{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
796 visninger | Oprettet:

MT-07 {{forumTopicSubject}}

Jeg er begynder i mc området og skal begynde til mc kørekort til 6. April.
Jeg er begyndt at kigge lidt rund om hvilken cykle det skal være. Jeg er faldet for Yamaha MT. Men hvilken størrelse. Nogen siger at for total begynder er det MT-03, andre siger at det ville jeg fortryde efter et par uger og anbefaler NT-07.
Jeg er 57 og har aldrig kørt mc før.
Jeg kunne godt høre i dem som har været u min alder med 0 erfaring. Hvilken beslutninger tog I, og har I fortrudt den beslutning .


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MT-07
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   15. mar Den første MC du køber, er ikke den sidste - men det er den du gør dine vigtigste erfaringer på, så den skal helst ikke kunne tage magten fra dig.
    Havde du f.eks kørt Motocross, Enduro, Roadracing eller lignende før - så havde du allerede en fornemmelse og respekt for fart.
    Starter du HELT fra 0, som jeg fornemmer ud af det du skriver - så vælg MT-03 frem for 07.
    LAD VÆRE med at blive fanget af den der penismåling med "jo større MC jo bedre". Du lærer ikke noget om køreteknik og flow, hvis du er bange for den.

    Efter 10-15.000 km nakken af den, har du HELT andre forudsætninger for at vælge MC.


  • #2   16. mar Som Sajmon skriver, det kan ikke siges mere rigtigt.

    Stod næsten samme sted som dig i 2020 og var 54 år. Havde så kørt MC for 1000år siden og alt var glemt.
    Jeg ville så ikke gå for højt på pris og skruer selv i motorer og alt muligt, så der blev købt en Yamaha XJ600 Diversion med 61Hk, og det var og er sgu en fin størrelse, og ja!! Bare mor jer lidt, men den kunne godt gøre mig lidt beklemt nogen gange det første år. Som den kunne gøre mig lidt beklemt med 61HK og en vægt på 190kg må en MT03 være det rigtige når du slet ikke har kørt før, og glem langpis konkurrencen om model og hk osv. Det er dig det drejer sig om.

    I dag er jeg bare glad for den og har efterhånden smidt en del tid og lidt (alt for mange) penge i div opgraderinger af affjedring, armerede bremseslanger osv osv....Den har lige fået nr 2 sæt dæk i min tid som ejer. Men når jeg jævnligt kører på tur sammen med 5-20 andre om sommeren sidder jeg sgu altid og morer mig lidt over de der store maskiner og deres førere når der går lidt grusvej eller brosten i turen.... De har så meget krampe i ballerne de snart ikke kan stå ret op når der er kaffe-stop på turen.
    Udover det er min XJ oveni, hurtigere på optrækket end de der goldwing og Honda ST1100 pga lavere vægt.

    Nu er der så ved at snige sig en lyst ind på noget der er større, men jeg er også blevet dejligt meget fortrolig med min nuværende XJ600.... Der er forresten også den detalje mht motor og HK at vi alligevel skal overholde færdselsloven, selv en ræser-raket med dårlig kørestilling må heller ikke køre mere end 80 på landevejen.

    En nyere MT lyder som en god plan, en XJ600 fra 90erne som jeg har er en dårlig ide medmindre du har en lift og kan skrue det hele selv.

    Bevares! Den starter og kører hver gang og virker bare, men når man anskaffer den, er der mange små ting der skal fixes som karburatorer,luftfilter,tændrør,forgaffel pakninger, benzinhane utæt, den her vinter ny knastkæde+ det løse men det er min hobby


  • #3   16. mar Prøv en af hver.

    Jeg havde valgt 7'eren af de to. Men jeg synes også det er gået lidt hysteri i det der med "den lille førstegangs-cykel".


  • #4   16. mar Helt klart Mt-07
    Hvis du ender på motorvej så vil du være så glad for at have lidt ekstra mellem benene.
    Ikke fordi du skal køre for stærkt, men det er som at køre motorvej i en C1 mod motorvej i en 2 liters 4 cylinderet bil. Det er bare mere behageligt at motoren ikke kører på sit yderste.
    Det er som sådan ikke Hk jeg er bange for på MT-03. Det er moment.
    MT-07 er mere let kørt vil jeg påstå. Og nej, MT-07 tager ikke magten fra dig.
    Og hvis du vil have nogen bagpå - kone, børn, hunden - så er 07 også et bedre valg.
    Det er en fin 2 cylinderet maskine med en god karakteristik.


  • #5   16. mar Der er også mulighed at drosle en MT-07 ned til 45hk indtil jeg har fået erfaring. Har set et par stykker som er sat til salg hvor de er droslet ned. Hvad er jeres holdning til det?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #6   16. mar Det kan man sagtens.

    Neddrosling er det samme som at man maksimalt kan give ca 50% gas - og så piller du det bare af om en sæson eller to.


  • #7   16. mar Jeg tog kortet som 43 årig.
    Ingen erfaring med to hjul end ikke knallert i de unge dage.
    Jeg startede på en Suzuki SV650s fra 2001 72hk.
    Rigtig fin begyndercykel.
    Du bliver ikke straffet så hårdt hvis du laver en fejl.
    Efter 1 år skiftede jeg til gsxs750.
    Mit råd vil være at købe noget billigt der er let at køre, som du kan skifte ud når du har fundet din "hylde" og har fået en smule erfaring.


  • #8   20. mar Super idé at neddrosle en mt-07, hvis du synes at det er nødvendigt. Da jeg tog kørekort, kørte vi på sv650 og ducati scrambler og de føltes ikke som noget, man blev bange for, men vi er jo forskellige, så gør det der passer til dig.

    Fordelen ved mt-07 er, at den holder prisen vanvittig godt ift mt-03, når du når dertil smiley og så skal du heller ikke sælge, når du vil ha' lidt mere power.


  • #9   20. mar 1000 tak for super kommentar fra jer alle sammen.
    Jeg starter på et MC-kørekursus den 6. april. Når den er gennemført bliver det nok et MT-07 jeg finder. Glæder mig vildt meget, det bliver nok godt smiley


  • #10   21. mar Husk at uanset hvilken du køber skal du have råd til at smide den på jorden... Det kommer for langt de fleste til at ske og sandsynligheden er størst i starten hvor du ikke har så meget erfaring endnu.

    Jeg ville ikke være så nervøs for kraften i en MT-07 (heller ikke som begynder), men jeg ville i stedet prioritere at finde en MC til måske 30-40k og uden for mange dyre kåbedele som den første MC. Der er ikke så meget tabt hvis den ligger sig ned, og uden kåbe er som regel billigere at reparere.


  • #11   21. mar Og for god ordens skyld vil jeg lige nævne mine egne erfaringer med at smide modellen på jorden.
    Efter 30 års kørsel tror jeg at jeg har smidt cyklen 4 gange.
    1 gang under kørsel og 3 gange i stilstand: Dårligt underlag hvor støttebenet synker ned, trillet frem over sidestøttebenet fordi det skrånede lidt og snuden pegede nedad, fumlet ben når man sitger af/på.
    Så min påstand er - ud fra egen erfaring - at stilstand er det farligste hvad angår væltede motorcykler. Der er også cykler der rammes af biler mens de er parkeret osv.
    Så lad være med at tænke "Jeg kører pænt, og så vælter jeg ikke", for det er ikke når du kører der nødvendigvis er størst sandsynlighed for at cyklen vælter. smiley


  • #12   22. mar Præcist, jeg tænkte heller ikke nødvendigvis på at ligge den ned under kørsel. Sandsynligheden er noget større det første stykke tid under bugsering og stilstand hvor man ikke lige har lært "trickene" endnu.

Kommentér på:
MT-07

Annonce