{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.343 visninger | Oprettet:

Hjælp til ledningsdiagram til crosser! {{forumTopicSubject}}

Hej.
Så fik jeg anskaffet mig en crosser, cinlon hedder den, altså en kineser maskine, det er bare til hygge på marken her ude på landet, og jeg vil gerne have lys på den så jeg kan se hvor jeg kører,nu kommer spørgsmålet:
Der kommer 2 ledninger fra motoren(spolerne bag svinghjulet) som ikke bliver brugt, de sidder i multisikket hvor de andre ledninger til tænd/sluk også sidder, har målt på disse 2 ledninger, og der kommer 12 volt vekselstrøm på begge, hvad skal jeg gøre for at mont lys på crosseren?? skal der monteres en ensretter?? den skal ikke have mont batteri, men lys direkte fra lysspolen..
Hjælp..Hjælp
Lic2plz.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til ledningsdiagram til crosser!
  • #1   24. nov 2007 Ingen grund til ensretter for at lyse. Det er pæren heldigvis ret ligeglad med

  • #2   24. nov 2007 oki, dvs jeg bare kan sætte en forlygte og baglygte på med tænd/slukknap, og det sker der intet ved... hvad nu hvis baglygten er med dioder??
    Dennis


  • #3   24. nov 2007 Jeg har læst mig til at jeg ikke kan bruge dioder til vekselstrøm.. men men ...så er der faldgrubben omkring for høj vekselspænding. så pærerne springer..
    Så skal lige høre... når nu jeg sætter en spændingsregulator på, er jeg så også nød til at sætte batt på .. eller kan jeg unvære det, hvis jeg bruger glødepærer??mener de fleste spændingsregulatorer er der 4 ben på:
    gul= fra motor der også normalt bruges til lys 12V AC
    grøn= stel ledning
    hvid=ladeledning fra motor
    rød= ladeledning til batt. 13,8 C DC
    hvad nu hvis jeg bruger den røde til lyset og ikke sætter batt på, kan jeg det? og kan jeg så bruge diodebaglygte??


  • #4   25. nov 2007 Mht dioder, skal du ganske rigtigt bruge jævnspænding. I modsat fald vil du opleve en halvering af lysstyrken. De vil stå og blinke med samme frekvens som spændingen (og den ændrer sig med motorens omdrejninger). Om glødepærerne får 12v ac eller dc er ligegyldigt, men deres levetid vil selvfølgelig blive mindre hvis de bliver koblet til 13,8v dc. Hvis du bruger 13,8v på dioderne, vil de ikke holde nær så lang tid. Hvis du lodder en modstand ind foran (serieforbundet med diodelygten, eller glødepæren) kan du reducere spændingen. For at regne ud hvor stor formodstand du skal bruge, er du nødt til at kende diodelygtens/glødepærens modstand (kan måles med multimeter). Ved hjælp af lidt trylleri fra Ohms lov, kan du så regne modstandens størrelse ud.
    Men prøv dig frem med en glødepære først... de er billigere end diodelygten. Umiddelbart lyder det ikke som noget problem sådan som du vil koble systemet sammen.


  • #5   25. nov 2007 Hvis du har brug for lidt internet-lommerregner-evner, så bare post de målte modstandsværdier, så skal jeg gerne regne!

  • #6   26. nov 2007 takker.. prøver med en modstand, hvis spændingen bliver for kraftig .. tak for hjælpen..
    Dennis


Kommentér på:
Hjælp til ledningsdiagram til crosser!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce