2.385 visninger
|
Oprettet:
Langtur på Suzuki GSX 600 F {{forumTopicSubject}}
Hej.. Jeg overvejer kaftigt at køre tiil Frankrig på min nyanskaffede Suzuki GSX 600 F fra 1995 (ca. 1800 km nede m. 1 overnatning.) Er der nogen der har nogle gode råd til langtur på mc? Nogle der har erfaring med langtur på denne maskine? Egner den sig til det? Håber på gode råd!
sep 2006
Følger: 19 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 71 Svar: 494
Husk en god forsikring, hvis noget skulle gå galt med maskinen.
Fyr den af på motorvejen, men sørg for at holde nogle gode pauser.
Jeg kender ikke komforten på din maskine, men jeg tror din ryg vil takke dig for det.
Lad være med at køre på motorvej hele tiden - hvis du har tid til at lade være.
900 km om dagen virker langt når man lægger tisse/tanke/kaffepauser ind. Du risikerer også at ryge ind i køer på motorvejen.
Jeg tror du ville få en federe tur med 2 overnatninger.
Regn med at være pænt bombet hvis du har kørt 900 km på en dag.
Men selvfølgelig kan alt lade sig gøre - det er dig der kender grænserne.
apr 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 1.063
Jeg skal klare 7500km på min på 14dage, så tror jeg også din klarer 1800
mar 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 8
mar 2008
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.913
Jeg tog selv turen til Sydfrankrig med 1 overnatning på en nøgen Suzuki GS450 '84 for omkring 10 år siden og fik nogen erfaringer der:
Hold rigeligt med pauser ellers bliver du overtræt sidst på turen. Kør 1-1½ time mellem hvert pitstop.
Hold en moderat hastighed - følg trafikken, dvs 130-150km/t. Det kræver ekstra meget af kroppen og hovedet at ligge med +170km/t og konstant ligge at overhale alt og alle.
Drik masser af vand - du mister mere væske end man lige skulle tro.
Gennemgå din mc for hver 500km om alt er i orden - dæktryk, olie osv.
Lad være med at tage turen på en nøgen mc medmindre du har en enorm tyrenakke:-)
Jeg tager turen igen til sommer med kæresten bagpå. Nu bliver det dog på en toppakket V-Strom.
aug 2007
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 138
På min forrige cykel GSXF 750 `98 kørte jeg fra livorno( midt-italien) til århus i et stræk- ca 2000 km!!. Havde booket plads til autozug men at en eller anden grund var reservationen slettet..så jeg nappede små 20 timer i sadlen..av av...
Set i bagklogskabens lys var dette stunt jo helt ude i hampen så derfor- del turen op, tag evt autozug fra hamborg til frankrig..
God tur, det er en fed rejseform..
sep 2006
Husk det papir der dækker i udlandet.
Jeg mener det var grønt. Er ikke sikker på at det stadig er den grønne attest du skal have med.
Tag også reg. attest med.
Tjeck hos dit forsikringsselskab, men hvis du har kasko er der nok ingen ko på isen.
sep 2006
Hvis bilen er kaskoforsikret, skal du medbringe
det røde kort fra dit forsikringsselskab, der giver
adgang til SOS-assistance i udlandet.
I forhold til sidste år er reglerne for dækning
ændret. Det mest markante er, at du på vej på ferie
kan få stillet en udlejningsbil til rådighed allerede
efter tre timer, hvis din egen bil ikke kan køre videre.
Tidligere måtte man vente i tre arbejdsdage.
Det er nok det røde du skal have med så
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 860
Jeg fik ondt i ryggen af at køre over 100 km på den, men med nogle clip-ons der var lidt højere, og lidt tættere på føreren, så gik det fint.
Maskinen kan sagtens klare den tur, bare den står i ordentlig stand, husk at tjekke div. vædsker inden- og under turen.
God tur....
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.913
http://www.topdanmark.dk/content/index.php?ID=119
Det kan spare dig for nogle gevaldige udgifter, hvis du kommer ud for mekanisk nedbrud af en eller anden art.
mar 2008
okt 2005
Følger: 18 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 435
Når du så skal afsted, så det bedste du kan gøre at at nyde turen, dette gøres ved at slappe af når du skal ind for at tanke, det skal du jo nok væsentlig oftere end den bil du følges med, men brug hellere en ½- 45 min. til at få en kop kaffe, og se lidt på dem der stresser ind og tanker og så afsted igen. En marchhastighed på autobahn på 130-140Km/t. er udemærket, også når man tænker på benzin. For at det ikke skal blive tivielt er det jo dejligt at man lige kan dreje håndtaget og køre lidt til engang i mellem.
Men først og fremmest gør det til en nydelse, istedet for at bare køre fra a til b, og du vil opleve at de 900 km ikke er så uopnåeligt igennem Tyskland.
Har selv taget på weekendtræf i Tyskaland (2400 km), på en weekend uden at hænge med skuffen når man nåede frem og hjem.
Så hold pauser, vrik med måsen, hop, what ever :).Bare nyd det!
Og kan anbefale tophjælp.
apr 2006
Følger: 29 Følgere: 133 MC-er: 4 Emner: 232 Svar: 2.708
Dog kan jeg anbefale at overnatte på vandrehjem langs ruten, i stedet for motorvejshotellerne, der er noget pebrede.
Her er nogle af siderne.
http://www.hostels.com/
http://www.hostelworld.com/
http://www.hostelbookers.com/
Nå ja, et alfa og omega er at få fat i en Throttlerocker, en fartpilot. Jeg kunne kraftigt forlænge min km.antal, med sådan en på. De kan både fås hos louis. Der er der vist et Scottoiler produkt, eller du kan osse få den hos Biltema, der hedder det en Gashjælp. til 34 kr.
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 18 Svar: 51
Jeg vil tilslutte mig rådet om at tage god pauser og at køre fra Autobahn en gang i mellem. Da vi kørte derned kørte vi 13 timer på motorvej/autobahn i ét stræk, hvilket jeg aldrig vil gøre igen. Jeg var MEGET træt og MEGET øm bag i. På vej hjem kørte vi 17 timer i træk, men denne gang med flere pauser og af blandet veje. Og da vi kom hjem var jeg ikke nær så træt. Så find alternative veje, som du kan variere din rute med. Et andet råd er : husk ørepropper og energi/chokoladebare + drikke. Går du kold, svigter koncentrationen og dermed din bedømmelsesevne. Tro mig. Har prøvet det ! Væltede ikke selvom at jeg faldt i søvn ( kortvarigt ) Go tur og skriv gerne tilbage hvis du har flere spgm.
apr 2006
Følger: 29 Følgere: 133 MC-er: 4 Emner: 232 Svar: 2.708
Dog hvis du kommer til Lyon (hvor jeg har boet) er der en gade næsten kun med MC butikker. Det er et Mekka.
En butikskæde dernede http://www.maxxess.fr/
sep 2006
Jeg kørte selv til Amsterdam fra København 14 dage efter at jeg havde fået mit MC-kort og min Bandit. Det var med fuld oppakning og passager bagpå.
SIden har jeg været i Krakow 1 gang
Berlin 1 anden og til Grenen og over Göteborg hjem til København.
Men derfor kan man jo godt planlægge lidt inden man kører 1800 km.
Jeg mener stadig han får den bedste tur hvis han tager sig lidt god tid.
Jeg plejer at køre 5-600 km med oppakning og passager. Så er man heller ikke for træt når man kommer frem.
Og god tur iøvrigt...
sep 2006
Langtur på Suzuki GSX 600 F