{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.009 visninger | Oprettet:

Droslings regler? {{forumTopicSubject}}

Hej MCG.
Da jeg fik mit mc kort i efteråret fik jeg fortalt fra flere kilder at jeg ville køre efter de daværende gældene regler. Altså stor cykel 21 år. Det har jeg nu fået modbevist. Jeg er endt midt i mellem. Stor cykel ved 22 år såfremt jeg har 2 års mellemcykel erfaring. I stedet for 24 år.

MEN.

Har købt en r6 i efteråret også og dertil droslingskit til 34 hk. Fik fortalt at det var der intet galt i eftersom jeg kørte efter de gamle regler. Men er det nu også noget fis? Må jeg kun drosle fra max dobbelt hk? Altså 68? Eller må jeg beholde min r6 med droslingskit?
Svar med formodninger frabedes:) folk med reele kilder og brugbare svar er velkomne:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Droslings regler?
  • #1   22. jan 2013 Du må beholde den, og køre som du gør nu.
    Køre præcis efter samme regler, på samme cykel, og har snakket med policen. smiley

• #2   22. jan 2013 Det kort du fik i efteråret er et Kat. A-lille som giver dig ret til at køre på MC med 34 hk. det er der ikke lavet om på og det må du stadig! De nye regler ændrer ikke på allerede udstedte kort men vikårene for hvornår du må få det store kort.

• #3   22. jan 2013 De droslingsregler med max drosling fra 96 hk til 48 hk. vedrører kun der nye A2 kort

• #4   23. jan 2013 Dvs når jeg fylder 20 og skal tage a2 er jeg nødt til at finde ny cykel?

Tak for svar:)!

• #5   23. jan 2013 Du SKAL ikke tage A2 kortet, Men hvis du gør ja så er cyklen for stor. Men du kan køre med dit gamle A-lille til du bliver 22 og få det store efter en bestået A prøve (det store)

• #6   23. jan 2013 Hvor har du det fra? Som jeg har læst det kan jeg ikke omgå a2. Eller jo. Men så kan jeg ikke få stort før 24 år?.. At få stort ved 22 år kræver 2 års erfaring med a2?

• #7   23. jan 2013 § 139. Kørekort udstedt fra den 1. juli 1996 og til den 18. januar 2013 samt fornyelser heraf giver førerret i henhold til følgende retningslinjer:

3) Kørekort til de i § 11 nævnte køretøjer (bl.a. kategori A stor motorcykel) kan dog udstedes til en person, der først efter den 19. januar 2013 har opnået to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A, når personen er fyldt 22 år, og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.

• #8   23. jan 2013 Jeg tror dette har være spurgt / skrevet om herinde 1000 gange på det seneste

• #9   23. jan 2013 Dette står på politi.dk som mest stillede spørgsmål: Jeg har fået nyt kørekort i Sommers til MC, hvilke regler gælder for mig? Får jeg kørekort til stor MC som 20 årig?
    Politi: Nej det gør du ikke. Du skal bestå en praktisk prøve for at rykke op til den næste kategori A2. Men du må køre videre på en motorcykel af samme størrelse som i dag (lille motorcykel).

Jeg fik at vide, dengang jeg tog det, at efter 2 års kørsel blev man automatisk rykket op uden prøve.
    Politi: Tidligere var det sådan, at man automatisk måtte køre den store motorcykel efter 2 års erfaring. Det er nu ændret.

Er det rigtigt, at man kan tage motorcykel kørekort som 16-årig?
    Politi: nej ikke i Danmark.

Hej Kunne godt tænke mig at vide hvordan de nye regler er skruet sammen. Jeg tog MC kørekort da jeg fyldte 18 (31. maj 2012) har læst mig frem til at jeg kommer ind under de nye love, det kørekort jeg har nu (lille MC, 34HK) Kan jeg så tage det næste kort (A2) når jeg fylder 20 år? og så det store (A) kort når jeg bliver 22 år? i stedet for 24? da jeg kan læse mig frem til at man kun kan tage det store når man er 22, hvis man har taget de 2 andre trin (A1) og (A2)
    Politi: Ja det er rigtigt.

Kan det passe, at selvom jeg havde ret til at opgradere mit kort i oktober i fjor, ikke må gøre det nu pga. de nye regler? Jeg har under 2 års erfaring på 34HK, men blev 21 i Oktober.
    Politi: Hvis du ikke har opnået 2 års erfaring den 18. januar 2013, skal du til praktisk prøve for at rykke til næste motorcykel kategori.

Det modsiger det du skriver?

• #10   23. jan 2013 Det er nøjagtig det samme.
    Til og med 18-01-13 kunne man få det store kort hvis man havde haft det lille i 2 år og det skete så aut. eller hvis man var fyldt 21 og gik op til en stor prøve. Du opfylder ingen af delene.

Det kort du allerede har bliver der ikke lavet om på, dvs at du rykker ikke på et A1 kort 15hk.
    Der står ikke noget beskrevet i de nye bestemmelse om opgradering fra A-lille til A2, jeg ved der er andre som venter på at få et svar på det.
    Men § 139 stk 3 skriver nøgagtig hvad der kræves for at få det store når man har et A-lille kort
    "en person, der først efter den 19. januar 2013 har opnået to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (altså det lille kort), når personen er fyldt 22 år, og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5."
    Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne opgraderer til et A2 kort efter at have haft A-lille i 2 år, problemet er at hvis der kommer til at stå A2 på dit kørekort så skal du også overholde reglerne for hvilke cykel du må køre på mht. drosling.
    Hvis du kører videre med dit A-lille kort til du fylder 22 så er der ingen regler for hvilke cykler du må drosle til 34 hk.

• #11   23. jan 2013 Så hvis det er meget vigtig for dig at komme til at køre 48 hk. Så skal du bestå en A2 prøve når du har opnået 2 års erfaring og må ikke køre på din R6'er selv om den bliver droslet til 48 hk.

• #12   23. jan 2013 Jeg kan simpelthen ikke forstå det. Undskyld min idioti. Men jeg har alille nu. Og må køre droslet cykel som jeg vil. Hvornår og hvordan kan jeg så få stort kort?

• #13   23. jan 2013 Når du fylder 22 og har beståer en praktisk A køreprøve.

Nøjagtig som beskrevet i § 139 stk 3

§ 139. Kørekort udstedt fra den 1. juli 1996 og til den 18. januar 2013 samt fornyelser heraf giver førerret i henhold til følgende retningslinjer:

3) Kørekort til de i § 11 nævnte køretøjer (bl.a. kategori A stor motorcykel) kan dog udstedes til en person, der først efter den 19. januar 2013 har opnået to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A, når personen er fyldt 22 år, og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.

• #14   23. jan 2013 Så jeg ræser derud af indtil jeg er 22. Hvorefter jeg skal bestå en ny prøve for at opnå stor cykel.

Hvor at jeg før hen automatisk opnåede stor cykel ved 21 år?

Got it?;)

• #15   23. jan 2013 Du ræser bare !

Og nej det skete ikke aut ved 21. Det skete aut efter 2 år med lille, eller man kunne gå til stor prøve når man fyldte 21 eller hvis man var fyldt 21 !

• #16   23. jan 2013 Jeg bukker og takker for svar:).

Kommentér på:
Droslings regler?

Annonce