2.279 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

At begynde til trackday At begynde til trackday

Hej folkens.

Jeg sidder og overvejer hvilket der er billigst og selvfølgelig også hvad der er sjovest.

Jeg vil gerne begynde på at køre trackday men ved ikke om jeg skal gøre det på en motorcykel eller i en bil.

Jeg regner med at skulle starte på en R6er eller en R1er hvis jeg vælger motorcykel trackday. Men hvad koster det det ca pr løb. Det er mest en hel weekend sådan noget bliver afholdt ikke?
Hvor mange weekender om året bliver det afholdt?

Jeg har ikke motorcykel kørekort men det behøver man vel heller ikke for at starte på sådan noget.

Jeg syntes både der er +er og -er ved at starte med at køre. Det er nok lidt billigere at kører motorcykel og en del nemmere. Jeg har jo en bil som skal trække den og mcen kan jo sættes fast på en almindelig trailer. Hvis jeg skal begynde at kører til trackdays med bil, så skal jeg have en bil og en trailer der må trække den. Jeg har trailer kørekort, men det stadig en mer udgift på en autotrailer.
Det andet plus ved bil trackday, er at jeg kender andre der kører der os. Kender ikke nogen der kører mc trackday, men det kommer vel med tiden.

Men det er vel os en meget god ting at lærer at kører på mc på en bane når jeg skal tage mc kørekort om et år eller to.

Hvad skal jeg vælge? Kom gerne med brugbar imput

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af en enkelt kommode, en hylde og to lamper 1.400 kr.
  • Tømre til eftersyn 205 kr.
  • Rengøring i lejlighed 1.000 kr.
  • Baghjul på cykel punkteret. 350 kr.
  • Vinduespudsning 700 kr.
  • rep. af vaskemaskine Miele W1 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At begynde til trackday
  • #1   27. aug 2011 Du skal ikke tænke økonomi i denne her sammenhæng, det er hvad du føler mest for og hvad der sætter din puls op.

Det er en hobby som alle andre og derfor er den somregel også dyr, men man er villig til at ofre det for sin hobby.

Men vil sige at det er lidt farligt bare at hoppe ud på en bane uden at have kørt før, kan sagtens ende galt...

• #2   27. aug 2011 oliver p ja det er selvfølgelig rigtig nok. Men man må jo bare tage det stille og roligt til at starte med. Jeg har kørt scootere på bane men det er selvfølgelig ikke helt det samme. En motorcykel vejer jo en del mere og har et lidt bedre optræk og topfart.
    Jeg mener også at have set der er nogen firmaere der udbyder køretimer af en art, på bane.

Jeg tænker bare at man kan komme igang for et rimeligt beløb på mc. En bil skal jo først tunes for 30-40.000 før den er sjov at køre i. Der skal os undervogn osv på.

• #3   27. aug 2011 Jeg ved at der er en lækker Cbr 1000 til salg som er bygget om til bane. Den koster 40.000 kr. prøv at finde den, så har du en mere end god start.

• #4   27. aug 2011 Er det den her? http://www.motorcykelgalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=100620

Det er den eneste jeg kan finde tæt på 40.000

• #6   27. aug 2011 morten min økonomi vil helt sikkert ikke kunne bære det hvis jeg skulle afsted 3 weekender på en måned men 1-2 gange ville den nok godt kunne. Men ja bil det løber hurtigt op. Kender en der har bygget en gammel golf og hvis han skal sælge den så skal han have 160.000 for den. Den er så sat op til bane og har 600 hk hvis ikke han har fået lavet mere ved den nu.

Problemet er bare at jeg ikke aner hvilket der giver det største kick. har aldrig kørt race på mc. må tænke lidt over det og kigge på diverse cykler og biler og se hvad valget ender med. smiley

Hvis der er andre der har noget at sige så kom med det:)

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #7   27. aug 2011 MC kørsel er efter min mening klart det der giver det største kick, og det er IKKE en god ide at starte på en fireblade til 40.000 da du ikke vil kunne udnytte den bare nogenlunde de første mange gange du er afsted.

Men MC kørsel er også det som har de største konsekvenser når du gør noget forkert, så det er op til dig selv hvad du er mindst bange for.

• #8   27. aug 2011 Sajmon tak for svaret. Men når man så er blevet bedre så er man jo træt af sin billige cykel og skal så sælge den og måske tabe penge på alt det man har lavet på den. Plus der også går en del tid før man får den solgt. Jeg syntes der går lang tid imellem en banecykel der er tilsalg herinde bliver solgt.

Tja man er vel altid lidt bange for at vælte men man må jo bare op på hesten igen.

Regner heller ikke med at skulle kører topfart den første gang jeg skal kører:)

• Sajmon ™

#9   27. aug 2011 Det kommer jo an på hvad man køber.

En fornuftig 750'er fra sidst i 90'erne vil kunne tilfredsstille dig længe - de er nede i den prisklasse og lavere...

• #10   27. aug 2011 Oliver, selvf skal man tænke på økonomien..! Der er da ikke noget fedt i at købe en MC og have råd til at køre 1 gang om året.. Så kan man knap nok kalde det en hobby..

Nogge.. der er noget du har misforstået fuldstændig.. At køre trackday handler ikke (nødvendigvis) om at køre stærkt, det handler om at køre et given køretøj til grænsen, man skal ikke tune for 30-40.000kr man har slet ikke brug for 600hk..

Man har brug for en bil med god balance, undervogn og bremser.. og det er stort set det.. Derefter begynder man at lære ideallinier, racerlinier, friktionscirklen mm.

Først når man mestrer det, så begynder man at tænke på at "tune"

hestekræfter giver tiendedele på en racerbane.. køreteknik og undervogn giver sekunder, MANGE sekunder..

• Sajmon ™

#11   27. aug 2011 Ja det er både på MC og i bil...

• Sajmon ™

#12   27. aug 2011 Og nosser giver hele og halve minutter bedre omgangstider. smiley

• #13   27. aug 2011 Mt bedste råd er køb en sportslig bil med afgift/plader, en som du kan bruge til daglig men OGSÅ til trackday..

Det er helt sikkert det billigste at kunne køre til og fra banen i samme bil i stedet for at have 2 biler.. For 40-50k så kan du købe mange sjove og modificerede biler der kan skamtæve meget stærkere biler..

Jeg har kørt 5 år trackday / daglig i en Civic, og den har efterhånden stået mig i mange penge.. Men skulle du ud og anskaffe dig en magen til med samme udstyr så ville det kunne gøres for 50.000kr, og så har du kun brug for 1 bil..

(link fjernet)

• #14   27. aug 2011 "Og nosser giver hele og halve minutter bedre omgangstider. :D"

Hehe ja, nosser og balance er det bedste ekstraudstyr..!

• Sajmon ™

#15   27. aug 2011 Damn right.

• #16   27. aug 2011 Mirza A ved godt man ikke har brug for så mange hk men han kører os drag race i den og det er der han bruger alle de hk.
    Jeg vil mene at man skal tune den lidt. Det ville ihvertfald blive kedeligt hvis man lå og tøffede rundt i en bil med standard heste.

Ved godt det ville være nemmere at have en bil til det hele men gider da ikke kører rundt i en bil der er mega hård i undervognen, Har bur og er strippet for alt undtagen et sæde og h sele.
    Når man så tænker på at tune så skal man os betale afgift af det, så i det lange løb kan det da ikke betale sig at kører i sin hverdags bil??

• #17   27. aug 2011 Gsxr 750 K6-K7 er billig og til at vokse med, 1000er der er en highsid inden for rækkevidde, men hvis du aldrig har kørt MC start med en 400CC
    VFR 400 NC30/NC36 kunne være et godt bud

• #18   27. aug 2011 jeg har kørt 500 meter på en motorcykel så det kan man vidst ikke betegne som at have kørt på mc.

Jeg må kigge markedet igennem og se hvad jeg falder over:)

• #19   27. aug 2011 Der er iger noget du har misforstået, man tøffer ikke rundt på en bane pga manglende effekt, men pga. manglende talent..!

Selvf skal man ikke have 150hk på Monza, men på de baner du normalt vil komme ud på så er det faktisk rigeligt til at starte med..

• #20   27. aug 2011 Det sku fedt nok du ved hvor jeg skal kører henne;) havde ikke regnet med kun at skulle kører herhjemme.

En bil behøver ikke være oppe ved begrænseren hele tiden fordi den ikke har nok hk. 2-300 hk er det jeg regner med at skulle lave så det også er lidt sjovt på langsiderne.

Pointen er at jeg ikke gider kaste en masse penge i nogen som jeg kan sælge igen efter noget tid fordi det er blevet for kedeligt:)

Tak for hjælpen folkens

• #21   27. aug 2011 Fair nok, men du får dig noget af en overraskelse første gang du kommer på en bane smiley

Her kører jeg i en 1,8 Honda med 215hk.. Så kan du selv bedømme om man har brug for mere effekt som nybegynder..

http://www.youtube.com/watch?v=OpivVbfDcPw

• #22   27. aug 2011 Du skriver selv i det klip der "skide irriterende at se dem forsvinde på langsiden fordi at de overlever på motorkraft"

Men ja jeg bliver vel klogere når jeg har prøvet at kører på bane som jeg gjorde i denne uge i en polo med 245 hk. Siger ikke bilen skal have 500 hk. langt fra faktisk

• Sajmon ™

#23   27. aug 2011 Stadig... 4 hjul er jo rimeligt kedeligt når man først har prøvet suset fra 180+ hk på 2 hjul... :o)

• #24   27. aug 2011 Jeg havde klart taget afsted på 2 hjul.

som nævnt tilligere bliver det hurtigt dyrere med 4 hjul.

men imodsætning til hvad Mirza mener
    så har jeg personligt selv købt en banecykel for at Kun at kører ca 2 gange om året.

man må jo starte et sted når man ikke er kommet længere op af løn stigen endnu.

• #25   27. aug 2011 ja jeg tror sku os jeg skal have kigget på en mc og så ud at kører til næste år.

• #26   28. aug 2011 Fandme godt kørt mirza. smiley

• #27   28. aug 2011 er dyrt men sjovt

• #29   28. aug 2011 Lasse S
    Ja han kan sku godt finde ud af at kører bil:)

Birk S Ja det ved jeg godt der gør:) Nu må vi se hvad jeg falder over:)

• #30   28. aug 2011 Donatello.. jamen hvis 2 gange om året er det man har råd til så er det bedre end ingenting..

Lasse S, tak smiley

Kommentér på:
At begynde til trackday

Annonce