963 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
27 Svar
tankslapper??? tankslapper???
Bare lidt nysgerrig. Jeg ved godt hvad en tankslapper er, men hvordan opstår de???
Er det ved kraftig acc. eller decell. de oftest opstår eller hvad???
Og hvordan kan man redde den???
Og er nogle maskiner værre til at få dem til at opstå.
Grunden er jo netop jeg har investeret i en TL 1000 med påmonteret styrdæmper, og det skulle jo være for at reducere tankslapping.
0 synes godt om
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
en tankslapper er det tætteste man kan komme higt-sider uden at ryge af .-)
Det opstår når bagender skreder og igen får fat... Normal vil cykler forsætter lodret op i lufter.
Det er testet flere gange og kan ikke anbefales at prøve....
Traction control er nok det eneste der virklig for afhjælper problemet.. Men det er heller ikke 100% sikker.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_and_motorcycle_dynamics
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 115 Svar: 1.650
Styrdæmper reducerer "woblen" i forenden som opstår når du virkelig bremser hårdt ned i et sving, eller på anden måde presser forenden.... Den kan også være handy når man kommer ned med forhjulet efter en wheelee så sikrer styrdæmperen, at styret ikke slår fra side til side, hvis man ikke skulle have forhjulet helt rettet ind...... mener det er rigtigt.. eller skal der nok være nogen der retter på fejlinfo hehe....
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
jun 2007
Følger: 30 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 370
http://uk.youtube.com/watch?v=xUBwCX_Mv2Q
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 115 Svar: 1.650
jun 2007
Følger: 30 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 370
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
Med det resultat, den vil køre fra side til side med forhjulet...
TRUST ME det kan lade sig gøre på den måde, har været gul og blå fra anklerne op til midt på låret, og jeg kunne ikke gøre en skid andet end at holde så godt fat som jeg overhovedet kunne, jeg var så heldig ikke at vælte helt
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Jeg er bange for du har misforstået styrdæmper og "woblen" en lille smule.
"woblen" opstår når der ikke er vægt nok på forenden. Opstår der "woblen" under nedbremsning så er det bagdæmperen der er problemet. og forsøger du at afhjælpe problemet med styrdæmperen bliver det kun være..
Styrdæmperen en kun et udtryk for ringe din affjedring er.. er den 100% har intet at bruge styrdæmper til. Men det kan man aldrig få. Bruger du over 2/3 af dine clik i styrdæmperen er det nok på tide at finde en brugbar løsning.. Min egen står normal på 4-6 click ud af 24.
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
det du beskriver, sker kun hvis du forsøger at holde cyklen.. Og det kan man bare ikke. Jo mere du slapper af og jo letter slipper du godt fra den slags.
Et godt trick er at letter røven ca 10 cm over sæden.. Så falde cykeln MEGET hurtig til ro.
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Emner: 2 Svar: 197
MVH:KP
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Emner: 2 Svar: 197
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Og det opstår pga for eller bagende er vel lige meget... Normal gør det sku ondt i bollerne *GGG*
Jeg mindes nu at have set dig gøre det flere gange...
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Emner: 2 Svar: 197
jeg mener ikke en styrdæmper kan stoppe noget fra bagende, kun slinger fra forende.
aug 2005
Følger: 76 Følgere: 80 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 1.329
Du skriver hvis man sætte cyklen ned før forhjulet er oppe i fart??
Nu er jeg vel vidende at du kan nogle tricks, men hvordan faen får du forhjulet op i fart før det har ramt jorden?
men i bund og grund er det vel forkert indstilling af rebound der starter en woblen, og er bagdæmperen så justeret ind med for både lidt kompression dæmpning og for meget Rebound, så den pakker sammen.
Så kan en kraftig acc. ud på en ujævn langside ofte medføre woblen. Men som med så meget andet, så er det sjældent kun den ene del af affjedringen den er gal med.
De har jo indbyrdes indvirkning på hinanden.
-
Morten
Der sjældent oplever woblen, går direkte til High-sider
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.501
En lille en af dem ser sådan ud:
http://www.youtube.com/watch?v=O6QuAkK6jH8&feature=related
Tankslapperen er det du efterfølgende beskriver som woblen. Altså hurtige slag fra side til side i styret, og ja, de kommer bla. når man sætter hjulet ned efter en wheelie. Altså for hurtig vægtforskydning til- og fra forhjulet. Sådan her:
http://www.youtube.com/watch?v=OZ1i0cUK7Ew&feature=related
Woblen er svingninger i hele MC'en. Det kan være sat i gang af en tankslapper, men kan også bare skyldes slidte lejer eller slidt/forkert indstillet affjedring.
http://www.youtube.com/watch?v=4OMebA3O-Dc
For at gøre en MC hurtigt styrende og frisk til retningsskift, bliver de bygget med ret ekstrem stelgeometri, hvilket gør dem mere nervøse. Og det er her styrdæmperen har sin primære funktion.
Er der behov for at eftermontere en styrdæmper, skal man starte med at efterse sin justering og sine lejringspunkter. Hvis MC'en er i orden herefter, så kan man gribe til styrdæmperen.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.501
Gansk underholdende, men også med til at gøre 100hk farligt for en drengerøv :o)
aug 2007
Følger: 38 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 46 Svar: 932
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
når man sætter en ikke roterende genstand (forhjulet) ned igen , går der lige et par 100dele inden massen er oppe i fart , hvilket giver manglende kontakt som igen giver nogle kraftige slag i styret ........ styrdæmperen kan afhjælpe dette !
det med baghjulet er en highsider , ikke sikkert man ryger af .....
men begge dele er pisse ubehageligt
men et godt grin når man slipper med forskrækkelsen
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
hahahahaha sådan kan den også laves hvis vinklerne er helt ude i hampen og et par mindre arme , vil mindre påvirkninger også kunne gøre det
virkningen er selvforstærkende og man kan ikke gøre ret meget hvis det først går helt galt med tankslapper , er det bedste at vente på en hastighed hvor du tør hoppe af
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Emner: 2 Svar: 197
MVH:KP
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 67 Svar: 894
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.501
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
der er ikke andet for end at prøve
tankslapper???