Batteri af i vintermånederne? Batteri af i vintermånederne?
Hej,
Jeg har sat min første mc - en Honda CBX F2 - på vinterpause i vores P-kælder som er tør men ikke just varm. Nu har jeg læst herinde at den gængse mening er at batteriet skal afmonteres og oplades en gang om måneden. Den forrige ejer har fortalt mig at han aldrig har haft batteriet af og at den har stået i hans have - overdækket vel at mærke - og at han ingen problemer har haft med at starte den om foråret.
Hvad er lige grunden til at man tager det af - kan man ikke bare starte mc'en et par gange i løbet af vinteren og lade den stå lidt i tomgang?
Jeg er meget novice på alle punkter her, så det er af ren uvidenhed at jeg spørger.
Hilsen
Mette
aug 2007
Følger: 38 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 46 Svar: 932
mar 2004
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 183
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
Og ja, jeg ville også lade på batteriet en gang om måneden..Det ville det have bedst af. Og nej, lad hver med bare at lae den står i tomgang, smæk en lader på..tager ikke mere en 5min på de fleste modeller.
aug 2007
okt 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 26
Kh
M
aug 2004
Følger: 13 Følgere: 55 MC-er: 5 Emner: 148 Svar: 1.671
hva fanden betyder det?
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
Meget tomgangskørsel over vinteren betyder at den kører meget hvor olien ikke har den rette temperatur eller olietryk. Desuden danner de mange starter også en masse kondens i udstødningen som ikke bliver brændt ordentligt af, og sammen med udstødningsgasserne dannes der syre i din udstødning.
Så af med batteriet, og start MC'en til foråret når du skal udog køre på den.
aug 2007
apr 2007
..Det er bare at pille plus og minus polen fra.
okt 2008
okt 2008
(føler mig som hende fra odset-reklamerne)
aug 2007
Men mædde .. når du kommer til det ... så plejer der altid at være en eller anden i nærheden der gerne hjælper dig ... osse når du skal ha batteriet af ... fordi vi MC'ister er bare så rare og hjælpsomme .. hehe
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.186
okt 2008
apr 2007
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
Jeg holder med dem der siger af med batteriet og ind i varmen med lader på.
Og ingen opstart om vinteren med mindre det er for at køre en tur.
jul 2007
Følger: 16 Følgere: 14 MC-er: 4 Emner: 8 Svar: 200
HD batteri koster trods alt ca 800,.
Så her er det fast rutine omkring den første i måneden at give alle køretøjer der er vinteropbevaret et døgn med laderen på
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Det har det allernbedst ved en rimelig temperatur.
Lad det op en gang eller to og lige inden start igen.
En vigtig ting, som ingen har sagt. Når du skal have batteri af så tag minus(stel) af først. Når det skal på så sæt minus(stel på sidst.
Så trækker du ikke nogen store gnister over batteriet og du brænder ingen elektroniske kredse i cyklen.
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.023
1. Alle batterier aflades af sig selv, også selvom de ikke er sluttet til noget - og de holder bedst/længst, hvis de står med fuld strøm på hele tiden.
2. Ingen grund til at lade motoren køre 10 min. en gang om ugen/måneden vinteren over. Der dannes kondens i motoren pga. temperatursvingningerne og olien når ikke at blive pumpet ordentligt rundt i systemet før den får nogle omdrejninger -tomgang er ikke nok! (Af samme grund anbefales det af de fleste eksperter at man ikke lader sin bil stå i tomgang til den er varm om vinteren, da det slider rigtigt meget på motoren. Man skal hellere køre straks efter start og selvfølgelig ikke bare give den kniven med det samme...)
3. Iingen grund til at hælde olie i cylinderen etc., med mindre ens cykel skal stå meget fugtigt eller opbevares i meget! lang tid. Det giver kun en masse unødig røg og sod i ens motor, ventiler og udstødning...
Der er imo meget woodoo, når snakken drejer sig ind på vinteropbevaring -og Hi-Fi...
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg er slet ikke uenig med dig, de her skabninger er slet ikke så sarte som folk generelt tror. En MC under vinteropbevaring tåler såmænd også sagtens at blive våd - bare der er luftcirkulation nok til at den også kan tørre.
Jeg er selv temmelig hysterisk med efterårsklargøring og forårsklargøring, men det er fordi man så hele sæsonen bare kan vaske med sæbe, skylle med vand og tørre af med et viskestykke. Til interesserede er der en metode her:
www.toeffedyrene.dk se under "Guides og gode råd" v ist nok:-)
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.023
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
det tager fem minutter og en stjerneskruetrækker og så kan man tage batteriet med op
åben sædet
pil højre sidedæksel af (ingen skruer, den sidder bare "løst" fast i de tre hjørner i nogle gummiophæng)
skru minuskablet fra (længst mod venstre/foran).
skru pluskablet fra
bøjlen der holder batteriet sidder fast med to bolte til skruetrækker, og en bolt med normalt sekskantet hoved. man kan pille bøjlen helt af, eller skrue de to forreste af og dreje bøjlen ned til batteriet kan komme ud.
på batteriets højre side sidder der en lille slange, som skal pilles af batteriet, den skal nok blive på sin plads (hvis den er meget mør eller sprækket skal den skiftes - ellers ruster stellet)
så er batteriet lige til at hapse.
sæt bøjlen tilbage og klik sidedækslet på igen og smæk sædet. så er der ikke nogen der kan pille ved elektronikken.
jeg beklager hvis jeg har skrevet FOR udførligt, men jeg skulle jo skrive det til "oddset-damen"
mvh Jesper
okt 2008
Kh
M
Batteri af i vintermånederne?