er det forresten ikke ulovligt at have gasflasker til svejsning i en storby? Er det noget jeg har misforstået?

    B


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #10   8. jan 2021 Det kan jeg ikke huske. Man må jo gerne have gasflaske i sin grill alle steder, så det tror jeg umiddelbart jeg ville være pænt afslappet omkring.

    Argon er ikke brændbar...


  • #11   8. jan 2021 Man skal måske sikre sig at man må svejse på sin hjemme adresse i forhold til sin forsikring.
    Den ene forsikring jeg engang havde krævet at bygningen jeg svejste i skulle der være minimum 11m til nærmeste bygning.
    men man må godt have flasker privat i storbyer, men der er måske nogen regeler om opbevaring af dem.


  • #12   8. jan 2021 Den med ikke at måtte have flasker i en "storby" er vist en overgemt juleand! Hvad med dem med dårlig lungefunktion der er afhængige af ilt (jeg ved udmærket godt at de i hjemmet har en "iltpumpe", men også et antal flasker til at tage med ud! Skal de så sendes ud på landet, til nogen hyggelige lejre i rekreative omgivelser? Der er måske muligheder for at bruge minkfarmene alligevel?? smiley

  • #13   8. jan 2021 Har et migatronic pilot 1500 på job, men har selv overvejet et billigt til brug hjemme i hobby regi, - men det noget bøvl med flaske osv. og kan slet ikke gå til den smule man evt. skal have lavet privat. At tigsvejse er et håndværk, jeg kan godt lave noget pænt arbejde når jeg lige koncentrerer mig og er helt afslappet... men man skal være villig til at bruge nogle timer på det. Vil ind og se det der stahlværk....

  • Kent Z
    Kent Z Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Svar: 2
    #14   13. jan 2021 Til info kan jeg oplyse at det der tidligere er skrevet om duty cycle også kaldet intermitens er lodret forkert.
    Man måler strømkilders intermitens over 10 min og ikke mere.
    Hvis du har en maskine som kan levere 200 amp, men på mærkepladen står 200 amp 25% intermitens/dutycycle, så kan den levere 200 amp i 2,5 min inden sikringen slår fra. Dvs at værket ikke kan svejse andet end ved væsentlig nedsat ampere igen før de resterende 7,5 min er
    Gå altid efter et værk der kan levere kontinuerlig/ effektiv belastning på min 60 % intermitens
    Mvh kent IWS


  • #15   13. jan 2021 Fedt indlæg fra Sajmon smiley

    Jeg har indkøbt et 200A Stahlwerk, haft det i 3 år, og har god fornøjelse med det (hobby)
    Den kan TIG, ac/dc, elektrode og plasma skære.

    Plasma skære delen er kun lige testet, men hold da kæft, det er effektivt (selv om jeg nok aldrig får rigtig brug for det smiley


  • Morten H
    Morten H Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #16   13. jan 2021 Jeg har en masse alu profiler liggende, og kunne godt tænke mig at kunne svejse i dem.
    Vil det så være sådan et TIG svejseanlæg jeg skulle have fat i? Det er både L og U profiler jeg har i lange stykker.
    Og i 3-4 mm gods tykkelse.


  • #17   13. jan 2021 Hva Niels?
    Kan dit også plasma skære?

    Hva model er det?


  • #18   13. jan 2021 Hvis i har mulighed for det så koster en ejendomsflaske lidt over 1000kr hos Bauhaus i Flensborg og når den så er tom så kører man bare ned og bytter 300kr mener der er 6 kg i flasken

  • #19   13. jan 2021 Husk også manometer

  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 35
    #20   13. jan 2021 Jeg købte en 3 i 1 svejser d.v.s. tig og elektrodesvejser samt plasmaskærer, primært for plasmaskærens skyld, den funger udmærket og den kostede omkring 1500 købt på alibaba (navn cut50) den har ikke puls så alu er ikke en mulighed.

    Sajmon har i øvrigt givet rigtig god vejledning. Som hobbysvejser skal du dog være uendelig meget opmærksom på hvordan du skaffer argon, med en lejet argonflaske med manometer har du en god løsning, desværre kan den let koste det samme som svejseren hvert år, flasken med manometer er 300 bar en uden manometer er 200 bar og LANGT billigeere, selvom du skal købe separat manometer.

    Alt efter hvor du bor (jylland-fyn) kan det være fornuftigt at hente argon i Tyskland


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #21   13. jan 2021 #14 - Jeg kunne huske det var noget i den henseende, men godt du rettede det. smiley

  • #22   14. jan 2021 #16 Morten
    Yep, den kan køre DC, som er nødvendigt for at svejse Aluminium.
    Jeg er ikke smed, så mon ikke der er en fuldgyldig smed i dette Forum, der kan forklare fyldestgørende hvorfor smiley

    #17 Gert P
    Den hedder “AC/DC PLASMA WIG200P” og kostede mig 800€, leveret til døren
    De er meget beredvillige med vejledning, hvis du sender dem en mail smiley

    Jeg har en lumsk plan, om at spænde plasma ho’det på min CNC router, så jeg har en CNC Plasma skærer, jeg er bare ikke kommet så langt.

    For de der ikke ved det, der skal blot bruges trykluft og strøm til plasma skæring, det er ret cool smiley


    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #23   14. jan 2021 Det er AC man svejser alu med, men det værk ser fint ud. smiley

  • #24   14. jan 2021 #23 - Ups, nåe ja smiley
    Sorry, jeg er bare programmør smiley


Kommentér på:
Tig Svejser

Annonce