{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
923 visninger | Oprettet:

Martin F
Martin F
Tilmeldt:
20. apr 2021
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 2

Første motorcykel {{forumTopicSubject}}

Hej herinde! Jeg er helt ny i motorcykelverdenen, eller det vil sige, jeg er helt ny som fører af en motorcykel. Nu bliver jeg langt om længe snart de 24 år, så jeg kan komme i gang med at få kortet, og i den forbindelse er jeg begyndt at kigge efter min første maskine.

Men nu kunne jeg egentlig godt tænke mig lidt input: som person, og i forhold til de ønsker jeg har til en motorcykel, er jeg mest på udkig efter en sportstourer. Jeg har allerede kigget på en del forskellige mærker, størrelser, typer osv.. men nu er jeg endelig faldet over en, hvor jeg bare fik mavefornemmelsen af, at det var den rette!

Det drejer sig om en Yamaha fz6 S, årgang omkring 2008. Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt det er en god startercykel? Jeg kan godt lide fart, små veje med masser af sving, men samtidig også at opleve nye områder på længere ture - både i ind- og udland. Vil en maskine som denne kunne give en ordentlig køreglæde til de behov?

Og er der nogen som selv kører på en, som måske kan svare på hvorvidt den er egnet til en stor fyr? Jeg er 190 høj, og vejer alligevel 120 kilo.. bliver en maskine i den størrelse for "lille" rent fysisk?

Jeg ved det er mange spørgsmål på en gang, men håber virkelig der er nogen som kan komme med nogle gode svar - alternativer til andre modeller modtages også gerne, så længe det er realistisk inden for mit budget (40-60.000 kr)

Håber i vil hjælpe!

Mvh
Nybegynderen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første motorcykel
  • #1   20. apr 2021 Fart, små veje og masser af sving rummer også en vis risiko, men det bliver forhåbentlig også indprentet i køreundervisningen smiley
    Uden at jeg kender den nævnte motorcykel, ser det ud til, at den (måske?) skal godt op i omdrejninger for at den yder noget. Så man skal overveje, om det skal være en motorcykel med et godt bundtræk, eller om det skal være én, hvor man hele tiden skal være opmærksom på at holde den i det rigtige gear.


  • #2   20. apr 2021 har en kami som købte en fz6 fra ny, som begyndercykel, og her små 12 år efter har han den stadig, og han elsker den, den har både været i Polen,Østrig,nordkap.
    han er 1ogetparog90;) dog ikke lige så tung(måske 100kg)


  • #3   20. apr 2021 Er næsten i samme vægtklasse og har en Bandit 650 fra 2008. Den er fin til det hele og jeg savner ikke som sådan noget. Har også haft passager med på en Sverige/Norges tur og det gik også fint.

  • #4   20. apr 2021 Min far på 193cm og 105kg har lige købt en FZ6 S fra 2008 med ABS. Jeg har kørt på den et par gange, og den ligger helt fantastisk på vejen. Dejlig let i sving, den oprejste kørestilling er afslappende! Motoren er bund solid og trækker rigtig godt.

  • Martin F
    Martin F Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 2
    #5   20. apr 2021 Okay, så det lyder i bund og grund til at det ikke ville være et dårligt valg som startercykel - har også kunnet læse mig frem til at den skal godt op i omdrejninger før den virkelig sparker, men jeg tænker at det er et spørgsmål om tilvænning smiley

    Blot for at komme til at spørge om noget helt andet - når nu jeg skal ud og have fat i noget ordentligt udstyr, er der så noget særligt jeg skal være opmærksom på? Jeg tænker at jeg vil have fat i noget 2-delt tekstiltøj, da jeg så har muligheden for at have noget pænere tøj på indenunder, hvis nu jeg skal et eller andet. Men hvad bør jeg være opmærksom på i forhold til køb af dette? Er der nogle mærker eller typer, som generelt kan anbefales over andre? Og ligeledes med hjelmen - hvilke ting skal vægte højere end andet?

    Er godt klar over at pris og kvalitet ofte hænger sammen, og derfor vil jeg også gerne betale lidt ekstra, så jeg er sikker på at være ordentligt dækket ind, og så må det koste lidt ekstra - som en klog mand engang sagde til mig: dress for the crash, not for the ride smiley


  • #6   20. apr 2021 Mht tøj er det nok bedst at investere i et anerkendt mærke af god kvalitet. Det anbefales at tøjet sidder nogenlunde godt til, for at give bedst mulig beskyttelse. Hvis man køber tøj med aftageligt termofor, kan man eventuelt bruge almindeligt tøj inden under istedet for termoforet, når det er nødvendigt.
    Hjelme fås i alle mulige prislejer. Det er vigtigt med en god pasform. Det sikreste er en full face hjelm. Flip up hjelme er også rimeligt sikre og kan være nemmere at tage af og på, især hvis man bruger briller. Pilothjelme giver det bedste udsyn, men beskytter ikke ansigtet så godt. På de to førstnævnte hjelmtyper kan der dog også være stor forskel på synsfeltet - altså hvor stor åbningen er både i bredde og højde. Alle hjelmtyper kan fås med indbygget solvisir, der kan klappes op og ned. En pilothjelm bør også have visir, der beskytter ansigtet mod fremmedelementer. På full face og flip up er det en fordel med pinlock - en form for termorude, der forebygger dugdannelse. Man skal desuden også have mc handsker og mc støvler.


  • #7   20. apr 2021 Jeg synes det er et perfekt valg. Jeg havde enten en FZ6 eller en Hornet i tankerne da jeg selv skulle have ny cykel sidste år. Jeg endte med Hornet, den er lidt mere race inspireret end en FZ6.

    Ganske rigtigt den trækker først rigtigt når den kommer over de 7000 omdr. Men så vil den også gerne fremad! Den er bare god til det hele hvis du spørger mig!

    Hvis jeg var dig ville jeg finde et sæt hvor du kan få lagt ekstra D3O beskyttelse i, blandt andet i ryggen. Du går ikke galt i byen med de mest kendte mærker, men søg da lidt rundt på nettet omkring bedst i test osv.

    Jeg har både læder og tekstil, og jeg kan lide begge dele til hver deres formål.

    Hjelm ville jeg bestemt ikke spare på, køb en der sidder så du ikke lægger mærke til du har den på smiley


  • Martin F
    Martin F Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 2
    #8   21. apr 2021 Jeg takker for de gode inputs, når det kommer til påklædning vil jeg helst gerne have noget ordentligt, det er trods alt det eneste beskyttelse man har, hvis uheldet skulle være ude!
    Findes der nogle gode forretninger i Herning eller omegnen, hvor man kan prøve det på, og få noget råd og vejledning? Tænker her især i forhold til hjelmen


Kommentér på:
Første motorcykel

Annonce