7.659 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
33 Svar
kæde vs kardantræk kæde vs kardantræk
Hey.
Hvorfor har alle motorcykler ikke kardantræk? Det er nemmere at vedligeholde?
På forhånd tak.
0 synes godt om
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 31 Svar: 414
okt 2004
Følger: 23 Følgere: 27 MC-er: 4 Emner: 64 Svar: 987
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 43 Svar: 191
okt 2004
Følger: 23 Følgere: 27 MC-er: 4 Emner: 64 Svar: 987
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 43 Svar: 191
Dog er Honda'en sat i vinterhi.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 29 Svar: 457
okt 2004
Følger: 23 Følgere: 27 MC-er: 4 Emner: 64 Svar: 987
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.574
okt 2004
Følger: 23 Følgere: 27 MC-er: 4 Emner: 64 Svar: 987
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
Så der er jo pludser og minuser ved begge, som egne sig til forskellige typer motorcykel.
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Emner: 2 Svar: 197
kæde er for sportscykler og andrer mc typer der ønsker en så let og friktion fri kraft overførsel der giver bagsvinger fri bevægelse, nøjagtig ligesom Moto GP.
SKÅL.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.186
Men den overordnede grund til kæden er formodentlig, at den er billigere at producere, samt at mc'ister er hamrende konservative. Forgaflen er jo et levn fra forrige århundrede, der dybest set ikke er det blik værd, den blev produceret af!
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Emner: 2 Svar: 197
mar 2008
Følger: 10 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 61
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 59 Svar: 1.390
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.594
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Emner: 2 Svar: 197
og får du en sten eller ligende i går de lige igennem og bæltet springer, og så opstår det næste problem, at finde et nyt og at skifte det, nogle af modelerne er nemme at skifte på men langt fra alle, nogle er det et maridt. men ikke en helt dårlig løsning til nogle modeller.
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 26 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.466
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Emner: 2 Svar: 197
god point.
apr 2006
Følger: 37 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 1.088
Jeg har ikke oplevet nogen ulemper med min kardan - tværtimod. Det er jo fuldstændig vedligeholdelsesfrit. Det tager åbenbart et par heste - dem får jeg ikke brug for alligevel.
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.744
jan 2005
Følger: 46 Følgere: 35 MC-er: 4 Emner: 63 Svar: 2.041
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.420
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Det er ret kompliceret at lave en rem, der er lige så ryk-stærk som en kæde, og remhjulene er en ordentlig klat dyrere at lave end tandhjul.
Dyrest fremstillingsmæssigt er kardan, der også lægger 5-10 kg på cyklens vægt. Det er formentlig hovedårsagen til, at man ikke benytter den på sportscyklen - altså vægten. Man sætter jo heller ikke en kæmpestøbejerns løs på en let træderacercykel.
Nu er jeg ikke til det vildeste ræs, men BMW erne bla. andre har absolut bevist, at kardan ikke forringer køreegenskaberne.
Kardan er vedligeholdelsesmæssig begge de andre voldsomt overlegent. Kæde er noget nas, hvis man ikke vil acceptere effekttab (som åbenbart er meget vigtigt for mange i denne tråd).
Rem er vedligeholdelsesmæssig bedre en kæde, og så sarte er de altså heller ikke, men de er ikke gode til off-road:-) En rem skal dog justeres af og til.
Kardan - nja - er man meget fanatisk tapper man et par hundrede ml olie af og hælder frisk på hvert år - ellers hvert tredie. Og så skifter man et kryds for hver 50000 eller 100000 km.
Jeg har skrevet det før - der kan ikke bo en cykel med kæde på mit matrikelnummer - det er OK, hvis der kommer en på besøg, men der er aldrig mere en, der får fast ophold:-)
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 51 MC-er: 1 Emner: 87 Svar: 505
jun 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 111 Svar: 1.953
jeg må give knud ret...øvrigt bliver min cykel ikke trukket sammen ...
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
På en MC med kardantræk som ikke har en paralever bagsvinger eller lign, der vil bagenden rejse sig ved acceleration, og ved motorbremse sætte sig igen. Det skyldes at spidshjulet "kravler" op ad kronhjulet.
Og mht effekttab, så ville der på en guzzi være større effektab hvis den blev lavet med kæde frem for kardan, da motoren i guzzi'en ligger på langs, og man for at bruge kæde skal vende kræfterne.
På en NTV der er monteret på tværs, er der dog tale om et større effekttab, da drivkræfterne vender retning 2 gange med kardanen.
Når det ikke bruges på racere, skyldes det uaffjedret vægt, som alle gadekørere kan mærke stor forskel på, samt omkostninger. En kæde er bare billigst.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 225
Henrik.
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 59 Svar: 1.390
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
Kan i alle have en god ny seson
kæde vs kardantræk