{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.051 visninger | Oprettet:

Motor tikker {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Desværre har jeg været en kæmpe hat og ikke tjekket olien på maskineriet, den er så begyndt at tikke ret voldsomt, tjekket olien da det skete, men tænker skaden allerede er sket. Den var ikke tom, men der var ikke meget på og ihvertfald under minimum.
Har fyldt olie på den så det passer, prøvede så at køre en kort tur for at få den varmet op og olie igennem det hele i et håb om at dette ville få det til at stoppe eller ihvertfald minimere det, men uden held.

Uanset hvad skal den på værksted inden den kommer ud og køre igen, økonomien er bare ikke til det lige pt.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre nogle kloge gutter herinde hvad i tænker der kunne være sket ?

Det er en Honda CBR600 F3 fra 1995.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motor tikker
  • #1   28. jul 2021 Er det motor eller ventiler der tikker?

  • #2   28. jul 2021 #1
    Hvordan hører man om det er det ene eller det andet?


  • #3   28. jul 2021 Er det ikke normanlvis ventiler man siger tikker ? det er ihvertfald den type lyd der er der.
    Uden at vide det med 100% sikkerhed ville jeg sige ventiler.


  • #4   28. jul 2021 Hvis den har været kørt næsten tør for olie, og den får en tikke/bankelyd, så er det næsten helt sikkert et eller flere plejllejer der er slidt/smeltet/roteret. Hvis det er tilfældet, så er det en dyr hovedrenovering der inkluderer polering af krumtap, overstørrelse lejer og bearbejdning af plejlstænger. Alt i alt, det kan ikke svare sig, operationen vil koste mere end cyklen er værd. Få en der kender til motorer til at lytte diagnosticere. Og hvis den er gal, køb en brugt motor på ebay.

  • #5   28. jul 2021 Puha, det lyder ikke rart.
    Syntes umiddelbart ikke der er nogen bankelyde, men tikken er der ihvertfald tydeligt.

    Men ja det lyder som en dyr omgang hvis det er tilfældet, så det måske nu istedet for næste år at jeg skal have opgraderet cykel. smiley


  • #6   29. jul 2021 Du må desværre nok trøste dig med devisen (for SURT er det smiley ) : "Den som laver meget, laver mange fejl. den der ingenting laver, laver ingen fejl". Held og lykke med evt ny motor.....

  • #7   29. jul 2021 #5 lyt evt hvor lyden kommer fra, er det toppen af motoren, så er det ventiler, er det bunden så er det lejer. Ændrer det sig afhængig af hvor meget gas du giver? Ikke med omdrejninger men hvor meget belastning der er på motoren. Hvis det gør det, så er det helt sikkert et eller flere lejer.

  • #8   29. jul 2021 Har olietrykslampen ikke lyst ??

  • #9   29. jul 2021 Tjek oliestanden efter en køretur, så du er sikker på der er nok olie på.
    Det du kan høre nu, kan bare være almindelig ventiltikken, som måske også var der inden de tjekkede olie. Men den lave oliestand, kan have betydet, du blot er blevet mere opmærksom på alle lydene.
    Ud fra din beskrivelse, er det dog ikke muligt at fortælle hvad der er galt.


  • #10   29. jul 2021 Olie lampe har ikke lyst på noget tidspunkt nej.

    Har prøvet at lave en video af det, ved ikke om i så kan høre noget ud fra det.

    https://www.motorcykelgalleri.dk/video/diverse-mc/14185-til_forum


  • #11   29. jul 2021 Den kan desværre ved lav oliestand godt mangle smøring til det fjerneste plejlleje selvom den ikke lyser på lampen. Spørg mig hvorfor jeg ved det! Jeg skiftede motoren. Jeg havde lige købt en gsxr, kørt den hjem og kørt en tur på den. Jeg havde på intet tidspunkt kontrolleret oliestanden (af skade bliver man ikke rig men klogere) og den var lav, ingen lys i lampen men gok gok gok næste gang jeg startede den.. Ny brugt maskine fra ebay og så videre smiley

    jeg så lige videoen, hvis den aldrig har sagt sådan før, så er der sket noget.

    Som jeg skrev tidligere, så hvis det er et leje, så kan det ikke svare sig at reparere den, så kør en tur på den, hvis det bliver værre, så er det et leje der er snurret og du skal have en anden motor smiley


  • #12   29. jul 2021 Ja bestemt, nogle gange lære man det på den hårde måde, men positivt så vil jeg da fremover være kritisk med olie på maskinen.. det går galt hurtigt hvis man ikke er lidt obs på det, det har jeg da lært nu smiley
    Men selv hvis jeg købte ny motor fra ebay og fik hjem, så ville jeg stadig skulle til en mekaniker for at få det skiftet, som jeg tænker bliver ligeså dyrt som at købe en helt anden cykel. Min plan var at skifte den ud med en Yamaha R6 næste år da den cykel altid har været en jeg bare har måtte prøve at eje.
    Så køb af en brugt R6 kontra ny motor på min CBR på et værksted, det kan vel dårlig betale sig at få den lavet ?


  • #13   29. jul 2021 Jeg kan se du er fra Vestsjælland, jeg bor i Tølløse hvis du ender med at ville have hjælp til noget smiley

  • #14   29. jul 2021 Bor i Hørve, så det jo ikke langt fra, altså hvis du en dag triller forbi hørve ville det da være fedt at få nogle øre på den der ved lidt mere om det end jeg gør.

  • #15   29. jul 2021 Svært at høre på videoen. Kan også være knastkæde du kan høre.
    Tril forbi et værksted, og få dem til at lytte og komme med en pris


  • Richard P
    Richard P Online Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 8 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.114
    #16   29. jul 2021 Hvor langt har den CBR kørt, siden dem bruger så meget olie? Har motoren i virkeligheden andre fejl?

  • #17   30. jul 2021 Omkring 85.000 siger speedometer.
    Jeg skal ikke udelukke at der har været noget andet på vej eller ligget lige på vippen, og lav olie så har skudt det hele igang.
    Nu har den stået noget tid, men nu du siger det, så er der en ting jeg ved den "fejler" og det er at den får rigeligt brændstof, eller også brænder den ikke det hele af, der ryger ihvertfald lidt med forbi.
    Den knalder en del når du slipper gassen, og giver du fuld hane omkring de 5-6000 omdrejninger i 2-3sek og slipper gassen og lader den motorbremse, så går der ca. 1-2sek og så siger den RØVHUL med tilhørende flamme.

    Dette sagde den sidste mekaniker dog god nok for, var ikke noget jeg skulle være nervøs for så længe der ikke var mislyde, begyndte at køre dårligere eller skyder forkerte vej.

    Men altså, i mine øre lød den sund og rask, gik rent, uden mislyde eller ujævnheder i træk.

    Men påpeger da også gerne igen at jeg langt fra er mekaniker, jeg har meget lidt viden om det, jeg læner mig op af andre når det kommer til det mekaniske, mine evner rækker til at tage skjoldene af den, og der stopper min viden ca. smiley


  • #18   30. jul 2021 Og så troede jeg faktisk også at olielampen ville lyse inden noget kunne tage skade, så har altid tænkt at det kan aldrig gå helt galt så længe olielampen ikke har lyst, for hvorfor ellers have en olielampe hvis det alligevel er for sent når den lyser, selvfølgelig skal man tjekke den og det gør jeg også, dog har jeg blot været rigtig sløset med det denne sesson, hvilket jeg så lære på den hårde måde nu, men så kan jeg da tage den viden med mig til fremover smiley

  • #19   30. jul 2021 Man må aldrig regne med olielampen kan redde én. Pæren i lampen kan være sprunget eller der kan være dårlig forbindelse og så får man ingen advarsel.
    Tjek oliestanden ofte. Især når motoren ikke kører som den skal.


  • #20   30. jul 2021 Olietrykskontakten kan også med tiden blive mere følsom, så der skal meget mindre tryk til, at den lyser. Generelt skal man tænke på en olielampe en indikation på at noget ikke virker, altså oliepimpen er stoppet, eller systemet er sprunget læk. Hvis man reagerer indenfor et sekund og får stoppet motoren, kan man være heldig at der ikke sker skade, men lav oliestand kan give luftbobler i oliesystemet, hvor der måske stadig er tryk nok, men bare ikke længere er olie, og de bobler ender som regel i det leje der er længst væk fra pumpen, og det leje får metal mod metal kontakt, og når først det sker, så eskalerer sliddet og der er ikke rigtig nogen vej tilbage smiley

  • #21   30. jul 2021 I din video lyder det som om den halter på en cylinder. Hvor meget olie har du hældt på for at nå maksimum ?
    Hvis den alligevel skal byttes til noget andet, så byt den som den er.


  • #22   30. jul 2021 Nu er jeg "ny" når det kommer til motorcykler, købte en XJ 600 sidste sommer efter mange års fravær.

    Er så ved at skille den ad jævnfør anden tråd jeg har startet her på siden.

    Til sagen: I skriver olietryk og niveau sådan lidt her og der.
    Er det ikke nogenlunde samme pind en Yamaha xj 600 fra 92 og en Honda 600 fra 95 er skåret af.

    På Yamahaen har jeg i går,pillet det sidste af så motoren kan komme af stellet, i bunden af karret sad oliekontakten, den måler kun niveauet. Trykket aflæses i skueglasset når motoren er startet. Så skal olien "falde" fra fuld til halv skueglas da det bliver pumpet rundt. Og rende hjem igen når den parkeres i garagen.

    Er det ikke sådan det virker på de fleste???

    Og om pæren til olielampen sprunget er nemt. Den lyser jo altid som kontrol når nøglen drejes......Også på en Opel kadett fra 1972 ??


  • #23   31. jul 2021 Yamaha har ikke olietrykslampe de har som regel olieniveaulampe. Altså de har en lampe det lyser hvis oliestanden er lav, den har intet med olietryk at gøre på dem får du advarsel hvis der mangler olie, men ikke hvis trykket er lavt.. Man kan vælge mellem pest og kolera smiley

  • #24   31. jul 2021 Hej igen.

    1. Jeg ville da tappe olien af i en REN dunk jeg have skåret den en side af (5 eller10 liter sprinklerdunk)
    2. Se efter om der skulle være lidt metalglimmer i det
    3. Er der ikke glimmer i, nyt filter og ny olie på
    4. Hvordan er det og tjekke ventil spillerum på sådan en fætter der?? Svært og komme til? let? Har du prøvet det før???

    Søg på google "valve train noise cbr600 f3" Der er en del skriverier om det (på engelsk)
    Også nogen der har en løs bolt der burde være spændt (også en mulighed)

    Svært og afgøre noget ud fra din video, men "glimmertesten" skal du have gang i.

    Og tag den med ro, du har opdaget et lavt olieniveau ja!! ......Men!! Din lampe med olietrykket har altså IKKE lyst hele Vestsjælland op.

    Der behøver ikke være sket noget, men tror man det, kan man høre alverdens ting smiley


  • #25   31. jul 2021 #22: Du kan ikke aflæse olietrykket på den måde.
    Skueglasset er til kontrol af oliestand, ikke olietryk.
    Og ja, på en Yamaha er der oliestandsindikator, ikke olietryksmåler.
    Og der kan godt nå at ske en skade, selvom lampen ikke har lyst.


  • #26   31. jul 2021 #24
    Det må da prøves!
    I forehold til ventil spillerum, der må jeg melde pas, jeg har aldrig prøvet det og ved ikke hvordan.


  • #27   31. jul 2021 #26

    Det er fair nok og sige fra der, men hvis det kun er fordi du ikke ved hvordan, men godt kan svinge med værktøj er det nu ikke så svært.

    Hvis du kan snige ventildækslet af skal du ikke længere for at tjekke det, på min Xj600 kan det lade sig gøre ved at tage sæde,tank og luftfilter væk. Og derefter karburatorene, som ikke skulle helt af. Kun løsnes og løftes lidt op. Så kunne ventildækslet kantes ud.
    Det mest besværlige var kun gummipakningen da det skulle på plads igen, den drillede det bedste den havde lært smiley

    Men helt fair nok hvis du ik har mod på det, så skal man lade være smiley


  • #28   4. aug 2021 Lyder ok på videoen. Altså nu er det jo en ældre dame så hvis du synes den kører fint og som den plejer hvorfor så ikke bare køre. Hvis den dør så enten begrav den eller få en ombytter motor. At sende den til en mekaniker vil hurtigt løbe op da det potentielt kan blive en dyr rep afhængig af mekanikerens humør. Men den 600 cc motor kan virkelig tåle at blive pint, så måske den har klaret og køre med lav oliestand trods alt..?? Så... Tjah ride it like you stole it... If it dies it dies ??;)

  • #29   4. aug 2021 Jeg synes også det lyd man kunne høre på videoen mere lyder af knastkæde end ventil ticks.
    Min egen vurdering i fht. lav olie stand er at sådan en motor er ret tolerant. Prøv at tænke på hvor mange gange den er blevet startet og alt olien ligger helt i bunden af motoren og skal først rundt i alle kanaler og er kold inden tingene er smurt, men motoren tæsker løs med choke. Det klarer sådan en motor altså i vildt mange år.


  • #30   5. aug 2021 Olielampen på de fleste motorer kunne med fordel skiftes ud men en lille trold i en æske, der hopper op og siger: "Ha-ha, din motor er lige blevet ødelagt". Enkelte motorer, bl.a. min Yamaha XJ900 har en olieniveaumåler - den lyser, når der er ca 1½ liter olie på motoren.
    Det er ikke den store videnskab at pille en hel motor ud, og sætte en ny i. Mærk alt det elektriske omhyggeligt op, tag en masse billeder, og få en til at hjælpe der har prøvet det før. Skift løsdele som låseblik, låsemøtrikker, diverse slanger og lignende.


  • Stig C
    Stig C Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 1
    #31   5. aug 2021 Du kunne osse prøve at give den en RVS kur.
    https://www.weboil.dk/shop/3-rvs-technologyreg/?gclid=CjwKCAjwmK6IBhBqEiwAocMc8mgIrfvaQLyk-7tRe1SQq-Hq-PvZpfhJ_DGfgS88Zc7878VaIx3KYRoCBjkQAvD_BwE
    Det koster 350,-kr PR.stk eller 689,-kr for en dobbelt bruger det på min VFR 800 fra 99 og mine biler som forbyggende behandling.
    Og jeg kan mærke det gør noget ved motoren.
    Det kunne være det også hjalp dig.
    Stig


  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #32   5. aug 2021 Ok video. Ja, tikker!
    Men bag den lyd er en dyb bankelyd!
    Plejlstangslejer er skadet.
    Total adskillelse, og hvis krumtap ser fornuftig ud, std. monteres, og så kører den 25.000 km igen.
    Ja, en uges arbejde hjemme i baglokalet.

    Værksted med moms, det løber løbsk??


  • #33   6. aug 2021 Har haft læst før omkring cbr 600cc motoren er utrolig holdbar og generelt kendt for at køre rigtig langt, men igen, det er bare så højt at jeg tænker noget må have taget skade, eller noget skal justeres eller hvad det kan være.
    Lyder dog som om at værksted lige pt. ikke er nogen god idé, i forhold til hvad det muligvis vil rende op i.

    Jeg har købt nyt oliefilter, olie og har tænkt mig at forsøge at tappe olien af den for at tjekke om der er noget i som der er blevet forslået at prøve.

    #32

    En uge ? Det lyder ellers som noget af en operation.. skulle jeg gøre det ville det nok tage et par måneder og efterfølgende stå med en ubrugelig cykel xD


  • #34   7. aug 2021 Hvis man ved nogenlunde hvad man laver, tager det bare to - tre dage.
    Ja kontroller olien, det er en god ide, er der bare det mindste glimmer i, så er den gal. Uanset hvor driftsikker en motor er, kan. Den ikke tåle mange sekunder uden olie smiley


  • #35   7. aug 2021 Nogle motorer kører faktisk overraskende godt uden olie i lang tid:
    https://www.youtube.com/watch?v=eASCK9BDMEU


  • #36   7. aug 2021 De kan sagtens køre i ganske lang tid uden olie, men der går ikke mange sekunder, især med belastning på, uden olie før den begynder at tage skade. Ikke nødvendigvis motornedbrudsfremkaldende skade. Men plejllejer begynder at tage skade.

Kommentér på:
Motor tikker

Annonce