1.980 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Alle jer der bor til leje Alle jer der bor til leje

og betaler 7 - 8.000 kr i husleje om måneden - så er det NU i skal købe hus - det bliver ikke billigere - de næste mange år.
Her i Greve er huspriserne nu nede på niveau med prisen for 6-8 år siden, dvs du kan købe huse til under 2 mio kr. ( for ca 1 år siden var der ikke huse under 3 mio kr ) Tag et F1 lån, 1 årig, nu, renten er pt på 4.8% ( ca 8 t kr pr md ) og om ca 1 år, når verdensøkononien har været stagneret længe, så er renten endnu længere nede, de regner med 2 - 3 % og du kan konvertere til et 4 eller 5% fastforrentet lån. Så stiger huspriserne + vi får skattelettelser i 09, så fam. DK får bedre realløn, og du sidder i et hus næste efterår der formentlig er steget med 10 - 50 %, og så er det tid til omlægning, lån et par hundrede tusinde kr og KØB EN MC.( evt 1 mere )
Det var bare lige en lille fidus, nu hvor vi alle går vinteren i møde og intet har at foretage os.

PS: Har for 2 mdr siden, da renten var oppe på 7 %, opsagt mit nuværende huslån på 5%, indfriet til kurs 85,5 og har afventet til nu, hvor jeg imorgen tager et nyt lån , F1, til 4,8% 1 årig - MEN gælden er nu reduceret med 15%, mit lån er nu 300.000 kr mindre end for 2 mdr siden. ( rigtig regnet ud - før gæld 2 mio kr - nu gæld 1,7 mio kr ) SKATTEFRIT.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af 6x gardinstangsbeholder 1.000 kr.
  • Skift af blandingsbatteri 1.000 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Kenwood røremaskine. Blender har sat sig fast 500 kr.
  • Reparation af skriveborde 800 kr.
  • Græsslåning 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alle jer der bor til leje
  • #1   11. nov 2008 Lige et sidespørgsmål. Det F1 lån du så har optaget. Det lyder meget som om at det er med refinansiering i 2009 og ikke 2010?

• #2   11. nov 2008 de sælger dem også kontant ?

• #4   11. nov 2008 Til Christian [Lyngby] H.
    Ja, det løber kun 1 år, og skal refinancieres Nov 09.
    Min idé er som ovenstående, at den lange rente næste efterår er så langt nede, at jeg igen kan tage et 5% 30 årig fastforrentet lån.

• #5   11. nov 2008 Til Christian B
    For 2 mdr siden skulle jeg over i et nyt lån med høj rente, eller dårlig kurs. Derfor ventede jeg, og håbede på den udvikling der nu er sket, og nu er renten lav og kurserne på obligationerne er høje, da der er stor efterspørgsel. Kursen på det nye lån er 99,7.

• #6   11. nov 2008 At sige at dem der bor til leje og betaler 7-8000 kr. om måneden, kan gå ud og købe et hus til omkring 2 mio. er måske lige at skyder over målet, med et par længder smiley Husk på, når du køber hus/lejlighed så er der ejendomsskat, ejendomsværdiskat, diverse forsikringer (ved hus - husforsikring) samt fællesudgifter (lejlighed). Disse ting kan løbe op i flere tusinde kr. pr måned. En ikke urealistisk fællesudgift på en lejlighed er nær 2000 kr. pr måned.
    Så det er stadig væsentlig dyrere at eje end at leje. Husk der udover på at bankerne skal godkende deres kunder på en traditionel belåning (fastforrentet lån på ot. 7 % samt et boliglån eller pantebrev. Begge lån skal være med afdrag.

• #7   11. nov 2008 Jeg tror, at der er rigtig mange lejere der er kreditværdige, og har en indtægt som matcher kravene til hus. De skal måske bare lige omprioritere lidt med midlerne her de første år. ( ingen rejser mm )
    jeg skrev indlægget, fordi lejere traditionelt ikke interesserer sig for, hvad der sker ude på boligmarkedet.

• #8   11. nov 2008 Hvorfor ikke vente ? Priserne falder stadig....

http://borsen.dk/privatokonomi/nyhed/144725/

• #9   11. nov 2008 Til Ralf J.
    Du kommer netop IKKE til at betale for de husejere, der har overbelånt. Alle der har overbelånt ( lånt op til værdien, for 1 - 2 år siden ) kan ikke sælge deres huse idag. De er teknisk insolvente, dvs de skylder flere penge væk i huset, end det kan sælges for idag. De huse der derfor er til salg idag, er netop dem der ikke skylder meget i deres huse.( i hvert fald i Greve )

• #10   11. nov 2008 Ralf J
    Du må da endelig gerne købe mit hus. Det kan erhverves for 747.000,- inkl kunstig opskruning og merforbrug!

• #11   11. nov 2008 jeg går stadig og venter p det rigtige hus som kommer på tvang på grund af folk ikke kan overskue alle deres drømme samtidigt og går på røven, det er OGSÅ skattefrit, og BILLIGT

• #12   11. nov 2008 en ting er sikkert, finder man et hus man gerne vil have og skal have i de næste MANGE år, så skla man købe det, og huske på at BANKEN er en FORRETNING, derfor skla man alliere sig med folk der har forstand på had der er billigst og giver den rette vejledning, og det gør pengeinstitutterne ikke altid, de tænker mange gange profit

så sæt sig ind i sagerne som man nu evner og få en bekendt evt revisor til at kigge det igennem, han tager ingen tid at kigge et huskøb igennem i økonomien i hvert fald

• #13   11. nov 2008 He, det kræver så man også vil bo i Greve ;o)

Men bortset fra det, så er det en sød lille naiv verden du lever i. Som det er nu, koster en gennemsnitshus 4,2 gange den gennemsnitlige disponible indkomst. I 1990 kostede et hus kun 2,1 gang disponibel indkomst. Så får at vi kommer ned på samme realydelsesniveau, skal huspriserne falde yderligere, eller også skal renten længere ned. Begge tilfælde gør det er dumt at købe nu.

Men lad os sætte dit scenarie op. Man finder et ok 70/80'er hus til de 2 mio i Greve og har selv de 20% udbetaling.
    Det koster så 7.300,- efter skat pr måned, dertil kommer varme på min 1.500,- pr måned hvis man er en familie med 2 mindre børn, boligforsikring der er højere, ejdomsskatter og vedligehold. Jamen, så ender vi på min. 10.000,- pr måned.
    Min lejebolig koster 7.000,- inkl vand og varme, skal vinduerne skiftes, er de betalt af vedligeholdskontoen, går køleskabet stykker bliver det skiftet uden beregning mv. Det vil altså koste mig min. 3.000,- pr måned, 36.000,- pr år, at sidde i et hus i Greve, og jeg løber en større riscici.
    De 36.000,- kan da bruges fornuftigt på et MC-lån...

• #14   11. nov 2008 husk fradraget.....

• #15   11. nov 2008 >Ralf J
    Ahm, den månedlige ydelse skal vi nok holde, kælderen kniber det lidt med, men et opvarmet værkstedsrum på 20 kvm kan jeg da levere. De overskydende 118 kvm kunne vel også være brugbare til bolig.
    S-tog siger du? Ja, deeet. Hvor hurtigt går du?
    Og der er højest 12 km til rådhuspladsen! I Maribo, ganske vist! smiley

• #16   11. nov 2008 Bare tag et flexlån, det betyder ikke en skid hvis renten stiger, for gør den det, så kommer Lene Espersen igen rendende med et indgreb der kan redde flexlånerne..
    At dem med fastrentelån så føler sig røvrendt pga at de har været økonomisk ansvarlige, det er en anden snak..

• #17   12. nov 2008 Synes nok nogle er en smule positive i budgetlægningen :o).

Husk lige i beregningerne, at tage højde for ejendomsværdibeskatning og ejendomsskatter, disse to poster koster os alene ca. 60.000 kr. pr år, men nu ligger København så også i den høje ende rent skattemæssigt. Et ikke urealistisk bud på ejendomsskatten for hus i Greve i snit ligger på 15-18.000 kr. pr. år. Ejendomsværdibeskatning afhænger naturligvis af vurderingen, men f.eks. med en vurdering på 2 mio. skal man så slippe yderligere 20.000 til skattefar pr.år.

Realistisk set skal du altså lige huske at smide mindst 3000 kr. pr. måned oven i hatten (nettokroner)..

Herudover kommer forbrugsafgifter der er indeholdt i huslejen i lejeboliger, som et eksempel betaler vi i vores husstand ca. 400 kr. pr. måned for vand alene (nettokroner), og det ligger ikke i den høje ende.

Forsikringer skal der også til – og det er lovbefalet så det slipper man ikke udenom. Fællesantenne er en by i Rusland, så smider du lige 400 kr. oven i hatten til Canal Digital eller Viasat og ikke de 100 kr. du betaler til fællesantenneordningen. Opvarmning er nok noget dyrere i et hus som der peges på længere oppe i tråden, og så er der lige vedligeholdet, hvor viceværten ikke kommer rendende og fixer din vandhane.

Har for nemheds skyld lige slået et hus i Greve til 2 mio. kr. op på nettet, og har du selv de 100.000 til udbetalingen, er nettoudgiften 12.500 kr. pr. måned – og her taler vi 103m2 lige ud til Greve landevej :o).

Vedrørende hjælpepakke til Flexlånstagere, kan jeg kun være enig med Michael (har selv F1 flexlån i øvrigt), man bør som flexlånstager have garderet sig økonomisk hvis renten skulle gå hen og stige – det må være en kalkuleret risiko, selvom billedet naturligvis er noget mere nuanceret end en henvisning til økonomisk ansvarlighed henviser til.

JLL

• #18   12. nov 2008 -> Christian (Lyngby)

Med hensyn til at det skulle være billigere at leje end at eje - den er skudt i sænk for mange år siden. For ca. en måned siden, lavede Ekstra Bladet en beregning, og den viste at på kort sigt (ca. 5 år) var det billigere at leje, men på lang sigt var det stadig billigere at eje end at leje. Også selvom priserne skulle falde meget mere, end de gør nu.

Du glemmer fradragene på lånene som lejere ikke har, og at man samtidig opsparer i sit hus på lang sigt - det er næsten det samme som at sætte pengene i banken. Uanset forholdene, så har fast ejendom altid steget støt og roligt sammen med inflationen, selvom der selvfølgelig er kortvarige udsving i maksimalt 10 års perioder. Hvis fast ejendom ikke skal stige på lang sigt, så kræver det at inflationen stoppes, eller måske ligefrem bliver negativ - og det er utopi at tænke på (alle vil jo gerne stige i løn, og ikke blive tilbudt at falde i løn til næste år).

Vi har dog købt et hus for længe siden, fordi vi kunne lide huset, og fordi det passede til vores formål - ikke med det formål senere at sælge det, hvis huset blev rigtigt mange penge værd. Derfor kan vi ikke rigtigt bruge nyheder om faldende eller stigende huspriser til noget... for vi kommer ikke til at udnytte noget af det. Jeg synes at dem som råber på at ulven kommer, lige skal tørre øjnene engang, for hvis man virkeligt går og bekymrer sig om faldende huspriser som husejer, så er det fordi at man har købt sit hus på forkerte forudsætninger.

Dem som man bør have ondt af, er dem som er tvunget til at sælge sit hus på grund af sygdom eller skilsmisse - de sidder i saksen, og tilmed uforskyldt.

• #19   12. nov 2008 Min næste kæreste skal være en bankdame, så jeg også kan få råd til ny motorcykel og bil.

Er der nogen har en single veninde der er bankdame?

• #20   12. nov 2008 Så længe kreditinstitutter og bankrådgivere ikke råder deres kunder med samme optimisme og mangler som trådstarter lægger for dagen, så går det nok ;o)

• #21   12. nov 2008 Hmm... Sara, så er det vist på tide du kommer på banen smiley

• #22   12. nov 2008 Om det er billigere at eje end at leje stiller jeg store spørgsmålstegn ved, det kommer så sandelig an på hvornår og hvordan du er kommet ind på markedet, spørg bare ejerlejlighedskøberne for tiden, der skal sku mange års inflation til før de 25-30% faldet i København repræsenterer er hentet ind hvis du gik ind på markedet for et par år siden.

Du kan tage et givet tidspunkt og lave din fremskrivning, du kan selv styre resultatet alt efter dit start og sluttidspunkt …….. statistik er en grov form for manipulation.

JLL

• #23   12. nov 2008 Carsten O> Jo det er også et fint alternativ :o)

• #24   12. nov 2008 Som JLL skriver, så er statistik en grov form for manipulation, eller som en begavet mand engang har sagt: "Statistik er ligesom en lårkort nederdel. De er utrolig dejlige at se på, men de dækker over det vigtigste".

• #25   12. nov 2008 Skal man ikke også nævne, at får vi et regeringsskifte, så vil SF nok have en ganske stor indflydelse, og så er det meget svært at se hvor de skattelettelser Torben snakker om, skal komme fra...

Iøvrigt fantastisk stille Torben er blevet, mon det fordi han sidder og regner på hvor mange penge han kunne spare hvis han havde lejet i stedet for ejet ;o)

• #26   12. nov 2008 Uanset hvem der måtte til efter Fogh,- så kan det ihvertfald ikke blive ret meget ringere end nu, det er trods alt en trøst.. smiley

• #27   13. nov 2008 Tjah, jeg kunne godt forestille mig at skattestoppet blev ophævet, og det vil jeg som boligEJER ikke bryde mig om, da ejendomsskatten også har været låst i nogle år efterhånden. Så næsten uanset hvad de ellers finder på, så skal jeg have en skriftlig aftale om det modsatte for ikke at stemme på Fogh igen.

• #28   13. nov 2008 jeg tror sagtens det kan blive ringere hvis der kommer en anden regering end den nuværende..

• #29   13. nov 2008 Michael: Det kommer så an på hvilken målestok man bruger. For der er ingen tvivl om, at husejerne har haft glæde af skattestoppet.

• #30   13. nov 2008 Tjah... jeg havde ihvertfald ikke sparet noget på at leje!!

Heromkring koster det ca. 8000-10000,- om måneden at leje en lejlighed på ca. 50-70 kvm.

Vores hus er på 200 kvm. og købt i 2005. Vi giver ca. 10.000 om måneden, og har allerede betalt en god sum af (uden at regne den kunstige friværdi med, som er kommet af evt. prisstigninger - vi har fastforrentet 4% lån). Et tilsvarende hus på 200 kvm. koster ca. 15.000,- om måneden at leje - så ved jeg godt hvad jeg vil vælge, det er helt sikkert... smiley

Jeg har en kammerat som har solgt sit hus for et par år siden - han er endt op med at købe et hus igen, da han faktisk sad dyrere i et lejet rækkehus, som var meget mindre end hans tidligere hus. Måske er det kun heromkring at det er sådan, men her i området kan det ikke betale sig at leje... smiley

Skal siges at der stort set ikke findes nogle gamle udlejeboliger til leje mere til billige priser, her i området - de er allesammen toprenoverede, eller splinternye - hvilket selvfølgelig også sætter prisniveuet... smiley

• #31   13. nov 2008 Eddie: Ja geografien har også en del at sige. Men her i lyngby området hvor man kan få rimelige lejeboliger for 7-10.000,- rækker det ikke langt hvis man vil købe...

Kommentér på:
Alle jer der bor til leje

Annonce