{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.150 visninger | Oprettet:

Simonsen
Simonsen
Tilmeldt:
16. maj 2007
Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896

Klip i kortet {{forumTopicSubject}}

For 2½ år siden fik jeg et klip for køre overfor "gult". Der var gult, men blev stoppet af en farveblind betjent.

Her efterfølgende, har jeg taget kørekort til Lastbil, Hænger (lastbil) og MC.

Hvor mange klip har jeg så nu ? Bliver de slettet, når man opdatere sit kørekort. Så har man joh bevist at man kender reglerne, indtil flere gange.

Og sidst, hvor mange klip behøver jeg for at miste kortet igen. Er det 2, eller 3.

Bare nysgerrig ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klip i kortet
  • #1   25. jun 2013 du har 3 klip i alt, og de forsvinder først efter 3 år..

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #3   25. jun 2013 Gult = rødt! Så klippet er vel ganske velfortjent, ikke? smiley

    Dine klip følger dig- og hvad du evt. sidenhen erhverver, lastbil, hænger, mc mv. Så du har 1. klip - stadigvæk! Til gengæld kan du glæde dig over, at du om ganske få måneder er klip-fri. Dog vil jeg minde dig om, at gult stadigvæk ikke betyder grønt, så den færdselsregel findes endnu! smiley


  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #4   25. jun 2013 GTR - Der var gult, kørte ikke over stoplinien mens der var rødt. Derfor gult.
    Men gad ikke at kører den videre, da jeg regnede med at dommer og betjent spiller golf sammen.

    Men tænkte på at nye kort, er det 2 klip de første år.


  • #5   25. jun 2013 men det er jo stadig en vurderingssag, om han mente han kunne nå at bremse forsvarligt, for gult..

  • #6   25. jun 2013 Nej, det er kun når du er ung smiley


  • #7   25. jun 2013 Rettelse, det er ved førstegangserhvervelse..

  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #8   25. jun 2013 Dvs at efter som at jeg fik kørekort i 97' til bil. Så er det 3 klip på alle kort..

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #9   25. jun 2013 Samlet 3. klip - uagtet "hvilket kort" du samler dem op med! Som sagt har du ét klip nu. Hvis du f.eks. får 1. klip pga. noget "anhænger-stuff", så har du samlet 2. klip osv.

    Forøvrigt - læs lidt på Bekendtgørelsen om vejafmærkning: Lyssignaler
    § 54. - sidste sektion. Hertil kan du nærlæse Færdselsloven §26, • Stk. 7.

    ....eller med andre ord; Hvis du bare er 0,000000001 mm fra stoplinien eller det som kan beskrives som naturligt standsepunkt (hvis der ikke er stoplinie) og der vises gult - så er det at betragte som RØDT - og dermed udløses bøde + klip. Alt for mange flytter foden til speederen og ikke til bremsen, når lyset skifter til gult - og det må man ikke. Og det er jo reelt okay.... syns' det er super-træls med tværgående BMW 323i når jeg har grønt lys! smiley


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #10   25. jun 2013 PS: Er godt klar over, at færdselsloven siger, det kun er i de tilfælde, hvor en opbremsning kan medføre fare, at det kan være acceptabelt at fortsætte over for gult lys.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #11   25. jun 2013 Passerer du stoplinjen efter lyset er skiftet til gult, SKAL du kunne komme ud af krydset FØR der bliver rødt. Ellers er det at betragte som at køre over for rødt.

    I ca 6 mdr endnu, har du så 2 klip før du får en betinget frakendelse.


  • #12   25. jun 2013 Nu bor jeg på "landet" og her kører vi ikke over for gult, andet end hvis man kommer i god fart, men tager man til storbyen så har de en sport der hedder "hvor mange kan komme over for gult" så holder man i midten af et kryds og skal dreje, så kommer man næsten altid først over når de andre er begyndt at køre, fordi folk er nogle spasser til at forstå lyskryds.

  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #13   25. jun 2013 Men det var bare af nysgerrighed, har ikke gjort noget dumt...Igen.
    Kom bare til at læse et andet indlæg om klip, men tak drenge.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #14   25. jun 2013 Øhhh....hvad? Du skriver følgende: "Der var gult, men blev stoppet af en farveblind betjent"....

    Der var gult - your statement!
    Betjenten var farveblind - your statement!

    Når du skriver, at du førte MC'en overfor *GULT* - så er det at betragte som RØDT. Og hvordan kan betjenten så være farveblind?

    Kan vi ikke godt blive enige om, at det var/er utroligt dumt at køre overfor gult? smiley


  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #15   25. jun 2013 GTR - Nu er det ikke det, spørgsmålet drejede sig om.
    Var bare uenig i klippet, som jeg fik dengang.


  • Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 230
    #16   25. jun 2013 Jeg kørte overfor gult så sent som i dag. Kan ikke se hvorfor det skulle være dumt? Jeg var ikke til fare for nogen, sparede en masse tid, og var direkte medvirkende til og få afviklet trafikken hurtigere/mere effektivt.

  • #17   25. jun 2013 GTR - Gult betyder stop - hvis du kan nå det, forsvarligt.

  • #18   25. jun 2013 Så at køre over for gult, er bestemt ikke det samme som at køre overfor rødt.

  • #19   25. jun 2013 Thomas : Præcis - det er jo derfor man lærer det til teoriundervisning.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #20   25. jun 2013 At køre over for gult, og samtidigt ikke kunne nå ud af krydset på den anden side, inden det røde tændes - det er det samme som at køre over for rødt i lovens forstand.

    Problemet er at det er op til den enkelte politissemand at vurdere timingen og situationen...


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #21   25. jun 2013 Thomas og Emil... I burde måske snuppe en omgang teori igen, for I har begge misforstået "farven".... spol op... og læs lovgivningen én gang til! smiley

  • #22   25. jun 2013 Det kommer vi vidst ikke videre med..

    Forestil dig at du ser det skifter til gult, du vil bremse, men der ligger en lastbil bag dig. En lastbil kan ikke nå at stoppe, derfor bliver du smattet.. men hey - du fik ikke et klip i kortet..


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #23   25. jun 2013 En lastbil har tæt på samme bremselængde som du selv har - men hvis han kører for tæt på dig, vil der være en stor risiko for at du bliver smattet.

    Men er der en politimand til stedet som ser at du i den situation, vælger at køre over krydset - vil han være meget mere interesseret i at stoppe lastbilen for at køre for tæt på, end at stoppe dig for kørsel frem for rødt lys.

    Hvor ofte oplever du da det der?


  • #24   25. jun 2013 Hold nu k... En lastbil har tæt på samme bremselængde som en mc ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #25   25. jun 2013 Hvor har jeg skrevet det?

    Når jeg læser <i>"Her efterfølgende, har jeg taget kørekort til Lastbil, Hænger (lastbil) og MC."</i> - så synes jeg selv jeg kan konkludere at forseelsen skete i bil, da han kun fik bøde for kørsel frem for rødt lys, og ikke manglende MC kort.
    Ja ok - det kan også have været i bus, men jeg tager et vildt skud i tågen og gætter på bil..... smiley

    Og en lastbil har tæt på samme bremselængde som en bil.


  • #26   25. jun 2013 Du er da helt ved siden af..

    "Lastbilens bremser har en længere funktionstid end bilens.
    Dette betyder, at bilen skal kunne bremse indenfor 6 m. ved 30 km/t.
    Lastbilen 10 m. ved 30 km/t.

    Stiger farten til 90 km/t vil bilens bremselængde være på 54 m. og lastbilen 90 m.

    Nedenstående er taget fra undervisningsplanen til kategori C: Lastbil: Se www.politi.dk
    Bremsen har en funktionstid hvilket medfører en lidt forsinket bremsevirkning. Denne funktionstid er medregnet i bremselængderne som anført i afsnittet om kontrol af brem-ser under kørsel."


    Ergo skal både mc'er, biler, varevogne og alt andet, passe på tungere transport.


    At køre overfor gult, er ikke lig med rødt - hvis du ikke kan nå at bremse - forsvarligt.

    Jeg tror vi slutter her - inden der kommer påstande om forandring i vindmodstand ved gult lys.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #27   26. jun 2013 Næ du er vist selv lidt ved siden af... smiley

    Den regner vi lige på ud fra f.eks byzone hvor farten er 50km/t (14m/s) hvor lastbilen så vil stoppe på ca 16 meter og bilen ca 10 meter.

    Med ca 1½ sekunds reaktionstid, behøver lastbilen kun være ca 27 meter (14 x 1½ plus de 6 meters forskel) bagved før den kan nå at stoppe hvis du klodser bremserne i din bil.

    En hovedregel fra køreundervisningen siger "sikkerhedsafstand = det halve antal meter af det man kører i km/t" som ved 50 vil give 25 meter.

    Vi kender ikke situationen i alle detaljer, men vi er nødt til at konkludere at den pågældende betjent mente at 51m0n53n sagtens kunne have nået at standse i tide.

    Jeg har endnu til gode at se lastbiler køre særligt tæt op bagved noget i bytrafik, for det er de for langsomme til. Ja ok - måske lige kvindelige bilister, for de er UKRISTELIGT sløve til at komme ud af hullet....... smiley


  • #28   26. jun 2013 Jeg læste en alt for almindelig misforståelse!! smiley


    Det hedder KØRE FREM FOR smiley :)

    Man får aldri en bøde for at køre "over for" rødt smiley

    Det er farven på lampen i det øjeblik man overskrider stoplinien der afgør om man kører frem for rødt, gult eller grønt smiley


  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #29   26. jun 2013 Tror jeg fik svar på mit oprindelige spørgsmål ang. klippet.
    At jeg er uenig i at jeg fik det, er anden sag, som der er forskellige meninger om.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #30   26. jun 2013 Emil... jeg kan fremstille tæt på 700 millioner andre teoretiske setup'et som gør, at du må gøre brug af undtagelsen..... men kom nu lige ned i vandhøjde og ansku situationen sådan lidt fra normalen. Fakta er at mange tager den over for gult - jeg gør det nogle gange selv... og gult ER og BLIVER altså rødt! Den holdning som jeg tror du har er, at du fortæller dig selv så tilpas mange gange, at gult er okay smart-i-en-fart at du til sidst selv tror på, at det er fuldt lovligt - at du altid kan gøre brug af undtagelsen - og Jens Betjent altid har uret kombineret med manglende farvekendskab... og i selv samme sekund du får klippet & bøden, så går der mindre end 10 millisekunder førend du har oprettet et tude-kiks-indlæg på MCG, hvor du bevidst søger lidelsesfæller, som også tror på, at du gerne må tage den over for gult, fordi det har min Formel-1-kørelærer fortalt og og og og (skal lige have pusten)

    smiley


  • #31   26. jun 2013 Heh

  • Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 230
    #32   26. jun 2013 Jeg forsøger så vidt muligt og tilpasse farten således, at det er uforsvarligt og bremse for gult. På den måde kan man køre over lovligt, og få afviklet noget trafik.

  • Bjørn H
    Bjørn H Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 17
    #33   26. jun 2013 Hav ikke hovedet under armen, men på halsen. Thomas A, hvis du tilpasser din hastighed til at det er uforsvarligt at standse for gult, hvad pokker vil du så gøre hvis der kommer en på tværs over for rødt??? vil du ligge under din gravsten og sige at han kørte ulovligt og skal have et klip ???

  • Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 230
    #34   26. jun 2013 Haha, ja den havde jeg sku ikke lige overvejet. Det er nok godt nok jeg ikke færdes så meget i de større byer. Jeg har ikke tilstrækkelig med tålmodighed til trafik og lyskryds.

  • #35   26. jun 2013 Trådstarter... mon ikke Politiet ligger inde med valid info om dine "klippekort"?
    Der er fanme mange "eksperter" på div. internetfora.


  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #36   26. jun 2013 Henrik - Joh, spørgsmålet var også kun om hvor mange jeg evt har nu, eller havde til gode. Det ene klip jeg har, ved jeg alligevel forsvinder om et ½ år.

    Debatten om "gult", tog vist lidt en drejning.


  • #37   26. jun 2013 Sajmon altså. Almindelige biler og motorcykler har hydrauliske bremser der er fyldt med bremsevæske, og derfor ikke har nogen funktionsforsinkelse. Du træder på pedalen, og bremserne virker. Som regel er der noget forstærkning indbygget for at sænke pedaltrykket og noget elektronik til at få den til at bremse bedre end gennemsnitsbilisten kan.
    En lastbil har trykluftbremser hvor rørene på op mod 10 meters længde principielt er tomme, når bremserne ikke bruges. Derfor er der en forsinkelse fra man træder på pedalen og indtil luften når ud og påvirke bremsebakkerne. Første gang man kører en lastbil med trykluftbremser får man en forskrækkelse "Shit, lortet virker ikke", men det gør det ganske kort tid efter. Der er forskelige måder man søger at korte tiden ned, men forsinkelsen er der. Derfor er det en dum ide at stjæle chaufførens bremselængde ved at skifte ind i hans bane når der bliver rødt. I retten bliver chaufføren dømt for ikke at holde afstand, men hvilken glæde har man af det posthumt?

    Men det ER pisseirriterende med de, der lige smutter over, lige så irriterende som når vejmyndighederne ikke kan finde ud af noget så simpelt som grøn bølge.

    (link fjernet)
    Eleven skal have kendskab til følgende forhold vedrørende afprøvning af trykluftbremser: -Bremsen har en funktionstid hvilket medfører en lidt forsinket bremsevirkning


  • #38   27. jun 2013 Hmmm... At diskutere hvorvidt farven GUL = farven RØD virker løjerlig på mig.
    MEN i min verden ( og nogenlunde sådan husker jeg faktisk at jeg har lært det ) betyder GULT "STOP" og RØDT betyder "STOP-SÅ-FOR-SATAN"... ;0)
    Det er ALTID med megen opmærksomhed bagudrettet at jeg standser for GULT, da det bestemt ikke er ret mange af mine med traffikanter der er af den opfattelse, at det er en farve der skal standeses for.

    Jeg arbejder på forskellige tider af døgnet og når uret viser nat/meget tidlig morgen, tør jeg bestemt ikke at tage det for givet at jeg kan køre uhindret igennem et lyskryds i Aarhus, bare fordi jeg har GRØNT. Dertil har jeg oplevet lidt for mange "tæt-på" episoder.!

    Pas nu på derude og kør ordentligt - også for din egen skyld.! ;0)


  • #39   27. jun 2013 Hear-hear

  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #40   27. jun 2013 Peter K - Du har fat i det helt rigtige, kører selv lastbil i weekenden.
    Og f... hvor er jeg træt af at folk skal møve(er det et ord?) sig ind foran. Det kan godt være vi skal køre langsommere end busser og biler, men vi vejer også en del mere.
    Den jeg kører vejer 20-26t, så siger det småkage. Har flere ligeved og næsten, på samvittigheden.

    Mht til bremser, der bruger jeg altid motorbremsen + driftsbremsen. Men vores biler har heldigvis automatisk gearskifte, så det er kun bremsen man skal koncentrerer sig om, og trunterne på cykelstien.


  • #41   30. jun 2013 Kør over for rødt. Så er der ingen der er i tvivl om farven

Kommentér på:
Klip i kortet

Annonce