DEBAT: dødsulykken i Nordjylland DEBAT: dødsulykken i Nordjylland
ja selve ulykken er der kogt nok suppe på, så den vil jeg ikke gå i detaljer med:
http://ekstrabladet.dk/112/article2130517.ece
derimod tænker jeg, er det ikke uheldigt at bare den modkørende trafikkant kører for stærkt, så giver det carte blanche til at overtræde sin ubetinget vigepligt??
nu tænker jeg på os der køre motorcykel, hvis en bilist ignorere sin ubetinget vigepligt og køre ud foran os, er der så straffrihed hvis vi kører for stærk??
hvis MC køreren dør, er der jo kun en side af sagen, så vil alle jo bare påstå at MCen kørte for hurtigt, og dermed vil MC få skylden for ulykken selvom det var modparten der via sin handling forudsagde den.
jeg skal ikke spille hellig, jeg har da prøvet at køre 125 Km/t på landevej, dog går jeg meget op i at køre efter forholdene, så køre ikke konstant for stærkt, slet ikke.
jeg be'r om at lade være med at putte for mange følelser i det, nu hvor sagen indeholder døde børn, tænker mere om det fremover bliver retspraksis det her med vigepligten.
hvad er jeres mening om dette??
god weekend.
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.871
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
men hvis han har kørt 125km/t i et område med dårligt udsyn, fx et sving eller bakketop, og dermed UMULIGGØR det for kvinden at nå at se ham før det er for sent, så har han ikke kørt efter forholdene og skal dømmes for uagtsom mandedrab.
Men uanset udfaldet er dette dybt tragisk, og de største tabere er forældrene, mine tanker går til dem pga tabet af deres børn ;-(
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 240
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
I dette tilfælde synes jeg dommen for uagtsomt manddrab er i orden.
sep 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 81 Svar: 482
apr 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 171
Personligt holder jeg oftre indtil den kommende bil/MC har passeret...
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.189
Der skete en grim ulykke for nogle år siden - lidt syd for Kbh. tror jeg - hvor to MC'er kørte ind i en autocamper, der kørte ud for hajtænder.
Autocamperen blev frikendt for skyld, fordi retten mente at farten var så høj, at han kørte frem på en tom vej, og MC'erne kom på en måde så han ikke kunne have taget højde for dem.
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 42 Annoncer: 1 Emner: 171 Svar: 1.727
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 1.236
Nogen mennesker kortslutter helt oven i knolden når de sidder bag en computer.
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
feb 2011
Følger: 1 MC-er: 9 Emner: 7 Svar: 21
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 240
tråden er oprettet fordi jeg selv er lidt i tvivl om hvad jeg synes om det den her, jeg kan se det lidt fra begge sider, derfor var jeg nysgerrig på hvordan andre så på det, specielt i forholdt til det med at vigepligten er overtrådt kombineret med en modkørende med for høj hastighed = dødsulykke.
nu er en af de største fare for os MCister jo lige netop at folk ikke overholder deres vigepligt, så ville høre om der var udbredt konsensus om at hvis man kører for stærkt, så er man selv uden om det, og skal have skylden.
jeg er trafik-nørd, lever af mit kørekort som Erhvervschauffør, så er meget nysgerrig på trafikforhold, trafik moral, regler osv.
derfor min nysgerrighed.
god weekend.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
okt 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 297
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 51 MC-er: 24 Emner: 61 Svar: 3.940
Så selvom kvinden havde vigepligt, så havde hun ikke jordisk chance, når billisten "pludselig" dukkede op med høj fart.
okt 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 297
nov 2005
Følger: 2 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 148 Svar: 1.027
Normalt går jeg ind for et øje for et øje og tand for en tand, men i en sag hvor begge parter til dels er skyld i en ulykke, så mener jeg der skal tages hensyn til det.
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.310
og hvis dem bagved kan se det burde hun også havet set det.
han skal da have et par bøder fordi han har tilstået mobil telefon og fart.
skal hun straffes. der mener jeg at hun har fået den værst tænkelige straf. hun skal leve med det resten af sine dage.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
Ja hvis der ikke er sket noget dødsfald, er der næppe nogen der skal dømmes for uagtsomt mandsdrab...
feb 2011
Følger: 6 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 137
Iflg nordjyske så havde han kørt 40 km og skrevet og modtaget flere sms'er. Den sidste 4 minutter inden ulykken.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Hvis en køreprøveelev er oppe og holder ved ubetinget vigepligt i byen og venter på en, der er 100 m væk tja så dumper han sgu. Hvis nu den der er 100 m væk kører 180 og eleven ikke venter, ja så kører de sammen,
Nu har jeg sat sagen lidt på spidsen, men det her er faktisk noget der sker - det koger vel ned til at selv om de fleste unge mennesker har en reaktionstid på ca. 1/2 sekund og lidt ældre på ca. 1 sekund når de er forberedte, så ser det sgu noget anderledes ud i det daglige.
Her har næsten alle nærmere 2 sek. reaktionstid - og så skal de oven i købet reagere rigtigt.
Nej, hvis en MC-ist eller en billist i et område kører uforudsigeligt stærkt, ser jeg ikke nogen grund til at straffe nogen, der overskrider en eller anden vigepligt i forhold til den hurtigtkørende - sorry
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Citat:
"Jeg var lige sådan helt "stalker" agtigt inde og kigge på mandens facebook side. Hold da op hvor er folk sindssyge på internettet. Folk ønsker ham død og skriver ligefrem at de håber at det samme sker for hans børn.
Nogen mennesker kortslutter helt oven i knolden når de sidder bag en computer"
Kommentar: Det er så sandt som det er sagt, og det bliver i hvert fald ikke bedre, hvis man fastholder sin anonymitet. Jeg kan kun opfordre til, at man står ved hvem man er og dermed står ved, hvad man siger!
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 1.236
jul 2012
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 91
Men han benyttede IKKE sin telefon da ulykken skete!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
....det er da i sig selv skræmmende
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 621
Og det uanset om dem der kommer fra siderne af er en bil, MC eller tunet scooter mm. Er man i tvivl så bliv da for pokker holdende.... det gør jeg og har indtil videre undgået den slags uheld.
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 621
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
dec 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
I min optik er hun drejet ud for en fordi at hun mente at det kunne hun sagten lige nå selvom det måske ville være tæt på og ja oplever det selv ofte at folk kører ud for en fra enten en sidevej eller hvor de drejer midt i det hele så man snart kan frygte at man rammer dem.
125 km/t er for stærkt ja, men så stærkt går det heller ikke at det havde den store bedtydning i min optik ud fra hvordan jeg forstår hvordan det hele er gået.
"Havde han overholdt farten, havde han bevæget sig med 22m/sek i stedet for 35m/sek"
Han har dælme været tæt på hende da hun valgte at dreje ( et skud i tågen 100 meter) for at hun ikke ville nå at se at hun ikke når at krydse vejbanen hvilket stadig er for tæt selv med 80km/t.
Dette var alt for mig og blot skrevet som en stille og rolig holdning/mening
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 340
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg mener nok du stiller sagen på spidsen, men i princippet har du ret.
Du og jeg ved at alle, der har erhvervet et kørekort har hørt om reaktionstid, reaktionslængde og bremselængde, men hvor møde man dog mange, der slet ikke har fattet hvad de begreber i praksis betyder. Man tror at 50 m er meget og at 20 m er lidt. Man tror, at hvis man kører 110 i stedet for 100, så øges bremselængeden nok med 10 % - men nej, den øges med 20, men reaktionslængden øges også 10%, så det hele bider sig selv i halen.
Og så er en almindelig fodboldbane ca 100 m lang, og der er ikke 100 m mellem lygtepælene!
Det er mit håb at denne lille betragtning kan opfordre bare en enkelt, til at overveje hvad hastighed betyder:
Kører man 180 kmt skal man bruge noget der ligner 230 m - altså mere end 2 fodboldbaner- fra man opdager noget til man standser!!!
Og så skulle man gerne standse det rigtige sted - Det er vildt!
okt 2010
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Svar: 33
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Det er jo det, der gør det her svært. Her i landet har vi en usalig tendens til at koncentrere os om, hvis skyld det er når ulykker sker.
Det var meget mere interessant hvis vi ALLE accepterede at der begås fejl, og vi er ALLE ansvarlige for at disse IKKE fører til ulykker.
Der er dermed INGEN undskyldninger for ikke at tænke sig om.
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.568
1) Manden hverken talte i telefon eller sms'ede på ulykkestidspunktet, men havde gjort det flittigt indtil få minutter før det skete.
2) Det blev dokumenteret (med udagngspunkt i, at han havde kørt 125 km/t), at hvis han havde overholdt hastighedsgrænsen på 80 km/t, så ville afstanden mellem de to biler, da hun drejede, have været 60-70 m. Altså kan de ikke have ramt hinanden. Ydermere blev følgende faktor lagt på bordet: Så fremt de havde ramt hinanden alligevel, så ville nedbremsningen (inkl. reaktionstid) have nedbragt farten så meget inden sammenstødet, at børnene <b>uden tvivl</b> ville have overlevet.
<b>Konklusion</b>: Havde manden overhodt hastighedsgrænsen, ville børnene stadig have været i live idag.
3) Kvinden <b>er</b> sigtet for overtrædelse af sin ubetingede vigepligt, <b>men</b> i sager som denne, er det almindelig praksis at disse sigtelser frafaldes, af menneskelige hensyn.
Derfor blev han dømt. Ene og alene fordi at det var hans valg om at køre 125 km/t der kostede børnene livet.
Og som anklageren afsluttede: <b><i>Det er farten der dræber</i></b>
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 340
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.568
Deri er jeg helt enig med dig
feb 2011
Følger: 6 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 137
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Så længe man selv er en fart tosse, så syntes man hun har skylden... MÅSKE fordi det kunne have været en selv.
Når man er blevet en gammel nisse, og har erfaring VED man at farten dræber.
Ulykker sker, desto højere farten er, desto større er skaderne!
Jeg er ikke ung. Jeg eg er ikke gammel. jeg VED jeg kører for hurtigt, men gør det alligevel. for mig var den vigtigeste grund, til at sælge min MC, at jeg kørte for dumt, og NØD det.
da vi skulle skifte bil sidst, valgte jeg at købe en røvsyg famillie container, for at påvirke mig til at køre pænere!
kedelig vil folk sige, og de har sikkert ret. men jeg vil nødigt lande i ovenstående situation.... JO han skal dømmes. hans fart, er den direkte årsag, til at skaden bliver så omfattende. MEN der 100% sikkert 2 skyldige i denne situation. moderen har lige så meget skyld som ham.
uanset mine meninger, så er det bare en tragisk historie, og jeg er glad for at ingen af de involverede, er famillie af mig
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Vi har nok lidt tilbøjelighed til at køre stærkt, men med alderen lærer man (måske) at ingen er udødelige. Jeg ved i hvert fald, at jeg kun kører rigtig størkt, når jeg har vejen -nærmest så langt øjet rækker-for mig selv.
Er der nogen i nærheden kører jeg aldrig rigtig stærkt, og jeg ved altid, hvor jeg kan køre hen.
En anden rutinesag: reaktionstid - denne bliver lidt længere med årene, men til gengæld er man mere tilbøjelig til at reagere rigtigt pr. instinkt. Det er lige præcis det forsikringsselskaberne har opdaget.
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 240
jeg vil lige pointere at det nu ikke var så meget selve den konkrete ulykke som skulle diskuteres, men mere bruge den som et udgangspunkt for den teoretiske situation som opstår, og forhåbentlig kan vi alle sammen lære noget og blive bedre og sikre i trafikken.
som jeg har resoneret mig frem til for et godt stykke tid siden, så har jeg altid haft den opfattelse at farten ikke er en direkte årsag til ulykker, men kun en multiplikations faktor, hvorimod den udløsende faktor altid har været uopmærksomhed.
så har altid forsvaret overfor mig selv, at så længe man koncentrerer sig selv 100% så kan man godt køre lidt hurtigt, men at kører hurtigt og IKKE koncentrerer sig 100% er no-go. men egentlig påtager man sig vel også et større ansvar ved at køre for stærkt, idet andre trafikanter har kortere tid til at reagere på en. det ansvar må man vel være sig selv bevidst.
men på den anden sige, så at køre den lovlige hastighed fritager vel heller ikke en for at være opmærksom og koncentrer sig.
nogle gange synes det bedre at køre lidt hurtigt og 100% til stede og fuld koncentration
end at køre lovligt, eller lidt under og være fraværende og lulle sig ind i sig selv og glemme at man ikke er alene i trafikken.
en langsom eller bremsende trafikant er altid farlig idet de som regel skal til at lave en eller anden manøvre. de hurtige ved som regel hvor de skal hen.
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 340
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 240
John P:
det er faktisk en interessant vinkel det med, hvis det havde været en lastbil som modkørende havde kørt ind i,
men ville lastbilchaufføren så ikke have været det dumme svin, og havde modtaget dommen for uagtsom manddrab?
det er jo faktisk den fuldstændige samme situation bare med forskellige køretøjer, men sympatien skifter?
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Den der kører for stærkt bør vel også have lyttet - bare lidt.
Jeg håber da, at du er klar over at suser et barn på en cykel med defekte bremser tværs over en hovedvej, vil det gå godt 5 ud af 6 gange - af den simple årsag at der er mere vej uden biler end med. Det er nogenlunde samme odds som i russisk roulette - altså ikke Amalie-slagsen. Det kunne vi aldrig drømme om at spilee, og derfor passer folk på deres børn.
Det handler for ALLE parters vedkommende om at vurdere hvad der er anvendelig adfærd, og det er meget for høj hastighed tydeligvis ikke!
Pilen peger ikke bare mod kvinden her, der overskrider vigereglerne.
dec 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
Hvis nu det ikke var en normal personbil men derimod en politibil som kørte ind i siden på hende fordi at hun ikke overholdte vigepligten, er det så politiet der skal have den fulde dom?
Som tillægs info så er det ment sådan et at der er en del politi biler som kører forstærkt som kan være af forskellige grunde hvor de stadig ikke har udrykning ( dette kan i evt selv se i politistationen hvis i selv tror på at de overholder færdselsloven men syntes det er fair som sådan hvis de har lidt små travlt med at komme ud til en opgave og de kører jo rimelig efter forholdene men i min optik havde de også uden bagtanke kørte med samme hastighed som den dømte billist).
Faktum er at der er folk som kører forstærkt selvom det er ulovligt og nogle er fornuftige at gøre det med måde på lige strækninger med god oversigt men det kan stadig gå galt og ellers så er der stadig mange som ikke gør det med måde.
Alderen spiller faktisk ikke den store rolle eftersom at selv ældre mennesker kan køre for stærkt så som min egen far på 65 år men han ved stadig hvor speederen sidder og kender bla også andre.
Hvis man har det i bagtanke at der er folk som er uopmærksomme ( her ikke ment med høj fart) samt det at der er nogle som kører for stærkt, så koster det kun 1 sek mere lige at genvudere om man kan dreje af osv hvis nu han kører lidt stærkere.
Vi kan hurtigt blive enige om at højere fart= større skade men derfor behøver det ikke være= ulykke
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 340
Jeg forstår ikke helt din pointe med at have lyttet bedre efter i teoritimerne, så vidt jeg husker lærte man mere om at køre efter lovene end at bryde lovene, dette gælder også farten
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg er helt enig med dig i at manden "synderen" her er mærket for livet - både i andres og i egne øjne. Det ændrer jo ikke ved det faktum, at vi kan lære - lære at fart ER farlig. I MC-kredse er det jo mega almindeligt at anse fart for ufarlig (hvis det bare ikke var for alle de andre idioter).
Nu er det bare sådan, at der er andre derude, og disse andre har lige så mange fejl og mangler, som vi selv!!!!!
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.568
Her har vi nøjagtigt samme faktor, hvor motorcyklisten i mange tilfælde har haft al for meget fart på, er blevet fejlvurderet af bilisten - og så har bilisten drejet. Bum.
Her er udkommet bare omvendt - her er det fartgalningen der er offer for sin egen trang til fart. Men omvendt, så er det bilisten der STADIG står tiltalt for at have overtrådt sin ubetingede vigepligt og bliver dømt for det + eventuelt uagtsomt manddrab.
Denne domsfældelse kan jo rykke lidt ved fremtidige lignende sager om venstresvingsulykker med bil/MC.
Det er mest det er optager mig, ved dette uheld.
... (skåret ind til benet og frasorteret alt det tragiske der er fulgt i kølvandet)....
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Da jeg var ung, var det ikke så ualmindeligt at man accepterede - om end med lidt sure miner-at folk kørte en mindre bjørn hjem efter en glad aften.
Dette har over årene udviklet sig til en regulær nultolerance blandt dette lands borgere. Bevares, det skar sandelig endnu, men der tales ikke om det, og det er IKKE acceptabelt.
Den officielle konsekvens og intolerance har formentligt til formål at holdningspåvirke os alle - og det ser ud til at virke, selv om det er en lang proces.
jul 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 34
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 240
Thobias Jonas W
og hvis moren nu ikke havde drejet ud foran den modkørende...
og hvis nu bilen var løbet tør for benzin 10 km før ulykkesstedet..
og hvis nu de alle havde valgt at tage på macdonalds i stedet for at køre bil...
og hvis nu de var amish og kørte i hestevogn...
sådanne kommentar er ret værdiløse i en ordentlig og saglig debat.
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 340
okt 2010
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Svar: 33
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.352
Jeg tror, uden at skulle lyde frelst, at mange får en slags sjette sans, som får de røde lamper til at lyse i en situation som den her. Nogle gør det aldrig, og de optræder ofte i uheld.
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 13
Jeg kører somme tider selv for hurtigt, når der er frit udsyn, men er altid ekstremt opmærksom på vejens forløb og andre trafikanter.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg ved ikke om du har haft det i tankerne, men det er netop en af de haste hastigheders forbandelser: Mange tror at man kan køre maks overalt - og det KAN man ikke
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 13
Men det korte af det lange er jo, at man ALTID skal afpasse farten efter forholdene, og det ligger også i baghovedet på de fleste MC'ere. vi slår os jo, hvis vi kører ind i noget.
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.568
- Så må man jo nøjes med at køre de lovbefalede 80 km/t, hvis man ikke vil risikere en bøde.
<i>Men det korte af det lange er jo, at man ALTID skal afpasse farten efter forholdene</i>
- Enig, dog maks til den lovbefalede hastighedsgrænse.
Vi vil jo ikke have en bøde og bidrage unødigt til den slunkne statskasse, vel?
Kør aldrig stærkere end hvad du kan betale dig fra
okt 2009
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 4 Emner: 21 Svar: 101
Skylden? Ja, der var fejl fra begge sider tror jeg. Moren har nok betalt dyrt for sin fejl, og jeg er enig med manden som siger det er fair nok at han får skylden.
DEBAT: dødsulykken i Nordjylland