1.235 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 39 Svar

Gas eller kul-grill? Gas eller kul-grill?

Hey folkens... Jeg skal holde noget kom-sammen-halløj, hvor vi bliver et par gutter... Jeg har bestemt mig for, at vi skal grille, og jeg skal derfor have fat i en grill... Det vil nok ikke blive en engangsfornøjelse, så engangsgrille er udelukket... Men hvad er bedst? gas eller kul? Hvad bruger i selv, og hvad foretrækker i at bruge (for/imod)?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.000 kr.
  • Hænge montanareoler op 2.000 kr.
  • Samle PAX skab 850 kr.
  • Repair of dishwasher 1.000 kr.
  • Samle møbler hænge ting op 1.660 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gas eller kul-grill?
  • #1   17. aug 2009 Hvis du bare skal grille pølser en gang om måneden, så køb en gasgrill.
    Men har du lyst til at lave gode bbq-bøffer, langtidsstege oksecuvetter, lave hele røget kyllinger osv. så syntes jeg du skulle købe en kulgrill.
    Der er mere "grill-smag" i en kulgrill.

• #2   17. aug 2009 Der er garanteret mere grillsmag i en kuglegrill... Men i min familie er tålmodigheden ikke så stor, så sidste år blev kuglegrillen udskiftet med en gasgrill smiley

• #3   17. aug 2009 Lyt til Jan, han ved hvad han snakker om smiley

• #4   17. aug 2009 Så det store spørgsmål er, om vi gerne vil have grillsmagen, eller undvære denne, og have letheden?

• #5   17. aug 2009 Kul! -så er der en go' undskyldning for at lege med brændbare væsker! smiley

• #6   17. aug 2009 kul kul og atter kul

• #7   17. aug 2009 Jeg har selv haft kuglegrill i mange år, men er gået over til gas da det er meget hurtigere smiley

På den gasgrill jeg har er der noget der hedder Flavorizerbars som giver smag smiley

Men ellers prøv at tjekke denne side :

http://www.grillguru.dk/forum/portal.php

• #8   17. aug 2009 :iagree: med K1

• #9   17. aug 2009 Det tager lidt længere tid at starte en kulgrill, og askeskuffen skal tømmes i ny og næ. Men hvis det er på bekostningen af den manglende "grill/kul-smag" så vælger jeg naturligvis kulgrillen. Så meget ekstraarbejde er der heller ikke i en kulgrill.
    Køb evt. en Blue Mountain 57 cm kuglegrill fra Silvan. Sådan en havde jeg i 2-3 år inden jeg fik en Weber. Og jeg har lavet de samme retter på Blue-Mountain'en som på Weberen med samme resultat. Blue-Mountain er bare noget billigere.

• #10   17. aug 2009 Jeg har begge dele.

Gasgrillen til når vi bare griller til hverdag og det skal gå hurtigt og Kuglegrillen til når vi rigtig skal hygge med en god steg i weekenderne.

Så det er dit behov der bestemmer grillen!

Ang smag så syntes jeg sgu ikke jeg kan smage den store forskel. En god gang "flaming" på gasgrillen, giver absolut også en god grill-smag.

• #11   17. aug 2009 Kul grill giver en klart bedre smag til kødet, men ja hvis det er en bøf og et kyllingebryst uden skind, så køb en gasgrill, eller spar da pengene og stej dem på panden.... Rigtig grillmad, laves på kul og skal det være stege så som oksesteg, lammekølle, flæskesteg, andesteg og meget meget mere, så skal du have en kuglegrill

God fornøjelse!

• #13   17. aug 2009 Så køb dog den gasgrill: http://www.komar.org/bbq/biggest_bbq/biggest_bbq_grill.jpg

:o)

• #14   17. aug 2009 Lyt til Jan.... Kul Kul Kul :o)

• #15   17. aug 2009 Kul-grill.

Købte Weber for et par år siden, har ikke fortrudt det et sekund.

Havde gas-grill inden, det er altså ikke det samme smiley

• #16   17. aug 2009 Hmmm... Det lyder som om man er mest glad for kul... Jeg tror jeg i første omgang køber en kul grill... Så kan man altid anskaffe sig en gas bagefter, hvis det bliver for besværligt... Tak for svarene alle sammen smiley

• #17   17. aug 2009 Jeg har selv gasgrill og man kan jo få en masse træfliser som man kan stille ind til kødet som giver smag. Vi havde faktisk noget familie tam tam hvor der blev lavet 2 culotte stege. en på kul og en på gas. der var ikke nogen der kune smage forskel. det er mest praktisk med gas, men man kan ikke nå og drikke så mange øl under optændingstiden som med kul.

• #18   17. aug 2009 Så er der da vist ikke tvivl længere hva'!?!
    Jakob E kom lige med det bedste argument!! ØL!!

• #19   17. aug 2009 jeg har gas og det er utroligt nemt og hurtigt, men som folk siger er der mere grill smag i kul

• #21   17. aug 2009 Total no-brainer! KUL!

At grille, handler overhovedet ikke om at det skal være nemt og praktisk - men derimod om hygge, god smag og en fantastisk duft (af kul) smiley

Sådan har jeg det ihvertfald.

• #22   17. aug 2009 christian har fuldstændig ret, bajere høje flammer, og løgnhistorier det livet,

• #23   17. aug 2009 Jeg har aldrig fortrudt mit køb af en gasgrill smiley det er så nemt smiley

• #25   17. aug 2009 Jeg kender ikke til alle gas grille.
    Men en Weber gas gril er kram. Den er bygget op så det der drypper ned og giver røg og smag på en kul grill også sker i denne.

Det vigtigste er at du ikke napper en med en plade i stedet for en rist så kan du ligeså godt bruge panden.

Så jeg er til den i gas det bliver ikk ehurtigere og ikke bedre.

• #26   17. aug 2009 det tager 20 min at tænde op i webergrillen...den er allertiders til hel kylling og andre store stykker kød...det er umagen værd smiley
    grillede også juleanden deri sidste år...venter bare på det bliver jul igen smiley

• #27   17. aug 2009 Ingen tvivl Kul giver mere smag , men jeg må indrømme at jeg aldrig har grillet så meget som efter jeg fik en gasgrill , snupper tit lige et par store langelænder på gasgrillen det tager max 10 min så er der mad :=))

• #29   17. aug 2009 Har begge dele, en kæmpe motherfu.... af en CADAC gasgrill samt tre til kul. Smagen er så absolut godkendt på gasgrillen.

Gasgrillen er nemmere at styre, du hiver jo ikke lige kullene op af weberen hvis du har fyret igennem, hvorimod du nemt kan skrue ned for gassen. Gasgrillen er super til det meste, jeg må dog indrømme at en god bøf der skal have et ordentligt knald fra starten, den ryger altså over kullene :o).

Køb begge dele, en ordentlig kulgrill og invester så i en billig gasgrill (de fås ned til 500 dask), når du ved at gas er noget for dig, så opgrader den :o).

Og den der med hyggen og glasset med rødvin, den fungerer også med gasgrillen :o)

JLL

• #30   17. aug 2009 KUL vi skal sku have nogen skadelige stoffer ind i vores kroppe... hehe

• #32   17. aug 2009 Stenaldermennesker:-)

Hvis man lader være med at højtryksrense sin gasgril, skal den bruges bare 4-5 gange, så kan man ikke smage forskel - whatsoever!!!!!

Og en moderne gasgrill i ordentlig kvalitet steger meget bedre og mere ensartet end nogen kulgrill, og så kan den skrues op og ned, og den er klar på 10 minutter - uden sorte fingre!!

Jeg har haft begge dele i mere end 15 år - Kulkasserne kommer kun frem, når vi skal bruge ekstra kapacitet

• #33   17. aug 2009 Hvorfor grille med gas. Så kan man lige så godt lave det på komfur.

• #35   17. aug 2009 Hmm... Jeg tror nu stadig jeg køber en kulgrill... De er pænt billige, og derved har man ikke spildt en masse penge, hvis det nu kun er her til efteråret vi mødes, og ikke bruger den mere...

Jeg kan ikke lige finde nogle gas grille i samme prisklasse som de billige kuglegrille... Det er nok fordi der er mere "teknik" i en gas grill...

• #36   17. aug 2009 Anders (Billund) N> Hvis du vil have skadelige stoffer, så må du hellere ud og købe en gasgrill :o)
    http://politiken.dk/tjek/dagligliv/sundhed/article347353.ece

• #37   17. aug 2009 Knud (Vestegnen) J/

Lige nøjatgtig du ...

De bars der sidder i min grill er godt smattet ind i div kødsafter og afgiver derfor røg/grill smag smiley

(link fjernet)

Flavorizer® Bars – perfekt smag
    Webers gasgrill er udstyret med såkaldte Flavorizer® Bars, som både giver en fantastisk lækker grillsmag og beskytter gasbrænderne mod neddryppende fedt, så de ikke stopper til. Flavorizer® Bars’ er opfundet af Weber-Stephen og placeret lige over gasbrænderne.

• #38   17. aug 2009 Nu var spørgsmålet jo kul eller gasGRILL- ikke en kulfyret ovn som en Weber kugleOVN vitterlig er !!
    Uanset om vi snakker kul eller gas,- putter man låget på en Weber, så er det bare en kulfyret ovn,- det har intet med en rigtig grill at gøre.

• #39   17. aug 2009 Per R

Det er faktiosk sådan en sjover jeg har, bare i en 6-7 år gammel model.

Og jeg har brændt en i smadder to omkring 10 år - med ret konstant brug året rundt - også til juleanden,

• #40   18. aug 2009 Hmmm... Jeg fandt en (godt nok brugt) gas-kuglegrill med lavasten til 300,- kr... Tror det bliver den! Efter hvad jeg kan forstå, tror jeg gas er vejen frem... Så slipper jeg for opbevaring af kul, grillstarter osv... Så må vi se, om vi bruger den nok til, at investere i noget større smiley

• #41   18. aug 2009 Held og lykke med den du smiley

Knud / Min har også et par år på bagen, men en suvræn nem og hurtig grill til alle typer madlavning smiley

• #42   18. aug 2009 jan-custom... prøv selv lige at læs den artikel til bunds ;o) der er nok temlig meget større sansynlighed for flammer der rammer kødet(f.eks ved fedtstof der drypper ned og antænder) på en kul-grill, end på enhver gas-grill af nyere dato, de har jo stortset alle skjulte/indirekte flammer idag.

til dem der råber om smag... sludder og ævl!!!

gas-grill er vejen frem.

eneste minus, er opstartstiden som ikke giver tid til mange kolde bajer hehe

• #43   18. aug 2009 Søren B

Rumfart har været et prestigeprojekt i mange år:-)

Faktisk er jeg ret sikker på at optænding af kul med sprit har lavet flere skader end nogen gasdimmer:-)

• #44   23. aug 2009 Nu tænder man jo heler ikke kul med andet end zip og grillstarter. Tændvæske er for amatører. smiley (Men mere spændende)

• #45   23. aug 2009 Jeg er nu også mest til kulgrill. Det er noget hyggeligere. Hvem kan ikke genkede følgende:

Gasgrill:

1-du knapper en øl op
    2-du tænder grillen
    3- 2 min senere er grille klar, og du bunder din øl - slut med det sjove.

Kulgrill:

1: du knapper en øl op
    2: du forsøger at finde grillen imellem alt dit ragelse i garagen.
    3: Du knapper en øl op
    4: Grillen er fundet, men du mangler kul:
    5: Du tager bilen ind til netto mens du knapper en øl op. Kul købes.
    6: Du kommer hjem, og en øl knappes op.
    7: Kul smides i grillstarteren, og du gør står klar med lighteren. Men du har ingen optændingsblokke.
    8: Lillemor kører dig ind til netto, mens du knapper en pils op.
    9: Du kommer hjem med optændingsblokkene, og smider dem under grillstarteren, og der tændes op.
    10: En øl knappes op.
    11: En øl knappes op.
    12: En øl knappes op.
    13: DU tjekker om kullene er klar:
    14: En øl knappes op.
    15: Kullene tjekkes, og de er klar. Du løfter forsigtigt i grillstarteren uden handsker på.
    16: Du brænderne nallerne og taber grillstarteren på den tørre græsplæne.
    17: Der går ild i græsset, og du forsøger at slukke branden med din øl.
    18: Sådan et brandmandsjob starter en god halsbrand, så du knapper en øl op.
    19: Du fylder på ny grillstarteren med kul, og tænder op.
    20: En øl knappes op.
    21: En øl knappes op.
    22: En øl knappes op.
    23: DU går i seng.

Kommentér på:
Gas eller kul-grill?

Annonce