572 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
23 Svar
Anbefaling af notebook/netbook Anbefaling af notebook/netbook
Jeg overvejer at anskaffe mig en notebook.
Krav: Der skal være HDMI-udgang så den kan kobles til tv, den skal være driftsikker.
Jeg har en "hjemmecomputer", så den skal kun bruges til notater og almindelig netadgang. Vil dog også gerne kunne afspille film fra den på mit tv. Jeg søger noget i den billigste prisklasse.
Nogen kyndige, der kan anbefale mig noget specifikt, eller fortælle hvad jeg skal kigge efter?
Mvh. Mikkel
0 synes godt om
okt 2009
MC-er: 2 Svar: 3
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 51 Svar: 1.633
Det er IKKE en bærbar man kan spille 3D spil på, men du kan bruge kontor programmer og afspille film
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
sep 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 34 Svar: 640
apr 2006
Dette er blot ét af mange:
(link fjernet)
maj 2009
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 26 Svar: 84
jun 2006
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 74 Svar: 770
bruges til notater
ikke veje meget
have lang batteri tid
kunne trække "nyere" spil
HD
Jeg faldt hurtigt over de nye acer timeline maskiner, som ikke vejer særlig meget, er lavet i børstet alu, med 8 timers batteri tid, og som fint kan trække spil, og med hd udgang... vi fik den til 5900 i fona med 2 års "ups-jeg-kørte-den-over"-forsikring, og et sleeve til at passe på maskinen.
Her er et link.
http://fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=4406903350
Mvh
Michael
jul 2005
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 25
Hvor stor skal skærmen være? (15,3 er det mest normale og derfor det billigste)
Hvor lang batteritid skal den have?
Og jeg vil IKKE anbefale en macbook, de er fine, men alt for dyre. Jeg vil heller ikke anbefale dig at købe i Fona, da du kan få det samme billigere andre steder.
Et godt sted at starte er www.edbpriser.dk
jul 2005
Mere varme
Mere støj
Højere strømforbrug (mindere batt. tid)
Højere vægt
Højere pris
apr 2006
Køber du også de billigste køleskabe på trods af at de bruger mere strøm?
Måske du liiiiige skulle overveje hvad købspris samt "omkostning" i den tid man ejer skidtet er.... men det har du måske allerede fundet inde på windowspriserhardware.dk ?
;o)
jul 2005
http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?qt=Fql&nf=strmatrix2:^%22Core+2+Duo+%C2%A40.0000000000%22$[MultiValSep]%C2%A7strmatrix20:^2+GB%C2%A42147483648.0000000000$%C2%A7strmatrix12:^%22NVIDIA+GeForce+9400M+%C2%A40.0000000000%22$[MultiValSep]%C2%A7specifictaxonomy:^Computer|1/B%C3%A6rbar|48$&s=price&cpath=1-1-48
Hvilke omkostninger er det du taler om? Vil tro jeg har købt de første 20 bærbare pcére og rådgivet over 200 folk i deres køb. Jeg har aldrig haft problemer med de computere jeg har købt, eller hørt om problemer fra dem jeg har rådgivet. Skulle der være problemer så har du stadig 2 års reklamationsret.
Hvad er tricket så ved ikke at købe ting der går i stykker? Lad være med at købe Acer (de har lavet nogle modeller der virker) og generalt vide hvilke modeller man skal holde sig fra.
Statistikken siger klart at der ikke er færrere problemer med mac end alle andre pc, undtagen Acer (og nej jeg gider ikke finde det til dig).
Om man skal vælge mac eller noget andet afhænger af hvad man skal brugen den til, og i Mikkels tilfælde har han ikke brug for en mac. Mac har nogle programmer der kun kan køre på mac, men skal du ikke bruge dem har du ikke noget at bruge den til.
Endelig kan designet være et argument for at købe mac, men Mikkel ytre ikke noget specielt ønske om et bestemt design....
Prisen er et argument imod mac og et andet er at windows baseret maskiner er det mest normale og derfor er perferi udstyr og programmer lavet til windows og er du ikke lige pc ekspert, så er det bare nemmere at få hjælp til dine problemer med en windows maskine.
Det vigtigste når man rådgiver andre er at huske på man rådgiver ud fra en andens behov og ikke efter hvad man selv syntes
jul 2005
http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/family/macbook
jul 2005
Gider ikke finde en til dig hvis du har købt.
Jeg kan ikke anbefale dig en mac og heller ikke den Acer der er linket til.
De er begge for dyre og Aceren har en core duo CPU istedet for den Core 2 duo den burde have.
apr 2006
maj 2009
jul 2005
På nærmest alle nyere tv er der en VGA indgang, og du kan præsist lige så godt bruge den. Ofte når der står HDMI, så dægger det bare over at der er en VGA til HDMI omformer med.
Finder lige noget.
maj 2009
jul 2005
Pris 3300
15.6"
Fordele:
God CPU
Stor harddisk (320GB)
Udlemper:
Ingen HDMI (se tidligere indlæg om HDMI vs VGA)
Ingen N-standart trådløs (tvivler på du får brug for det, der er A,B og G- standart trådløs)
Windows Vista
(link fjernet)
Computer2
Pris 4050
12.1"
Fordele:
HDMI
N-standart trådløs
God CPU
Windows Vista eller XP (jeg vil anbefale XP til denne type pc)
Udlemper:
4cell batteri (på edbpriser står der 4.5 timers batt. tid, men du skal ikke forvente mere end 3.5 timer.
Skærmen er 12.1" (min kæreste bruger en 9" og hun er glad for den)
Lille harddisk (160GB. Hvis du bare skal have styresystem lidt word dokumenter, så er der stadig plads til 50-100 film)
(link fjernet)
Computer3
Pris 4650
15.4"
Harddisk 250GB
N-standart
HDMI
Windows Vista
Mulighed for at tilslutte fierwire (f.eks. videokamara)
Ellers meget lig de andre.
(link fjernet)
maj 2009
jun 2006
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 74 Svar: 770
Har en kammerat i bilka som siger at Acer faktisk laver hurtigere og bedre service end HP, og har gjort det de sidste par år.
Mht. MAC, så betaler man for æblet, ikke for computeren - du får ofte MEGET mere Pc for pengene, ja mac er flot, ja mac går sjældent ned.. Men det koster ofte mere, og der er ikke specielt mange der bruger mac - sådan af privat personer, dvs. hvis din kammerat lige har et fedt program han lige skal vise dig... nåårrhh nej, for du har jo mac..
3 af mine venner har macbook pro, og de er da glade for deres maskiner bevares 20.000 kr´s legetøj pr. stk. De er også flotte at se på, og så er de jo lavet i alu - så de larmer ikke så meget.. Men Ofte - (bemærk jeg siger ofte ret megetI) - er det som at købe B&O når det man i virkeligheden har brug for er en Medion...
Jeg syntes du skal starte med at spørge dig selv:
Hvor stor skal den være?
15,X" = Var for 2 år siden størrelsen på bærbare, idag virker de lidt klodsede og store
13-14" - Det "nye" - en behagelig størrelse på skærmen, hvis skærmen ellers er okay.
Alt under 13 vil jeg slet ikke anbefale hvis du skal læse mere end 20 minutter på skærmen, ja de er da flotte og nøj den vejer jo mindre end 1 liter mælk.. men du vil have mere sjov ud af mælken i 20 min end af bærbaren....
Ram:
Som hovedregl er 2gb et minimum idag, hvis du skal køre windows (eller noget som helst andet OS) er 2 gb et must, vil anbefale 3-4 da du så er fremtidssikret.
Harddisk:
Alt efter behov - løber du tør for plads kan du altid købe en ekstern og flytte alt det der måtte være over på den..
Men på den bedre side af 100gb så er du godt kørende et stykke tid.
Processor:
Helt op til dig
Grafikkort:
Når computeren ikke skal bruges til spil vil jeg prøver og finde en computer uden et dedikeret grafikkort ( uden et egentligt grafik kort monteret i maskinen), computere uden et dedikeret grafikkort;
larmer ofte mindre
bruger mindre strøm
bliver mindre varme.
Når alt det her er sagt, så kan man anbefale gud ved hvor mange bærbare, men intet slår at gå ned i en butik og stå med en vare fysisk i hånden - så kan du jo altid gå på nettet og købe den bagefter..
Husk - du ved aldrig om du syntes musen er rar at bruge, om tastaturet sidder som det skal, om skærmen er træls at se på osv. osv. osv.
God jagt.
MvH
Michael
jul 2005
Til hans brug er der ingen grund til mere end 2GB RAM, især ikke hvis han vælger at køre XP.
At CPU er ligegyldig er jeg ikke enig med dig i, jo som det ser ud lige nu har han ikke det store behov, men alle de pc jeg har anbefalet er med en core 2 duo 2GHz (den samme som i macbooken) og med en billigste pris på 3.3k kan jeg ike se nogen grund til at vælge en ringere CPU.
Hvis du f.eks. går ned i en Intel-Atom så er de sku for langsomme, det er jo lige ved at anti-virus kan tvinge dem i knæ ; )
jul 2005
Dog har jeg ingen erfaringer med MSI som notebook. Jeg har købt mange af deres bundkort og grafikkort og de har virket fint.
En x600 har 4GB RAM (de andre har 2GB) stor harddisk (320GB) og N-standart trådløs netværk, men en noget ringere CPU end de andre.
Pris: 3350 (køb den hos SHG)
(link fjernet)
Anbefaling af notebook/netbook