{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.115 visninger | Oprettet:

Handicappet eller ??? {{forumTopicSubject}}

Mange mennesker er synshandicappet og bruger derfor briller. Det har forsåvidt aldrig været diskuteret om man er synshandicappet eller man blot ser dårligt.

Ikke desto mindre er det i dag næsten blevet en modesag at bære briller og jeg skal da indrømme at i mine første ca 10 år som brillebærer var det ikke strengt nødvendigt, men mere et lune da jeg følte at brillerne fik mig til at virke mere moden og voksen.

En hel anden snak er det når det drejer sig om hørelsen. Jeg har i nogle år haft nedsat hørelse, især på det højre øre, men har været ret god til at lade som om eller svare neutralt hvis jeg ikke lige fik det hele med. Jeg skulle ihvertfald ikke have høreapperat for det var kun for handicappede.

De sidste år er det imidlertid blevet værre selvom Gerd mener at jeg blot er "vildøv" dvs. kun hører det som jeg selv vil :-))

Efter mange lange overvejelser gik jeg på høreklinik da jeg havde hørt at man kunne få høreapperat med så store tilskud at de var gratis for sådan noget ville jeg absolut ikke betale for selvom jeg i sommer købte nye briller til ca. 6.000,00 kr, men det er jo noget andet ikk' ??

Summa sumarum. Jeg får høreapperat på begge ører fra 5. januar og har valgt nogle ret lækre modeller fra Oticon. Se bare her: (link fjernet)

Jeg har haft mange fordome omkring det her, men er kommet til den konklusion at der ikke er forskel på et synshandicap og et hørehandicap eller sagt på en anden måde: Hvorfor er det mere legalt at bære briller end at bære høreapperat.

Eller er det i bund og grund bare mig der er helt ude i hampen med mine fordomme ??

Gert
PS: Tænk lige over hvad i siger næste gang vi ses, så kan jeg høre alt hvad der bliver sagt i krogene :-))


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Handicappet eller ???
  • #1   14. dec 2008 Velkommen til gruppen smiley
    Mvh Ole K. (høreapp. bruger )


  • #4   14. dec 2008 Det er bare dig og dine fordomme :-).
    Min kone har stor hørenedsættelse på det ene øre og er blevet total døv på det andet, hun har båret høreapparat siden barnsben, da det er aveligt er min datter også hørehæmmet og har til dato aldrig fået en ond bemærkning i skolen.
    Det er med høreapperater som med briller, folk ser det første gang de taler med en og så tænker de ikke mere over det smiley
    Mit daglige arbejde består af at servicere hørehæmmede med de ting som kan gøre livet lidt nemmere, ( http://ghservice.dk/ )og der er mange i alle aldersgrupper osv.
    Håber du vil få stor glæde af din nye hørelse.


  • #5   14. dec 2008 Selv går jeg også og overvejer hvornår det skulle være nødvendigt for mig....
    Mine problemer er størst når folk starter eller slutter sætninger med en mumlen..... Skide irriterende, når hørelsen er lettere nedsat på begge ører. Det går faktisk ret godt når der tales direkte og tydeligt til mig... Problemet er der også i lokaler med en dårlig akustik, eller når jeg er i selskab med mange personer.... Så kan det være noget forvirrende at høre på......

    Såååh.. Lige pludselig er jeg sgu´ nok nødt til at sparke mig selv bagi og få taget mig sammen... "G"
    Handicappet ? Mig ? JA....jeg bruger nemlig briller..... ;-D


  • #6   15. dec 2008 -når først synsnedsættelsen hedder -6.5 så taler vi virkelig synshandicap! jeg behøvede ikke slukke lyset om natten; tog bare brillerne af! mine på det tidspunkt små unger, talte ikke til mig før jeg havde brillerne på "ellers ku¨jeg jo ikke se hvad de sagde!"
    Solbriller ku jeg ikke købe, for jeg var jo nødt til at spørge de omkringstående, hvordan de klædte mig! jeg ku jo ikke se det!
    En kollega talte om øjenoperation så i foråret tog jeg mod til mig, blev undersøgt og to gange 20 sekunders laserbehandling, så var synet nulstillet! det var simpelthen fantastisk. Sekunder efter laseren var "pillet ud af mit øje" kunne jeg læse sygeplejerskens navneskilt på kitlen. Idag bruger jeg ikke engang læsebrille - til gengæld er jeg den lykkelige ejer af 8 par solbriller!
    -Q


  • #7   15. dec 2008 Lige et ting man skal være opmærksom på er at der muligvis skal gøres plads til høreapp. i hjælmet.. ellers piver den smiley

  • #8   15. dec 2008 daws

    høreapperater har da altid været bilige, jeg mener at man plejer at kunne få det til 2 ører.


  • #9   15. dec 2008 Jeg tror det er godt at du starter i så "ung" en alder. Min gamle far ville ikke indrømme at han ikke kunne høre, det gjorde at da han endelig blev overtalt til at få høreapperater kunne han ikke vænne sig til dem, og nu i en alder af 85 har han stadig problemer fordi han kun tager dem på når han skal i byen, så han er mere og mere uden for det sociale liv i familien, selvom han er åndsfrisk nok.
    Så Gert på med dutterne og vænd dig hurtigt til dem.
    Den næste der står for tur er mogens, men han er ikke klar til det endnu :-))


  • #10   17. dec 2008 hold nu op linda,jeg hører sgu da godt nok,du skal bare snakke noget højere i stedet for at hviske

  • #11   18. dec 2008 Ja nemlig ja - Mogens - Og så lad være med at dreje hovedet væk fra den man snakker med eller dække munden med hånden - så er det helt umuligt at mundaflæse...

  • #12   18. dec 2008 mon ikke mogens,du er vil døv??????.
    jeg kan udmærket høre hvad linda siger-- og for den sags skyld også karins,men på en eller anden måde er jeg såmænd rimelig god til at ignorerere de høje toner hehe



Kommentér på:
Handicappet eller ???

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce