4.963 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 60 Svar

2 bøde for det samme ? 2 bøde for det samme ?

Lånte min fars bil for et stykke tid siden blev så stoppet at politiet og jeg havde glemt selen og så var den ene forlygte sprunget og positions lyset i den anden side duede heller kke.
Men idag kom der så 2 breve begge på 3000 kr en til min far for lygte fejl, og en til mig for selen og lygte fejl. Har de gøjet i det eller ¨må de godt give 2 bøder for samme forseelse?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Blocked toilet 2.000 kr.
  • afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • montering af kattelem i hoveddør 1.000 kr.
  • Hovedrengøring i privat hjem 2.500 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2 bøde for det samme ?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #2   29. nov 2012 Det kan man sagtens.

Der er visse ting man kan få bøde for på ens eget køretøj, selvom det ikke er en selv der sidder bag rattet.

Det er din fars ansvar at lyset på hans bil virker, på lige fod med bremserne og visse andre ting - men det er stadig dig der begår en ulovlighed i at køre uden sele og uden at alt lyset virker.

Det er ikke altid lige logisk, men ikke desto mindre sådan loven er. Desværre for jer begge - men så må den gamle sgu lære at tjekke lygter noget oftere.

• #4   29. nov 2012 Lyset har vel virket da din fare lånte dig bilen, så det kan vel ikke være han problem at pæren er sprunget da du var ude at køre.

• #5   29. nov 2012 det er da lidt noget fis, for det er da føreren der har ansvaret for at bilen er i forsvarlig stand?

• Sajmon ™

#6   29. nov 2012 Ja føreren såvel som ejeren har visse områder de er ansvarlige for på bilen...

• #7   29. nov 2012 syntes det lyder helt hen i vejret...
    hvis nu alt lys virked da han lånte bil.... så kan hans far, vel ikke pules for at pæren gå i stykker 2 timer efter.. jeg vil anbefale du kontakter politiet og høre dem af....

syntes jeg
    mvh

• Sajmon ™

#8   29. nov 2012 Ingen grund til at spørge dem - de sender jo ikke en bøde til andre end dem der skal have den.

• #9   29. nov 2012 Vel det så sige at hvis jeg køre rund i vores bil som står i kones navn så får vi bække to en bøde hvis jeg køre uden lys.

• Sajmon ™

#10   29. nov 2012 Jeg går ud fra at hun står som eneste ejer?

Hvis ja - og du bliver stoppet med f.eks en forlygte og en håndbremse der ikke virker, så får hun også en bøde for de ting.

• #11   29. nov 2012 Det kan da ikke være rigtig, for så har de da fået en hjerne blødning.

• Sajmon ™

#12   29. nov 2012 Nej det er hvad loven foreskriver. Det fik man også at vide til kørekort undervisningen...

Som Michael K siger, er der føreransvar og ejeransvar, og de to ting kan sagtens overlappe hinanden så flere personer kan få bøde for det samme.

• Sajmon ™

#14   29. nov 2012 Det har politiet - og derfor sender de bøderne ud til de mennesker der skal have dem.

• #15   29. nov 2012 Ja næste gang jeg er ude at køre og der går en pære stopper jeg kørslen med et sammen og ringer til falck og beder dem om at køre mig til nænreste tankstation, så jeg ikke risiker at vi bække to for en bøde på 3000 kr tror at falck får travlt, når andre finder ud af det.

Ikke så underligt at der er flere det ikke kan havde respekt for politiet hvis det er så tåbelige regler der skal håndhæve.

tror jeg ringer og spøger i morgen om det være rigtig

• Sajmon ™

#16   29. nov 2012 Det virker komplet tåbeligt at skulle stoppe kørslen når man bare kan medbringe et sæt ekstra pærer?

Du kan ringe og spørge med det samme - vagthavende på din lokale politistation har ikke så meget andet at lave end at svare på den slags nu alligevel. smiley

• #17   30. nov 2012 Jeg er til dels enig med Sajmon. Bremser, rust, styrtøj osv går jo ikke normalt i stykker fra den ene time til den anden (slitage/vedligehold) Men en pære kan jo godt sprænge pludselig, og det kan ejeren vel ikke være ansvarlig for. Bevisbyrde ??
    Der står vist ikke nogen steder at man skal have et par reserve pærer med.
    Hvis det er den eneste defekt, så plejer policen også at være large med det, men nogen gang er der jo nogle kvoter der skal opfyldes, og så skriver de for hvad de kan.

• #18   30. nov 2012 Der er lande hvor man skal medbringe ekstra pærer til køretøjet. Det gælder forøvrigt også til mc.
    At man så ofte ikke selv kan skifte dem på en bil er ligegyldigt.
    Jeg ville helt klart lige kontakte Politiet ang. bøden. De har ingen mulighed for at bevise, at der ikke var lys i lygterne, da bilen blev lånt.
    Snakker man pænt til dem, så kunne det måske lykkes at få bøden annulleret.

• #19   30. nov 2012 Stig h nej de får ikke travlt for de gider sku da ikke hente en bil pga en defekt pærer. Det er ikke en lovlig grund til at få den hentet:)

• #20   30. nov 2012 Morten n s.
    hvis det er styretøjet eller rust vi snakker som der var gat med på hans fars bil som der var noget galt med så er det da helt rimeligt , men der er jo snakke om en pære og det kan jo springe når som helst.
    Det med at med bringe en pære er jo meget godt , men som der også bliver skrevet så er det i mange nyre biler stort se umuligt at skifte en pære selv.
    I forgårs opgav jeg at skifte forlygte pære på min firma bil så jeg var forbi et autoriseret værlsted, og to en mekaniker 24 min at skifte pæren i bække forlygter, og det på tros af at han havde prøvet det før.

Nogge
    hvis der ikke er lovlig grund til at få afhentet bilen på grund af en defekt pære, så har politiet vel heller ikke lovlig grund til at udstede en bøde, og det har de jo ikke problemer med, så det hænger jo ikke sammen.

• #21   30. nov 2012 Hvad hjælper det at kører den ned på tanken, de har ikke andet en pølser, wienerbrød, chips og sodavand?? Det er lige før Netto har flere bil artikler

Pænt ærgeligt, men du må da have opdaget du var halvblind? Hvis jeg opdager der er sprungen en pære blive den da skiftet hurtigst muligt, det koster jo en arm og et ben at blive stippet, næsten lige så dumt som at kører på nedslidte dæk. Ja Ja min bil er fransk så den kan ikke kører så tit, men jeg holder altid øje med lyset på bussen smiley

• #23   30. nov 2012 2 bøder på hver kr. 3000, der er noget galt.
    Hvis man holder sig strengt til de gældende takster, så er bøden til din far max. 1000 kr da der er to fejl ved køretøjet. Over 2 fejl er taksten 1500
    Din burde være 1500 for selen og 1000 for lygtefejl. Førens ansvar at kontrollerer kørertøjet ved start. Det havde du selvfølgelig gjort, og alt virkede smiley

Den med selen er fair nok, men jeg har aldrig hørt om nogen der har fået en bøde pga. en sprunget pære.

Så tag bøderne under armen og gå ned til polisen med en høflig forespørgsel om der ikke er sket en fejl, du kan højest få lidt rabat smiley

• Sajmon ™

#24   30. nov 2012 Nej der står ikke beskrevet nogle steder at man SKAL medbringe ekstra pærer, men der står en masse andre ting som er minimumskrav til bilen og dens lys - f.eks at det altid skal virke. Så er det op til fører og ejer at opfylde deres respektive forpligtelser.

Jeg kender ingen, inklusive mig selv, som tjekker lys, horn og lygter på bilen hver gang de skal afsted, men når der er gået 2 pærer samtidigt, så kigger man sgu ikke ofte nok.
    Jo - pærer kan springe lige pludselig, men ikke 2...

Desuden - hvis man ikke opdager at der smutter en nærlys pære, så kunne det være man skulle koncentrere sig lidt mere om trafikken, og lidt mindre om at skrive sms eller glo efter damer, eller hvad folk ellers spilder deres tid på når de sidder bag rattet.

• #25   30. nov 2012 En defekt i el systemet, der forårsager en overspænding, kan godt få en eller flere ældre pære til at springe næsten samtidig. Så selv om det er sjælden, kan det forekomme.
    Tvivler på at ret mange vil opdage en defekt pære ved dagslys eller på helt oplyste veje.
    Så skal vi ikke lade tvivlen komme manden til gode, inden vi dømmer Sajmon.

• #26   30. nov 2012 Forstår ikke hvorfor folk altid er sådan efter politiet, det er jo ikke dem der laver reglerne ?

• #27   30. nov 2012 Sajmon, at de ikke sender til folk der ikke skal have bøder, er ihvertfald løgn.
    I Varde hvor jeg boede, kunne de glædeligt udskrive P-afgifter for et godt ord, og har selv fået 3 stk. af policen, og ingen af dem har jeg betalt efter at have snakket med dem!
    De kender sku ikke altid alle reglerne, og det er da også fair nok, men tag at tage kontakt til dem! smiley

• #28   30. nov 2012 Christian G..... Det er fordi politiet forvalter lovgivningen som det passer dem.... Dvs. At nogle gange passer det dem at give en advarsel, andre gange giver de en kæmpe bøde og kræver dit kørekort....Det afhænger meget af den enkelte betjent og humøret hos denne hvordan der straffes i trafikken.......Det giver betjentene en magt de ikke var tiltænkt..... Kort sagt. Slik dem i røven og du slipper måske.... Fortæl dem at du mener de tager fejl, og du får hele "turen".....

• #29   30. nov 2012 Det lyder umiddelbart som en fejl. Det giver da ikke meget mening at de begge to er på det samme beløb når det er henholdsvis én og to forseelser der tale om?
    Hvis jeg var dig ville jeg tage og ringe til dem.

• #31   30. nov 2012 Sajmon, du tror du er så klog. "Nej der står ikke beskrevet nogle steder at man SKAL medbringe ekstra pærer, men ---"
    Her tager du altså fejl med hensyn til at der skal være ekstra pærer i bilen eller på motorcykel.
    Undersøg selv hvordan reglerne er for Kroatien.

• Sajmon ™

#32   30. nov 2012 Claus (Varde) P - Det er ikke afgifter, men bøder jeg snakker om. smiley

Keyser Nielze _ - Hvor har du dog desværre ret. Visse betjente magter det ikke, men de fleste har fint styr på det.

Matthias H. M - Det er ikke Kroatien men Danmark vi snakker om. smiley

• #33   30. nov 2012

Kapitel 11

Køretøjer m.v.

Køretøjers indretning og udstyr m.v.

§ 67. Et køretøj skal være således indrettet og holdes i en sådan stand, at det kan benyttes uden fare og ulempe for andre samt uden skade for vejene.

Stk. 2. Ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over køretøjet, er ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand.

Stk. 3. Føreren af et køretøj skal til enhver tid være opmærksom på, at køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand, særlig at styre-, bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, og at tilkoblingen til eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig.

§ 68. Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om køretøjers indretning, udstyr og tilbehør og om personligt sikkerhedsudstyr til førere og passagerer samt fastsætte, hvilke påskrifter og mærker køretøjer af kontrolmæssige grunde skal være forsynet med. For forsvarets og redningsberedskabets køretøjer kan transportministeren fastsætte fornødne lempelser.

Stk. 2. Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om forbud mod salg og markedsføring af køretøjer samt udstyrsdele og tilbehør til køretøjer og af personligt sikkerhedsudstyr til førere og passagerer, hvis køretøjet, udstyrsdelen, tilbehøret eller sikkerhedsudstyret ikke opfylder de bestemmelser, der fastsættes i medfør af stk. 1, eller køretøjet, udstyrsdelen, tilbehøret eller sikkerhedsudstyret ved anvendelse vil medføre, at føreren eller andre trafikanter udsættes for fare eller væsentlig ulempe.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=133981#K10

• #34   30. nov 2012 ole l, jeg har fået en både på 500 kr for en sprungen nr. plade pære, selvom der er 2

• #35   30. nov 2012 Nu kan du jo bare sige, at din far ikke vidste du kørte i bilen....
    Man kan vel ikke få en bøde for mangler ved bilen, så længe den står i indkørslen !!

• #37   30. nov 2012 Jakob(Århus) ......Du må enten have mødt den mest nidkære betjent i kongeriget, eller have sagt noget grimt til ham, da du blev standset smiley
    Men ok, nu har jeg så hørt om en der måtte betale for en manglende pære.

• Sajmon ™

#38   30. nov 2012 Trådstarter har ikke kommenteret en eneste gang på tråden, så mon ikke vi kan konkludere at der mangler nogle detaljer i sagen? smiley

En sprunget pære er en ting, men når det samtidig handler om manglende sele, er ordensmagten gerne ikke til at forhandle med. smiley

Begge mine forældre har, og min tidligere udlejer har betalt bøder for manglende pærer / horn.

• Sajmon ™

#39   30. nov 2012 Og med hensyn til bødestørrelsen, kan de vælge at give en bøde på 1000kr per fejl ved køretøjet, og så er der sikkert en eller anden paragraf med at ejeren kan få tillæg for bevidst at have lånt et køretøj ud med fejl.

Deraf 3000 kroner.

Fører Casper K - 1500 for manglende sele og 1500 for de to pærer = 3000 kroner ialt.

Det må vi høre om når han fortæller hvad der står på bødeforlægget.

• #40   30. nov 2012 det er 1000kr per fejl.. Bliver du stoppet med 3 ulovlige dæk er bøden 3000kr.

• #41   30. nov 2012 Folk står på Vesterbro og sælger junk. Strisserne ruller forbi flere gange om dagen uden at gøre en skid. Men det da også meget nemmere at stoppe os andre og give bøde for en sprunget pære...og Hov + en til ejeren også. Han burde sgu´ da vide at den pære ville springe..

• #42   30. nov 2012 Når du skal ud og køre i en bil har du ansvaret som føre at den er i lovpligtig stand. Din far kan ikke gøre for at du ikke har tjekket om lys osv virker inden du sætter dig ud og køre. Hvis du derimod er gjordt opmærksom på at lyset ikke virker, må du jo selvfølgelig stadig ikke køre i den før den er bragt i orden. Så jeg mener ikke din far skal have en bøde, den må jo gerne holde på p plads eller i indkørelsen selvom lyset ikke virker.

• #43   1. dec 2012 (har haft nogle lidt travle og lange dage derfor ingen svar før nu) Det jeg ikke fik tilføjet var at jeg syndtes det var underligt at bøderne var på det samme men sajmon sagde noget der før med tillæg for at udlåne med fejl det syndtes jeg får det til at lyde lidt mere logisk hvilket der ikke står noget om i de papir vi har fået fra dem.

Det jeg enlig fiskede efter var om det var helt i vejeret eller ej?

• #44   1. dec 2012 du kunne jo evt kontakte politiet....... og høre dem af

mvh

• Sajmon ™

#45   1. dec 2012 Det er desværre ikke hen i vejret - men der SKAL stå hvad i får bøder for.

• #46   1. dec 2012 Regnestykket passer ikke, hvis det er 1000 pr. fejl, og en sele koster 1500.
    Så skulle bøderne jo have været hhv. 2000 og 3500 så noget gik galt smiley

• #47   1. dec 2012 Din far laver ikke nogen lov overtrædelse ved at låne dig en bil hvor lyset ikke virker, som ejer af et førebevis har du ansvaret for om bilen er i lovlig forsvarlig stand inden du køre. Hvis det viser sig at position lys ikke virker, må du gerne køre direkte til mekanikker, eller på nærmeste sted hvor du kan købe en ny pære. Hvis man er hurtig på aftrækkeren, siger man bare. Jeg har lige konstateret det hr betjent og er på vej op på tanken for at købe en ny pære.

• Sajmon ™

#48   1. dec 2012 kennet H - Jo han gør. smiley

Det står endda i loven.

• #49   1. dec 2012 Hvis pæren går i stykker under køreres, skal du opdage det med det samme, holde ind til siden, og tage en taxa hjem??

• #50   1. dec 2012 Den er lidt tricky, for lyset kunne jo nemt have virket da han afhentede bilen, og det er politiet der har bevisbyrden.

• #51   1. dec 2012 Hvis faren var blevet stoppet dagen før for samme forseelse, kunne jeg forstå han også fik en bøde for at ikke at have bragt det iorden. Men pæren kan jo springe igen. Det er noget andet hvis du køre i en bil som er bundrusten, det sker ikke bare over en nat at en bil bliver gemmentæret. Der får både ejer og føre en bøde.

• #52   1. dec 2012 Man skal vist have pisset ham betjenten noget af, hvis både ejer og bruger får en bøde for sprunget pære fejl. Men han kan vel have haft en dårlig dag.

• Bjarne C
    Bjarne C Tilmeldt:
    okt 2012

Følger: 2 Svar: 2
    #53   1. dec 2012 100% der er forkert .
    Pære er dit ansvar når du kører i den !!

• #54   2. dec 2012 Enig med bjarne

• #55   6. dec 2012 ring og spørg , de kan ALDRIG give 2 folk den samme bøde , der er sket fejl og den må de også erkende !

• Sajmon ™

#56   6. dec 2012 Det er to forskellige ting de har fået bøde for...

Men ring dog endelig og få det forklaret... smiley

• #57   21. dec 2012 Stig hvis man skulle lægge og afhente biler hver gang det sprang en pærer på en bil eller en bil havde overskredet service eller andre små ting så ville der ikke være noget der hed autohjælps abb. For så er der slet ikke penge i det, hvilket der ikke er i forvejen

• #58   5. jan 2013 Urbanviking:
    Du er helt galt på den!

Casper K:
    Hvorfor satan sætter du dig ind i en bil uden at ta selen på? Det er den der gør at de giver bøder for alt, det er den der får dem til at stoppe dig.
    Er sikker på du er blevet noget klogere nu.

Jeg er ofte blevet stoppet for at køre for friskt, men har har kun fået 4 bøder på 33 år, 2 P bøder, 2 for speeding. Har du bilen i ok stand og er høflig, så er meget vundet.

• #59   7. jan 2013 Bjarne R s angreb på visse franske biler er måske ikke helt ved siden af har haft to jumper til firmavogn og en clio sprang alle deres pærer jævnligt ,så monterede min landmekaniker en lille dims mellem plus og minus den sku; tage overspændingen som franskebiler sågerne giver lige i startøjeblikket

• #60   8. jan 2013 Allan jeg har det sådan selen det er MIT og kun mit eget problem og heldbred det kommer ved så hvis jeg står og har travlt som jeg havde den dag og bare skal afsted så i "min" verden så er det i sidste ende mit eget problem derfor kan jeg sagtens glemme den. en anden ting de holdte sprit razzia på dette kongeriges abselut mindst trafikerede skovvvej så var nok blev stoppet og kontrolleret selde eller ej smiley

• #61   8. jan 2013 Det med sikkerhedsselen er ikke kun dig eget problem.
    Det er også vores, hvis du kommer til skade, belaster sygehuset og skal opbevares på et plejehjem i måske 50 år.
    Du bør også tage hensyn til dine nærmeste og vise lidt ansvarlighed.

• #62   8. jan 2013 Med alle de bud der er givet i sagen, så skylder du at fortælle hvad sagen endte med.

• #63   8. jan 2013 Du mener så ikke VI skal være med til at betale for DIT sygehusophold når manglende sele koster flere millioner i pleje og genoptræning?

Jeg kører da også tit hjemmefra uden sele, men den er på 100 meter nede af grusvejen, kører sgu aldrig op til vejen uden sele, det er jo tossede penge at komme af med.

• #64   9. jan 2013 jamen sagen endte med at jeg kontaktede politiet og der var ikke noget at gøre så jeg betalte.

• #65   9. jan 2013 øv

mvh

• #66   9. jan 2013 Det er godt nok ærgerligt. Men det må jo være fordi at du har fået en bøde som fører af bilen og din far har fået en som ejer af bilen. Det er godt nok at gå i små sko at give jer begge for lygten dog.

Kommentér på:
2 bøde for det samme ?

Annonce