Ulovlig el-installation Ulovlig el-installation
Hejsa
Håber der er nogen kloge mennesker herinde der kan svare på følgende.
Jeg købte ny lejlighed i januar måned. Nu er min opvaskemaskine stået af. Jeg har så lige haft en hvidevaremand ude og kigge på skidtet. Han siger elektroniken er stået af i maskinen. Derudover siger han, at tilslutningen er en ulovlig installation, da maskinen ikke har jordforbindelse. Dette kunne godt være en grund til at elektronikken er stået af.
Sælger oplyser mig, at de har skiftet maskinen ud, men ikke lavet om på el.
Her er spørgsmålene så:
Må jeg selv lave strømudtaget om så der er jord?
Hvordan gøres det?
Kan jeg komme efter sælger, da der er tale om en ulovlig installation?
Håber der er nogen der ved noget om det her..:-)
jun 2006
Følger: 1 Følgere: 49 MC-er: 2 Emner: 216 Svar: 844
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 80 Svar: 163
SKal dog siges, at da det er en lejlighed jeg har købt, er der ikke lavet tilstandsrapport eller tegnet ejerskifteforsikring.
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 390
Der skal laves et jordspyd og en jordleder af passende kvadrat fremføres til din installation.
TROR ikke du kan komme efter sælger, da installationen som sådan ikke er ulovlig.
Hvis det er en ældre bygning (hvad det sikkert er), så er der ikke krav om jordleder ved tilslutningsstederne.
MEN producenten af diverse hvidevarer kræver ofte, at deres apperat ekstrabeskyttes med en jordleder og at det ikke må anvendes uden, at denne er tilstede.
Står det på den nye hvidevare (ofte på en seddel på tilslutningsledningen), så skal der fremføres en ny jord i installationen, hvis den ikke er der.
Mvh
Allan B, elektriker
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Punkt 1
Når man køber ejerlejlighed, vælger man at frasige sig retten til tilstandsrapport for det meste, og også ejerskifteforsikring.
OG det er som køber man frasiger sig det..
JEG stod i lidt af samme situation.. gik til sælger, sagde at sådan lå landet, og det var jeg ked af.. prisen for at udbedre det var x antal tusinde, om de ville dække 50% som god sportsånd? det ville de!!
MEN de var IKKE forpligtet til det, iflg min daværende advokat!!!!
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 32
nemlig Allan
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 80 Svar: 163
Men tak for det, vidste der var nogle der vidste noget om det.
Jeg må ha fat i min elektriker i morgen.
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.310
lige en ledning fra maskin kabinettet og til nermeste u-isoleret vandrør
det må man nemlig ikke.
men det virked sku.
men det er jo også ca 30 år siden dengan hvor vandrør var i stål og ikke som i dag hvor det er pem og pex og andre betegnelser for plastik ;o)
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.420
jun 2008
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 117
maj 2006
Følger: 81 Følgere: 76 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.982
Husker jeg ret... Så må man da godt lave en "supplerende udligning" til et vandrør.. ?!?
Ja Ja.. Bevars.. Jeg tærper ikke StærkstrømsRelementet.. c",)
/Rass
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 663
Hvis det er en 220V maskine, så sidder der (som regel) et schuko-stik, og det er vel at mærke UDEN jord (jorden kan ihvertfald ikke gå i FUGA-stik, og schuko er godkendt i Danmark. Jeg tror at din hvidevaremand har udtalt sig om noget, han måske har taget fejl af - men der må være andre som er klogere angående dette, end mig???
Er det ikke kun når det er 380V, at maskinen skal være tilsluttet jord???
okt 2007
okt 2007
http://ing.dk/artikel/91680-hvorfor-er-der-ikke-jordstik-i-el-apparater-til-koekken-og-bad
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 390
-Og det skal man faktisk også, som forbruger, hvis producenten kræver det.
okt 2007
Men hvordan så med vores 220 v Zanussi vaskemaskine. Der er en dobbeltfirkant på ledningen, og den var født med schuko. Dette stik behøver vel strengt taget ikke udskiftes...
Det er vel også grunden til at man nu opfordrer til at skifte til HPFI, fordi det er ulovligt i EU-sammenhæng at forbyde andre former for stik, så man nu må gå ud fra at jordforpligtede maskiner ikke er jordet.
okt 2007
Ulovlig el-installation