760 visninger
|
Oprettet:
Bil Valg ?? {{forumTopicSubject}}
Hej Oprettede følgende indlæg for et par dage siden:
http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/off-topic/190901-kia_ceed_
Nu har vi så været rundt og kigge på brugte biler idag, og faldte over 2 alternativer som vi synes rigtigt godt om, til fornuftige penge.
Men hvad ville i vælge :
1 ) Ford Focus 1,6 Benzin 2006, km 118.000 pris 99.900 kr
2 ) Skoda Fabia 1,9 TDI 2006 Km 136.000 pris 80.000 kr
Gerne for og imod tak
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 90 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.204
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 382 Svar: 5.531
okt 2011
Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 382 Svar: 5.531
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Yes, og køremønsteret skal meget gerne være så det er mindst 2 x 20 km ad gangen. En dieselmaskine der ikke bliver kørt varm er hverken økonomisk eller stabil!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
I disse dage kan du købe Saab meget billigt, selv om dele næppe bliver noget problem de næste 7-10 år.
Jeg vil vove den påstand, at du kan hitte en combi med lavttryksturbo og benzinmaskine til samme penge, og det er MEGET bedre end nogen af de nævnte.
Jeg købte selv en sedanmodel i fjor bare for at prøve sådan en - det skulle jeg have gjort for MANGE år siden.
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 90 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.204
Hvad er det der gør en diesel dårlig til småture, går den i stykker eller hvad?
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 90 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.204
okt 2011
Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
Der ud over, så er der forhøjet ejerafgift på den, som nemt kan æde den lille besparelsen i brændstof op, når i ikke skal køre længere.
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 90 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.204
okt 2011
Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
CO2 (kultveilte)
Ved alle former for forbrænding dannes der CO2, og en dieselmotor såvel som en benzinmotor udleder ca. 14 %. - Co2 kan man ikke fjerne eller minimere ved tekniske løsninger, så eneste brugbare metode er at konstruere motorer der bruger mindre brændstof.
CO (kulilte)
En dieselmotor udleder kun ganske små mængder kulilte, som kan fjernes ved hjælp af en ureguleret katalysator.
NOX (kvælstofilte)
Det store problem var og er stadig at fjerne NOX fra udstødningen. Den mest almindelige metode til at fjerne NOX er en såkaldt EGR ventil (Exhaust Gas Recirkulation). Det er en ventil der kan sende noget af udstødningsgassen tilbage i indsugningen, hvorved forbrændingstemperaturen nedsættes og der dannes mindre NOX. Det har aldrig været gamle Rudolf Diesels mening, at man skulle sende affald ind i motoren igen, så der er forskellige tiltag på vej til at undgå EGR ventilen.
Partikler
Den helt store skurk er partikler. En dieselmotor har altid udledt partikler, ud, og nogle af os kan stadig huske de gamle lastbiler, der altid trak en røgfane efter sig. Ved hjælp af forbedrede indsprøjtningssystemer har man da også minimeret udledningen af partikler, men de er til gengæld blevet mindre og endnu farligere at indånde. Partikler fjernes ved hjælp af partikelfilter.
Hvor kan der opstå tilsodning?
1) EGR ventilen, som under dellast sørger for at motoren genbruger noget af udstødningsgassen, er en bevægelig del som kan gro fast i sodpartikler, især ved meget bykørsel. I voldsomme tilfælde kan hele indsugningssystemet stoppe fuldstændig til, så bilen slet ikke kan køre mere.
Afhjælpning:
Man kan tilsætte forskellige væsker til dieselolien, og man kan få effektive produkter til at sprøjte ind i indsugningen. Det sidste skal man absolut overlade til fagfolk.
Det bedste man som bruger kan gøre, er simpelt hen at køre en god lang tur, hvor bilen for lov at arbejde, og hvis man ikke lige bor i nærheden af en motorvej, kan man køre en tur i et lavt gear så omdrejningstallet holdes højt.
2) Katalysatoren stopper kun sjældent i en diesel, oftest på grund af ælde eller defekter i motoren.
3) Partikelfilteret (PF) er til gengæld det ømme punkt, navnlig hvis man kører mange korte ture. Som navnet antyder, er der tale om et filter der opsamler partikler, og i løbet af nogle få hundrede kilometers kørsel er det fyldt op. Motorstyringen måler hele tiden trykket før og efter PF, og når tiden er inde til regenerering, sprøjtes der lidt brændstof ind i udstødningen, og temperaturen stiger i PF, så partiklerne antændes og afbrændes, og der efterlades kun en smule aske. Hvis man dagligt kun kører så korte ture, at regenereringen aldrig bliver færdig, ender det uvægerligt med tilstoppet PF. Det bedste råd er at køre en god lang tur f.eks. med en CV på krogen, så udstødningstemperaturen kan blive så høj som muligt. Hvis man mærker de mindste tegn på manglende trækkraft, kan det være en god ide at give sin dieselbil ”en gang klø”.
Det blev lidt langt, men jeg håber det hjælper lidt på forståelsen.
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.746
Diesel kan først betale sig, som knud siger, efter en del kilometer...den er som regel også længere tid om at blive varm.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Der er Opel elementer i den, men der er dæleme også meget andet:-). F-eks. har Saabs egne benzinmotorer kæde foran i stedet for en tandrem:-) - der er temmelig mange andre forskelle.
Jeg har haft fire Opeler - kuns den ene var værd at samle på, men en ting har de alle haft fælles - fantastiske sæder - og det har Saab'en også:-)
Søren L: held og lykke - det var bare en "opmærksomhedsgenerator"
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 271
Hvis i kun kører 6 km hver vej giver det ikngen mening at købe en diesel når en Fabia benzin kan fåes til en væsentligt lavere pris og gøre jobbet bedre.
okt 2011
Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
Bil Valg ??