{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.965 visninger | Oprettet:

Kristina H
Kristina H
Tilmeldt:
20. jan 2021
Emner: 1 Svar: 6

Nybegynder og kvinde {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Jeg er ny - ikke bare herinde, men også som ejer af et MC-kørekort smiley
Jeg prøver at spore mig ind på hvilke motorcykler jeg skal ud og prøve når vejret tillader det og i den forbindelse kunne jeg godt bruge jeres hjælp.
Jeg er 169 cm, vejer 65 kg. Og er rimelig stærk - af en kvinde at være smiley

Jeg er faldet lidt for en Yamaha XVS 650 dragstar classic fra 2007, men min mand tror at den bliver for stor til mig. Han kører en Triumph Speedmaster fra 2012 og den er i hvert fald for stor til mig.
Er der nogen af jer der kan hjælpe lidt med dette? I forhold til at sammenligne de to MC’ere og evt. komme med bud på choppere til en kvindelig nybegynder? smiley

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nybegynder og kvinde
  • #1   20. jan 2021 .

    profilbillede
  • #2   20. jan 2021 .

    profilbillede
  • #3   20. jan 2021 Der er ikke meget forskel på de 2 cykler i størrelse...

  • #4   20. jan 2021 Når din mand kører ved du godt dette, men nu skriver jeg det alligevel:
    Du kan køre hvad som helst - problemet er at stå stille.
    Så du skal have et godt fodfæste - og det har du på denne lave type cykel, så ingen problem der.
    Så skal du tage den i styret og prøve at trække rundt med den.
    Og hvis du synes det er fint, så af sted med dig.
    Hvis du ikke er tryg ved at håndtere den når du trækker rundt er den for stor.



  • Kristina H
    Kristina H Tilmeldt:
    jan 2021

    Emner: 1 Svar: 6
    #6   20. jan 2021 Tak for svaret begge to!
    Jeg kan godt se at der ikke er meget forskel - øv.

    Jeg må låne min mands cykel og prøve at trække lidt rundt med den - når han ikke er hjemme smiley


  • #7   20. jan 2021 Min kæreste er ca samme størrelse som dig og hun kører zx 10r.
    Den er lille og let smiley


  • #8   20. jan 2021 Hun er dog ikke nybegynder men der er jo også mindre ninjaer

  • Kristina H
    Kristina H Tilmeldt:
    jan 2021

    Emner: 1 Svar: 6
    #9   20. jan 2021 Jeg vil meget gerne over i chopperstilen hvis det er muligt smiley

  • #10   20. jan 2021 En Suzuki Savage vejer kun ca. 150 kilo.
    Det er nok den letteste du kan få.
    Du kunne jo starte på sådan en: køb for 25.000 og sælg den igen for 24.500 til næste år.
    Prisen ligger nogenlunde fast på dem hele tiden, så du får et meget lille tab.
    Så kan du få noget rutine, og så byt til større når dun er mere tryg ved det.


  • Claus P
    Claus P Online Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 918
    #11   20. jan 2021 Der var en tråd sidste år, hvor en kvindelig motorcyklist anskaffede en Honda Rebel og var ganske tilfreds med den.

  • #12   20. jan 2021 Jeg har mødt en hel del kvindelige motorcykelister i årenes løb, der er startet på et stort og tungt eller uhåndterligt tøffedyr.
    De er alle stoppet med at køre motorcykel igen, fordi de ikke fik succes fra starten. De enten væltede, kørte ind i andre køretøjer eller blev bange for den høje vægt.

    Jeg tænker, det vil være en rigtig god idé, hvis du starter på en let (håndterlig) cykel, så du kan følge din mand og andre alle steder.
    Husk; at de fleste skader på MC og chauffør sker på tankstationer, i små rundkørsler m.m.

    Held og lykke med din nye MC smiley


  • #13   20. jan 2021 #11 + 500 rebel er et godt bud. Ældre vs 7-800 suki

  • Kristina H
    Kristina H Tilmeldt:
    jan 2021

    Emner: 1 Svar: 6
    #14   20. jan 2021 Tusind tak for gode input hele vejen rundt! smiley

  • #15   20. jan 2021 Hvad med en yamaha virago 535 sådan køre min kone på

    profilbillede
  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 10 Følgere: 3 Svar: 61
    #16   20. jan 2021 Du burde overveje at prøve en Honda cx 500 custom, dejlig lav 75cm. og let maskine 200kg - 50 hk. De er fra først i 1980'erne og koster ca. 20.000 for gode eksemplarer.
    God vind - håber at vi ses på landevejen. God vind.


  • #17   20. jan 2021 Der er mange meninger og fine forslag, men hvis jeg var dig ville jeg gå efter noget som du kan finde andre sæder til, det sænker den en hel del. Hvis du og manden selv kan lave lidt, er det til at overkomme, men jo længere ned at du får røven, desto mere sikker vil du føle dig ved stilstand! Jeg kan selv ikke lide at sidde for højt, dels af æstetiske årsager men også fordi at jeg vil kunne have begge mine platfødder fladt på jorden, uden at skulle strække mine korte ben smiley Se evt. i min profil, der er eksempler på hvor meget der er at hente på "sæde kontoen"!
    P.S. Er du faldet for en Dragstar, så er det da den du skal have, held med det smiley


  • #18   21. jan 2021 Nu er det jo lidt lige meget hvad andre mener og syntes. Det er dig der skal køre på den.
    Hvis du føler dig tryg og godt tilpas på den, så er det den mc du skal vælge. smiley
    Man kan altid justerer småting ind, så den bliver endnu bedre.


  • #20   21. jan 2021 HD sportster er også en fin begynder cykel smiley

  • #21   21. jan 2021 Moto Guzzi Nevada , ca 200kg køreklar og kardantræk , meget letkørt.

  • #22   21. jan 2021 http://cycle-ergo.com/
    Godt sted at sammenligne, kørestilling mm.


  • Kristina H
    Kristina H Tilmeldt:
    jan 2021

    Emner: 1 Svar: 6
    #23   22. jan 2021 Jeg har kigget lidt på de forslag der er kommet og må sige at Savage og Virago nok er de to jeg først skal ud at prøve smiley HD sportster er virkelig også en fin ‘cykel’, men nok lige stor nok som førstegangskøb til mig - måske som efterfølger når jeg har lidt mere rutine smiley Jeg sætter virkelig stor pris på jeres hjælp - tak smiley

  • #24   22. jan 2021 Har læst at det er chopper stilen du søger.
    Men inden du køber, så gør lige dig selv, den store tjeneste, og prøve kør en 600 bandit.
    Jeg vil måske nok få huk nu, med det jeg skriver.
    Men, det er en meget meget nem kørt maskine, nemt og få reservedele til, forholdsvis billig.
    Nogen vil gå langt uden om en cykel med karburator, jeg har aldrig haft problemer med de kaburatore cykler jeg har haft.
    Den dag idag har jeg selv en 1200 bandit, nogen savner jeg faktisk lidt min 600 bandit endnu....


  • #25   22. jan 2021 Hvis du er til chopperstilen, så prøv at se på en intruder vs 700 - 800
    Den er også letkørt...
    Som andre skriver, er det ikke uvæsentlig med succes/ikke for stor start-mc.
    Så er der bedre rum til lidt fejlvurderinger af forskellig slags og så stadig redde situationen.
    Man kan altid opgradere et par gange om året smiley
    Held og lykke med jagten



  • #26   23. jan 2021 Bundtræk redder mange “klodsesituationer”. De fleste nybegynder uheld, sker såmænd ved lav hastighed, vendinger, starter osv. her får du hjælp af et dunkedyr, altså cruiser/shopper 2 cyl. Lav siddehøjde, bredt styr, stort bundtræk, der ikke kræver mere end et lille vrid i øret og du har power. Afslappet kørestilling. Mht Virago KAN du blive udsat for “kør-ud-gå-hjem” situationer. Min anbefaling er Suzuki VL800, gerne efter 06 med indsprøjtning. Utrolig stabil mc med vandkøling og kardantræk.
    Go søgning!


  • #28   24. jan 2021 Hvis du kan lide lyden fra en 1 cylinderet maskine kan en Suzuki Ls 650 Savage anbefales. Den laves stadig men hedder bare Boulevard s40 mener jeg. Den vejer kun små 180 kg, så den er fiks smiley

  • #29   25. jan 2021 Og den der linkes til længere oppe, kan du måske godt få lidt billigere.
    Jeg kender ejeren rigtigt godt. Han er en fin fyr der lige har købt sig en BMW Rockster.
    smiley


  • #30   25. jan 2021 Og ja, Savage/LS 650/Boulevard 40 er produceret stort set uændret siden 1986.
    Den gik fra 4 til 5 gear engang i 90'erne, og så fik den sort motor i 00'erne, og endelig lavere styr og andet sæde i 10'erne.
    Men resten er det samme som i '86. Så den er nem at finde dele til og holder prisen stort set uændret. Og så er den let. Min kone på 165 cm håndterer den uden problemer.


  • #31   26. jan 2021 Husk MC-Sikkerhed har kørekurser...kun for piger www.mc-sikkerhed.dk - et god sted at blive dus med en motorcykel

  • #32   27. jan 2021 Yamaha har en xv950 (bolt) som minder meget om sportsteren

  • Steen R
    Steen R Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 13 Følgere: 2 Svar: 13
    #33   27. jan 2021 Ja, der er mange muligheder. Jeg har lige solgt min Virago 1100 og købet en BMW fra 2005, kører virkelig godt.
    Når du skal vælge MC, så tænk lige over model og årgang. Kan man stadig få reservedele?
    Så skal du tage stilling til; kædetræk eller kardantræk. Jo, der findes også remtræk.
    Jeg har selv fravalgt kædetræk for mange år siden.
    Dragstar er motoren fra en Virago 535, som er boret op, og med kardantræk.
    Som andre skriver, find de cykler du synes om, så må det komme an på en prøvetur. Man skal føle lidt selvtillid når den skal håndteres


  • #34   27. jan 2021 Du lyder jo til at have de rette probationer, men jeg er nok for gammel... smiley
    Du skal jo prøve det du ha mulighed for.
    Du kan sagtens gå efter Yamaha, som faktisk er udmærket.
    Jeg ville jo gå efter Triumph, da det altid holder ( de nye ). Men den slags luksus koster.
    Jo nyere det er, jo mindre kan du skrue selv. Jo ældre, jo flere muligheder har man for at modificere. - Gør op med dig selv, om du skal skifte din bike ud, eller om du skal finde dit livs forelskelse. Jeg røg på det sidste da jeg var 17, og har kun haft Triumph hele livet, bortset fra en Honda der kom ind over. Honda er i øvrigt osse ganske udmærket, men har ikke det en Yamaha har. Det skal prøves før man forstår det smiley
    Så du skal gøre op med dig selv, om det er noget du skal have i mange år, eller om du er typen, der synes at det er sjovt at prøve mange ting. - Måske det er det samme som partnere... LOL smiley

    Lad os andre høre om dit valg. Dit emne er ret interessant. - Lidt som : Vis mig din sengeskuffe, og jeg skal fortælle dig hvem du er smiley


  • #35   27. jan 2021 Jeg er 154 cm. Jeg startede på en VIRAGO 535. Den havnede jeg 1 års tid. Var lidt sløv i optrækket, men en god begynder MC.
    Købte en Triumph Boneville (2009 model)
    Fik kortere støddæmpere på. Har desuden støvler med ekstra hæl. Jeg har haft min MC siden 2010, og er stadig superglad for den.


  • #36   27. jan 2021 Hej Kristina
    Efter syv år som instruktør for MCTC, vil jeg helt sikkert - også ud fra egne erfaringer gennem rigtig mange år - køb en alm. gadecykel.
    Glem alt om chopper. Uanset hvor smarte de ser ud, er det ikke en "den bedste motorcykel" for en begynder.
    Jeg vil mægtig gerne have dig til at køre en Suzuki Gladius, eller som nævnt allerede i tråden, en Suzuki Bandit, GS eller lignende fra Honda, Yamaha etc.
    Modeller omkring 5-600 kubik er ok til dig, blot du kan håndtere gassen. Ikke dreje alt for meget på håndtaget.
    Det der er rigtig vigtigt for mig, uanset jeg ikke kender dig, er at du får stor glæde og fornøjelse af dit kort og køretøj. Derfor skal du vælge en motorcykel hvor du sidder oprejst, har god kontakt med jorden når du holder, en mc som er nem at styre, altså agil og som lystrer dine ordrer, og som ikke - frem for alt - overrasker dig under kørslen.
    Når du så har lavet alle fejl, og fået et rigtig godt forhold til din motorcykel, så kan du vælge en chopper, racer eller off roader alt efter hvad du kommer til at føle for.

    Alt for mange bliver bange, føler ikke de har styr på kræfter og cykel, og opgiver. Ofte fordi de springer på de der choppere og får nogle dårlige oplevelser.

    HVis du ønsker mere uddybende forklaringer, er jeg klar.
    Du kan se og læse om mig og mine motorcykler (eventyrlige liv på og med motorcykler) på www.BikeAdvenTurist.com
    Billedet er min hustru og hendes Gladius ved Korshøjen i Lithauen. Hun kører rigtig mange kilometer, er ikke ret høj, har korte ben og Gladiusen, med den to cylindrede V-motor (fælles med Bandit og V-Strom) er en fantastisk go og nem, agil køremaskine, som sagtens kan følge med, også når man kører i grupper.
    Ønsker dig kæmpe go fornøjelse i mange mange år
    bmwenliGSt
    Peter


    profilbillede
  • #37   27. jan 2021 NR. 36.
    Jeg forstår ikke din angst for en Chopper. Jeg har altid kørt på den slags, og kan kun anbefale at starte på det.
    Kan man rulle en lang gaffel, kan man rulle på alt smiley
    Lidt som musik - Kan man spille klassisk, kan man spille alt. - Man behøver jo ikke at kravle hele livet, hvis man evner at gå fra starten smiley


  • #38   27. jan 2021 V max??

  • #39   27. jan 2021 Min kæreste er også ret ny med mc kørekort. Hun startede på en suzuki gsx600f det var ikke et godt valg hun havde svært ved at styre bagbremsen følte den var tung og havde en ide om hun ikke rigtig kunne holde den så nu har hun en kawasaki er6f 2010 hun er ca samme størrelse som dig og den passer hende super godt gik fra en smule usikker/bange til det bare køre og er sjovt og hyggeligt.
    Så vil bestemt anbefale en kawasaki er6f med kåbe eller er6n uden kåbe eller noget suzuki gs500 nyere yamaha fz6 honda cb500 måske cbr500 mit helt klare råd er at købe noget let sports tour helst med abs også lær at køre mc og nyde det inden du hopper på nakken af en tung og ikke ret styre villig chopper som er svære at styre bremse og generel er tungere at håndterer. Eneste punkt den måske vinder på kan være side komfort men igen kun måske. Men gå helt klart efter noget med abs det er din sikkerhed. Held og lykke
    hilsen Morten


  • #40   27. jan 2021 Jeg startede med nye mc kort i 2018 på en Kawasaki VN900 og jeg synes den var tung at manøvrere med i indkørslen - jeg sidder ALTID på cyklen når jeg skal “gå” med den. Den vejede ca. 270kg og hvis jeg ikke lige var gået efter det helt vildt fede udseende på den havde jeg nok købt en Kawasaki Vulcan S - det er ikke en “rigtig” cruiser men den er meget lettere kørt og har et andet tyngdepunkt med sine 229kg en sådan en V2’er på 270kg.
    Jeg var meget usikker på den VN900 i starten og første at undgå myldretafikken om morgenen af hensyn til at skulle lave lyn-handlinger på den ind til jeg blev mere dus med dens bremse evner (ingen abs) specielt bagenden skred for mig flere gange fordi jeg ikke brugte nok forbremse. Det hele skal man lige vende sig til.
    Det vil nok være min anbefaling at prøve sådan en Kawasaki Vulcan S det er meget en mellemting fordi den har en gade-mc-motor og håndtering med en cruiser siddestilling og abs osv. hvis du absolut skal have en “cruiser”.

    Ses derude ??


  • #41   27. jan 2021 Gør som nr 10 skriver, 150kg er også rigtigt til en kvinde i din størrelse, og kom godt fra start.

  • Kenneth G
    Kenneth G Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Svar: 50
    #42   27. jan 2021 De nyere Honda Rebel 500 er fine og lave cykler.
    Kræfterne er til at håndtere for en pige med nyt kørekort.


  • Krumme
    Krumme Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Svar: 1
    #43   27. jan 2021 Hej Kristina
    Jeg har selv en Yamaha XVS 650 dragstar classic, som jeg startede ud på for et par år siden og jeg vil da bare sige: GO for it, girl !! smiley Det er en fed cykel med en skøn lyd. Jeg synes ikke, den er svær at manøvrere og jeg er 54 år. Den er da lidt tung, men så er det heller ikke værre smiley Jeg er 175 - vejer 59 kg og synes, den er en lidt lav til mig, så den må da lige passe perfekt til dig ! Når det så er sagt, ville det nok være en rigtig god idé at prøvekøre lidt forskelligt for at få en fornemmelse af, hvad der passer DIG bedst. Held og lykke og pas på dig selv smiley


  • Mikael H
    Mikael H Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 7 Følgere: 1 Svar: 1
    #44   27. jan 2021 Ellers xvs 950. Er osse meget let kørt og virker ikke så tung.

  • Arne M
    Arne M Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Svar: 1
    #45   28. jan 2021 Hej Kristina.
    Hvis du har forelsket dig i en Yamaha Dragstar, så KØB!!!
    Jeg har selv haft en xvs 1100 i flere år, og der er ikke meget forskel på en 650 og en 1100.
    Du sidder dejlig lavt, den har nogle nemme/gode køreegenskaber af en cruiser, den er meget retningstabil(kører godt ligeud) og så fejler den aldrig noget.
    Tænk ikke på årgang, gå efter en med lavt km og uden prikker/nister i cromen.


  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #46   28. jan 2021 Kawazaki EN 500. Vandkølet og remtræk.
    Rigtig stabil maskine. Nem at håndtere.
    123mc har et par stykker.


  • #47   28. jan 2021 En Suzuki Savage 650 er en fin begynder cykel. Ikke så tung lav siddehøjde god lyd, men sef. ikke en raket. smiley Junior har sin til salg da han har overtaget min Intruder 700ccm som også er let at tumle rundt med.
    Du er velkommen til at komme og se og prøve dem her i Åbenrå. smiley


  • #48   29. jan 2021 Intruder 1400

  • Kristina H
    Kristina H Tilmeldt:
    jan 2021

    Emner: 1 Svar: 6
    #50   30. jan 2021 Tusind tak for alle jeres input smiley
    Jeg har fået lidt at tænke over smiley


  • #51   30. jan 2021 50 indlæg om hvilken mc du skal købe smiley

    Du skal da købe den du ikke kan leve uden, andre mennesker ved jo ikke hvad man føler for..læs, se og prøv og når du finder den rette er du ikke i tvivl smiley


  • #52   4. feb 2021 Hej
    Køb først og fremmest med hjertet. Er du tændt på chopper, så er det chopper. Er du varm på XVS`en så hold på med den.
    Ud og prøv af. Så mærker du det straks.

    XVS650 er fin fordi den er lækker at se på, og så er den også fin at køre på. Mororen er ikke den største, så dem passer også fint til som en 1. cykel. Den er lav, så du når let jorden, og den føles nem at holde balance på, i forhold til større cruisere.

    Synes du at XVS650 virker for stor, så vil jeg foreslå dig at prøve en Suzuki VS 600. Et pænt eksemplar fåes for rimelige penge, og den er simpel og solid at holde, selv om chrome på forbro og sådan kunne være bedre. Den tager heller ikke magten fra dig mht kræfter eller vægt.

    Der står også mange Yamaha XV 535. Jeg kender dem ikk selv, men det ser ud til, at du får meget for pengene.

    Ud og prøv. Så ved du det, når røveren pludselig sidder på den rigtige, men skal du ikke bruge en halv mill på projektet, hedder det chopper, og er det en 1 cykel, så synes jeg at du skal brøve de tre modeller herover.
    Held og lykke


  • Steen R
    Steen R Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 13 Følgere: 2 Svar: 13
    #53   4. feb 2021 Hej igen.
    Jeg vil bare påpege, hvis der vælges XV535, så ville jeg de på XV750. Den et større, men meget nemmere at håndtere, især ved vendinger.
    Den har så, tror jeg nok, 54hk.
    Forskellen fra XV535 til XV750, er styrtøjsgeometrien!
    Hvis du skal vende på en vej, er XV750 meget nemmere at håndtere, hvorfor; det er styrtøjsgeometrien.
    Prøv endelig flere cykler inden du vælger.


  • Kristina H
    Kristina H Tilmeldt:
    jan 2021

    Emner: 1 Svar: 6
    #54   14. mar 2021 Hej allesammen.
    Så fik jeg prøvet et par MC’er og jeg var ikke i tvivl da jeg sad på ‘min cykel’ smiley Det blev en xv535.
    Nu er den købt, kørt hjem i garagen og så mangler jeg bare det gode vejr smiley
    Tak for alle jeres input! De gjorde en stor forskel smiley


    profilbillede
  • #55   14. mar 2021 ....afsted ...afsted...:-)

  • #56   14. mar 2021 Tillykke herfra. Så er du klar til at kværne kilometer smiley

  • Claus P
    Claus P Online Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 918
    #57   14. mar 2021 V motor er bare dejligt.

  • #58   15. mar 2021 Godt du fandt DIN cykel smiley

    Husk du kan hente lidt højde med pige-mc-støvler med et par cm ekstra høje/tykke såler fra bl.a. Daytona. Det kan sikkert hjælpe dig til et mere sikkert greb om cyklen, når du bakser rundt med den i perlegruset eller blot stopper kortvarigt ;'-)


  • #59   15. mar 2021 Tillykke med den den er godt nok flot smiley

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 10 Følgere: 3 Svar: 61
    #60   15. mar 2021 Tillykke med maskinen - den skal du nok blive glad for - håber at vi ses på landevejen - god vind.

  • #61   16. mar 2021 Husk vi i MC-Sikkerhed har lavet kørekursus for kvinder...du er velkommen.
    Desværre er der udsolgt i år...men næste år er vi der igen, og så har du fået nogle kilometer kroppen. God sommer smiley


  • #62   16. mar 2021 Hvis du føler du har lyst og eller brug for lidt mere instruktion og øvelse, er du velkommen på kursus hos MCTC / MC Touring Club Danmark.
    Vi har kurser over hele landet. Bl.a. i Sunds 27. april fra 17 til 19.
    Se og læs mere om kurserne her: https://www.mctc.dk/fordele/koerekurser/mctc-koerekurser/
    Instruktørerne fra MCTC ønsker dig en kanon sæson
    v/ Peter


    profilbillede
  • #63   25. mar 2021 Det var sgu´ et godt valg smiley
    Tillykke med den


Kommentér på:
Nybegynder og kvinde

Annonce