{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
994 visninger | Oprettet:

Så starter vi med mc kortet {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg er den heldige "vinder" og har fået plads på en mc køreskole, så nu skal kortet hentes hjem. Det har været svært med nedlukning og alt det der.

I den forbindelse ved jeg slet ikke noget om udstyr som jeg skal købe,
altså "køb/køb ikke"

Hvilken type hjelm?
og alt andet nice to have VS need to have.

Nej tak til Thansen?

Lad mig høre jeres tanker og evt links og andet godt.

Al hjælp bliver taget imod med kyshånd.

Mange tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så starter vi med mc kortet
  • #2   7. apr 2021 Er det ikke sådan, at man i starten låner udstyret af køreskolen? Eller skal du selv anskaffe det inden start?
    Uanset om du køber en dyr eller billig hjelm vil den være godkendt, så den opfylder visse minimumskrav. De sikreste hjelme er full face hjelme. Det er vigtigt med en god pasform. Derudover kan der være stor forskel på komfort, synsfelt, kvalitet af materialer mm. og dermed også pris.


  • #3   7. apr 2021 Jeg håber da din kørelærer kan rådgive dig en hel del ang. personligt udstyr.
    Selv vægter jeg synlighed meget højt, - gul vest og gul hjelm. Kører altid med rygskjold og gode handsker.
    Tøjet har selvfølgelig beskyttelse på albuer, skuldre, hoften og knæ/skinneben og så kører jeg med støvler der går et godt stykke op af benet.


  • #4   7. apr 2021 Du kan fint starte i Thansen - det virker fint og deres hjelme er godkendte men tjek pasform hvilket gælder uanset pris. Jeg startede med jakke derfra og den har gjort det fint. Dog er jeg ved at spare op til den næste jakke som bliver i en noget dyrere prisklasse. Men Thansen jakken har gjort det fint i 4 år nu.

  • #5   7. apr 2021 corona er skyld i at vi skal hente vores eget udstyr, og har første dag i morgen.

    jeg har købt dette fra thansen,
    https://www.thansen.dk/scooter-mc/styrthjelm/fullface-hjelm/mt-draken-sort-matsort/styrthjelm-mt-draken-sort-str.-l/n-236542991/pn-236542987/

    https://www.thansen.dk/scooter-mc/styrthjelm/tilbehor-visir-og-reservedele/mt-visir/pinlock-dugfri-indsats-max-vision-til-mt-v-18/n-1041221875/pn-236542408/

    Jeg skal helt sikkert op i kvalitet og udstyr, men vil ikke ligge ud med en hel masse dyrt udstyr.
    Vil gerne føle hoppet fra mindre godt til godt. Giver det mening?

    Nu mangler jeg vel i første omgang handsker?
    Hvad ser i efter?
    Hvad med andet?


  • #6   7. apr 2021 Alle penge brugt på halv skidt udstyr, er penge spildt i mine øjne.
    Kig på pasform, funktion og kvalitet.
    Hvis du ikke ved hvad du funktions og stilmæssigt skal bruge, så køb noget brugt i god kvalitet.
    Find ud af om du er til læder eller tekstil.
    Fuldt udstyr hedder: fullface hjelm, læder handsker med beskyttelse og skaft, rygskjold, jakke og buks med beskyttelse samt støvler med fast hæl.
    Tag ud og prøv, men køb først når du ved præcist hvad du vil have.


  • #7   7. apr 2021 Det gode mc beklædningsudstyr til helårsbrug med forskellige membraner og aftagelige foringer osv der er vand- og vindtæt og med ventilationsmuligheder koster en del penge.
    Hvis du køber noget der er billigere og evt. ikke er egnet til det danske regnvejr, bør du investere i et sæt regntøj med jakke og bukser til at trække udover tøjet.


  • #8   7. apr 2021 T-Hansen sælger Roleff tøj. Det mærke var godt nok til ghostrider, så det er også godt nok til menig mand. Jakke, bukser og handsker har de i det mærke.
    MT hjelme er fra Spanien, og det firma har lavet hjelme i mange år. De scorer pænt i Sharp test, og har også fået en hjelm godkendt efter den nye FIM standard. Så sikkerheden er god, hvis pasformen er god.
    Suppler med et level 2 acerbis rygskjold.
    Kvaliteten af deres støvler kender jeg ikke.


  • #9   7. apr 2021 @djBaaz

    "Vil gerne føle hoppet fra mindre godt til godt. Giver det mening?"

    Det giver ingen mening imo. Hvis du styrter, vil du så gerne skades mest i starten eller?

    Een ting er, om en hjelm er godkendt. Noget andet er, om den passer og om den er lavet ordentligt. 22.05 testen er en forudsigelig test, der betyder at slibrige producenter kan producere hjelmen, så den bliver godkendt, uden at det betyder at den beskytter dig som den bør. Fx bliver hjelme testet på siden, men kun i den ene side. Er man så et svin som producent, kan man lave den mindre sikker i den anden side osv.

    Det bliver der ændret på, når den nye test 22.06 træder i kraft, så allerede der bliver hjelmtests MEGET mere værd end i dag. Den Engelske sharp test giver stjerner i stedet, så du bedre kan vurdere, hvor god en hjelm i virkeligheden er. De tester ordentligt.

    Når det gælder resten, så er både pruducenter/butikker kun interesseret i een ting. At tjene penge. (Ja, meget generaliseret, I know). Alt PPE personal protection equipment skal være mærket, ellers er det faktisk ulovligt at sælge på nuværende tidspunkt.

    Nogle markedsfører stadig deres tøj med, at der er CE certificerede albue/skuderbeskyttere i tøjet, men det er jo ligegyldigt, hvis jakken falder fra hinanden, når du rammer jorden. Det hjælper jo heller ikke, at dine handsker er ce certificeret som et par havehandsker, når du styrter, så kig efter de rigtige numre/certificeringer, når du køber. Der er kun een der er interesseret i din sikkerhed, og det er dig selv!

    Sæt dig ind i disse, hvis sikkerhed er vigtigt for dig:

    Jakker/bukser/dragter: EN 13595 level 1/2 - Den gamle standard, som man ved en fejl fjernede, da den nye standard startede. Den bliver sikkert genindført)
    Jakker/bukser/dragter: EN 17092 AAA og nedefter. Den nye standard, som det er lykkedes for producenterne at udvande ift. den gamle standard. AAA er egentlig det eneste der er værd at køre mc med.

    Sko/støvler: EN 13634

    Handsker: EN 13594

    Beskyttelse til albuer, knæ, hofte og skulder: EN 1621-1

    Rygbeskyttere: EN 1621-2


    PS. Ja, det kan godt være, at jeg lyder lidt hysterisk, men når man har været styrtet med det forkerte tøj, og har fået skrabet huden af indtil knogler et par steder, så får sikkerhed lidt mere fokus smiley


  • #10   7. apr 2021 “ Fx bliver hjelme testet på siden, men kun i den ene side. Er man så et svin som producent,”

    Ja det er der nogle arai sælgere der påstår. Men kigger man test på Sharp, så er der ikke noget der tyder på, at det er tilfældet. Og producenten vælger ikke selv hvilken side hjelmen testes på.


  • #11   7. apr 2021 @Jesper

    Det er præcis det jeg skriver. 22.05 er en dårlig certificering, mens Sharp tester ordentligt smiley

    I øvrigt har Arai deres egne udfordringer. De kommer til at ændre deres meget hårde skal, hvis de skal godkendes efter 22.06. Den er fin til højhastighedsstyrt, men giver for store rystelser/skader på hjernen, ved lavere hastigheder.


  • #12   7. apr 2021 Tjek evt. også australske https://www.motocap.com.au

    De tester også med de gamle maskiner fra 13595, så de giver også karakterer, i stedet for godkendt/ikke godkendt.


Kommentér på:
Så starter vi med mc kortet

Annonce