963 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

tankslapper??? tankslapper???

Bare lidt nysgerrig. Jeg ved godt hvad en tankslapper er, men hvordan opstår de???
Er det ved kraftig acc. eller decell. de oftest opstår eller hvad???
Og hvordan kan man redde den???

Og er nogle maskiner værre til at få dem til at opstå.

Grunden er jo netop jeg har investeret i en TL 1000 med påmonteret styrdæmper, og det skulle jo være for at reducere tankslapping.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Tilsæt opvaskemaskine 1.000 kr.
  • Set up lamps (and cables for lamps) 1.000 kr.
  • Fældet træ 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tankslapper???
  • #1   19. nov 2008 Den slags reder en styrdæmper dig ikke for...
    en tankslapper er det tætteste man kan komme higt-sider uden at ryge af .-)

Det opstår når bagender skreder og igen får fat... Normal vil cykler forsætter lodret op i lufter.

Det er testet flere gange og kan ikke anbefales at prøve....
    Traction control er nok det eneste der virklig for afhjælper problemet.. Men det er heller ikke 100% sikker.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #2   19. nov 2008 Det er når maskinen går i selvsving - og kan opstå i mange situationer, hvor acceleration nok er den hyppigst forekommende situation - SPECIELT på en TL.. smiley

http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_and_motorcycle_dynamics

• #3   19. nov 2008 Ikke for at spamme din tråd Obrian...men hvad er en tankslapper???

• #4   19. nov 2008 Tankslapper opstår når baghjulet skrider ud og man derfor letter på gassen... Når så hjulet får fat igen ja så slår cykelen et slag og man risikerer at komme op og ride på tanken eller endnu være at blive smidt højt op og ud over....

Styrdæmper reducerer "woblen" i forenden som opstår når du virkelig bremser hårdt ned i et sving, eller på anden måde presser forenden.... Den kan også være handy når man kommer ned med forhjulet efter en wheelee så sikrer styrdæmperen, at styret ikke slår fra side til side, hvis man ikke skulle have forhjulet helt rettet ind...... mener det er rigtigt.. eller skal der nok være nogen der retter på fejlinfo hehe.... smiley

• #5   19. nov 2008 Øhh..nu er der svaret..sorry..btw. min gamle kawa gjorde det..meget ubehageligt:-(

• #6   19. nov 2008 det her er en tankslapper
    http://uk.youtube.com/watch?v=xUBwCX_Mv2Q

• #7   19. nov 2008 Tankslapper er når man mister kontakt med sæden og i stedet hviler sin fulde kropsvægt oppe på tanken... gerne på siden eller med hoften og benene hængene dalrende ud til en side... nej det kan ikke anbefales, men hvis man kører bane og presser den max er det nok noget de fleste oplever gennem tiden...

• #8   19. nov 2008 Jamen hvis bagenden skrider ud pga acc. skal man så forsøge at holde den på gassen og bare lege speedway indtil den tager fat igen eller hvordan redder man den???

• #9   19. nov 2008 det kan også være hvis man blokerer forbremsen, og den når at vippe hjulet ned, og du så slipper, så hjulet begynder at rulle igen.

Med det resultat, den vil køre fra side til side med forhjulet...

TRUST ME det kan lade sig gøre på den måde, har været gul og blå fra anklerne op til midt på låret, og jeg kunne ikke gøre en skid andet end at holde så godt fat som jeg overhovedet kunne, jeg var så heldig ikke at vælte helt

• #10   19. nov 2008 X3

Jeg er bange for du har misforstået styrdæmper og "woblen" en lille smule.
    "woblen" opstår når der ikke er vægt nok på forenden. Opstår der "woblen" under nedbremsning så er det bagdæmperen der er problemet. og forsøger du at afhjælpe problemet med styrdæmperen bliver det kun være..
    Styrdæmperen en kun et udtryk for ringe din affjedring er.. er den 100% har intet at bruge styrdæmper til. Men det kan man aldrig få. Bruger du over 2/3 af dine clik i styrdæmperen er det nok på tide at finde en brugbar løsning.. Min egen står normal på 4-6 click ud af 24.

• #11   19. nov 2008 obrian, du når ikke at gøre en skid, HANG ON eller slip pisset

• #12   19. nov 2008 Dækskifteren (aarhus) .

det du beskriver, sker kun hvis du forsøger at holde cyklen.. Og det kan man bare ikke. Jo mere du slapper af og jo letter slipper du godt fra den slags.
    Et godt trick er at letter røven ca 10 cm over sæden.. Så falde cykeln MEGET hurtig til ro.

• #13   19. nov 2008 Jeg mene nu en tankslapper mest opstår når forhjul mister kontakt til asfalt for derefter at få kontakt igen, det kan sætte cyklen i svingninger, og hvis man køre på baghjul et stykke og så sætter cykel ned,og inden forhjul er oppe i fart kan der opstå slinger i mc, jeg mener også det var derfor Suzuki valgte at std montere på bla. TL1000S pga. den nemt gik på baghjul og så derefter gik i slinger så folk mistet heredømet over mc.
    MVH:KP

• #14   19. nov 2008 Hov glemte at skrive. de valgte at std montere styrdæmper på bla. TL1000S

• #15   19. nov 2008 Kim

Og det opstår pga for eller bagende er vel lige meget... Normal gør det sku ondt i bollerne *GGG*

Jeg mindes nu at have set dig gøre det flere gange...

• #16   19. nov 2008 Jo det kan smutte. og det gør naller.
    jeg mener ikke en styrdæmper kan stoppe noget fra bagende, kun slinger fra forende.

• #17   19. nov 2008 Jumbo:

Du skriver hvis man sætte cyklen ned før forhjulet er oppe i fart??

Nu er jeg vel vidende at du kan nogle tricks, men hvordan faen får du forhjulet op i fart før det har ramt jorden? smiley

men i bund og grund er det vel forkert indstilling af rebound der starter en woblen, og er bagdæmperen så justeret ind med for både lidt kompression dæmpning og for meget Rebound, så den pakker sammen.

Så kan en kraftig acc. ud på en ujævn langside ofte medføre woblen. Men som med så meget andet, så er det sjældent kun den ene del af affjedringen den er gal med.

De har jo indbyrdes indvirkning på hinanden.

-
    Morten
    Der sjældent oplever woblen, går direkte til High-sider smiley

• #18   19. nov 2008 X3: Det du beskriver, er ikke en tank slapper. Det er en high-sider du beskriver. Altså at baghjulet skrider ud og fr fat igen, og man bliver kastet ud af sædet.
    En lille en af dem ser sådan ud:
    http://www.youtube.com/watch?v=O6QuAkK6jH8&feature=related

Tankslapperen er det du efterfølgende beskriver som woblen. Altså hurtige slag fra side til side i styret, og ja, de kommer bla. når man sætter hjulet ned efter en wheelie. Altså for hurtig vægtforskydning til- og fra forhjulet. Sådan her:
    http://www.youtube.com/watch?v=OZ1i0cUK7Ew&feature=related

Woblen er svingninger i hele MC'en. Det kan være sat i gang af en tankslapper, men kan også bare skyldes slidte lejer eller slidt/forkert indstillet affjedring.
    http://www.youtube.com/watch?v=4OMebA3O-Dc

For at gøre en MC hurtigt styrende og frisk til retningsskift, bliver de bygget med ret ekstrem stelgeometri, hvilket gør dem mere nervøse. Og det er her styrdæmperen har sin primære funktion.
    Er der behov for at eftermontere en styrdæmper, skal man starte med at efterse sin justering og sine lejringspunkter. Hvis MC'en er i orden herefter, så kan man gribe til styrdæmperen.

• #19   19. nov 2008 Dækskifter: Jeg har nu ganske ofte oplevet baghjulsudskridninger, på VFR'en kunne man styre sig ud af dem med kontrastyring :o)
    Gansk underholdende, men også med til at gøre 100hk farligt for en drengerøv :o)

• #21   20. nov 2008 en tankslapper kommer som regel efter baghjulskørsel med go gas på .....
    når man sætter en ikke roterende genstand (forhjulet) ned igen , går der lige et par 100dele inden massen er oppe i fart , hvilket giver manglende kontakt som igen giver nogle kraftige slag i styret ........ styrdæmperen kan afhjælpe dette !

det med baghjulet er en highsider , ikke sikkert man ryger af .....

men begge dele er pisse ubehageligt smiley
    men et godt grin når man slipper med forskrækkelsen

• #22   20. nov 2008 http://www.youtube.com/watch?v=w2TzekKIsN4&feature=related

hahahahaha sådan kan den også laves hvis vinklerne er helt ude i hampen og et par mindre arme , vil mindre påvirkninger også kunne gøre det smiley

virkningen er selvforstærkende og man kan ikke gøre ret meget hvis det først går helt galt med tankslapper , er det bedste at vente på en hastighed hvor du tør hoppe af smiley

• #23   20. nov 2008 den sidste skyldes en tankslapper !

• #24   20. nov 2008 Ja og der skal nok et par rene under hørmer til, det var tæt på.
    MVH:KP

• #25   20. nov 2008 Er det så helt åndsvagt at begynde at prøve at lave weelie uden en styrdæmper?

• #26   20. nov 2008 Asger: Nej det er det ikke. Har aldrig haft en MC med styrdæmper, og der har ikke været problemer når jeg har sat deres forhjul ned. Men det har dog heller ikke været 100m wheelies.

• #27   20. nov 2008 Kommer an på hvordan din cykel er og opfører sig ........

der er ikke andet for end at prøve smiley husk at tage en video

Kommentér på:
tankslapper???

Annonce