3.855 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
23 Svar
Kul eller gas-grill? Kul eller gas-grill?
Jeg går og roder lidt med tanken om at købe en Weber-gasgrill. En af dem med sideblus, da jeg savner lidt, at kunne lave sovs osv. Jeg er dog lidt skæptisk, da jeg i forvejen har en kuglegrill, som jeg er vældig glad for. Er der nogen, som har gode/dårlige erfaringer med gas kontra kul?
0 synes godt om
nov 2005
Følger: 49 Følgere: 50 MC-er: 1 Emner: 179 Svar: 4.560
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 13 MC-er: 6 Emner: 97 Svar: 685
apr 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 11
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 32 Svar: 163
Gasgrillen når det bare lige er et par pølser, og kuglegrillen til stege, kyllinger og når der skal hygges lidt med det.
Gas grillen er god når det regner, men man alligevel absolut vil grille.
jun 2008
Følger: 7 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 76
20 cm sne på, er den klar på 10 min så jeg griller året rundt. Du skal dog bruge de blå gasflasker om vinteren - lidt dyrere i brug men stadig billigere end kul. Og så er den ikke kræftfremkaldende.
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 4 Emner: 48 Svar: 583
Men ønsker mig sq også en gas grill, til de små ting man griller.. især når man bare er 2 som skal spise et stk kylling.. så er det meget at tænde op i gas
Men når der er hygge i haven med mange mennesker, så er der kul grillen
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
Gas er klar nu hvortil skal man lige tænde 1 til 1,5 time før
Hvad smag angår så er det også op til den enkelte jeg har kul nu men vil også have en gas, for hvis man lige kommer i tanke om at man vil grille så tænder men og så griller man, det gør man ikke med kul
En gas kan man også evt tage med på stranden den er rimelig hurtig kold igen
En kul på stranden det er kun bøvlet,vand for at slukke den op med de kolde kul samt samle alt asken op bøvl bøvl
Så det er en smags sag hvad man vil
jul 2007
jun 2010
Følger: 57 Følgere: 54 MC-er: 1 Emner: 37 Svar: 114
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Nuvel, hygge findes da altid når man griller - uagtet om det kul eller gas. Hvis du griller få gange, så vil en kul-grill måske være et bedre valg - måske! Hvis du vil have nemhed og hurtig opstart, så vælg gas-grill. Du får så meget mere og flere muligheder med gas-grill - efterhånden er det jo et mindre udekøkken, som fint kan supplere det almindelige køkken.
Næste religiøse punkt vil så være Weber vs. "alle de andre".
Jeg skal ikke gøre mig til smagsdommer for den ene eller anden producent, men lad det være sagt - endda meget tydeligt - at du betaler "mere" for at have Weber stående på skiltet. Men uagtet navnet, så vil du altid få grillet dit kød! Der er bestemt forskel på kvalitet, men efterhånden findes der mange alternativer ift. Weber, så evner at gi' en god kvalitet og mange features. F.eks. rejses der spørgsmål om antal brændere, skal det være 3, 4, 5 eller flere? Skal varmen være direkte? Dækplader? Grillriste samt plan grillflade/r - eller begge?
Skulle jeg pege på en god gas-grill til en fair pris, så må det være Silvan's Blue Mountain serie, hvor de f.eks. har en ganske fin og billig udgave, som normalt koster dkr. 2.400,- Den kører de faktisk kampagnetilbud på til dkr. 1.300,- fra tid til anden. Den er komplet med 3. brændere osv. Tja, se dette link for yderlig info:
(link fjernet)
For 2500,- kan du købe storebror med 4. brændere og sidebrænder, såfremt du f.eks. vil have et "blus" til det løse.
Nu har jeg stået og flået i både Weber samt Blue Mountain, og der er ikke den store forskel i deres kvalitet. Eneste synlige jeg faldt over var varme-dækplade i den store låge. Det betyder at man på en Weber har en knap så varm låge, men hey, hvem står også med klør fem på lågen når den kører? Hvad angår materialet de er lavet af og måden de er skruet sammen på... tja, dette bekræfter blot teorien om at du betaler "lidt mere" for at køre Weber.
Hvis du ønsker at bruge din gas-grill året rundt skal du - jf. ovenstående - være på vagt ift. valg af dine gasflasker. Dog kan du godt bruge de velkendte gule 11kg gasflasker om vinteren, blot du tilser at sætte dem ind i garagen/skuret efter endt brug. Og hvad angår gasflasker, så skal du typisk på en 11kg std. flaske betale ca. 4-450,- kr. for flaske + pant første gang. Men du kan nemt finde gode og brugte 11kg flasker på "gul og gratis" til 50-100,- stk. som du kan ombytte i dit lokale byggemarked for 170,- kr. Hvad der er sparet er tjent - og så har du lidt mere til dit kød!
Hvad angår rengøring, tja, så er det min opfattelse at gas-grillen er meget nemmere at have med at gøre. Hvis du passer dine grill-områder med madolie før opstart og tilser, at du sætter fuldt knald på varmen når du afslutter - gi' den lige 4-5 min. for fuld skrue - så kan du med en børste gøre alt rent uden problemer. Slut af med madolie som det sidste, så er den quick-start-klar til næste gang!
*OG* hvis vi lige skal spole tilbage til "smagen" ift. kul vs. gas, så findes der faktisk en del features til gas-grill's, hvor du kan indsætte "røg-ting" med forskellige smagsvarianter, hvor smagen selvfølgelig vil blive aflejret i det du griller. Jeg er også gået i den retning, men det er mere fordi jeg "leger" med "røg-ting", hvor jeg f.eks. har købt noget whiskey (eller andet) og lader træet trække - hvorefter det giver et ekstra pift' til din grill'ning... men så har vi efterhånden flyttet fokus væk fra almindelig husmandsgrill til grill-nørderi... men sjovt er det!
God fornøjelse med din (måske) kommende gas-grill...
jul 2007
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 3 Emner: 185 Svar: 1.532
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 386
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Dertil er gasgrillen en smule dyrere at købe, men MEGET bilæigere i drift
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 260
Klar på 10 minutter, i al slags vejr
Billig i drift, En 11kgs holder ca. en sæson
Kul
Klar på 1 time eller mere. Selvom man først bruger grillstarter.
Kan ikke styre varmen ligeså godt
Løber tør for kul, tændvæske eller briketter hele tiden
Er måske lidt bedre til stege og ting som skal ligge længe, men hvis du bare laver bøffer, pølser og alle de andre normale ting så 100% gas.
maj 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 119 Svar: 787
Mht smagen, syntes jeg absolut at gas giver den helt rigtige smag, fordi fedtet drypper og giver noget os.
Når jeg har kunne smage det var fra en kul grill, har det været når kullene ikke havde ligget længe nok og gav en ubehagelig bismag. Så man skal være tålmodig :o)
Vil man nørde helt ekstremt, tænker jeg dog at en kul grill giver flere muligheder, uden jeg dog har været helt derude.
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 1.585
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.722
Gas er nemmere.
Valget var åbenlyst for mig...
maj 2006
Følger: 81 Følgere: 76 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.982
Det tager den tid det tager.. Sorte fingre og godt med røg.. Ja tak c",)
maj 2006
Følger: 81 Følgere: 76 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.982
Hvis grillstarteren er lidt for sløv, jager jeg trykluftpistolen "op bagi starteren".. Så går det dælme stærkt hehe
http://birgerahandel.dk/product.asp?product=3867
jul 2007
http://birgerahandel.dk/product.asp?product=3867 ingen flammer og ny teknolog det spiller max også med side blus og en kæmpe grill areal
Kul eller gas-grill?