{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.248 visninger | Oprettet:

Problemer med batteriet? {{forumTopicSubject}}

Problemer med batteriet?

Inden du køber nyt batteri

Husk! at moderne køretøjer indeholder en del elektronisk udrustning der kan være følsom overfor spændingsvariationer, vi anbefaler derfor at man lader et autoriseret værksted fejlfinde på sit køretøjs lade og startsystem.

1. Er batteriet helt opladet.

Batterispændingen på et ubelastet batteri kan fortælle om batteriet er fuldt ladet. Spændingen måles bedst når det negative batterikabel først er demonteret. Er spændingen over 12,60 Volt er batteriet fuldt ladet. Hvis spændingen er under 12,60V se punkt 2-3

2. Undersøg generator / lader.

Normal ladespænding i et 12-voltsystem bør være 14,2–14,4V* målt over batteriets poler med nærlyset tændt og med motoren kørende ved ca. 2000 o/min. Afviger spændingen væsentligt herfra, kan der være tale om et defekt eller overbelastet ladesystem. Husk at køretøjets ladelampe allerede slukker ved en ladestrøm på 1-2A hvilket ikke er tilstrækkelig til at give batteriet en ordentlig ladning.

*) gælder ikke for ekstern lader med konstantspændingsladning.

3. Kontroller starter og forbindelser.

Dårlige forbindelser eller defekt startmotor kan være skyld i svigtende start. Mål spændingen på batteriets poler samtidig med at køretøjet forsøges startet. Hvis spændingen på batteriet samtidig er over 9V bør forbindelser og startermotor undersøges for defekt.

4. Overvej dit kørselsmønster.

Et batteri skal lades i mindst 20 minutter efter en start. Hvis køretøjet kun benyttes til korte ture på under 20 minutter vil batteriet ikke nå at blive helt opladet mellem hver tur. Det betyder at batteriets ladetilstand gradvist forværres og til slut helt svigter. Krav til kørelys og den gradvise forøgelse af ekstraudstyr forværrer situationen. I denne situation anbefales at der enten eftermonteres en større generator, eller at der derudover lades med en ekstern lader.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med batteriet?
  • #1   10. feb 2010 Er ikke helt enig:
    Punkt 1: Det er vel egentlig kun syremåling (evt. en belastningsmåling)der kan fortælle noget om batteriets tilstand, . Mange batterier kommer relativt hurtigt op, men det tager tid at få kapaciteten op også.
    P2: Er der ikke en tommelfingerregel der siger, at der skal lades med min. 2,2 volt pr celle.
    P3: Prøv at måle spændingen på tændspolen samtidig med at starteren kører.
    Visse elektroniske tændingsanlæg kan ikke finde ud af .tændingstidspunktet, hvis spændingen er for lav,


  • #2   10. feb 2010 Hej Jan
    Mange tak for din tilføjelse,det var allertiders


Kommentér på:
Problemer med batteriet?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce