{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
501 visninger | Oprettet:

It nørd søges..... {{forumTopicSubject}}

Jeg vil i gang med at "formatere" ( tror jeg det hedder ) altså slette alt på min stationænere pc og lægge nyt styresystem på. Jeg har en uoriginal windows som ikke kører særlig godt og vil ha lagt Linux på. Den skal kun bruges til surf fremover. Derudover er harddisken delt op i 2 softwaremæssigt og det skal også fjernes.
Nogen der har forstand på disse ting og vil bistå en i nødens stund.....??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  It nørd søges.....
  • #1   1. nov 2010 Hej Kim
    Hvis du ikke har rodet med Linux tidligere, så vil jeg anbefale Linus versionen der hedder "Ubuntu".

Den er rigtig nem at installere efter du har formateret din computer. Det ligner tilnærmelsesvis en normal windows-maskine.

Og når du nu alligevel er igang med Linux, så synes jeg du bør overveje at installere "Openoffice". Openoffice er en freeware programpakke der ligner Officepakken (word, excel, osv).

• #2   1. nov 2010 Hvad er problemet?

• #3   1. nov 2010 Kommer man direkte fra windows (en hvilken som helst version) synes jeg faktisk man er bedre stillet med Linux Mint. Den er bygget op omkring Ubuntu's software repo's men har et mere venligt og tilgængeligt interface som en tidligere windows bruger nemmere hitter ud af- Det er ihvertfald hvad jeg har erfaret.

Jeg kan ikke forstå hvorfor du ønsker at fjerne din opdeling af harddisken. Faktisk er det en ganske god ting at gøre idet det muliggør udskiftning af styresystemer uden nødvendigvis at fjerne alle dine data. Personligt kan jeg også godt li' at kunne have alle "mine egne ting" som dokumenter, pdf'er, billeder, musik & film.. mm på en partition for sig selv og ikke på den som styresystemet "bor" på.

Både Mint og Ubuntu har mulighed for at "inddele" din disk i partitioner under installation. Ofte skal man vælge Avancerede muligheder eller noget i den stil når man kommer til placeringen af styresystemet. Jeg vil anbefale dig at installere linux således du benytter dig af 3 partitioner til installationen. Een til selve linux systemet (skal have mount-point i Root) som jeg anbefalder du laver mindst 10-12gb. Een swap partition som ikke behøver være mere end 1gb. Og til sidst er det en god ide at lave en partition til dit home-dir.. Den kan du lave, alt efter behov, men en 15-20gb som minimum hvis ikke du vil re-organisere dine data for tit.
    Fordelen ved at have en separat partition til home-dir er at du på den måde eksempelvis kan udskifte dit linux system uden at miste dine egne data og mange af dine indstillinger.

Er det første gang du roder med linux råder jeg dig til at finde og benytte dig af guides fra nettet. Der findes et hav af dem- også guides til hvordan man installerer og sætter de basale ting op, så det er en skide god ide at finde een man forstår og printe den ud så man har den mens man installerer.

Du skal heller ikke være ked af hvis du ikke synes din installation er som den skal være i første hug.. så prøver du igen, og efter kort tid vil jeg vædde med den sidder lige i skabet.. smiley

good luck.. TSE

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.540
    #4   1. nov 2010 Kim!

Som nævnt ovenfor, så kan du - på din Windows PC - downloade Ubunto og lave en opstart-CD klar! Følg anvisningen - det klarer du nemt! Herefter tilser du, at dit CD-drev står anført som én af opstartsvalgene (BOOT). Ind med CD'en og fyr den af.... Ubunto løber selv på plads... du får mulighed for at wipe alt undervejs... og når du er færdig, så har du et solidt OS kørende - hvor du kan føle dig tryg. Du kan tilføje mange gratis-programmer direkte i Ubunto - f.eks. OpenOffice m.fl. Der findes også mange forskellige browsere, AVs osv. osv. osv. Og skulle du blive træt af det hele... så sælg skidtet og køb dig en Mac! smiley

• #5   1. nov 2010 Jeg har nu prøvet og prøvet og kan ikke få den til at starte op på usb'en.... det er der jeg har lagt linux'en på. Det stod der at det godt kunne lade sig gøre...... ved sgu ikke helt hvad jeg gør galt.....

• #6   1. nov 2010 med hensyn til at boote fra USB så er det en sag der lyder rimeligt enkelt- men at udføre det i praksis kan volde en hel del flere problemer. Jeg har selv rodet en del med det og har da også fået det til at virke med nogle enkelte distributioner- men vær opmærksom på at selv ret ny maskiner ikke altid er i stand til overhovedet at starte op på usb.
    Eksempelvis kan min HP laptop let starte op på min lille usb-key.. men mine forældres næsten ny stationære comp vil ikke.. selvom den siger den er i stand til at boote fra usb.

Med andre ord.. vil du gøre det lidt nemmere for dig selv.. så brænd en skive.

• #7   1. nov 2010 ok ..... jeg prøver med en skive i morgen.....

Kommentér på:
It nørd søges.....

Annonce