Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kæde vs kardantræk
  • #1   21. nov 2008 $ er mit gæt.

• #2   21. nov 2008 fordi det er tungere, tager mere effekt og ikke mindst påvirker det motorcyklens køregenskaber markant. Kardan er for biler...

• #3   21. nov 2008 Hva fanden, Hey Mark. Hvordan går det i Århus? smiley

• #4   21. nov 2008 Godt tak smiley hvordan går det nordpå?

• #5   21. nov 2008 Det går fint, bare skide koldt.

Dog er Honda'en sat i vinterhi.

• #6   21. nov 2008 fordi det ikke er i rigtige motorcyklers ånd smiley

• #8   21. nov 2008 ja, det er en stor fejl at alle motorcykler ikke har kardan, jeg har haft en motoguzzi og det var totalt fedt at kører med. ja det er nu min mening. Hav en god vinter.

• #9   21. nov 2008 Det har INTET med penge at gøre - hvis kardan var bedre ville de nok bruge det i GP! Kardan er tungt og har højt effekt tab + det trækker affjedringen sammen ved acceleration og omvendt ved decelaration. Derfor er kardan for biler og folk der er ligeglade med svingegenskaberne på deres cykel....

• #10   21. nov 2008 En kæde er kun på niveau med et Kardantræk eller en Rem, når den er 100% ny og smurt med tilhørende tandhjul... i og med den er udsat for vind,vejr og snavs, så bliver kæden altid den dårligste måde at forbinde motor og baghjul. Kæde er selvfølgelig også den billigste måde at producerer det på.. Respekt for guldkæder :oP

• #11   21. nov 2008 (link fjernet) men de sparede kardanen væk....

• #13   21. nov 2008 Altså kardan er jo meget mere driftsikkert og vedligeholdelsesfrit end kæde, omvendt er det jo også noget stører, tungere og klodset end kæde...

Så der er jo pludser og minuser ved begge, som egne sig til forskellige typer motorcykel.

• #14   21. nov 2008 Jep kardan er for turing og andrer cykler der aligevel læsser alt muligt skramel på deres mc for at få dem til at køre som en fyldt mælkebil kanon.
    kæde er for sportscykler og andrer mc typer der ønsker en så let og friktion fri kraft overførsel der giver bagsvinger fri bevægelse, nøjagtig ligesom Moto GP.
    SKÅL.

• #15   21. nov 2008 En kardan ophængt i en paralellogram-bagsvinger trækker heller ikke affjedringen sammen. det er dog væsentlig dyrere. Man kan også vælge, at forlænge bagsvingeren, således at forankringspunktet sidder væsentlig længere fremme end kraftoverførslen. Samme princip som Laverda benyttede på deres V6-1000, hvor bagsvingeren er forankret oppe på motorblokken.

Men den overordnede grund til kæden er formodentlig, at den er billigere at producere, samt at mc'ister er hamrende konservative. Forgaflen er jo et levn fra forrige århundrede, der dybest set ikke er det blik værd, den blev produceret af!

• #16   21. nov 2008 Det der pral-logram bagsving ting vejer et ton og alt for mange bevægelige dele. har i set BMW er begyndt at lave sports cykler, altså rigtige sports cykler og ja de har sku også set lyset nemlig kæde. det er enkelt let og holder godt og af god kvali ja for ellers ville BMW da ikke benytte det, Vel

• #17   21. nov 2008 jumbonr 0 - Enig!, kunne ikke ha sagt det bedre selv smiley

• #18   21. nov 2008 Jeg gidder ikke at ha en kædecykel mere nogensinde. kardan er lykken for mig, pga ingen svineri og meget lidt vedligeholdelse. Jeg er så heller ikke til race, muligt at kardan ikke er velegnet til det.

• #19   21. nov 2008 tja, synes det er mærkeligt at der er så få der køre med bælte fremfor kardan, det er lettere og fylder mindre, sviner mindre. Og på langt de fleste cykler ville det da være fint frem for kæde og kardan... men måske jeg ikke har set lyset

• #20   21. nov 2008 Ja sådan et ellastik er da fint til nogle cykler som LS650 og andrer ikke mange hk cykler, der er dog svagheder som holdbarhed og så piver de,
    og får du en sten eller ligende i går de lige igennem og bæltet springer, og så opstår det næste problem, at finde et nyt og at skifte det, nogle af modelerne er nemme at skifte på men langt fra alle, nogle er det et maridt. men ikke en helt dårlig løsning til nogle modeller.

• #21   21. nov 2008 En fordel ved kædetrækket er, at det er nemmere at ændre på gearingen - hvis man føler trang til det - ved at skifte tandhjul ...

• #22   21. nov 2008 Ja for fanden, nemlig.
    god point.

• #23   21. nov 2008 Fordele - ulemper
    Jeg har ikke oplevet nogen ulemper med min kardan - tværtimod. Det er jo fuldstændig vedligeholdelsesfrit. Det tager åbenbart et par heste - dem får jeg ikke brug for alligevel.

• #25   21. nov 2008 Hvis kardan/rem var såååå effiktivt og billigt ville alle 2 hjulede kører med et det... det gør de så ikke... konklusion: tja det er ikke det værd... som nogen påpeger. motogp har det ikke og det er toppen af poppen inden for mc udvikling.. mange meninger om dette sikkert.

• #27   21. nov 2008 Kæde dur..

• #28   22. nov 2008 Kardan duer ikke til andet end sofaer og touring fordi du mister følingen med effektudviklingen og du får alt for meget uaffjedret vægt som er det værste du kan gøre ved en mc, lettere svinger og hjul tak

• #29   22. nov 2008 jeg ville helst have rem.... ser fedt ud og sviner ikke...

• #30   22. nov 2008 Man plejer at fremføre, at en helt nysmurt , renset kæde eller en rem har samme effekttab, der er 2-5 % lavere end kardan. Efter bare 300 km uden smøring er kæden på niveau med kardan, mens remmen fortsat har lavt effekttab.

Det er ret kompliceret at lave en rem, der er lige så ryk-stærk som en kæde, og remhjulene er en ordentlig klat dyrere at lave end tandhjul.

Dyrest fremstillingsmæssigt er kardan, der også lægger 5-10 kg på cyklens vægt. Det er formentlig hovedårsagen til, at man ikke benytter den på sportscyklen - altså vægten. Man sætter jo heller ikke en kæmpestøbejerns løs på en let træderacercykel.

Nu er jeg ikke til det vildeste ræs, men BMW erne bla. andre har absolut bevist, at kardan ikke forringer køreegenskaberne.

Kardan er vedligeholdelsesmæssig begge de andre voldsomt overlegent. Kæde er noget nas, hvis man ikke vil acceptere effekttab (som åbenbart er meget vigtigt for mange i denne tråd).

Rem er vedligeholdelsesmæssig bedre en kæde, og så sarte er de altså heller ikke, men de er ikke gode til off-road:-) En rem skal dog justeres af og til.

Kardan - nja - er man meget fanatisk tapper man et par hundrede ml olie af og hælder frisk på hvert år - ellers hvert tredie. Og så skifter man et kryds for hver 50000 eller 100000 km.

Jeg har skrevet det før - der kan ikke bo en cykel med kæde på mit matrikelnummer - det er OK, hvis der kommer en på besøg, men der er aldrig mere en, der får fast ophold:-)

• #31   22. nov 2008 Problemet er den uaffjedrede vægt blive for stor, det er umuligt at lave en fintfølende affjedring med al den vægt på den forkerte side

• #32   22. nov 2008 kadan er klart at fortrække og mener sku ikke min vmax mangler hk

• #33   22. nov 2008 en dårlig vedligeholdt kæde har størrer tab end et kadantræk...
    jeg må give knud ret...øvrigt bliver min cykel ikke trukket sammen ...

• #35   22. nov 2008 Lige for at tage den med kardan-reaktionen.
    På en MC med kardantræk som ikke har en paralever bagsvinger eller lign, der vil bagenden rejse sig ved acceleration, og ved motorbremse sætte sig igen. Det skyldes at spidshjulet "kravler" op ad kronhjulet.
    Og mht effekttab, så ville der på en guzzi være større effektab hvis den blev lavet med kæde frem for kardan, da motoren i guzzi'en ligger på langs, og man for at bruge kæde skal vende kræfterne.
    På en NTV der er monteret på tværs, er der dog tale om et større effekttab, da drivkræfterne vender retning 2 gange med kardanen.

Når det ikke bruges på racere, skyldes det uaffjedret vægt, som alle gadekørere kan mærke stor forskel på, samt omkostninger. En kæde er bare billigst.

• #36   22. nov 2008 Jeg mener nu stadig at kædetræk er for knalleter,- eller til at låse sin cykel med...... det er gasss.. men i kan ta´det..

Henrik.

• #37   22. nov 2008 hehe det er næsten et spørgsmål om religion smiley

• #38   26. feb 2009 Og så er det vi andre skal bøvle rundt i jeres aflagte kæde fedt på vejene ...

Kan i alle have en god ny seson

Kommentér på:
kæde vs kardantræk

Annonce