{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
760 visninger | Oprettet:

Bil Valg ?? {{forumTopicSubject}}

Hej Oprettede følgende indlæg for et par dage siden:

http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/off-topic/190901-kia_ceed_

Nu har vi så været rundt og kigge på brugte biler idag, og faldte over 2 alternativer som vi synes rigtigt godt om, til fornuftige penge.
Men hvad ville i vælge :

1 ) Ford Focus 1,6 Benzin 2006, km 118.000 pris 99.900 kr

2 ) Skoda Fabia 1,9 TDI 2006 Km 136.000 pris 80.000 kr

Gerne for og imod tak smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bil Valg ??
  • #1   3. feb 2013 Ps. Begge er Stationcar udgaverne (Combi for skoda kan ikke huske hvad den hedder for Ford), Og begge i ca samme rigtige pæne stand

  • #2   3. feb 2013 Ville vælge Skodaen, mere bil, bedre økonomi (mener jeg!) og så er 1.9 tdi´en en rigtig god motor smiley

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #3   3. feb 2013 kommer an på hvor meget du skal køre om dagen, hvis det er 5 km til og fra job, kan en diesel ikke betale sig


  • #4   3. feb 2013 Nej du skal køre mere end 40-50 km dagligt før en diesel kommer til sin ret smiley

  • #5   3. feb 2013 Rene Waagner:

    Yes, og køremønsteret skal meget gerne være så det er mindst 2 x 20 km ad gangen. En dieselmaskine der ikke bliver kørt varm er hverken økonomisk eller stabil!


  • #6   3. feb 2013 Søren L (Struer) blot for at udvidde din horisont lidt:

    I disse dage kan du købe Saab meget billigt, selv om dele næppe bliver noget problem de næste 7-10 år.

    Jeg vil vove den påstand, at du kan hitte en combi med lavttryksturbo og benzinmaskine til samme penge, og det er MEGET bedre end nogen af de nævnte.

    Jeg købte selv en sedanmodel i fjor bare for at prøve sådan en - det skulle jeg have gjort for MANGE år siden.


  • #8   3. feb 2013 Min kone kommer til at bruge den til og fra arbejde ca 8 km hver vej.
    Hvad er det der gør en diesel dårlig til småture, går den i stykker eller hvad?


  • #9   3. feb 2013 Og nej tak Knud, kigger ikke på Saab

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #10   3. feb 2013 En diesel soder til hvis den ikke får lov at køre sig varm.

    Der ud over, så er der forhøjet ejerafgift på den, som nemt kan æde den lille besparelsen i brændstof op, når i ikke skal køre længere.


  • #11   3. feb 2013 Det er ikke det økonomiske der bekymre mig mere om motoren kan holde til det. Hvis det er en 06 er det vel uden partikelfilter, hvad er det så der går i stykker ved småture ?

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #12   3. feb 2013 Populært kan man godt sige, at jo nyere dieselbilen er, jo større er risikoen for problemer med tilstopning af sod i såvel indsugning som udstødning. En dieselmotor udleder en række skadelige stoffer, som man prøver at fjerne med forskellige metoder.

    CO2 (kultveilte)
    Ved alle former for forbrænding dannes der CO2, og en dieselmotor såvel som en benzinmotor udleder ca. 14 %. - Co2 kan man ikke fjerne eller minimere ved tekniske løsninger, så eneste brugbare metode er at konstruere motorer der bruger mindre brændstof.

    CO (kulilte)
    En dieselmotor udleder kun ganske små mængder kulilte, som kan fjernes ved hjælp af en ureguleret katalysator.

    NOX (kvælstofilte)
    Det store problem var og er stadig at fjerne NOX fra udstødningen. Den mest almindelige metode til at fjerne NOX er en såkaldt EGR ventil (Exhaust Gas Recirkulation). Det er en ventil der kan sende noget af udstødningsgassen tilbage i indsugningen, hvorved forbrændingstemperaturen nedsættes og der dannes mindre NOX. Det har aldrig været gamle Rudolf Diesels mening, at man skulle sende affald ind i motoren igen, så der er forskellige tiltag på vej til at undgå EGR ventilen.

    Partikler
    Den helt store skurk er partikler. En dieselmotor har altid udledt partikler, ud, og nogle af os kan stadig huske de gamle lastbiler, der altid trak en røgfane efter sig. Ved hjælp af forbedrede indsprøjtningssystemer har man da også minimeret udledningen af partikler, men de er til gengæld blevet mindre og endnu farligere at indånde. Partikler fjernes ved hjælp af partikelfilter.

    Hvor kan der opstå tilsodning?

    1) EGR ventilen, som under dellast sørger for at motoren genbruger noget af udstødningsgassen, er en bevægelig del som kan gro fast i sodpartikler, især ved meget bykørsel. I voldsomme tilfælde kan hele indsugningssystemet stoppe fuldstændig til, så bilen slet ikke kan køre mere.
    Afhjælpning:
    Man kan tilsætte forskellige væsker til dieselolien, og man kan få effektive produkter til at sprøjte ind i indsugningen. Det sidste skal man absolut overlade til fagfolk.
    Det bedste man som bruger kan gøre, er simpelt hen at køre en god lang tur, hvor bilen for lov at arbejde, og hvis man ikke lige bor i nærheden af en motorvej, kan man køre en tur i et lavt gear så omdrejningstallet holdes højt.

    2) Katalysatoren stopper kun sjældent i en diesel, oftest på grund af ælde eller defekter i motoren.

    3) Partikelfilteret (PF) er til gengæld det ømme punkt, navnlig hvis man kører mange korte ture. Som navnet antyder, er der tale om et filter der opsamler partikler, og i løbet af nogle få hundrede kilometers kørsel er det fyldt op. Motorstyringen måler hele tiden trykket før og efter PF, og når tiden er inde til regenerering, sprøjtes der lidt brændstof ind i udstødningen, og temperaturen stiger i PF, så partiklerne antændes og afbrændes, og der efterlades kun en smule aske. Hvis man dagligt kun kører så korte ture, at regenereringen aldrig bliver færdig, ender det uvægerligt med tilstoppet PF. Det bedste råd er at køre en god lang tur f.eks. med en CV på krogen, så udstødningstemperaturen kan blive så høj som muligt. Hvis man mærker de mindste tegn på manglende trækkraft, kan det være en god ide at give sin dieselbil ”en gang klø”.

    Det blev lidt langt, men jeg håber det hjælper lidt på forståelsen.


  • #13   3. feb 2013 ingen biler har godt af småture...hvis feks. katalysator og resten af udstødningen ikke bliver gennemvarm, begynder den at ruste...meget...dette fordi vand er en af de ting der kommer ud af din udstødning...hvis udstødningen er gennemvarm, vil dette vand nemmere fordampe
    Diesel kan først betale sig, som knud siger, efter en del kilometer...den er som regel også længere tid om at blive varm.


  • #14   3. feb 2013 Henrik:

    Der er Opel elementer i den, men der er dæleme også meget andet:-). F-eks. har Saabs egne benzinmotorer kæde foran i stedet for en tandrem:-) - der er temmelig mange andre forskelle.

    Jeg har haft fire Opeler - kuns den ene var værd at samle på, men en ting har de alle haft fælles - fantastiske sæder - og det har Saab'en også:-)

    Søren L: held og lykke - det var bare en "opmærksomhedsgenerator"


  • #15   3. feb 2013 + Ved benzin er: Lavere grøn afgift, lavere service omkostninger, hurtigere varm, billigere i indkøb

    Hvis i kun kører 6 km hver vej giver det ikngen mening at købe en diesel når en Fabia benzin kan fåes til en væsentligt lavere pris og gøre jobbet bedre.



  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #16   3. feb 2013 For øvrigt behøver den ikke være uden partikelfilter, mange har fået dem eftermonteret, fordi at det er dyre i ejerafgift hvis den ikke er der.

Kommentér på:
Bil Valg ??

Annonce