843 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Børne sikkerhed Børne sikkerhed

Hej jeg har en søn på snart 4 år og han er vild med min motorcykel så jeg har et par gange hentet ham i børnehaven som ligger ca.800 meter fra vores hjem
dette syntes min kæreste (drengens mor) ikke om så hun ringede til politiet for at høre om det overhoved er lovligt det sagde den ophidsede politimand at det var det ikke. et barn skulle kunne nå fodhvilerene og sidde forsvarligt før man må køre med dem.
og han mente ikke at det var forsvarligt at køre med et barn på 4 år lige meget hvad og det ville koste et kilp i kortet !!!.
jeg mener jo at hvis jeg køber et af disse barnesæder som man kan spænde bag på mc en hvor barnet sidder og ikke kan falde af selv om de skulle falde i søvn så må det være godt nok også iflg.loven er der nogen der har erfaringer med hvad loven siger på dette punkt så vil jeg gerne ha en tilbage melding

gode hilsner

Thomas

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Nogle af stikkontakterne virker ikke på en af faserne 2.000 kr.
  • Haveaffald 500 kr.
  • Flytte kontakt fra midt på væg til gulvhøjde 714 kr.
  • Samling af Ikea børne seng med udtræk og skrive bord og skuffe modul 1.300 kr.
  • Fjernelse af skjult hvepsebo 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Børne sikkerhed
  • #1   5. okt 2005 Det er lovligt med et barnesæde... Men husk at barnet ikke må bære styrthjelm... Jeg mener de skal være 5 før det er lovpligtigt at bære styrthjelm...

Jeg mener det er fuldstændigt hul i hovedet at køre med så små børn på vejen nå de er fastspændt... Hvad ville der ikke ske hvis du vælter??? Du kan jo ikke "gribe" ham når han sidder bagpå...

/Jan

• #2   5. okt 2005 Jan Skov: Det er 8 år.

• #3   5. okt 2005 Adreas: Korrekt...

De regler er helt hul i hovedet...

Et barn under 8 skal være fastspændt i barnesæde bagpå, og må ikke bære styrthjelm. Kan i fatte det er lovligt?

Men hvis man lige vil give sin lille fætter en tur hvor han sidder foran dig med hjelm på, en søndag formiddag så ryger kortet...

/Jan

/Jan

• #4   5. okt 2005 Det er da underligt at de ikke MÅ have hjelm på... Jeg troede bare ikke de behøvede.

• #5   5. okt 2005 Da lige så hul i hovedet om personen er 28 så? Jeg kan satme da heller ik gribe en på 28, styrt kan da ske, men det kan det da også selv om man kører alene? tror endda cyklen er nemmere at have under sig hvis det er et 8 årig barn der er fastspændt end hvis det er en mand på 28, hvis der nu sku ske noget!

• #6   5. okt 2005 "Fordelen" ved et motorcykel uheld er vel at du ikke er fastspændt. Du kan komme af cyklen (måske enda i god tid) så man ikke ikke kommer i klemme mellem cykel og flyttebil.
    Jeg syntes at det er direkte åndssvagt at spænde sine mindre børn fast. Medmindre man er træt af dem, men det lyder mindre sandsynligt. Hvis ungen er fastspændt skal man hen til cyklen bagefter får at få ungen med samtlige brækkede knogle fri af cyklen.
    Derfor er selvfølgelig dybt godnat hvis ungen ingen styrthjelm har! Så er man jo ligevidt.

• #7   5. okt 2005 Jeg har haft sådan et barnesæde, og må lige tilføje at barnet IKKE bliver spændt fast. Det er kun sædet der spændes fast.

Mht. til styrthjelm, så er argumenterne for at et barn under 8 ikke skal (de må gerne) bære styrthjelm, at børnene risikerer at få skader på halsen på grund af hjelmens vægt. Disse skader kan angiveligt opstå uden at der sker et egentligt uheld.

Mht til at barnet skal kunne nå fodhvilerne, så har jeg ikke hørt om den regel, heller ikke på køreskolen. Men synes da at det er mest betryggende.

/Pia

• #8   5. okt 2005 fatter ikke folk vil tage børn med på en MC hvis de ikke må bærer hjelm.. selv et lille styrt med lav fart (30/40 km/t) er nok til at slå ihjel.. det ville jeg ikke gøre mod nogens børn, slet ikke mine egen den dag jeg får nogen..

• #9   5. okt 2005 skal lige siges jeg ikke har noget imod at barnet får en tur op og ned af en stille villa vej.. det er kørsel ude på almindelige veje jeg snakker om..

• #10   5. okt 2005 Barnet skal kunne nå et sæt fodhvilere, enten de originale eller et sæt der sidder højere oppe.

I den børnehave hvor jeg tidligere arbejde var min opgave til en sommerfest at give samtlige børn en tur på min CX'er. Havde lånt en børnehjelm, lavet et par fodhvilere der sad højere oppe og så med en topboks med ryglæn. Det var en ganske stor succes :o)

/
    Jesper

• #11   5. okt 2005 Jeg har købt en åben hjelm, en pilothjelm tror jeg den hedder, til min datter.

Den er noget lettere end de letteste integralhjelme, og jeg tror ikke at den er til fare for hendes halsmuskulatur.

Jeg har hende kun med på småture, tør simpelthen ikke tage chancen for at hun falder i søvn.

Barnesædet måtte jeg skille mig af med med det samme, for hun kunne ikke have sin 5-årige numse i det når hun har sine polstrede MC-bukser på. (Og hun er ikke nogen specielt stor pige).

Hun har fået besked på at hun under ingen omstændigheder må slippe mine stropper i jakken, og det tager hun meget alvorligt. Så alvorligt at hun spurgte mig hvordan jeg kunne slippe styret for at hilse uden at jeg falder af motorcyklen*G*

/Pia

• #12   5. okt 2005 jeg kan ikke se noget galt i at give junior en tur hen af gaden, hvor han sidder mellem dig og tanken, så du har styr over hva han laver, og har dine arme udenom ham. Men jeg tager stærkt afstand fra at ligge og køre rundt med dem i trafikken...
    vil sige at børn under 8år ikke har noget at gøre på en mc, de skal jo trodsalt lige kunne holde sig fast..

• #13   5. okt 2005 Hvis man overholder gældende lovgivning på området (og den kender jeg ikke), kan jeg ikke se noget galt i at junior får en tur.
    Det er jo oxo latent farligt at sende ungerne på legepladsen, ud at køre bil med den døve/blinde morfar, på sejllads rundt om jorden osv. osv.
    Syntes man skal værre forsigtig med at dømme andre for uansvarlighed.
    Men husk at det ikke er på Juniors udstyr der skal spares på, bare fordi han/hun måske ikke kommer med så hvis der ikke er "råd" så må Junior blive hjemme.

• #14   6. okt 2005 TAk TAk for de mange indlæg
    jeg har skam købt en hjelm til sønnen en fiber hjælm som ikke vejer ret meget og så er det jo kun små ture der er tale om.
    altså at hente i børnehaven og køre til bageren søndag morgen.
    jeg har ikke planer om at køre på tur med ham før han bliver lidt ældre.
    jeg kan forstå på pias indlæg at det er lovligt at køre hvis man har barnet placeret i barne sæde det var også det jeg selv mente.
    jag har de gange jeg har hentet ham lige som pia bedt ham holde fast i mine stropper og det er gået fint men det er ifølge politiet ikke lovligt ,

mange tak for jeres hjælp

Thomas

Kommentér på:
Børne sikkerhed

Annonce