760 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
4 Svar
Hjælp til projekt - gearkasse!! Hjælp til projekt - gearkasse!!
Jeg er ved at skrive et projekt i skolen omhandlende geartransmissioner mv. Her skal jeg som indledning bruge lidt info omkring gearkassens historie: Hvornår blev den første gearkasse lavet og taget i brug og sådan. Bare ganske lidt, men jeg har endnu ikke selv kunnet finde noget om det?!
Måske er det bare mig, der er blind?
På forhånd tak!
Simon.
0 synes godt om
okt 2004
Følger: 62 Følgere: 197 MC-er: 11 Emner: 18 Svar: 813
kan dog ikke hjælpe med dit spørgsmål!
Hygge
Jonas
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
Jeg har 2 powerpoint presentationer en over manuel motorcykel gearkasser og en over automatiske.
Kan evt maile det til dig
Har oxo lidt undervisnings materiale på biler (word) men det er vist tyndt (har aldrig selv læst det)
alt er på engelsk men meget grundlæggende
Her er et uddrag af det jeg aldrig fik læst.....
"The Purpose of a Gearbox
A gearbox is incorporated in the vehicle transmission system for the following reasons:
1) To assist the engine to do its work.
2) To enable the vehicle to be reversed.
3) To provide a means of disconnecting the engine from the transmission
system.
In the same sense that man is often required to perform physical tasks beyond his “unaided” strength, so too is the performance demanded of a motor vehicle engine.
In practice the turning effort of “torque” as the engineer prefers to call it, developed by an engine is insufficient to perform the work we require of the vehicle, this includes starting from rest, accelerating from low speed, climbing hills and carrying heavy loads.
In these situations a heavier workload is imposed on the engine, and this requires a multiplication of “torque”, a function of the gearbox.
The gearbox provides the means of altering the relationship between the engine speed and vehicle road speed, since what is gained in “torque” is lost in speed.
Components and Layout of a 4 Speed Sliding Mesh Gearbox
With this method, gear engagement is accomplished by sliding the appropriate gear endwise along a splined shaft until it meshes with its opposite number. The sliding mesh method of engagement was the type used in early motor car gearboxes but has become obsolete and is now superseded by the constant mesh gearbox.
To change gear on a sliding mesh gearbox requires a certain amount of skill by the driver to “synchronise” the speeds of the two gears being brought into mesh or grating noises were made with consequent wear on the gear teeth, and damage to the gearbox.
The Components of the gearbox consists of an input shaft (driven by the clutch), a layshaft driven by the input shaft and carrying the intermediate gears and a “splined” output shaft on which were mounted splined slideable gears ...... blabla"
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 49 MC-er: 1 Emner: 291 Svar: 3.015
Du må meget gerne maile de ting til mig: simon@ogr.dk
Jeg skal så lige høre, om det er nogen der ved, hvor jeg kan finde forklaring på forskellige fagudtryk (fra engelsk til dansk)? Ikke så meget, at jeg ikke fatter hvad tingene er og sådan, men jeg skulle gerne have have oversat de engelske fagudtryk til danske..
Hjælp til projekt - gearkasse!!