Pillefyr / Hvilket? Pillefyr / Hvilket?
Hej
Jeg er så heldig at jeg har købt en landejendom sammen med min kæreste, oppe omkring Aalborg.
Det skal siges, at jeg absolut intet ved omkring fyr/kedler/snegle osv. osv. osv., men at jeg ved at det nuværende gamle lort skal skiftes ud. det nuværende er et ældre oliefyr som er lavet om til at sluge piller. Det er ikke specielt økonomisk eller for den sags skyld praktisk eller stabilt.
Er lidt i tvivl om hvor mange kw jeg skal gå efter, men det drejer sig om ca. 170kvm og det er isoleret som sådan en landejendom nu er, ikke specielt godt.
Pris og kvalitet hænger unægteligt sammen og jeg skulle gerne have noget i mellem-prisklassen.
Følgende modeller er jeg kommet frem til:
<b>Scotte Black Star kedel 10-16kW</b>
- her er jeg i tvivl om hvilket af de forskellige anlæg man bør gå efter og om de er fint fungerende.
<b>Woody Black star kedel 10-16kW</b>
- Forskel fra Scotte udover der muligvis skulle være en chip forbedring i dette?
Andre alternativer til disse to pillefyr må meget gerne noteres til mig. Skulle der være nogen herinde som kan anbefale et firma eller lignende, så er det også meget velkommen
Det skal igen noteres, at det er en landejendom i Nordjylland, Aalborg
feb 2008
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 179
De køre upåklagelmeget økonomiske .
Meget lette at rense og rep.hvis det sk ulle være nødvendigt .
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.718
Du skal have for øje at det er bedre at have en lille kedel der kører høj last end en stor der kører lav last.
Dette pga. virkningsgraden er høj v. den last kedlen er oplyst til.
Vi er rigtig godt tilfreds med vores anlæg.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 12 Svar: 70
Jeg kender ikke Woddy og Scotte men de ligner vist hinanden.
Jeg købte for lidt over et år siden en Baxi flexheat 1,5 - den har kørt helt uden problemer.
køb det ikke for stort - det skal helst arb for så køre det bedst og mest økonomisk.
men tjek og spørg evt her http://www.stokerpro.dk/
feb 2008
Følger: 17 Følgere: 15 MC-er: 7 Emner: 39 Svar: 410
John P: En Gasogen kedel er mig forstående en fastbrændsels kedel.
Af ren dovenskab og mangel på timer i døgnet, gider jeg ikke hænge i et fyr konstant og skal derfor have piller. Det er ud fra mit synspunkt det billigste alternativ, når man ikke har tid og lyst til at gå og hælde brændsel i et fyr konstant.
Michael: Du siger at du har solgt 35 anlæg... Hjemmeside eventuelt?
feb 2008
feb 2008
Der er en del arbejde i at holde sådan en gasogen kedel kørende, sammenlignet med et pillefyr med en 320L silo, går jeg ud fra?
Jeg vil tro at forbruget for varme pt. ligger omkring 15-18.000,- årligt. Denne pris vil jeg sagtens kunne leve med, men vil dog hellere ned i noget der ligner 12.000,- årligt. dette burde kunne lade sig gøre omtrent med et bedre pillefyr.
Der er nok ingen tvivl om, at dette ville kunne gøres billigere med fyring af træ.
feb 2008
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 845
feb 2008
Af hvad jeg har kunne læse mig til er det fuldstændig magen til 24kW, blot lidt kraftigere end 10Kw. Jeg har en plan om at skulle bygge 40-50kvm til, indenfor de næste 10 år - så kunne man få brug for 20-24kW.
Nu er problemet bare at finde den bedste pris/forhandler/tilbud.
jun 2009
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 52
Mvh Ulrik
feb 2008
Det er meget muligt at jeg får lyst til at komme og se dit fyr
Jeg vender tilbage til dig når jeg ved mere omkring alt det her brædselshalløj.
sep 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 4 Svar: 20
De har mange års erfaring med fyrings anlæg.
Www.cn-maskinfabrik.dk
feb 2008
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 578
Jeg skiftede til en Pillux 200 kedel + en Bioline 20 brænder og har ikke fortrudt det.
Evt. gå ind og læs min begynder tråd på Stokerpro.dk
http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=96&t=10631
ang. Baxi, så er de 30.000kr ekstra for den ikke det værd, den kan jo ikke engang sommerfyrer på Varmvandsbeholderen, det kan pillux200 og bioline brænderen
----------------- Quote fra linkede tråd ---------------------
- Af jordvarmekongen -
vi har installeret flere Pellux 200 og det er virkeligt et godt fyr til prisen.
fyret er med indbygget brugsvandspriotering og klimastyring samtidig er der selvrensende hedeflader og brænder og lever op til de min. krav som bør stilles til et pillefyr ano 2011.
Scotte, woody m.m. er ikke selvrensende derfor må virkningsgraden forventes mere svingende alt efter huppighed af renseintervaller. Pellux 200 renser flere gange om dagen. jeg ved godt det er en smagssag men disse overnævente funktioner finder du ikke i en Baxi (som ellers er en super kedel) og heller ikke i scotte.
Pellux er muligvis dyrer end scotte men du får bestemt også mere for de ekstra penge via selvrensningen og en god klimastyring med stillebar varmekurve og forskydning af kurve samt den selv finder ud af når den skal gå i sommerstilling så derfor ikke nødvendigt at gå og tænde og slukke fyret i udgangen af sæsonen ligesom den kan priotere din vvb hele sommeren.
----------------- Quote fra linkede tråd ---------------------
aug 2009
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 386 Svar: 2.292
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 12 Svar: 70
Pillerne har holdt sig på samme pris i den tid jeg har haft pillefyr - og tror ikke på at de stiger voldsomt.
Piller er nemme og de sviner meget lidt. Der er også forskel på kvaliteten af pillerne:-)
God fornøjelse - spændende hvad du vælger.
god søndag:-)
feb 2008
Der er pt. installeret sådan en el-vandvarmer som supplement til fyret i overgangen til sommermånederne. Jeg er ikke helt inde i hvilken model det er da vi først indflytter pr. 1 maj.
Jeg vil virkelig gerne undgå at bruge denne el-ting så meget som overhovedet muligt og gerne helt. - Den er som nævnt i tråden meget smart, hvis man en dag skulle få nedbrud.
Hvor meget står det anlæg du besidder i?
feb 2008
Jeg er sgu bange for at det aldrig vil kunne svare sig, sammenlignet med en Scotte eller Woody, for mit vedkomne. Den ovennævnte biobrænder du har kan jeg finde til 21.000 plus moms på tilbud. Det er langt over mit budget, men ingen tvivl om at det er bedre end Scotty og Woody. Prisen er også 20k,- over desværre.
okt 2006
scotte eller woddy?? jeg ville ikke kunne vælge ud fra anlægget... kun ud fra prisen.. de køre super de 2, ved rette vedligehold, så hvis man gør noget ved det selv, og holder det hele efter bogen, så ville jeg sku bare tage det billigeste...
feb 2008
Jeg er ikke landmand og har ikke eget korn, så jeg tror bare jeg holder mig til en pille af god kvalitet.
Der er jo en hel verden af tilbehør til sådan en svend og den skal jo også monteres. Det bliver så mit næste problem at finde sådan en til en rigtig pris.
okt 2006
feb 2008
Jeg sender dig nok lige en besked når jeg får mit nye fyr
okt 2006
okt 2006
feb 2008
Er kvaliteten god på disse piller og har du erfaring med dem? Fåes de i både 6- og 8mm?
okt 2006
i begge tilfælde brænder både piller, og ildstedet så pisse godt, at vi kun fejer dem 1 gang om året.. det på trods af, at jeg brænder 3 tons af i min pillebrændeovn, og han bruger vel 14-16 tons, på at varme sit 200 m2 hus op, og 160 m2 autoværksted..
mange af de ejendomme som vi kommer og fejer på, hvor de har stoker/ pillefyr, der kommer vi mindst 2 gange om året og endda 4 gange..
de skide bønder og deres skide korn, kommer vi som oftest 6 gange om året..
det skal man også lige have regnet med i budgettet.. jo bedre du fyre og renser, og køber kvalitets piller... jo sjældnere ser du skorstensfejeren;) altså er der igen penge at spare;)
feb 2008
Hvor i landet er du fra?
okt 2006
okt 2006
så vi køber til tysk pris, og for en dansk vognmand til at hente dem.. man kan sikkert undersøge en tysk vognmand også.. men det har vi ikke arbejdet så meget i... vi kender en chauffør herfra, som køre rundt og sætter af de forskellige steder, så det hele ikke blir smidt af, på en adresse, og vi så selv skal køre rundt med det..
så du skal bare lige ha en nabo til at tage et halvt læs, og så kan du ikke fyre bedre eller billigere:)
feb 2008
Det koster alligevel 600,- or so, at få det leveret, hvis man gør det alene. Jeg må slå mig sammen med bønderne der bor omkring min ejendom, det kan da kun svare sig.
aug 2009
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 386 Svar: 2.292
feb 2008
Pillefyr / Hvilket?