{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.620 visninger | Oprettet:

Stefan Noer
Stefan Noer
Tilmeldt:
17. jan 2018
Følgere: 11 Emner: 10 Svar: 28

Bolte til alu motor {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Har studset lidt over hvilke materiale bolte til alu motorer er lavet af, for at undgå en kemisk reaktion mellem alu'et og boltene. Har set adskillige steder, hvor man kan købe et samlet boltesæt til motoren til en kz400 (som jeg har), hvor boltene er af rustfrit stål, men så vidt jeg ved skulle rustfritstål ikke være det bedste materiale at bruge sammen med alu. Er de bare helt gal på den, dem der sælger de boltesæt, eller kan rustfri stålbolte godt bruges? og har I nogle erfaringer med bolte af et bestemt materiale, eller med en bestemt belægning, der kan bruges til en alumotor, uden risikoen for en kemisk reaktion? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bolte til alu motor
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   6. apr 2021 Så længe der ikke kommer saltvand på, er der ingen problemer i at bruge rustfri bolte. Sørg for lige at smøre gevindet med lidt olie når du samler det, og spænd med korrekt moment.

  • #3   6. apr 2021 #1 og #2 tak for svar smiley Hans Henrik forstår jeg rigtigt, at du siger at anti seize på boltene gør, at den ikke rammer det korrekte moment? I det tilfælde hvad skulle alternativet være? For det virker da lidt langhåret ikke at putte anti seize på boltene, men på den anden side er det jo også noget høvl, hvis momentet ikke er korrekt, da det jo lige på en motor er altafgørende

  • #5   6. apr 2021 #4 der kan man bare se, så lærte jeg da også noget nyt idag smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #6   6. apr 2021 Nej der er ingen smørelse på boltene fra fabrikken, men det er ikke ualmindeligt at de så også gror fast efter et par sæsoner med kørsel i regnvejr.

    Nyere japaner cykler er slemme til det.

    Jeg ved godt at nogen fraråder det, men jeg smører altid og har ikke kværnet gevind på den konto, de sidste 12 år.
    Hvis man er den hysteriske type, kan man justere sin momentnøgle 10% ned for at være på den sikre side - og så spænde dem.


  • #7   6. apr 2021 Der er ikke noget der hedder syrefast rustfri bolte, enten er de syrefaste eller rustfaste, de er ikke begge dele.
    304 er rustfast og 316 er syrefast, men der er mange betegnelser.
    Kom noget varmefast fedt under toppen af skruen, det hjælper på holdbarheden.

    www.unibolt.dk


  • #9   6. apr 2021 De er enten syrefaste, rustfaste eller af titanium, der vejer det halve af stål og er 10 gange stærkere, og tager 5-10 gange længere tid at bearbejde. (Nasty shit)
    Alle bolte er smurt med en eller anden form for fedt, det er der også regler og foreskrifter om.
    Alt på platforme er sporbart til mindste detalje, charge nr på godset, hvor bolten er bearbejdet, hvem der har bearbejdet den og hvornår, der er skrevet målerapport og kvitteret med dato og navn.

    Et materiale der bruges meget er Stavangerstål, S165M, det er magnetisk rustfast, lidt mystisk materiale at arbejde i, men meget brugt i olie branchen.

    https://www.sverdrupsteel.com/products/alloy-1-4418-s165m


  • #10   6. apr 2021 @Allan
    Nu prædiker du igen Titan (ved godt det for dig er lig den hellige gral smiley )
    Men det er på ingen måde 10 gange stærkere end stål.
    Trækstyrke grade 5 = 900mpa hvor stålbolte 12/9 = 1200mpa
    At titan har nogle fantastiske egenskaber er vi enige om. Og at det styrke vs vægt er alt andet overlegent er der heller ingen tvivl om. Men alle de steder hvor vi alm dødelige har brug for titan er vægt jo ikke et issue smiley


  • #12   6. apr 2021 køb noget god anti seize pasta og tvær om boltene så sker der absolut intet

    evt et alternativ kunne være galvaniserede bolte, forkromede you name it


  • #13   6. apr 2021 A2=alm. rustfri bolt! A4=syrefast rustfri bolt! Det var bare lige det jeg ville sige, så nu kan alle professorerne i boltologi skændes lystigt til jul for min skyld smiley

  • #14   7. apr 2021 Dét her er bare go' underholdning! smiley

  • #15   8. apr 2021 Titanium, ikke titan, det er et navn på en fyr.
    Titanium er IKKE den hellige gral for mig, aner ikke hvor du har det fra, det er bare noget jeg har arbejdet meget i da jeg var i Norge. Fly og oliebranchen bruger det.


  • #16   8. apr 2021 @ Allan
    Du har ikke arbejdet så meget i det du har styr på træk og brudstyrker smiley Har ellers prøvet at dygtiggøre dig på dette punkt tidligere. Men du er sgu nok for gammel til fakta smiley


  • #17   8. apr 2021 #15 Det er ved at blive underholdende det her, din første tanke ved ordet "Titan" er en fyr!! Min første er en måne, men vi har jo alle vores behov smiley smiley

  • #18   9. apr 2021 Titan er en fyr, men også et grundstof!
    Jeg ser tit mr Titan på youtube, en højtråbende fyr med en masse CNC maskiner.

    Ja det er vidst "kun" 5 gange stærkere.
    pt er det kun stål og bronze jeg arbejder i.

    Jeg ved bare at titanium virker mere "sprød", jeg bekymrer mig ikke om dets trækstyrke, laver bare delene efter tegningen i det materiale kunden har specificeret, hvad enten det er grade 2,5 eller 7, har ikke arbejdet i andre grades.


  • #19   9. apr 2021 "Titan" er et grundstof, som også kaldes "Titanium".

    Det er generelt talt 2-3 gange stærkere end stål og sådan cirka 40-50 procent lettere - begge i ulegeret form.

    Billedet er blot inspiration til de, som vil fortælle lidt om "Titan" smiley


    profilbillede
  • #20   9. apr 2021 Titan er et grundstof som man bruger til at lave titanium med, eller tager jeg fejl der?

    https://www.youtube.com/watch?v=pd7KEqAuDWw


Kommentér på:
Bolte til alu motor

Annonce