{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.004 visninger | Oprettet:

Ali K
Ali K
Tilmeldt:
17. feb 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2

Hjælp til at vælge min første MC :o) {{forumTopicSubject}}

Hej Alle!
Jeg er 19 år gammel og vil gerne tage kørekort til motorcykel. Men da det kun kan være til lille MC, vil jeg gerne høre hvilke slags motorcykler jeg vil kunne køre. Fordi hvis det er nogle alt for grimme/kedelige så vil jeg hellere spare pengene, da min økonomi trods alt er lidt presset som studerende :o)

Jeg kender reglerne om 34 HK og så og så mange kilowatt pr kg osv, men hvordan er disse motorcykler i praksis? Altså duer de til lange ture på motorvej eller landevej i DK og evt Europa? Og er de til at "holde ud" eller er de langsomme i fx optræk eller at man føler at der mangler nogle HK?
Og alt i alt, er det det værd at købe en lille MC eller den så legetøjsagtig (for at overdrive) at den ikke er det værd?
Nogle specifikke MC'er eller bare mærker I vil anbefale?

Alle erfaringer og råd vil blive værdsat :o)
På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til at vælge min første MC :o)
  • #1   28. apr 2008 Jamen hvis du er bange for at det bliver en scooter oplevelse så køb en større cykel og drosel den, der er bl.a. en droslet rsv mille herinde:)

    F.eks. en droslet gs 500 er 0-100km/t på ca 6 sekunder og 170 på toppen, om det er for langsomt er op til dig.


  • #2   28. apr 2008 Ellers skulle du prøve at tage et kig på en Aprillia Rs125 eller en Cagiva Mito 125, de kan begge rykke fra 0-100 på 6 - 7 og er opgivet til 160 på toppen....
    Det siges at være de optimale maskiner til det lille kørekort - med mindre du vil ud og drole en MC, hvilket oftest er en dyrere løsning...

    // Lund


  • #3   28. apr 2008 Hey

    Jeg har en Kawasaki zxr 400 som er droslet.
    Kan prøve lige at gå de forskellige spørgsmål igennem så godt jeg nu kan ;P
    Store cykler som er droslet vil nok føles en smule døde, med mindre du om gearer dem, da deres gearing jo så self ville passe til en cykel med mange flere hk.
    Jeg har gearet min cykel 3 tænder op bagpå, så kan nærmest kun snakke herud fra.. smiley
    Eftersom det kun er en 400cc jeg har, der er gearet 3 tænder op bagpå, vil jeg nødigt skulle tage den en tur ned igennem europa smiley Og undgår så vidt muligt også generelt motorveje her hjemme, når jeg er ude og køre. Dog ikke at sige at den ikke dur til det. ligger jeg bag en bil med 110-120 stykker, kan den sagtens lave en kvik overhaling udenom i 6. gear (Dog foregår 150km/t ca ved 10.5k rpms :P) Den kører ca. 170 med den nye gearing og havde den på ca 190 med den originale. Men på landeveje og små veje er den en fornøjelse at køre på smiley Og det at komme op i fart går bestemt heller ikke langsomt, vil sige (uden at have talt) at de 0-100 kan klares på et antal sek der kan tælles på en hånd smiley
    Så jeg er bestemt glad for min, trods dens størrelse smiley


  • #4   28. apr 2008 jeg køre selv på en droslet XT660X og den køre skam fint, ikk nået at klage over der, arrh okay motorvejs kørsel undgår jeg nu også da topfarten ligger på 120-30 km/t og så er det også godt med RPM (har ikk RPM tæller på) men den brøler en del ;P men acc. der flyver den sku stadig tros drosling.

    Men syntes nu hva Lund siger er forkert ang. drosling af stor mc er dyre. for en lille mc vil du hurtigt blive træt a i længten (efter du har fået stortkort) også skal du jo ud og købe en ny mc = da skal købe 2 mc´er på kort tid, hvis du forstår.
    i stedet for at købe en stor mc fra starten også smide de ca. 2000kr det koster at drosle den.

    MVH
    Kenneth


  • #5   28. apr 2008 Søg på MC4you. Der er en tråd der, der kan gi noget inspiration. Spørgeren havde samme alder og var studerende. Generelt står valget mellem en 19 år gammel japaner/MZ/Jawa. (køb nu ikke noget der er ældre end dig selv, så blir det ikke helt antikvarisk) Eller en ny Kina mc. Men hele diskutionen står i den MC4you tråd. Jeg har lidt tilt, så jeg kan ikke linke direkte.

  • #6   28. apr 2008 Hvad med den nye Kawa 250 Ninja? - den er fed!

  • #7   28. apr 2008 Tja, min er ikke 2-takt, den er ikke droslet, den er ikke almidelig, kort sagt al det jeg vil have... den har træk masser af træk, den er blød og behagelig og cruise rundt på, den er ikke den bedste til motorvej, til den gæld kan den lide og lege åp de små veje og indtil videre er det mig der sætter grænserne og ikke den. Samtidig er det en relativ "sjælden" model så folk skal da lige hen og kigge hvad det er for noget, men vær samtidig opmærksom på at du fra chopper folket vil blive spurgt hvornår du skal have mc i stedet for knallert, og dine racer venner vil spørge om ikke du har glemt motoren for du er jo mere end 6 sek. om at nå 150 km/t smiley

    Hvis du kan leve med det, så kig på noget som min, altså crosser/super motard dem behøver du heller sundsyg mange kræfter for at kunne hgge dig på smiley


  • Ali K
    Ali K Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2
    #8   28. apr 2008 Hold da op en masse gode svar smiley mange tak til jer alle.
    Jeg var ikke klar over det med at drosle en stor motorcykel ned. Men så bliver forsikringen vel også billigere, når den er neddroslet? Ligesom en lille MC, måske? Og er det på ingen måde skadeligt for MC'en at den er neddroslet? Nu ved jeg ikke, det kunne godt være ligesom at man siger at ringen/skiven på en knallert slider motoren. Men problemet er jo bare som I nævner at det kan være svært at skaffe kontanterne til en stor MC her og nu.

    Jeg forstod ikke helt om en lille MC/neddroslet MC kan bruges til rejser? Altså en af mine store ønkser er at rejse til fx Frankring/Spanien på MC. Er små MC'er alle håbløse til den slags? Jeg kan ellers forestille mig, at der er mange herinde, der har den slags passion! :o)

    Jeg er ellers positivt overrasket over accelereationsevnen på de små MC'er, det er jo kun godt. Jeg er sådan set ikke så interesseret i en vild topfart, 150 km/t er rigeligt, men det er som sagt mere om den kan køre fx 120 km/t i flere timer ad gangen uden at tage skade af det?

    Ellers må jeg holde mig til brugt-markedet i første omgang. Der kan jeg vel godt købe en god lille MC til en 15-30K og så sælge den videre, når jeg er klar til en stor og har fået kørekort til denne. Eller skal jeg af med flere penge? Jeg er ikke så meget til cruiser-stilen. Synes ikke at de passer så godt til unge? :o)


  • #9   28. apr 2008 Ja det ku være go stil. Tage på langfart ned gennem Europa på en Lifan eller Jinlun 250 cc. smiley

  • #10   28. apr 2008 Hov hov du, det er ikke noget galt i at cruise smiley og ang. forsrikring, så nej, tror ikke du spare meget, hos GF hvor jeg har, er det billigere hvis du har 125'er, fra 126 og 1000 ccm er det samme pris.

    og det med at køre på rejser kan du godt, hvis du er til motorvej (føj) så er noget kåbe maskine nok at foretrække, kører du helst af de små veje, vil opleve lokal miljøet osv. så vælge noget mere over i rejse enduro, store bløde sæder, blød affjedring, men igen ikke optimalt til motorvej.

    og du kan sagtens finde en god mc til 30k, min lå inden for de prisleje og hvad skulle laves? skife olie + filter (stod mig i et par 100 kr.) men gør op med dig selv hvordan du helst vil køre og om du skal passager med. Jeg kørte et par timer med passager i weekenden, og hendes kommentar var: "ej, hvor er den blød" hun var vant til at køre med på mine venners R'6ere.

    Og ja ved godt jeg snakker MEGET om min mc, men jeg er glad for den og det er min første rigtig mc


  • #11   28. apr 2008 Vildand, jeg er ked af at du kalder en "lille" mc for en Jinlun, tror mange Kawasaki, Cagva, Yamaha osv. kører vil blive triste over det.

  • #12   28. apr 2008 Hvad med sådan en fyr her?
    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=22210


  • #13   28. apr 2008 Du har ret Dan, det bedste på markedet smiley

  • #14   28. apr 2008 Hehe - og så var det sgu et rent tilfælde hehe...

    Næh pis til side - fyren ønsker sig en cykel, der kan bruges til rejse, og som holder kravet om max 34 hk - jeg synes da at den er oplagt smiley


Kommentér på:
Hjælp til at vælge min første MC :o)

Annonce