13.462 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Glas på brændeovn Glas på brændeovn

Glasset på min brændeovn er som sandblæst indvendigt. Har skiftet et glas men det nye glas er også blevet sandblæst? Er det fordi jeg fyrer for hårdt, bruger træ fra paller til at tænde op med og ellers bøgetræ - (spånpladehjørner) kommer IKKE i brændeovnen. Kan det reddes, koster 1500 spir smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • USM HALLER disassembly - today! 1.410 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Glas på brændeovn
  • #1   7. feb 2010 Bruger normalt bare køkkenrulle der er fugtet men vand, evt lidt aske til at rense med.

• #2   7. feb 2010 Avispapir med aske er godt til at rense indvendig side af glasset.

• #3   7. feb 2010 Øhhhhh, hvorfor ikke glasrens ?? Har med succes anvendt dette gennem de seneste 5-6 år på to brændeovne - glasset er så absolut fuldstændigt som nyt på begge ovne.

Det skal siges at brændeovnene bruges mere end almindeligt flittigt, da det er vores primære opvarmningskilde. Den ene ovn æder alt fra træ til petrokoks med velbehag, den anden får udelukkende bøg/eg.

I begge ovne indfyres der med træbriketter.

Mvh
    JLL

• #5   7. feb 2010 Mit glas bliver renset ca. 1 gang om måneden med glasrens. Brændeovnen er ca 5 år gammel.

• #6   7. feb 2010 salmiakspiritus ! renser man med aske er der fare for at der kommer hårde partikler med op og ridser ruden.

• #7   7. feb 2010 Ja hvad skal man ellers lave her i vinterkulden, end at Google på livet løs :o).

Det kunne tyde på at du din ovn får "glaspest". Årsagen til glaspest skyldes en kombination af glassets kvalitet og varme. Kalk og soda trækkes simpelthen ud af glasset, og giver en ru og mælkehvid overflade på ovnen.

Du kan sammenligne med de hvide pletter glas får i en opvaskemaskine.

På Hwam's hjemmeside, angives det at de havde samme problemer med deres keramiske glas da de startede med at lave glaslåger, så kombinationen af brændeovnsglas og glaspest findes altså.

På Taenk.dk er der et emne vedrørende garanti og "brændeovn med glaspest", men da man skal købe sig adgang til artiklerne, må jeg nok bede dig selv om at foretage dette - så meget keder jeg mig nemlig heller ikke :o)

Måske kunne man foreslå en "blødere" indfyring, så glasset ikke får fuldt varmeskrald allerede fra første indfyring - det er da værd at forsøge.

God fornøjelse med det.

JLL

• #8   7. feb 2010 Her får ovnen sgu bare lov at brænde ruden ren. Den bliver pudset til foråret. Resten klarer den selv, den skal bare ha noget at leve af :o)

• #9   7. feb 2010 Jeg har sgu også brugt glasrens i ca 6 år nu, og glasset er stadig som nyt.

• #10   7. feb 2010 hvorfor renser i glasset?
    Jeg bruger brændeovn som eneste varmekilde, og har aldrig problemer med at glasset soder til.

• #11   7. feb 2010 fordi vi har problemer med at det soder til smiley ved ikke hvorfor mit brænde er tørt bøg den får luft nok og jeg brænder kun det bøg ?

• #12   7. feb 2010 det passer nu heller ikke, den første uge der kom der lidt sod på glasset. Så fik jeg af vide at det kunne være fordi at den ikke var varm nok før jeg skrugede ned for lufttilførslen. Efter det har der ikke været noget problem.
    Jeg skruger først ned for lufttilførslen når der ligger en masse gløder i bunden.
    Jeg har en morsø (den med egern)
    Største problem lige nu er at det har været så skide koldt, så er næsten løbet tør for brænde, og det ser ikke ud til at det bliver meget varmere inden for den nærmeste fremtid smiley

• #13   7. feb 2010 det har været lagret i 3 år så tro mig det er tørt smiley men ja den er lidt utæt så er det måske problemet smiley

• #14   7. feb 2010 Jeg har et vennepar , som har en brændeovn præcis magen til. Deres glas er stadig flot klart så det kan ikke rigtigt være glas kvaliteten - derfor må det være mig der gør noget forkert. Men hvis den ikke kan tåle at jeg fyrer til den så vil jeg sku hellere have varme og sandblæst glas end omvendt

Kommentér på:
Glas på brændeovn

Annonce