{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.979 visninger | Oprettet:

HJÆLP!! ledningsdiagram til crosser. {{forumTopicSubject}}


Skrevet: 24-11-2007 19:01:42 Slet hele emnet

hej.
Jeg har anskaffet mig en crosser, Cinlon hedder den, altså en kineser maskine, det er bare til hygge på marken her ude på landet, og jeg vil gerne have lys på den så jeg kan se hvor jeg kører,nu kommer spørgsmålet:
Der kommer 2 ledninger fra motoren(spolerne bag svinghjulet) som ikke bliver brugt, de sidder i multisikket hvor de andre ledninger til tænd/sluk også sidder, har målt på disse 2 ledninger, og der kommer 12 volt vekselstrøm på begge, hvad skal jeg gøre for at mont lys på crosseren?? skal der monteres en ensretter?? den skal ikke have mont batteri, men lys direkte fra lysspolen..
Hjælp..Hjælp
Lic2plz.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP!! ledningsdiagram til crosser.
  • #1   24. nov 2007 hvis du ikke vil havde batteri på den så behøver du ikke at montere en ensretter så er det bare at montere lys på den


  • #2   24. nov 2007 oki, dvs jeg bare kan sætte en forlygte og baglygte på med tænd/slukknap, og det sker der intet ved... hvad nu hvis baglygten er med dioder??
    Dennis


  • #3   24. nov 2007 og det vil sige ??? man ikke kan sætte den til vekselstrøm?? når nu jeg sætter en alm glødepære til vekselstrøm, får jeg så kun 1/2 lysstyrke af hvis selv sammen pære var sat til jævnstøm ??
    Dennis


  • #4   24. nov 2007 Du skulle få ok lysstyrke, men hvis jeg var dig ville jeg nok sætte en zenior diode på, eller sprænger du nok pære, selv om den giver 12 V i tomgang, kan den godt gi omkrin 18-20 V når den får gassen

  • #5   24. nov 2007 og en zenior diode er ?


  • #6   24. nov 2007 Den korte forklaring på Zenior diode er at den "fjerner" alt over 12-13V, så systemet ikke bliver overbelastet. Men prøv at mål på det der multistik, mens du gir motoren gas, så kan du se om den ryger over 12 V, for hvis den ikke gør, så behøver du ikke en zenior diode .

  • #7   24. nov 2007 Jeg har nu forstået det med KUN glødelamper*griner* selvom jeg ikke er så hurtig, men men, nu er der et klogt hoved der siger pærerne nok springer hvis ikke jeg sætter en zeiordiode på(hvad det så end er??) men det er jo en 4 takter, 150ccm så den kører ikke med så mange omdrejninger ??
    Dennis


  • #8   24. nov 2007 -=Dyggi Prahl=- AKA Fætter Gasarm..
    Jeg har desværre kun en diode prøvelampe, så det kan jeg ikke måle, den springer fra 12 til 24v, der er ikke noget imellem, men hvor stor er den diode du omtaler ,altså rent fysisk og hvad koster sådan en ??
    Dennis


  • #9   24. nov 2007 Dennis H------> Dig kan jeg rigtig godt li', du er den første der har kaldt mig klog smiley

  • #10   24. nov 2007 griner... jamen jeg er uddannet automek, og har ikke lavet mc før, så i retning af mc og ledninger er du MEGET klog i min verden.. *smiler*
    Dennis


  • #11   24. nov 2007 Den er ca eeh max 2x2x2 cm, og jeg ved ikke havd den koster, den ligger vel på omrking 150 peng. Meen kender du ikke nogen der har sådan et multimeter :S ellers så er det basic MC-ærktøj, de koster omkring 150 ved Harald Skarld, og virker fint til husbehov :DD

  • #12   24. nov 2007 En zenerdiode er en elektronisk komponent med egenskaber som normale dioder af halvledertypen i lederetningen. Det særlige ved zenerdioden er, at mens en normal diode altid spærrer for strøm der prøver at løbe igennem dioden fra katode til anode, så begynder en zenerdiode at lede strøm i spærreretningen hvis spændingen overskrider en vis spændingsgrænse, den såkaldte zenerspænding. Denne egenskab bruges ofte i elektroniske kredsløb til at skabe en stabil jævnspænding

  • #13   24. nov 2007 Zenerdioder fremstilles med zenerspændinger fra ca. 2,5 volt og op til flere hundrede volt. Dioder med zenerspændinger omkring ca. 5,6 volt er de mest temperaturstabile, dvs. deres zenerspænding ændrer sig ikke væsentligt, selvom dioden bliver varm.

    Zenerspændingen er ikke en "eksakt størrelse", men et udtryk for et (snævert) spændingsinterval - spændingen over dioden i spærreretningen vil variere nogenlunde differentielt lineart med strømstyrken. Det bliver som regel modelleret ved en indre modstand i serie med zenerdioden.


  • #14   24. nov 2007 I elektroniske kredsløb bruges zenerdioder oftest til at skabe en stabil jævnspænding, dvs. en spænding hvis størrelse ikke varierer væsentligt med ændringer i temperatur eller evt. strømforbrug. Dette gøres ved at sende en strøm igennem en serieforbindelse af en modstand og zenerdiode i spærreretningen: Hvis spændingen over denne serieforbindelse er større end zenerspændingen, åbner dioden for strøm. Denne strøm giver et spændingsfald over modstanden, hvorved spændingen over dioden falder og dioden begrænser strømmen. Systemet balancerer sig selv ved det punkt, hvor der lige netop er zenerspændingen hen over dioden.

    Sådan en stabiliseret spændingskilde har dog en begrænsning i den strøm man kan trække fra den: Trækker man "for meget" strøm, falder spændingen et stykke ned under zenerspændingen. Det kan man kompensere for ved at benytte en mindre modstand i seriekoblingen for at forøge strømmen, men prisen er at der ved alt andet end spidsbelastning af den stabile jævnspænding spildes elektrisk energi i form af varme i zenerdioden. Af den grund bruges denne kobling primært til at strømforsyne små delkredsløb med ringe strømforbrug, eller til at frembringe en referencespænding til måle- eller regulerings-kredsløb.



  • #15   24. nov 2007 spiller lige klog ik *GRINER*... ej .. jeg tror bare jeg ofrer en spændingsregulator, den må jeg da kunne finde ud af at sætte på ??? eller hva ?

  • #16   24. nov 2007 Skal lige høre... når nu jeg sætter en spændingsregulator på, er jeg så også nød til at sætte batt på .. eller kan jeg unvære det, hvis jeg bruger glødepærer??

  • #17   24. nov 2007 Batteri er kun hvis du vil have lys på når motoren ikke køre....

  • #18   27. dec 2007 Hvis du måler spændingen uden belastning, kan den hurtigt komme op i nærheden af 18-20v som tidligere nævnt, men hvis du sætter en rimelig kraftig pære på, så sørger pæren at belaste så meget at du ikke kommer meget over 12-13v...

Kommentér på:
HJÆLP!! ledningsdiagram til crosser.

Annonce