10.538 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

VVS, rør i tommer.... VVS, rør i tommer....

Der må være en VVSer her der kan redde min aften, inden jeg smadrer pc, iPad osv i arrigskab over ikke at kunne google mig til svaret...
Jeg er ved at fixe min kompressor, hvor alt er tommegevind. Skulle bruge en ny overtryksventil og målte gevindet, cirka 12,4 mm, fint det svarer jo cirka til 1/2".....Da jeg fandt en i tømmerhandelen, kunne jeg straks se, at det var alt for stort, så hjem og google det. 1/2" udv.rørgevind er åbenbart 20,4mm??? og 1/4" er 13 mm ??
Hvordan fanden hænger det sammen?? Er det diameteren på HULLET? Så hænger man jo på den samme godstykkelse??!!
1" rør er 33 mm, men 1" mejerirør er 25 mm??
Tommer er latterlige, oprindeligt taget som bredden af en tommelfinger, men de er jo forskellige! Blegfede englændere har mindre tomler end vi har osv...
Nogen der kan forklare det, og rede min aften ;-)??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  VVS, rør i tommer....
  • #2   24. jan 2014 Ved ikke om man må linke, men det har jo ikke noget med salg at gøre.

Men kig evt. her.
    http://danskvvslager.dk/stoerrelsesoversigt/

• #3   24. jan 2014 Det er forskel på om det er ydre eller indre diameter.
    På vandrør er det indre diameter, når det er opgivet i tommer.
    På kobberrør til kompressor er det ydre diameter.
    Tror jeg.

• #4   24. jan 2014 Men du svarer jo selv på dit spørgsmål, såvidt jeg kan se (altså 1/4"RG)

• #5   24. jan 2014 det kommer an på hvad rør type du taler og fitting osv. derfor du bliver total forvirret. mvh Køleteknikeren... ved ikke om det var fyldestgørende nok. Så vidt jeg lige husker er kølerørene udv. diameter opgivet i tommer hvilket svarer til det direkte overførte i mm. smiley

• #6   24. jan 2014 Så noget er i indre diameter, mens andet er ydre? Men hvad opgives i indre, og hvad i ydre? Jeg har fundet ud af, at jeg skal bruge en overgang fra 1/4 til 3/8, altså hvis jeg bruger tabellen for vandrør, men det er jo ikke vandrør?

Vil det så sige at f.eks sådan en overgang jeg skal bruge kan have forskellige angivelser, alt efter hvad den skal bruges til? Eller hvad? 1" er ikke bare 1"??

• #7   24. jan 2014 ja og forskellige stigning, det er nok noget kina gevind.... hehe kan godt forstå din frustration.
    Men du skriver jo sådan set selv det du skal bruge mester. Ja og noget opgives i udv. mål og andet er indv. og forskellige godstykkelser, sikken forvirring.

Rodede selv med en gammel kompressor hvor krumtap havde løsnet sig. til sidst endte det med skidtet havde brændt en vikling. Så jeg fandt mig en ny bette kompressor til 650 kroner på tilbud. smiley Der var jeg også v. at gå ud af mit gode skind... LOL

• #9   24. jan 2014 Gevindrør bliver målt i lysningen!
    Rør der er angivet i mm er så vidt jeg ved altid udvendig diameter.

• #11   25. jan 2014 Gevindet på ventilen er cirka 12,6 mm. Det passer nogenlunde med 1/4 rørgevind, men det passer jo også nogenlunde med 1/2 gevind! I tømmerhandlen fandt jeg en messing overgang hvor der stod 1/2" på. Den var til noget vandhane, men alt for stor, så det var altså rørgevind!

Min pointe er: hvis jeg skal bestille dimsen på nettet, og der står 1/2", hvordan ved jeg så om det er RG eller ej? Altså er den 12,5 mm eller 20,4??

• #12   25. jan 2014 Når det er gevind er det altid lysningen, så det er jo simpel nok hvis det står i " er det lysningen du skal regne med + godstykkelse. Så hvis dit gevind er 13 mm udvendig er det ikke 1/2 men 1/4 du skal bruge!

• #13   25. jan 2014 Mr Hovenbauer, vil det sige, at når man bruger tommer, er det altid på samme måde, lysning plus godstykkelse? Så et stykke gevind på cirka 12,5 mm vil altid være 1/4" og ALDRIG 1/2"?? På den der overtryksventil er der jo faktisk ingen lysning...., ihvertfald ikke en på 1/4"

• #14   26. jan 2014 Ventiler, overgange, osv kan du ikke regne med lysning men hvis udvendig gevind er omkring 13 er det 1/4"
    Men køb bare noget 1/4 luftfitting ved sanistål så passer det i den det tør jeg næsten godt love dig.

• #15   26. jan 2014 Ok, så er jeg med, tak for det!
    Men det system giver jo nærmest ingen mening! Jeg fandt lige en studs jeg havde købt til båden, der stod 1/4" på pakken, og gevindet er så omkring 13 mm. Studsen er af messing, og lysninger er 9 mm, dvs at man kalder det 1/4", altså godt 6 mm, men der er intet på den studs der kommer i nærheden af at være 1/4"!!
    Det metriske system er da bare 178 gange smartere og mere logisk!!

• #17   26. jan 2014 Jeg ville bare ønske at vi brugte samme måleenhed i hele verden smiley
    Metrisk er lettest for mig, men jeg skulle nok finde ud af tommer hvis det var det der blev besluttet ( ville også ønske at møntfoden var ens overalt )

Når det er sagt. Så er måleenheder og gevind str. for rør. Sort snak for alle ikke VVSere smiley
    Dette skyldes at man i den vandbårne verden har brug for rørets indv, mål for at beregne mængde, og eftersom der fondes forskellige godstykkelser, afhængig af hvor meget tryk der er i rørene, ender vi nogle gange med dimser som er meget svære at greje,
    Som udgangspunkt er rørgevind lavet udfra den ønskede lysning ( eks 1") + 2x max rørtykkelse (4,05mm) så her ender vi udv med en diameter på 33,7 ( 1"+tolerance +2x4,05)

Og så er der både cylindrisk og konisk gevind ( alm rør) som kan gøre det sværer at måle.....

Mvh Brian

Kommentér på:
VVS, rør i tommer....

Annonce