Et lille uheld :-) Et lille uheld :-)
b€lev udsat for en lidt træls oplevelse i fredags. Kom kørende i det inderste spor på en to sporet vejbane på en knallert 45 og vil skifte ud i ydersporet. JEg blinker og kigger bagud og begynder at dreje over i den anden vej bane, da jeg opfatter det som om det er frit, men da jeg kommer over striberne ramler jeg ind i forskærmet på en bil ( som jeg ienten har overset eller kører for stærkt ) og må bide i asfalten og fik lidt knubs og hudafskrabninger. De to personer i bilen er fuldstændigt overbevist om at det er min skyld og det var jeg faktisk også selv. men har så sidenhen snakket med nogen der vil siger at det lige så godt kan være bilens skyld da de burde have været opmærksomme på at jeg skiftede vejbane og så burde have taget farten af.
Selv er jeg blevet noget i tvivl. Er der måske nogle der har nogle Bud?
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 290
man kan jo også sige du skulle have været mere opmærksom på at se om der kom nogen inden du trækker ud?
men det er jo svært at sige når man ikke har set det.
men godt du ikke kom noget til!
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
I bedste tilfælde hvis de virkelig har kørt groft uforsvarligt for stærkt, kan der blive tale om delt skyld, men så skal der nogle vidner på.
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 89 Svar: 799
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 13 Svar: 74
dec 2003
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 879
Ligesom på motorvejen, der må man vente med at trække ud i yderbanen til der er plads.
Man kan ikke bare blinke og forvente de andre holder tilbage, for det skal de ikke.
Bilen skal selvfølgelig stadig overholde fartbegrænsningen, men det kan være svært at bevise at de har kørt for hurtigt.
Havde du været på cykel (og måske knallert 30) havde sagen dog været anderledes.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 50 MC-er: 8 Emner: 151 Svar: 1.345
Jeg har selv pålagt mig at give god tid og bruge spejlene. F.eks. du ser i spejlet at der kommer 2 biler tæt efter hinanden men med god plads ned til nr. 3 i rækken. Så er det bare med at komme ud lige efter nr. 2. Hvis det er en overhaling kan du nå den inden nr. 3 kommer op til dig og hvis det er fordi du senere skal svinge tiul venstre har nr. 3 bil god tid til at få øje på dig.
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.327
jul 2007
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 67 Svar: 1.221
- Men godt at der ikke skete mere ..
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Det samme gælder med hensyn til venstresving....og for at sætte sagen lidt i perspektiv, så er det altid venstresvingende trafik (f.eks. traktor eller andre landbrugskøretøjer) der får skylden - uagtet om de blinker i god tid eller ej... men det er *os* på MC der betaler med livet!
Fædselsloven siger:
Ændring af færdselsretning og placering mv.
(§ 16, stk. 2, og § 18, stk. 1 og 2)
Du får et klip, hvis du ændrer færdselsretning og placering til fare eller unødig ulempe for andre trafikanter. Bøde: 1000 kr.
Du skal sikre dig, at din manøvre kan ske uden fare eller unødig ulempe for andre, inden du:
svinger i vejkryds
vender eller bakker
sætter i gang fra vejkanten
skifter vognbane
på anden måde ændrer placering til siden
standser eller hurtigt nedsætter hastigheden
Du kan læse mere om disse fantastiske regler på dette link:
http://www.sikkertrafik.dk/a6df3e80/GSID/11030789
Sund fornuft, adfærd i trafik, at holde på sin vigepligt (ret)....og jura går absolut ikke hånd i hånd....
/h
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 211 Svar: 422
Et lille uheld :-)