3.422 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Bilbatteri til roskilde musikanlæg Bilbatteri til roskilde musikanlæg

Hej drenge..

Jeg har lige været i Harald-nyborg og købe et bilbatteri til en aktivhøjtaler ser skal med på roskildefestivallen.

fik afvide at jeg skulle gå efter et såkaldt "fritidsbatteri"
butikken gav mig dette batteri:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6630&n=40100

men er det det samme som fritidsbatteriét?
(link fjernet)

kan ikke rigtig se hvad der skulle være anderledes andet end mit skulle have mere strøm i??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bilbatteri til roskilde musikanlæg
  • #1   23. jun 2011 AGM batteriet kan bedre tåle at blive afladet. Har selv haft et ”normalt” bilbatteri i min kolonihave, og det kunne kun holde i lidt over et år, grundet de mange op og afladninger.

Sådan meget generelt så har fritids batterier tykkere belægning og kan derfor bedre klare at blive ladet meget op og suget næsten tomme. Et normalt bilbatteri vil forholdsvis hurtig falde sammen ved samme brug. Et bilbatteri har tyndere plader, hvilket betyder at det meget hurtigt kan smide rigtig meget strøm (startstrøm), det har AGM batteriet lidt svære ved (og har heller ikke godt af)

Når det så er sagt, er det harald nyborg, så jeg tror de sælger flere batterier til mercedes end af fritids batterier, hvorfor du ved at købe det bedst egnede batteri risikere at få et gammelt batteri (det fik jeg i biltema) som så heller ikke holder særlig længe.

Nu står der ikke præcis hvad batteri det er til mercedes, men hvis det er standart vil det også tabe mere strøm, hvorimod AGM burde holde 75% (kan ikke huske det præcise tal) efter 1 år.

Så du burde have købt fritids batteri, men når det bare er til Roskilde (en uge), så er det batteri du har købt udmærket. Mener dog at AGM batterier kan ligge ned, så det havde måske være mere praktisk

• #2   23. jun 2011 Dette er taget fra siden el fra solen og selv om de skriver hvor fantastisk det er, så skal du vel kun bruge det en uge. Ved ikke hvad du vil bruge det til bagefter, men deres udgangspunkt er at bruge det hver dag, og aflade det 30-50% i år efter år

AGM-batteri
    Denne nyskabelse har store fordele frem for andre batterier og
    kan anvendes til både, campingvogne, bile, ødegårde, kolonihave, kørestole og i industri.

Væsentligt øget levetid
    Batteriet holder typisk dobbelt så længe som et konventionelt fritidsbatteri og 7-10 gange så længe som et startbatteri!

Uovertruffen strømkapacitet
    Da batteriet kan aflades med helt op til 100 % af dets kapacitet,
    er der ganske enkelt mere strøm til rådighed for alle strømslugere.

Utrolig praktisk
    Batteriet tager kun halvt så længe at oplade som et gelbatteri, og der kræves ikke særligt opladningsudstyr. Opladningen sker hurtigere på grundet en meget lav intern modstand, og det betyder mindre ladetid, mulighed for brug af almindeligt opladningsudstyr og den deraf følgende besparelse.

Helt vedligeholdelsesfrit
    Man skal hverken bruge tid eller penge på at vedligeholde batteriet.
    Fuldstændig vibrationssikkert og 100 % tip- og lækagesikkert: velegnet til alle tænklige miljøer med et højt vibrationsniveau eller til både i høj søgang.

Praktisk og sikkert.
    Et særligt system til sikker og kontrolleret ventilation, klassificeret som ufarligt til land-, sø- og lufttransport.

Batterier med AGM-teknologi tjener sig ind
    Anvend aldrig et startbatteri til traktionsformål – batteriet vil svigte og ende med at koste dig langt mere i det lange løb.
    Invester i et AGM-batteri, som er designet til opgaven og leverer sikker og pålidelig strøm, længe efter at andre batterier har givet op.

• #3   23. jun 2011 okay.. ja så det ud til jeg har købt det forkerte.. hellere ofre lidt mere og skaffe mig dette så?

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6779&n=10

tænkte self på at bruge det efter Roskilde også. til fis og ballade.
    håber de vil bytte mit batteri så. :S

• #4   23. jun 2011 De er rigtig gode. Min erfaring er at de desværre helt vildt pludselig falder sammen, og så kan man intet trække ud af dem. Det på 90amp ser bedre ud. Nu skriver de at det er et AGM batteri, så det skulle være helt fint, men ellers er såkaldte fritids batterier normalt lidt et kompromis. De plejer ikke at være helt lige så gode som rigtige solbatterier, men til gengæld er de noget billigere. Hvis dem i min garage går i stykker ville jeg klart vælge fritids batterier, da de bedste ”sol” batterier jeg har set koster næsten det dobbelte, og hvem ved hvad der sker med batteri teknologi om 5-10år?

• #5   23. jun 2011 Jeg mener det der er et salg på at lokke kunder til, hvilket er helt fint. Teknikken i cellerne er den samme. PB batteri

• #6   23. jun 2011 Det er korrekt at begge batterier er en slags bly batterier, men meget groft er forskellen på almindelige og "sol" batterier tykkelsen af pladerne.

Et bilbatteri = høj startstrøm, men kort holdbarhed hvis man rigtig aflader det.

Et fritids batter = lav startstrøm, men holder så meget længere til dybe afladninger

Nu er der så nogle vedligeholdelsesfri batterier som rent faktisk er GEL, så det er lidt en jungle.

Har selv haft begge dele i min have. Har brugte solbatterier, de er så småt begynde at give op. De er fra 1996. I min have havde jeg 2-3 60 amp bilbatterier (de kostet jo ikke meget) og INGEN af dem holdt over 2år. Mit forbrug var små solceller som ladede dem op, og en interter (12- 230volt 1000watt) som lavede strøm til en 230v plæneklipper på 850watt.

Værst af alt, når et af bilbatterierne faldet sammen, tog det strøm fra det andet batteri, så begge skulle skiftes. Min erfaring er dog "kun" basseret på 5-6 bil batterier og 12-15 "sol" batterier (AGM). Var så heldig at få resterne fra et powerUPS anlæg som skulle opgraderes smiley

MEN....Det kommer an på hvad det skal bruges til. I min garage har jeg 2x100 amp "sol" batterier (AGM formoder jeg), og det er de helt fine til, sådan at jeg har masser af lys og de taber ikke rigtig strøm vinteren over. Min mc bruger jo intet strøm, så det kan de sagtens trække. Havde jeg der imod en bil, som nogle gange skulle have hjælp, så havde jeg nok valgt mercedes batterier, for det dur de andre bare ikke til. Så ved jeg godt det har lidt mere indre modstand, men så må man bare lade det op lidt oftere. Nu prisen er den samme og til Roskilde ville jeg klart vælge AGM.

• #7   24. jun 2011 Her en lidt bedre (og kortere forklaring) på de forskellige typer:

Hvad der er et GEL batteri?
    I et GEL batteri er elektrolytten ikke flydende. Elektrolytten laves stiv med tilsætning af en kiselopløsning. GEL batteriet er lukket, uden påfyldningslåge. Gasserne rekombinerers til vand under forudsætning at batteriet ikke overlades. Den største fordel med GEL batterier er at det er umuligt at spilde syre, selv ved ødelæggelse af batteriet. Den stive elektrolyt bevirker også til at gel batterierne er meget robuste overfør rystelser og mekaniske påvirkninger. GEL batterier er meget bedre end våde batterier til at tåle dybdeudladning uden ødelæggelse. Gode GEL batterier er dyre og klarer ca. 700-1100 stk. 50 % cyklus, en svaghed er at de er følsomme for høj ladespænding og at de har ikke højre virkningsgrad end et traditionelt vådt AGM batteri. Endvidere klarer de ikke lige så høje ladestrømme og ladespænding som AGM batterier.

Hvad der er et AGM batteri?
    Absorbed Glass Mat er det seneste trin i udviklingen af blysyre batterier. Her bruger man et "fiber tæppe" som med kapilæreffekt holder elektrolytten på plads. AGM batteriet er lukket uden dæksler og gasserne rekombineres til vand hvis man ikke overlader. AGM batterier er meget robuste overfor rystelser og mekaniske påvirkninger, og ligesom GEL er de sikrede mod syrelækage. AGM batterier har altså mange af de gode egenskaber man finder i de dyrere GEL batteriet. Endnu bedre, AGM batteriet har højre virkningsgrad.

Hvad der er et VRLA batteri?
    Ventil Reguleret Bly Syre batteri – Denne type batteri er forseglet og vedligeholdelsesfrit med en ventil eller flere ventiler i toppen der tillader gasser at slippe ud og lukker derefter igen.

Kommentér på:
Bilbatteri til roskilde musikanlæg

Annonce