5.064 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Pillefyr / Hvilket? Pillefyr / Hvilket?

Hej smiley

Jeg er så heldig at jeg har købt en landejendom sammen med min kæreste, oppe omkring Aalborg.

Det skal siges, at jeg absolut intet ved omkring fyr/kedler/snegle osv. osv. osv., men at jeg ved at det nuværende gamle lort skal skiftes ud. det nuværende er et ældre oliefyr som er lavet om til at sluge piller. Det er ikke specielt økonomisk eller for den sags skyld praktisk eller stabilt.

Er lidt i tvivl om hvor mange kw jeg skal gå efter, men det drejer sig om ca. 170kvm og det er isoleret som sådan en landejendom nu er, ikke specielt godt.

Pris og kvalitet hænger unægteligt sammen og jeg skulle gerne have noget i mellem-prisklassen.

Følgende modeller er jeg kommet frem til:

<b>Scotte Black Star kedel 10-16kW</b>

- her er jeg i tvivl om hvilket af de forskellige anlæg man bør gå efter og om de er fint fungerende.

<b>Woody Black star kedel 10-16kW</b>

- Forskel fra Scotte udover der muligvis skulle være en chip forbedring i dette?

Andre alternativer til disse to pillefyr må meget gerne noteres til mig. Skulle der være nogen herinde som kan anbefale et firma eller lignende, så er det også meget velkommen smiley

Det skal igen noteres, at det er en landejendom i Nordjylland, Aalborg

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pillefyr / Hvilket?
  • #1   22. apr 2012 Jeg har solgt ca 35 woody anlæg .
    De køre upåklagelmeget økonomiske .
    Meget lette at rense og rep.hvis det sk ulle være nødvendigt .

• #2   22. apr 2012 Jeg har købt mig et twinheat cpi 12. Den kan fyre med træpiller, korn, og træflis med op til 35% fugtighed. Jeg varmer et hus fra 1942 op der er hulmulsisoleret og med 125 mm isolering under gulvet. Vi bruger imellem 6-8 tons træpiller om året.
    Du skal have for øje at det er bedre at have en lille kedel der kører høj last end en stor der kører lav last.
    Dette pga. virkningsgraden er høj v. den last kedlen er oplyst til.
    Vi er rigtig godt tilfreds med vores anlæg.

• #4   22. apr 2012
    Jeg kender ikke Woddy og Scotte men de ligner vist hinanden.
    Jeg købte for lidt over et år siden en Baxi flexheat 1,5 - den har kørt helt uden problemer.
    køb det ikke for stort - det skal helst arb for så køre det bedst og mest økonomisk.

men tjek og spørg evt her http://www.stokerpro.dk/

• #5   22. apr 2012 Tak for svar indtil videre.

John P: En Gasogen kedel er mig forstående en fastbrændsels kedel.

Af ren dovenskab og mangel på timer i døgnet, gider jeg ikke hænge i et fyr konstant og skal derfor have piller. Det er ud fra mit synspunkt det billigste alternativ, når man ikke har tid og lyst til at gå og hælde brændsel i et fyr konstant.

Michael: Du siger at du har solgt 35 anlæg... Hjemmeside eventuelt?

• #6   22. apr 2012 Jens J: Så vidt jeg er informeret skulle Baxi også være det bedste, dog er prisen også derefter, desværre.

• #8   22. apr 2012 John P: Er helt enig med dig i, at det vil være meget billigere. Jeg er desværre i den situation, at jeg ikke kan fyre op hver og hveranden dag og at min kæreste heller ikke er interesseret i dette.

Der er en del arbejde i at holde sådan en gasogen kedel kørende, sammenlignet med et pillefyr med en 320L silo, går jeg ud fra?

Jeg vil tro at forbruget for varme pt. ligger omkring 15-18.000,- årligt. Denne pris vil jeg sagtens kunne leve med, men vil dog hellere ned i noget der ligner 12.000,- årligt. dette burde kunne lade sig gøre omtrent med et bedre pillefyr.

Der er nok ingen tvivl om, at dette ville kunne gøres billigere med fyring af træ.

• #11   22. apr 2012 Jeg er slet ikke i tvivl om at det bliver et pillefyr. Ender nok med enten en Scotte eller en Woody - skal dog bare lige finde ud af hvilken kW det skal være smiley

• #12   22. apr 2012 så lille kw som muligt... den må hellere køre hele døgnet på fuldlast, end hele døgnet på dellast.. fuldlast er meget bedre forbrænding, og derved mindre sod i kedlen, altså mindre forbrug..

• #13   22. apr 2012 Steffen: Jeg har en ide om at gå efter et Scotte/Woody på 16kW.

Af hvad jeg har kunne læse mig til er det fuldstændig magen til 24kW, blot lidt kraftigere end 10Kw. Jeg har en plan om at skulle bygge 40-50kvm til, indenfor de næste 10 år - så kunne man få brug for 20-24kW.

Nu er problemet bare at finde den bedste pris/forhandler/tilbud. smiley

• #14   22. apr 2012 køb dig et bio 18 det er billigt og lavet i støbejern har 2 stk af dem og de fungerer barer, og de kan fyrer med alt, så har du noget træ eller andet brændbart hælder du det bare ind i kedel som så sender stoker i pause mode, det drosler så selv op når der er behov igen, du er velkommen til og komme og kigge mit, det tætteste står i aars...:)
    Mvh Ulrik

• #15   22. apr 2012 Ulrik: Tak for svar. Jeg vil lige se nærmere på det anlæg du nævner der og sammenligne det lidt med de to andre jeg har i sigte.

Det er meget muligt at jeg får lyst til at komme og se dit fyr smiley Det er jo aldrig dumt at se giraffen, før man køber den.

Jeg vender tilbage til dig når jeg ved mere omkring alt det her brædselshalløj.

• #16   22. apr 2012 CN's fyringanlæg er også vær at kigge på ,de laver en samlet enhed (Unit)15 kw og op efter som også kan fyres med alt der kan brænde:).
    De har mange års erfaring med fyrings anlæg.
    Www.cn-maskinfabrik.dk

• #17   22. apr 2012 Ser nærmere på det, er dog nok bange for at det svarer til mere end mine behov. Tror sgu ikke at jeg kommer til at fyre med andet end piller.

• #18   22. apr 2012 - Emil S -

Jeg skiftede til en Pillux 200 kedel + en Bioline 20 brænder og har ikke fortrudt det.

Evt. gå ind og læs min begynder tråd på Stokerpro.dk

http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=96&t=10631

ang. Baxi, så er de 30.000kr ekstra for den ikke det værd, den kan jo ikke engang sommerfyrer på Varmvandsbeholderen, det kan pillux200 og bioline brænderen smiley

----------------- Quote fra linkede tråd ---------------------
    - Af jordvarmekongen -

vi har installeret flere Pellux 200 og det er virkeligt et godt fyr til prisen.
    fyret er med indbygget brugsvandspriotering og klimastyring samtidig er der selvrensende hedeflader og brænder og lever op til de min. krav som bør stilles til et pillefyr ano 2011.
    Scotte, woody m.m. er ikke selvrensende derfor må virkningsgraden forventes mere svingende alt efter huppighed af renseintervaller. Pellux 200 renser flere gange om dagen. jeg ved godt det er en smagssag men disse overnævente funktioner finder du ikke i en Baxi (som ellers er en super kedel) og heller ikke i scotte.
    Pellux er muligvis dyrer end scotte men du får bestemt også mere for de ekstra penge via selvrensningen og en god klimastyring med stillebar varmekurve og forskydning af kurve samt den selv finder ud af når den skal gå i sommerstilling så derfor ikke nødvendigt at gå og tænde og slukke fyret i udgangen af sæsonen ligesom den kan priotere din vvb hele sommeren.

----------------- Quote fra linkede tråd ---------------------

• #19   22. apr 2012 Peter: hvad er en ca. Pris på sådan et sæt?

• #20   22. apr 2012 Pris og kvalitet hænger som regel sammen - Baxi er dyrere end Scotte og Woddy - men jeg har hørt godt om begge.Har til gengæld kun hørt om ekstra arbejde og tærring af kedel ved fyring med andet end piller (nok mest korn)
    Pillerne har holdt sig på samme pris i den tid jeg har haft pillefyr - og tror ikke på at de stiger voldsomt.
    Piller er nemme og de sviner meget lidt. Der er også forskel på kvaliteten af pillerne:-)
    God fornøjelse - spændende hvad du vælger.
    god søndag:-)

• #21   22. apr 2012 Rigtig spændende læsning Peter!

Der er pt. installeret sådan en el-vandvarmer som supplement til fyret i overgangen til sommermånederne. Jeg er ikke helt inde i hvilken model det er da vi først indflytter pr. 1 maj.

Jeg vil virkelig gerne undgå at bruge denne el-ting så meget som overhovedet muligt og gerne helt. - Den er som nævnt i tråden meget smart, hvis man en dag skulle få nedbrud.

Hvor meget står det anlæg du besidder i?

• #22   22. apr 2012 Kan umiddelbart se at en Pilux 200 kedel i sig selv koster 35klik plus moms.
    Jeg er sgu bange for at det aldrig vil kunne svare sig, sammenlignet med en Scotte eller Woody, for mit vedkomne. Den ovennævnte biobrænder du har kan jeg finde til 21.000 plus moms på tilbud. Det er langt over mit budget, men ingen tvivl om at det er bedre end Scotty og Woody. Prisen er også 20k,- over desværre.

• #23   22. apr 2012 bare du holder dig langt fra korn.. jeg er skorstensfejer, så jeg møder jo mange forskellige anlæg hver dag.. og det er typisk bønder, som fyre med korn... og deres kedler, skorstene, røgrør og alt deres værktøj, er tæret op pgå det korn der.. de skifter så kedlen hver 5-8 år, og det kan kun betale sig, hvis de selv har kornet på marken.. ellers er der slet ingen fidus i korn.. tværtimod..

scotte eller woddy?? jeg ville ikke kunne vælge ud fra anlægget... kun ud fra prisen.. de køre super de 2, ved rette vedligehold, så hvis man gør noget ved det selv, og holder det hele efter bogen, så ville jeg sku bare tage det billigeste...

• #24   22. apr 2012 Steffen - Det er sgu modtaget. Som udgangspunkt skulle der også kun være en chip til forskel. Jeg skal bare finde den billigste Scotte nu.
    Jeg er ikke landmand og har ikke eget korn, så jeg tror bare jeg holder mig til en pille af god kvalitet.

Der er jo en hel verden af tilbehør til sådan en svend og den skal jo også monteres. Det bliver så mit næste problem at finde sådan en til en rigtig pris.

• #25   22. apr 2012 piller er super.. og der kommer heller ikke nogen afgift på, for så henter vi sku bare i tyskland;) haha DK, tag den!!!;)

• #26   22. apr 2012 I Tyskland? smiley

Jeg sender dig nok lige en besked når jeg får mit nye fyr smiley

• #27   22. apr 2012 jeps... stampemøllen.dk de har lager lige på den anden side af grænsen.. billig moms også så;)

• #29   22. apr 2012 Det er sgu super at du lige smider et link! mit næste spørgsmål ville nemlig være billige piller.

Er kvaliteten god på disse piller og har du erfaring med dem? Fåes de i både 6- og 8mm?

• #30   22. apr 2012 jeps.. de fåes i begge størrelser.. de brænder perfekt.. bruger dem både som 6mm i min pille brændeovn, og 8mm i min fars stoker..

i begge tilfælde brænder både piller, og ildstedet så pisse godt, at vi kun fejer dem 1 gang om året.. det på trods af, at jeg brænder 3 tons af i min pillebrændeovn, og han bruger vel 14-16 tons, på at varme sit 200 m2 hus op, og 160 m2 autoværksted..

mange af de ejendomme som vi kommer og fejer på, hvor de har stoker/ pillefyr, der kommer vi mindst 2 gange om året og endda 4 gange..

de skide bønder og deres skide korn, kommer vi som oftest 6 gange om året..

det skal man også lige have regnet med i budgettet.. jo bedre du fyre og renser, og køber kvalitets piller... jo sjældnere ser du skorstensfejeren;) altså er der igen penge at spare;)

• #31   22. apr 2012 Skide godt! Jeg vil uden tvivl købe piller derfra! Det kan ikke svare sig andet kan jeg godt høre.

Hvor i landet er du fra?

• #32   22. apr 2012 altså det vil sige: næsten ingen aske, og derfor kommer vi ikke så tit;)

• #33   22. apr 2012 kommer fra sønderborg.. altså sønderjylland... vi gør det, at vi bestiller et helt træk.. altså forvogn + hænger.. dem får vi så, de danske fragtmænd til at køre ned efter over grænsen.. det gir vi 150 kr for pr tons i levering..

så vi køber til tysk pris, og for en dansk vognmand til at hente dem.. man kan sikkert undersøge en tysk vognmand også.. men det har vi ikke arbejdet så meget i... vi kender en chauffør herfra, som køre rundt og sætter af de forskellige steder, så det hele ikke blir smidt af, på en adresse, og vi så selv skal køre rundt med det..

så du skal bare lige ha en nabo til at tage et halvt læs, og så kan du ikke fyre bedre eller billigere:)

• #34   22. apr 2012 Slet ikke tosset ide!

Det koster alligevel 600,- or so, at få det leveret, hvis man gør det alene. Jeg må slå mig sammen med bønderne der bor omkring min ejendom, det kan da kun svare sig.

• #35   22. apr 2012 Skal måske snart bruge en flok i Hobro, så kan vi da evt. Finde ud af noget.

• #36   22. apr 2012 Det er noteret jens. Jeg vender tilbage til dig efter jeg er flyttet ind smiley

Kommentér på:
Pillefyr / Hvilket?

Annonce