Børne sikkerhed Børne sikkerhed
Hej jeg har en søn på snart 4 år og han er vild med min motorcykel så jeg har et par gange hentet ham i børnehaven som ligger ca.800 meter fra vores hjem
dette syntes min kæreste (drengens mor) ikke om så hun ringede til politiet for at høre om det overhoved er lovligt det sagde den ophidsede politimand at det var det ikke. et barn skulle kunne nå fodhvilerene og sidde forsvarligt før man må køre med dem.
og han mente ikke at det var forsvarligt at køre med et barn på 4 år lige meget hvad og det ville koste et kilp i kortet !!!.
jeg mener jo at hvis jeg køber et af disse barnesæder som man kan spænde bag på mc en hvor barnet sidder og ikke kan falde af selv om de skulle falde i søvn så må det være godt nok også iflg.loven er der nogen der har erfaringer med hvad loven siger på dette punkt så vil jeg gerne ha en tilbage melding
gode hilsner
Thomas
jan 2005
Følger: 44 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 136 Svar: 1.174
Jeg mener det er fuldstændigt hul i hovedet at køre med så små børn på vejen nå de er fastspændt... Hvad ville der ikke ske hvis du vælter??? Du kan jo ikke "gribe" ham når han sidder bagpå...
/Jan
jan 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 20 Svar: 308
jan 2005
Følger: 44 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 136 Svar: 1.174
De regler er helt hul i hovedet...
Et barn under 8 skal være fastspændt i barnesæde bagpå, og må ikke bære styrthjelm. Kan i fatte det er lovligt?
Men hvis man lige vil give sin lille fætter en tur hvor han sidder foran dig med hjelm på, en søndag formiddag så ryger kortet...
/Jan
/Jan
jan 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 20 Svar: 308
maj 2005
Følger: 26 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 617
apr 2005
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 2.203
Jeg syntes at det er direkte åndssvagt at spænde sine mindre børn fast. Medmindre man er træt af dem, men det lyder mindre sandsynligt. Hvis ungen er fastspændt skal man hen til cyklen bagefter får at få ungen med samtlige brækkede knogle fri af cyklen.
Derfor er selvfølgelig dybt godnat hvis ungen ingen styrthjelm har! Så er man jo ligevidt.
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 39 Svar: 414
Mht. til styrthjelm, så er argumenterne for at et barn under 8 ikke skal (de må gerne) bære styrthjelm, at børnene risikerer at få skader på halsen på grund af hjelmens vægt. Disse skader kan angiveligt opstå uden at der sker et egentligt uheld.
Mht til at barnet skal kunne nå fodhvilerne, så har jeg ikke hørt om den regel, heller ikke på køreskolen. Men synes da at det er mest betryggende.
/Pia
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 734
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 734
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
I den børnehave hvor jeg tidligere arbejde var min opgave til en sommerfest at give samtlige børn en tur på min CX'er. Havde lånt en børnehjelm, lavet et par fodhvilere der sad højere oppe og så med en topboks med ryglæn. Det var en ganske stor succes :o)
/
Jesper
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 39 Svar: 414
Den er noget lettere end de letteste integralhjelme, og jeg tror ikke at den er til fare for hendes halsmuskulatur.
Jeg har hende kun med på småture, tør simpelthen ikke tage chancen for at hun falder i søvn.
Barnesædet måtte jeg skille mig af med med det samme, for hun kunne ikke have sin 5-årige numse i det når hun har sine polstrede MC-bukser på. (Og hun er ikke nogen specielt stor pige).
Hun har fået besked på at hun under ingen omstændigheder må slippe mine stropper i jakken, og det tager hun meget alvorligt. Så alvorligt at hun spurgte mig hvordan jeg kunne slippe styret for at hilse uden at jeg falder af motorcyklen*G*
/Pia
apr 2005
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 76 Svar: 2.079
vil sige at børn under 8år ikke har noget at gøre på en mc, de skal jo trodsalt lige kunne holde sig fast..
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
Det er jo oxo latent farligt at sende ungerne på legepladsen, ud at køre bil med den døve/blinde morfar, på sejllads rundt om jorden osv. osv.
Syntes man skal værre forsigtig med at dømme andre for uansvarlighed.
Men husk at det ikke er på Juniors udstyr der skal spares på, bare fordi han/hun måske ikke kommer med så hvis der ikke er "råd" så må Junior blive hjemme.
apr 2004
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 21
jeg har skam købt en hjelm til sønnen en fiber hjælm som ikke vejer ret meget og så er det jo kun små ture der er tale om.
altså at hente i børnehaven og køre til bageren søndag morgen.
jeg har ikke planer om at køre på tur med ham før han bliver lidt ældre.
jeg kan forstå på pias indlæg at det er lovligt at køre hvis man har barnet placeret i barne sæde det var også det jeg selv mente.
jag har de gange jeg har hentet ham lige som pia bedt ham holde fast i mine stropper og det er gået fint men det er ifølge politiet ikke lovligt ,
mange tak for jeres hjælp
Thomas
Børne sikkerhed