{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.727 visninger | Oprettet:

Motor banker/tikker {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg går og hygger mig med ikke at køre nu hvor sæsonen réelt set er startet, da Hondaen har stilt sig på tværs af mig for første gang i vores 1½ årige ægteskab.
Problemet er, at motoren banker eller tikker. Lyden er mest intens omkring topstykket, og knap så tydelig at høre nede omkring koblingsdækslet. Jeg har kun haft den startet få gange siden problemet er begyndt, og hver gang slukker jeg den senest 10 sekunder senere, da det begynder at lugte brændt fra motoren.

Jeg har bemærket at mit brændstofforbrug er steget over det sidste stykke tid. Kører normalt 43-45 km/l, men senest ligger den omkring 37-38 km/l. Rent økonomisk er jeg fuldstændig ligeglad, men det må jo være en grund til at den brænder mere benzin af.

Jeg har optaget en video som i kan se nedenfor, her kan i høre lyden selv. Bemærk at lyden bliver kraftigere og svagere når jeg flytte kameraet rundt forskellige steder af motoren.

https://www.youtube.com/watch?v=nChBWUybj70

Hvad kan det skyldes? Jeg har selv tjekket at oliepumpen fungerer fint, og tandhjulet kører sammen med motoren, så den skulle gerne få olie op. Olien er næsten helt frisk, og er den samme som jeg har kørt på de sidste 10.000km. Alternativt har jeg læst at hvis man smider en anden udstødning på denne motorcykel, vil man langsomt brænde udstødningsventilen af. Da jeg har kørt med anden udstødning uden db killer eller kat. de sidste 12.000km, kunne jeg derfor godt har belæg for at det er der problemet befinder sig. Jeg fik i øvrigt stillet ventiler for 2.000km siden.
Nogen kammerater mener det er plejlstangslejet der kan være gået en tur, men så ville jeg bare ikke mene at lyden ville være mere tydelig oppe fra topstykket.

Det er en Honda CBF 125 fra 2010. Håber i kan hjælpe mig lidt på vej. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motor banker/tikker
  • #2   1. mar 2015 Er det en 4 takt og du ændrer udstødningen burde der ikke ske noget ved, den regulere selv blandingen hvis der er mere flow. Har ihvertfald ikke hørt det ske for nogen hvor den selv blander op.

    Bankelyd måske for tidlig tænding.


  • #4   1. mar 2015 Du ska nok starte med at skille den ad smiley men et krydspindsleje er ikk utænkeligt.. smiley

  • #5   1. mar 2015 #4: Tvivler stærkt på det er et krydspindsleje...

    Holder på knastkæden skal strammes op.


  • #6   1. mar 2015 Hvad ville konsekvenserne af en for slap knastkæde være? Og er der ikke en knastkædestrammer til at holde den stram? Er det lige til at stramme sådan en op, eller er der andre steder jeg bør rette opmærksomhed mod først, som også kunne forårsage mit problem?

  • #7   1. mar 2015 Ikke alle knastkædestrammere er automatiske. Nogen skal man lige løsne og stramme en bolt ved. Der dukker noget op når man søger på cbf125 cam chain tensioner.

  • #8   1. mar 2015 måske spørger jeg dumt ? men hvad er et: krydspindsleje ?

  • #9   1. mar 2015 #7
    På min model er den automatisk kan jeg læse mig frem til, så der burde ikke være noget der.

    #8
    Pas, jeg har heller aldrig hørt om det smiley


  • #10   1. mar 2015 tror det er nåle lejet ved stemplet der tænkes på

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #11   1. mar 2015 Det er helt sikkert ikke bare en løs knastkæde.

    Krydspinds leje eller plejlstangsleje - det passer med den dybe lyd som er kraftig på siden af / fremme på motoren, samt kraftig i toppen af motoren.
    Der er med al sandsynlighed ingen nålelejer i den nogen steder - det er lejebøsninger eller pander, og de slides hvis olien bliver for varm.
    Det kan også være et tandhjul der er gået løs - det er slet ikke ualmindeligt. Bliver lyden kraftigere hvis du gasser op eller tager koblingen?

    Der er også en ventil der tikker, men det er ukritisk.


  • #12   1. mar 2015 I så fald at det er plejlstangsleje eller krydspinds leje, kan det så betale sig at lave? Jeg har en kammerat som har super godt styr på at åbne motoren op og behandle tingene ordentligt og samle det hele med omhu og tålmodighed igen. Men f.eks. Hvis jeg skulle have det skiftet eller repereret hos en forhandler, hvor meget ville det så ca. Koste? For lige at få det hele på ren kant, er der tale om en 1-cylindret 4-takts motor med indsprøjtning og enkelt overliggende kædetrukket knastaksel. Jeg ved ikke om det har noget at sige ift. Prisen, men synes ligeså godt jeg ville skrive det med.

    Alternativt koster en brugt motor fra England med ca. 15.000km på, omkring 4000-5000 ex. Fragt.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #13   1. mar 2015 Uanset hvad kan du ikke køre på den med den lyd, så i kan jo roligt starte med at adskille den og finde fejlen - det koster kun lidt tid.
    Hvis det så bare er et primærtandhjul der skal spændes, koster det max en pakning og et olieskift at lave.

    Er det mere alvorligt, kan man så se på hvad der kan betale sig at gøre og hvordan man løser det billigst.


  • #14   1. mar 2015 Nej det er helt klart, den skal ingen steder så længe den ikke er i orden. Jeg takker for hjælpen. Jeg er desværre nød til kun at tænke på det økonomiske aspekt her, sådan er det sgu at være ung og på MC kun med SU.

  • #15   1. mar 2015 Bliver bankelyden højere når den får gas?
    Synes netop lyden virker højere i cylinderen end i bunden


  • #16   1. mar 2015 Det er også det jeg selv skriver i #0: "Lyden er mest intens omkring topstykket, og knap så tydelig at høre nede omkring koblingsdækslet."

    Jeg har ikke forsøgt at give gas imens, jeg prøver det lige i morgen og vender retur med svar.


  • #17   1. mar 2015 Ja vend gerne tilbage med det

  • #20   1. mar 2015 Kun fra lyden har Sajmon ret i #11 +/- knastkede. Motoren er meglt simplet og let at arebejde på, tage den ud og kikke.

Kommentér på:
Motor banker/tikker

Annonce