{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.395 visninger | Oprettet:

2-takts eller 4-takts {{forumTopicSubject}}

Håber ikke i tror jeg er total idiot, men studsede lige over noget.

En GZ125 har en 1 cyl. 4-takts 125ccm som yder 10HK
En TZR50 har en 1 cyl. 2-takts 50ccm som yder 9HK.

Er 2-takts maskiner hurtigere, selv med mindre motor.....altså at de kan hive flere HK ud end en 4-takts kan, eller er 125'eren droslet ned ?????????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2-takts eller 4-takts
  • #1   1. nov 2005 Hej Kenneth!

    Det er normalt flere hk per ccm. i en 2 takter, men holdbarhed og moment ved lave omdrejninger reduceres kraftigt i forhold til 4 takteren...

    Ja, og lyden som man enten hader eller elsker :o/

    /Andreas


  • #2   1. nov 2005 2 takt yder i teorien det dobbelte af hva en 4 takt gør. Det viser dine eksempler også ganske fremragende smiley

  • #3   1. nov 2005 okey, så det er ganske normalt altså !!
    Kan man så ikke småtune så'n GZ125 så den yder lidt mere ?


  • #4   1. nov 2005 Sikkert, men det er nok billigere at købe en større maskine til at starte med smiley

  • #5   1. nov 2005 en totakter kan bla have flere heste fordi den ikke har nogen knastaksel den skal drive. tilgengæld bliver den som sagt slidt hurtigere.

  • #6   1. nov 2005 en totakter er som regel billigere at købe da de er nemme at lave..og de er selvfølgelig også nemmere at vedligholde


  • #7   1. nov 2005 den ene er jo en eu knallert og den anden er en mc!


  • #8   1. nov 2005 Jonas, det har ikke noget specielt med knastaksel at køre. Har selv motorteori til daglig som civilingeniørstuderende og 2-takter yder på papiret det dobbelte, fordi de på 4 takter vil have dobbelt så mange ekspansioner/eksplosioner i cylinderen som en 4-takter - det er vel meget forståeligt!

  • #9   1. nov 2005 Ja......og ?

    Jeg kunne jo også bare have brugt en RS125.....den yder 34HK i forhold til denne GZ125 som kun yder 10HK


  • #10   1. nov 2005 rs 125 er jo også en takter! eller er jeg ikke med?


  • #11   1. nov 2005 Okey.....den fatter jeg ikke helt......

  • #12   1. nov 2005 RS125 er da en 1 cyl. 2-takts motor


  • #13   1. nov 2005 mente også 2 takter! SRY! men hvad er det du vil frem til?


  • #14   1. nov 2005 En 2 takter vil som regel altid ha flere hk. Det skyldes at der er en eksplosion i topstykket (stempel skydes i bund) HVER gang stemplet er i top. Ved en 4 takter sker det kun hver anden gang. Derfor er der (især ved 1 cyl) så stor forskel på 2 og 4 takts ydelser.

  • #15   2. nov 2005 okey.....det var bare for at få lidt mere viden omkring det.

    Mange tak for jeres hjælp.


  • #16   2. nov 2005 Jeppe B -> Jeg er også civilingeniørstuderende - dog fra Aalborg... Jeg kan forsikre dig om at knastakslen, som Jonas også skriver, har en hel del at sige mht. effekt. Det er også derfor de nye sportsmaskiner begynder at dukke op med titaniumventiler, for at holde vægten på disse nede. Derved kan fjederens stivhed mindskes, hvorved effekttabet, i forbindelse med kompressionen (drevet af knastakslen) af fjedrene, mindskes...

  • #17   2. nov 2005 Hov hov... :o) Det var adresseret til Simon og ikke Jeppe Sorry :o)

  • #18   2. nov 2005 ...måske en lille sejr til motorteknik fra AAU repræsenteret ved Ander S.. smiley
    Man skal passe på at man ikke bliver ALT for teoretisk og glemmer det faktum som Anders stater at der er mere masse at slæbe rundt for en firtakter. Selv en aircondition på en bil sluger effekt.
    -Arne, som også har haft en del fysisk kemi og om kredsprocesser på uni, men ikke føler sig hævet af den grund. -Men lad dog være med at lyde belærende Simon! "Jeg er civiling. stud - som i jeg ved det bare! Den holdning duer heller ikke IRL.... smiley


  • #19   2. nov 2005 Tak skal du fik :o) I øvrigt er forbrændingen også ringere på en to-takter, så det er ikke lige så'n at sammenligne... Men en 2-takter har større potentiale for høj effekt pr. volumenenhed...

  • #20   2. nov 2005 Hvilken formen sejr til AAU. Hvis du, Anders S, virkelig mener, at grunden til at 2-takter yder mere effekt per kubik er udelukkende skyldes:

    "en totakter kan bla have flere heste fordi den ikke har nogen knastaksel den skal drive. tilgengæld bliver den som sagt slidt hurtigere. " (citat slut)

    Bør du straks til konvertere til Danmarks Tekniske Universitet smiley

    Personligt synes jeg Jeppe B formulerer, hvad jeg prøvede at pointere perfekt:

    "En 2 takter vil som regel altid ha flere hk. Det skyldes at der er en eksplosion i topstykket (stempel skydes i bund) HVER gang stemplet er i top. Ved en 4 takter sker det kun hver anden gang. Derfor er der (især ved 1 cyl) så stor forskel på 2 og 4 takts ydelser."


  • #21   2. nov 2005 Hmm... Hvis vi nu absolut SKAL mundhugges om det, så bør du nok læse det, jeg har skrevet igen... :o)

    Der er mere effektpotentiale i en 2-takter på grund af dobbelt så mange eksplosioner ved et givent omdrejningstal og den har ingen knastaksel, den skal drive...

    Er det ikke det, jeg har givet udtryk for? Studerer godt nok ikke dansk, men jeg skulle mene, mit budskab er nogenlunde klart i den henseende...? Ellers må jeg jo til DTU og studere dansk :o)


  • #22   2. nov 2005 Hov hov, jeg tør ikke mundhugge og slet ikke, hvis jeg er oppe mod en sprogprofessor fra det nordjydske. Er selv jyde, så ingen fine følelser for "Djævleøen".

    Må give dig ret i, at du ikke har skrevet noget forkert og vi kan blive ved med at grave mindre detaljer frem, som forklarer, hvorfor 2-takter yder bedre per kubik.

    Når man regner på en motors effekt indgår antal takter som regel, så 2-takter har på papiret dobbelt ydelse af en 4-takter netop på grund af antal eksplosioner per cyklus. Desuden indgår kompressionsforhold og en masse andre forhold.

    En anden vigtig faktor er, at 2-takts-motorer med få undtagelser kan tåle flere omdrejninger i minuttet end tilsvarende størrelse 4-takts-motorer.

    Anders S, hvis du igen hentyder til, at man kan studere dansk på DTU... så.... så... bliver jeg nødt til at tæppebompe AAU næste gang jeg kommer forbi smiley


  • #23   2. nov 2005 He he... Det er så i orden... :o) Men faktum er, at 4-takteren bliver nødt til at aflevere en eller anden form for effekt til knastakslen... Det gør 2-takteren ikke.
    Det er lidt det samme som med en kompressor/turbo - hertil afleveres også effekt, men i det tilfælde vinder man den afsatte effekt igen ved kraftigere forbrænding...


  • #24   2. nov 2005 Igen er undertegnede også enig med Anders S. smiley Det er sgu da lidt nørdet (men dejligt) med lidt mere teknisk diskussion herinde. Uhm.
    Hmm. En to takter har vel også en ringere udnyttelse af energien end en firetakter men jeg er enig i at den pr ccm kan give mere effekt end en firetakter.
    -Men hvad sker der når der kommer toff.... Carnot med ind i legen? :-)))
    Hvad med en combo? En totakter som ånder bedre end en totakter, som fodres vha ventiler, måske med tryk? Jeg vil fakkertalt lige for sjov skyld lege lidt med tanken måske krydret med lidt adiabati og alt muligt jeg burde have glemt! :-))
    Dejligt at sludre lidt om noget der jo interesserer os og som måske danner basis for en levevej...


  • #25   2. nov 2005 og bare lige for at jeg også kan være med så skrev jeg at grunden til at en totakter yder mere er BLA pga af unødvendigheden af af ventiler og jeg læser til mc mekaniker hvis det giver mine ord lidt mere kredit. og prøv og kør sådan en knastaksel rundt med heænderne så kan du mærke hvor meget den æder af heste deet et ikke så lidt.

  • #26   2. nov 2005 anders>>> tak for støtten i denne halvlatterlige diskution... he he


  • #27   2. nov 2005 heænderne betyder hænderne det er bare med irsk accent.

  • #28   2. nov 2005 He he Jonas... Der er en mening med galskaben :o)

  • #29   2. nov 2005 det sker bare ikke det her lars krimi !!!!

  • #30   2. nov 2005 He he... Eller Gentleman Finn :o) "... Vi er nogle friske unge fyre, der hygger os på vores motorcykler... Det er et projekt - kommunestøttet... Ja..." :o)

  • #31   3. nov 2005 Anders S: Hvad er det for en uddannelse du er igang med at tage? For det lyder da grangiveligt som den uddannelse jeg godt kunne tænke mig at tage! Jeg er MEGET interesseret i alt hvad der har med motorer osv at gøre, men mit karakterblad ligger lige højt nok til at jeg skal blive mekaniker siger min studievejleder smiley Er det noget du evt kunne give mig lidt info om?

    mvh en anden nordjysk Anders som nok også skal på AAU næste år!


  • #32   3. nov 2005 Ace -> Godmorgen! Det er jeg da glad for at høre. Min uddannelse forkortes FACE, og det står for Fluids And Combustion Engineering, hvilket er noget i retning af "Væske- og forbrændingsteknik" på dansk. Jeg går i øjeblikket på 9. semester, så jeg har ikke så langt igen. Du kan læse mere på www.face.aau.dk, men hvis det er, kan du bare spørge mig, hvis der er mere, du vil vide...

Kommentér på:
2-takts eller 4-takts

Annonce