2.654 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Ulovlig el-installation Ulovlig el-installation

Hejsa

Håber der er nogen kloge mennesker herinde der kan svare på følgende.

Jeg købte ny lejlighed i januar måned. Nu er min opvaskemaskine stået af. Jeg har så lige haft en hvidevaremand ude og kigge på skidtet. Han siger elektroniken er stået af i maskinen. Derudover siger han, at tilslutningen er en ulovlig installation, da maskinen ikke har jordforbindelse. Dette kunne godt være en grund til at elektronikken er stået af.
Sælger oplyser mig, at de har skiftet maskinen ud, men ikke lavet om på el.

Her er spørgsmålene så:
Må jeg selv lave strømudtaget om så der er jord?
Hvordan gøres det?
Kan jeg komme efter sælger, da der er tale om en ulovlig installation?

Håber der er nogen der ved noget om det her..:-)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.
  • Samle gyngestativ 630 kr.
  • Hænge badeværelsesspejl og soveværelsesspejl op og ophængning af loftslampe ikøkken 850 kr.
  • Græsslåning naturgrund 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ulovlig el-installation
  • #1   27. maj 2010 du må ikke selv lave om på strømudtaget... så enkelt kan det siges .. og i din tilstandsrapport skal fremgå hvis der er ulovlige/skjulte indstalationer. men det er skau nok dyere at gøre brug af ejerskifte forsikringen end det er at få en trikker ud og lave det om ..

• #2   27. maj 2010 Tak Jesper, så piller jeg ikke ved el..:-)

SKal dog siges, at da det er en lejlighed jeg har købt, er der ikke lavet tilstandsrapport eller tegnet ejerskifteforsikring.

• #3   27. maj 2010 Nej, du må ikke selv lave strømudtaget om.
    Der skal laves et jordspyd og en jordleder af passende kvadrat fremføres til din installation.
    TROR ikke du kan komme efter sælger, da installationen som sådan ikke er ulovlig.
    Hvis det er en ældre bygning (hvad det sikkert er), så er der ikke krav om jordleder ved tilslutningsstederne.
    MEN producenten af diverse hvidevarer kræver ofte, at deres apperat ekstrabeskyttes med en jordleder og at det ikke må anvendes uden, at denne er tilstede.
    Står det på den nye hvidevare (ofte på en seddel på tilslutningsledningen), så skal der fremføres en ny jord i installationen, hvis den ikke er der.

Mvh
    Allan B, elektriker

• #4   27. maj 2010 Som Allan siger, du må IKKE pille selv!!
    Punkt 1
    Når man køber ejerlejlighed, vælger man at frasige sig retten til tilstandsrapport for det meste, og også ejerskifteforsikring.
    OG det er som køber man frasiger sig det..

JEG stod i lidt af samme situation.. gik til sælger, sagde at sådan lå landet, og det var jeg ked af.. prisen for at udbedre det var x antal tusinde, om de ville dække 50% som god sportsånd? det ville de!!

MEN de var IKKE forpligtet til det, iflg min daværende advokat!!!!

• #5   27. maj 2010 Ulovlig installation.....
    nemlig Allan

• #6   27. maj 2010 LORT

Men tak for det, vidste der var nogle der vidste noget om det.

Jeg må ha fat i min elektriker i morgen.

• #7   27. maj 2010 ja jeg vil ihvert fald IKKE anbefale at du gør som vi gjorde da jeg boed i NV kvateret og vaskemaskine gav stød når man rørte ved den.

lige en ledning fra maskin kabinettet og til nermeste u-isoleret vandrør
    det må man nemlig ikke.

men det virked sku.

men det er jo også ca 30 år siden dengan hvor vandrør var i stål og ikke som i dag hvor det er pem og pex og andre betegnelser for plastik ;o)

• #10   27. maj 2010 jeg tvivler dog meget stærkt på at det er det der har fået din vaskemaskine til at gå i udu. alt det med jord er bare for at beskytte dig mod strøm. ib... det er næsten/ofte sådan man stadig gør, stort set.

• Lars G
    Lars G Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 117
    #11   27. maj 2010 I øvrigt skal det vel her nævnes at en tilstandsrapport ikke er en garanti for at skjult el er i orden. det ville en "el-attest" derimod vise

• #12   27. maj 2010 >IB<

Husker jeg ret... Så må man da godt lave en "supplerende udligning" til et vandrør.. ?!?

Ja Ja.. Bevars.. Jeg tærper ikke StærkstrømsRelementet.. c",)

/Rass

• #13   28. maj 2010 Er i helt sikre på at det er en ulovlig installation???

Hvis det er en 220V maskine, så sidder der (som regel) et schuko-stik, og det er vel at mærke UDEN jord (jorden kan ihvertfald ikke gå i FUGA-stik, og schuko er godkendt i Danmark. Jeg tror at din hvidevaremand har udtalt sig om noget, han måske har taget fejl af - men der må være andre som er klogere angående dette, end mig???

Er det ikke kun når det er 380V, at maskinen skal være tilsluttet jord???

• #14   28. maj 2010 Hvis du har 380V stik, kan maskinen godt være tilsluttet 220V (altså kun en fase), og stadig uden jord (selvom jeg dog ville have tilsluttet den ved skift af stik).

• #15   28. maj 2010 Har kigget lidt på følgende artikel... men er godt nok ikke blevet klogere, da både det ene og det andet påstås...

http://ing.dk/artikel/91680-hvorfor-er-der-ikke-jordstik-i-el-apparater-til-koekken-og-bad

• #16   28. maj 2010 Når vi som fagmænd kommer ud og skal installere en ny hvidevare, så SKAL vi klippe det forpu...... schuko-stik af og montere et dansk med jord i, for ellers har vi ikke overholdt producentens krav.
    -Og det skal man faktisk også, som forbruger, hvis producenten kræver det.

• #17   29. maj 2010 -> Allan (Horsens)

Men hvordan så med vores 220 v Zanussi vaskemaskine. Der er en dobbeltfirkant på ledningen, og den var født med schuko. Dette stik behøver vel strengt taget ikke udskiftes...

Det er vel også grunden til at man nu opfordrer til at skifte til HPFI, fordi det er ulovligt i EU-sammenhæng at forbyde andre former for stik, så man nu må gå ud fra at jordforpligtede maskiner ikke er jordet.

• #18   29. maj 2010 Noget andet er at i mit hus er det stadig FUGA som kommer til at dominere. Fanden tage mig om jeg vil have sådan nogle tyske grisetryner op på væggen, for slet ikke at tale om de der forfærdelige franske modeller, med en jordpind som stikker ud af stikket... smiley

Kommentér på:
Ulovlig el-installation

Annonce