Droslings regler? {{forumTopicSubject}}
Hej MCG.
Da jeg fik mit mc kort i efteråret fik jeg fortalt fra flere kilder at jeg ville køre efter de daværende gældene regler. Altså stor cykel 21 år. Det har jeg nu fået modbevist. Jeg er endt midt i mellem. Stor cykel ved 22 år såfremt jeg har 2 års mellemcykel erfaring. I stedet for 24 år.
MEN.
Har købt en r6 i efteråret også og dertil droslingskit til 34 hk. Fik fortalt at det var der intet galt i eftersom jeg kørte efter de gamle regler. Men er det nu også noget fis? Må jeg kun drosle fra max dobbelt hk? Altså 68? Eller må jeg beholde min r6 med droslingskit?
Svar med formodninger frabedes:) folk med reele kilder og brugbare svar er velkomne:)
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 15 Svar: 105
Køre præcis efter samme regler, på samme cykel, og har snakket med policen.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.848
maj 2009
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 66
Tak for svar:)!
maj 2009
aug 2012
maj 2009
3) Kørekort til de i § 11 nævnte køretøjer (bl.a. kategori A stor motorcykel) kan dog udstedes til en person, der først efter den 19. januar 2013 har opnået to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A, når personen er fyldt 22 år, og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.
maj 2009
aug 2012
Politi: Nej det gør du ikke. Du skal bestå en praktisk prøve for at rykke op til den næste kategori A2. Men du må køre videre på en motorcykel af samme størrelse som i dag (lille motorcykel).
Jeg fik at vide, dengang jeg tog det, at efter 2 års kørsel blev man automatisk rykket op uden prøve.
Politi: Tidligere var det sådan, at man automatisk måtte køre den store motorcykel efter 2 års erfaring. Det er nu ændret.
Er det rigtigt, at man kan tage motorcykel kørekort som 16-årig?
Politi: nej ikke i Danmark.
Hej Kunne godt tænke mig at vide hvordan de nye regler er skruet sammen. Jeg tog MC kørekort da jeg fyldte 18 (31. maj 2012) har læst mig frem til at jeg kommer ind under de nye love, det kørekort jeg har nu (lille MC, 34HK) Kan jeg så tage det næste kort (A2) når jeg fylder 20 år? og så det store (A) kort når jeg bliver 22 år? i stedet for 24? da jeg kan læse mig frem til at man kun kan tage det store når man er 22, hvis man har taget de 2 andre trin (A1) og (A2)
Politi: Ja det er rigtigt.
Kan det passe, at selvom jeg havde ret til at opgradere mit kort i oktober i fjor, ikke må gøre det nu pga. de nye regler? Jeg har under 2 års erfaring på 34HK, men blev 21 i Oktober.
Politi: Hvis du ikke har opnået 2 års erfaring den 18. januar 2013, skal du til praktisk prøve for at rykke til næste motorcykel kategori.
Det modsiger det du skriver?
maj 2009
Til og med 18-01-13 kunne man få det store kort hvis man havde haft det lille i 2 år og det skete så aut. eller hvis man var fyldt 21 og gik op til en stor prøve. Du opfylder ingen af delene.
Det kort du allerede har bliver der ikke lavet om på, dvs at du rykker ikke på et A1 kort 15hk.
Der står ikke noget beskrevet i de nye bestemmelse om opgradering fra A-lille til A2, jeg ved der er andre som venter på at få et svar på det.
Men § 139 stk 3 skriver nøgagtig hvad der kræves for at få det store når man har et A-lille kort
"en person, der først efter den 19. januar 2013 har opnået to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (altså det lille kort), når personen er fyldt 22 år, og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5."
Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne opgraderer til et A2 kort efter at have haft A-lille i 2 år, problemet er at hvis der kommer til at stå A2 på dit kørekort så skal du også overholde reglerne for hvilke cykel du må køre på mht. drosling.
Hvis du kører videre med dit A-lille kort til du fylder 22 så er der ingen regler for hvilke cykler du må drosle til 34 hk.
maj 2009
aug 2012
maj 2009
Nøjagtig som beskrevet i § 139 stk 3
§ 139. Kørekort udstedt fra den 1. juli 1996 og til den 18. januar 2013 samt fornyelser heraf giver førerret i henhold til følgende retningslinjer:
3) Kørekort til de i § 11 nævnte køretøjer (bl.a. kategori A stor motorcykel) kan dog udstedes til en person, der først efter den 19. januar 2013 har opnået to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A, når personen er fyldt 22 år, og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.
aug 2012
Hvor at jeg før hen automatisk opnåede stor cykel ved 21 år?
Got it?;)
maj 2009
Og nej det skete ikke aut ved 21. Det skete aut efter 2 år med lille, eller man kunne gå til stor prøve når man fyldte 21 eller hvis man var fyldt 21 !
aug 2012
Droslings regler?