1.856 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Jonas B
Jonas B
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 1

Lovligt uden kørekort Lovligt uden kørekort

Jeg er 14 år og har lige købt en dirt bike 50cc jeg kan køre på privat grund fordi jeg ikke har noget kørekort men jeg vil høre om man kan køre på små stier der ligger rundt om huset man ikke er vores men var der ikke går mennesker og hvis det er ulovligt hvad er bøden så for hvis nogen ser mig og anmelder det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Balancering af vaskemaskine 1.146 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Udskiftning af vandhane 600 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 975 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lovligt uden kørekort
  • #1   6. apr 2021 De ta'r dit køretøj, og du får en bøde på 5000kr

• #2   6. apr 2021 Hvis stierne er private, så skal du have lov af ejeren til at køre på dem. Er de ejet af f.eks. kommunen, så må du ikke køre på dem.
    Bødestørrelsen kende jeg ikke, men den er helt bestemt ikke 5000,- Langt mindre.

• #3   6. apr 2021 Det er vidst ligemeget om de er private - det handler om adgangen til dem. Hvis det ikke er et lukket område er det ikke lovligt.

• #4   6. apr 2021 Og hvis du kører mere end 100% for stærkt får du konfiskeret dit køretøj! smiley

• #5   7. apr 2021 Som Jacob skriver, så handler det om hvorvidt færdselsloven gælder, og det gør den alle steder hvor offentlige folk har adgang, så teoretisk også i jeres indkørsel, ikke i haven, der skal folk inviteres. Men stier åbne for folk gælder den også på.
    Jeg aner ikke hvad bøden er, men du kører uden førerret og uden forsikring. Det er ikke helt billigt. Jeg ville anbefale at du (hvis der er nogen i nærheden) spørger nogle landmænd i området om de har noget jord du må køre på smiley

• #6   7. apr 2021 Ring til børnetelefonen, måske de kan hjælpe,
    Det er gas! ring til politiet, de kan fortælle dig om reglerne.

• #8   8. apr 2021 Du kunne jo prøve at spørge inde på scootergalleri i stedet for. Der er nok en del der har mere erfaring med at køre crosser eller ulovlig scooter på vej. Tror måske de har en bedre idé om hvad sådan en bøde kunne ligge på.

• #9   8. apr 2021 Nu spørger han jo netop ikke til kørsel på vej. smiley

• #10   8. apr 2021 #9 Hvis stierne er offentlige er det jo det samme som at køre på vej.

• #11   8. apr 2021 Når stien ikke benyttes af folk, kan den så være offentlig?

• #12   8. apr 2021 #11 Ja, det kan den da sagtens være. Der er da mange små stier der ikke bliver brugt. Hvertfald her i Thisted. Men nu siger han jo heller ikke om han bor i en lille landsby, ude på landet eller i storby.

• #13   9. apr 2021 Så længe han er under 15 kan han ikke få bøde. Hvad der sker med knallerten ved jeg ikke.

• #14   10. apr 2021 Fedt du forteller en 14 årig at han bare kan køre der ud af uden at få en bøde smiley

• #16   12. apr 2021 Det er da ikke nogen hemmelighed. Den kriminelle lavalder er 15 i dk.

Men det giver jo heller ikke frikort. Det er jo noget man skal tage med sig selv og ens samvittighed over for sig selv og de personer der jo har ansvaret for ens opdragelse.

Må indrømme at jeg kørte knallert fra jeg var 13 år. Den blev også tunet. Men om jeg vil lade mine unger gøre det samme... ikke på vilkår.

Nogen kalder det dobbelt moral men jeg forsvare mig med at jeg er blevet klogere

• #17   12. apr 2021 Svar til #4
    Du skal køre mere end 100Km/t før der er risiko for konfiskation.
    Det kommer næppe til at ske på det omtalte køretøj.

• #18   12. apr 2021 #17
    Mindre kan nu gøre det - der findes da byzoner og vejarbejdszoner hvor det ikke nødvendigvis kræver 100km/t før det bliver såkaldt vanvidskørsel. Men nok om det for hvis man bliver taget i en ulovlighed af ordensmagten, skal man helt enkelt forvente en eller anden form for konsekvens.

• #19   14. apr 2021 #18
    Ja, men det ligger i loven at du skal køre mindst 100Km/t før køretøjet kan konfiskeres.
    Godt det samme, for tæt på mit arbejde er der en vej hvor man kun må køre 20Km/t.
    Så ville bilen jo kunne ryge ved 45Km/t

• #20   14. apr 2021 Følgende overtrædelser betragtes som vanvidskørsel:
    - Uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder
    - Uagtsom forvoldelse af betydelig skade på nogens legeme eller helbred under særligt skærpende omstændigheder
    - Særlig hensynsløs kørsel
    - Kørsel med hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved kørsel over 100 km i timen
    - Kørsel med en hastighed på 200 km i timen eller derover
    - Spirituskørsel med en promille over 2,00

Fra: https://politi.dk/fyns-politi/nyhedsliste/vandvidsbilister-faar-konfiskeret-bilen/2021/03/31

• #21   14. apr 2021 Hvids køretøjet ikke er typegodkent til at kører på de danske veje, kan køretøjet konfiskeret hvids du kører på offenligvej.

Kommentér på:
Lovligt uden kørekort

Annonce