3.142 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Fugtig u-opvarmet kælder. Fugtig u-opvarmet kælder.

Er der nogle, der har forstand og erfaring på sådan nogle her?
http://www.solartronic.dk/sommerhus_jagthytte/sommerhus_jagthytte.htm
Er de noget værd i en u-opvarmet - lettere fugtig - kælder!
Eller burde jeg knalde et par radiatorer op i stedet? Evt en kombination af sol-ventilator og radiator?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fugtig u-opvarmet kælder.
  • #1   27. aug 2011 Har du vinduer i kælderen? Er det en kælder på privaten? Hvor meget vil du ofre og hvor slemt er fugtig. ? Driver vandet ned af væggene eller kan man mærke det i næsen og lugte det når man træder ned? Gror der skimmel på ting?

• #2   27. aug 2011 Det er en privat kælder, i øjeblikket er gulvet temmelig fugtigt, UDEN at der står blank vand, men jeg kan ikke have "ting" af organisk materiale dernede, uden at der kommer mug eller det bliver jordslået. Nåede lige at redde en kassefuld mc-handsker. Der er fosfat-udtrækninger - tror jeg det hedder - fra ydervæggene.
    Der er også den der tunge lugt og fornemmelse i næsen, når man kommer i kælderen.

Der stod oprindeligt et oliefyr, men med overgangen til fjernvarme, er der ikke blevet etableret nogen form for opvarmning. i hovedparten af kælderen. Det drejer sig om 2 rum på ca 60 kvm i alt.
    Jeg har luret på, at få knaldet en stor radiator op i hvert rum evt sammen med sådan en ventilator-fætter!

Der er et vindue i hvert rum.

Og Prisen? Jeg går arbejdsløs i øjeblikket, så der er absolut ikke de store midler at gøre godt med!

• #3   27. aug 2011 Det lyder som en fugtig kælder. Der er ikke det store man kan gøre, men jeg ved at Drybase virker. Et vennepar har det i deres kælder som minder om din. Det har efter et par måneder fået futgniveauet op på et normalt for en kælder at være. Jeg vil ikke mene denne kilde du linker til vil være tilstrækkeligt for en kælder grundet den noget større fugtmængde end i et sommerhus. Det lyder også som om du bor i et noget mere "udsat" område med grundfugt hvilket indikere du skal bruge lidt større metoder til fugten. Har du haft vand i kælderen under skybruddene?
    Jeg vil, uden at have set kælderen, sætte en radiator op i hvert rum og IKKE bruge organiske materialer til konstruktionerne. Dvs rå pudsede vægge og råt betongulv. INGEN gips, tapet eller filt. En drybase er noget dyr (45000kr mener jeg) og den "fjerne" fugten men opvarmer ikke. Jeg vil i stedet da midlerne er små sætte radiatorer op. Kan dog også koste lidt hvis ikke man kender nogen. Alternativt skal du lufte ud hver dag i mindst 5-10 minutter, men det hjælper kun på indeklimaet og ikke det konstante fugtproblem.
    Håber det gav lidt mening.

• #4   27. aug 2011 Som Uffe siger.
    Ellers er dét nok og bide i dét sure æble og grave ud om huset, smøre tjære på og en dræn måtte på.
    Ellers har jeg hørt om nogle elektroder af en art der bruges i fugtige områder, de mure ind og leder fugt/vand væk men som jeg har forstået så er dette ikke en billig løsning.
    Men start med og finde ud af hvor fugten stammer fra, dét kan være grundvand hvis dit hus ligger lavt. Lettere og finde en løsning når du har et konkret svar på dit problem.

• #5   27. aug 2011 Jeg har haft små-problemer under skybruddene, med ca 5 cm vand på gulvet.
    Kælderen har aldrig været tænkt på som bolig, men som hobbykælder. Jeg må finde et par radiatorer og få dem knaldet op. Mon ikke man kan finde en rørlægger, der har lyst til at tjene lidt for et par timers arbejde.

Og så skal jeg have googlet "Drybase"!

Samt nærlæst tilstandsrapporten. Har kun haft huset i 2 år og havde også fugtgener sidste år.
    Passer meget dårligt med tidligere ejers forsikringer om, at der aldrig har været fugt i kælderen!

Tak for hjælpen

• #6   27. aug 2011 Jeg har talt med folk der aldrig har haft vand i kælderen i 40 år, men har haft det de sidste 2 år under skybruddene. Så det kan man desværre ikke ligge til grund for en klage, vil jeg mene. Det kan være et dræn tager toppen, men et skybrud er der intet der kan klare som dem vi har set. Ikke engang højvandslukkere eller bolte i kloakken.
    Har set flere skudt op grundet trykket.

Arbejder som bygningstaksator i et forsikringsselvskab og har set mine vandskader i kældre gennem de sidste 4 år. Jeg plejer at bede folk om at få undersøgt deres kloakker med det samme. Der kunne være et brud på en regnsvandsbrønd der hjælper med til vandet.
    Gider man grave dræn så husk plastplader langs muren. Det tager noget i det daglige, men resten kan sagtens stamme fra grundvand. Har set folk med store våde pletter i kælderen som aldrig har været der før og det kan skydes grundfugt som har et meget højt niveau i år.

• #7   27. aug 2011 Den enste vej ud af det er opvarmning i kælderen, den indtrængende fugt er der ikke meget at gøre ved, men for at hæve luftfugtigeheden er det varme der skal til.

Det er et typisk kælderproblem om sommeren, der sker det at varm fugtig luft kommer ned i kælderen hvor temperaturen er lavere end omgivelserne, når den varme fugtige luft afkøles i kælderen stiger den relative fugt. (fadøl effekten) ved at tilføre lidt varme falder den relative fugt og klimaet forbedres væsentligt.

Ellers er en affugter eminent til at løse det og de giver samtidig lidt varme, men er dyre i drift smiley

Har det samme i min egen kælder, der er altid varme på osse om sommeren, jeg holder omkring 20 - 22 grader i kælderen året rundt, og har ingen fornemmelse af fugt dernede medmindre vi lukker for varmene, når der tørres tøj kører vi med affugter, i tilgift

• #8   27. aug 2011 Er med på en lytter, har nøjagtigt det samme problem. Dog ikke 5cm vand og kun 30 m2. Der findes også andre mærker end Solar Venti men har aldrig set en uvildig tast af nogle af produkterne.

• #9   27. aug 2011 tast=test

• #10   27. aug 2011 Jeg har snakket med nogle vvs'ere i dag og de anbefaler en kombination. En radiator i begge rum og så sådan en solarventi-fætter for cirkulationen. Så det bliver vel den vej det må gå!

Kommentér på:
Fugtig u-opvarmet kælder.

Annonce