{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.071 visninger | Oprettet:

Jeg er lidt i 7 sind.... {{forumTopicSubject}}

Overvejer at skifte bil:

Har en Saab 93, 1,8T benzin fra 2005, den har ca 200000 på klokken. Kører perfekt.

Kan evt få en tilsvarende men 1,9 turbodiesel fra 2009 med ca. 125000 km på.

Jeg vil kunne opnå en årlig besparelse på ca. 8000 kr/år

men jeg skal ryste op med ca. 70000 i handel


Dieselmotoren har overliggende knast med tandrem(skiftes mellem 60 og 80000 km

Benzinmotoren har overliggende knast men med kæde - skal skifte mellem 400000 og 500000 km

Dieselbilen har ca. 30 HK mindre end den eksisterende, men den har nu også nok til mig:-)

Hvad tror I??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg er lidt i 7 sind....
  • #1   21. jun 2014 hvor langt kører du om året? for hvis du ikke kører mere end 20.000 kmt kan det ikke svare sig og købe en diesel bil...
    og hvis det er for at spare penge så tager det jo alligvel nogle år før de 70.000kr er tjent hjem...


  • #2   21. jun 2014 Personligt ville jeg beholde benzinen - men kommer vel an på hvor meget og hvilken "slags" ture du tar, når du bruger bilen..

  • #3   21. jun 2014 Dyret kører mellem 20 og 25000 om året, og den køere aldrig mindre end 50 km om dagen....men den kører ikke hver dag!!!

    Det der lokker er at dieselbilen har et automatisk programmerbart oliefyr, og så er den lidt nyere. Det er ikke i sig selv meningen at den skal give en egentlig besparelse, men denne kan jo hjælpe med en egentlig financiering!


  • #4   21. jun 2014 Du beholder den bensin raket !!!! Og det burde slet ikke være til diskussion.. Den kan du holde kørende for små små penge de næste 150000km..

  • #5   21. jun 2014 behold den du har, den køre og stater super, så ingen grund til at bruge 70000 kr, på noget du ikke kender, men ja tanken om ny vogn, er jo altid hyggelig.. hc

  • #6   21. jun 2014 HC. Sådan præcis har jeg det, Min eksisterende øse er nærmest den bedste bil jeg har ejet - ever!

  • #7   21. jun 2014 Stik den en Hirsch chip og nap en bane dag eller 2.. Det vil styrke kærligheds forholdet smiley 1.8t er en fantastisk maskine smiley

  • #8   21. jun 2014 Behold fortynder slæden, oliebrænderen kan pludseligt blive et dyrt bekendtskab. Du kan få pænt meget benzinfyr for 70.000,- hvis det er fordi du er træt af at skrabe den smule is om vinteren smiley

  • #9   21. jun 2014 Du kan bare få monteret et benzinfyr med fjernbetjening som er programerbart.
    Behold din benziner og dine penge.


  • #10   21. jun 2014 Smid da den benzin øse og få en rigtig dieselhakker som rigtige mænd har og rigtige mænd skraber ikke is i vinterens kulde.
    Min mening


  • #11   21. jun 2014 det med is klare vi med en forlænger ledning på føre sædet og en varme blæser, men bor jo også på landet, hvor bilen ikke bliver stjålet, fordi vinduet står på klem smiley
    hc


  • #12   21. jun 2014 Hader diesel ..og de dumme afgifter selvom man kører længere på literen..

    Det eneste gode ved diesel er det moment den har. ..Det lyder forfærdeligt..


  • #13   21. jun 2014 Jeg er glad for Diesel .

    Jeg har i fredags købt mig en MB. W 211 . i Turbo Diesel . der altid har kørt som privat bil.

    nøjjjjj den køre dejligt .

    smiley smiley


    mvh


  • #14   21. jun 2014 Min far kører en saab magen til din, købt ved 110000 km, den klarer mellem 14 og 16 på literen, og er hirsch chippet. Den har kørt 290.000 km nu og kører stadig perfekt. Ingen motordele skiftet. Udover en pakdåse til krumtapssvinghjulet. Så har den fået 4x støddæmpere, bremser, forfjedre, og nye øverste bærearme bag da de blev slidte i bøsningerne.

    Dieselmotoren er har ikke ry for at være særlig pålidelig. Det er en Fia tmotor, som også ligger i vectra og div fiat og alfaer. Svinghjul, kobling, dyser, pumper osv skiftes på dem som sliddele, og kan hurtig være en dyrt bekendtskab.. smiley

    Jeg ville helt sikkert også holde på benzineren.


  • #15   21. jun 2014 Køb en Toyota og spar på repationerne

  • #16   21. jun 2014 Det lyder da som om jeg bør holde ved den gamle og så køre i den til den falder fra hinanden - passer vist med at jeg ikke skal køre mere:-)

    Jeg kan også få den til at trisse mellem 17-18 km/l, men det er med meget let speederfod.

    Til gengæld er den meget sjældent under 12, og kører den rigtigt stærkt -eks fra Hanborg til Kbh og kun under 190 ved grænsen og betalingsanlægget ved broen, går den 9km/l - ret imponerende


  • #17   21. jun 2014 Hov jeg mener remskive svinghjulet, altså det der sidder ved multiremmen på motoren. Den anden kræver jo gearkassen af.. smiley

    Han har i øvrigt altid skiftet olie med original GM olie..

    Jeg synes også du skal beholde den, det er sateme en god og solid bil.


  • #18   21. jun 2014 Dieselmotorer er dyre at reparere på, når man hælder benzin i tanken....

  • #19   21. jun 2014 Tror desværre "igen" at folk svare uden at vide ret meget om det faktiske spørgsmål.... Er egentlig i tvivl om ikke jeg bortset fra Knud er den eneste der har kørt i de 2 modeller der er i spil smiley

    Men det er jo også meget lettere at lave det om til et rent bensin kontra diesel spørgsmål, og så råbe " gør som mig" smiley


  • #20   21. jun 2014 Haha Knud, hvis du skal have noget til at køre hurtigt, skulle du næsten have haft vores gamle.
    Vi havde den velkendte 2.4 L V6 i en audi A6. Den kørte altid mellem 9-10,5. Kørte du by lå den nok på 9 km/l. kørte du 200 på autobahn selv med mange nedbremserninger/accelerationer, kørte den 10 km/l. ..kørte du 130 lå den på 9.5. ..Mærkelig motor..





  • #21   21. jun 2014 Jeg kører diesel - ikke for at spare penge, for det er dyrere end benzin (med mit kørselsbehov), men for at få et moment det sparker r... Og så betaler jeg bare det som det koster ekstra - vi lever kun én gang smiley
    Hvis du ser udelukkende på økonomien, så skal du nok holde ved din benzinvogn, som flere andre også har skrevet.


  • #22   21. jun 2014 @ Brian S & Knud - Jeg har 2 diesel og 2 benzin biler og rigtig nok kun een SAAB, og så er den endda uden turbo smiley

    meeeen det betyder ikke at jeg ikke mener jeg kan blande mig i debatten og give ham min holdning til hans spørgsmål smiley

    Han har en bil han kender historikken på og i bund og grund er glad for.

    Han bliver tilbudt en bil, der rigtig nok er nyere, har kørt færre km, er med oliefyr, kører flere km/l og har mere moment, da det er en diesel. Det var fordelene og det grønne græs i naboens have - Desværre kan et bytte også resultere i mere negative ting:

    1: Et dieselfyr kræver service - og gerne hvert andet år, jeg vil vædde med dette ikke har fået service. Et nyt i en Benzineren koster under 15.000,- installeret og med timer.

    2: De årlige faster afgifter er betydeligt højere en diesel end for en benziner, specielt efter det særlige diesel tillæg blev hævet med 50% sidste år.

    3: De færreste biler kører i virkeligheden det samme som de lover på papirret - både benzin og diesel, dermed er den teoretiske besparelse mindre. Faktisk har FDM ændret deres anbefaling fra 20.000 km årligt tik mere end 30.000 km årligt for at diesel kan svare.

    4: Den "nye" bil har kørt kortere, men alligevel kun 75.000 km (3 års kørsel), men den har kørt mere end de magiske 100.000 km og med det nuværende kørselsbehov vil det sige den runder 200.000 km om ca 3 år. Det er ikke noget problem hvis man har haft bilen fra ny, har haft et godt kørselsmønster og vigtigst af alt har blændet egr systemet af fra nyt - Ellers kan en diesel bil meget hurtigt blive et dyrt bekendtskab. Dyser er en sliddel og skal skiftes ift kørselsmønster og kørte km. De er ikke gratis og er man uheldig sidder de fast i topstykket, så er det nyt topstykke og 4 dyser - Der rækker 30.000,- ikke langt. For så slet ikke at komme ind på turbo og indsugning der er lukket af sod fra EGR systemet....

    Havde bilen kørte MEGET kortere var sagen en anden. Havde der pludseligt været behov for at trække større campingvogn en tilladt med benzineren og man kunne bytte lige over var sagen en anden.
    Men som sagen er, ville jeg beholde fortynder mobilen og hvis pengene brænder i lommen :-b bruge dem på benzinfyr (har fyr i den ene diesel og det er HERLIGT!) en ekstra gang undervognsbehandling & polering og hvis det er fordi der mangler kræfter er der stadig penge tilbage til en grundig trimning fra eks hirsch smiley


  • #23   21. jun 2014 Jeg vil nu sige en Hirsch chippet saab sagtens kan måle sig med en oliebrænder hvad angår moment.. smiley
    Og så holder den nu bedre.

    Desuden hedder den som regl 1600 kg på krogen, det er heller ikke skidt af en benziner.


  • #24   21. jun 2014 Jens B: Det er ikke brændstoffet der skyldes momentet, men turboen.

  • #25   21. jun 2014 Jesper - tak for oplysningen - men det er jeg godt klar over smiley
    Men du skal finde en ret voldsom benzin med turbo for at få de mere end de 500 Nm jeg har i min diesel (med turbo...)


  • #26   21. jun 2014 Jens B: Så handler det om tuningsgraden. Og er det en 3,0TDi du har?
    VW gruppens 1,2TDi og 1,2TSi har samme moment.


  • #27   21. jun 2014 men hvordan fa'en kan du spare 8000,- om året ved at skifte fra benzin til diesel??????? behold dog din gamle benziner...., har selv diesel og det er da det dyreste skrammel...... næste gang vælger jeg benzin.....

  • #28   22. jun 2014 Lindy K:

    Regnestykket er såmænd simpelt nok: Km/l benzin og en benzinpris og km/l diesel og en dieselpris og et total kmtal, derfra forskel i afgift.

    Så er der nogle ubekendte som service - forsikring er uændret

    Så får jeg en min besparelse på 6.900 og en max-besparelse på 9100 middel 8000:-)

    Derefter spørger jeg i virkeligheden om service kan anses for værende ens.


  • #29   22. jun 2014 Forresten #20;

    Sådan en har jeg en gang haft, Kørte den ved konstant fart var det nærmest altid 8-10 km/l - også når den kørte rigtig stærkt. Fik den lidt gas med overhalinger og accelerationer, var det ingen sag at hjule den ned til 5-6 km/l

    Underligt kørejern!!!!!


  • #30   22. jun 2014 #18 det der har jeg aldrig hørt.

  • #31   22. jun 2014 # 30

    *host*


  • #32   22. jun 2014 Jesper, en 1,2 TDi og 1,2 TSi har måske samme moment, men vist ikke i nærheden af de mere end 500 Nm jeg har, så det er vist et dårligt eksempel. Ved helle ikke om benzineren har max moment ved samme lave omdrejningstal som dieselmotoren?
    Og ja, det er en 3,0 TDi jeg har.
    Men TSi'erne er bestemt et godt alternativ til diesel på de mindre motorer, Har selv været fristet til et købe en 2,0 TSi som nummer 2 bil smiley


  • #33   22. jun 2014 #18 og "30. jeg har engang hældt saltsyre i tanken på vores betonglitter . Det var ikke optimalt smiley

  • #34   22. jun 2014 Det Jesper hentyder til, o om fremkalder Rassers Hoste, var en gang, da jeg havde en Skoda Superb - det eneste den er på højde med min Saab, af alle dem jeg har haft. Det var en 170 HK CRI, og fyldte den med benzin, og kørte i den!!!!


    Den joke kostede 60000 - - så kan man lære det!!!!!


  • #35   22. jun 2014 Jens B: Nix, det var sådan set et godt eksempel på, at det er turboen der giver momentet, og ikke brændstoffet.

  • #36   26. jun 2014 Diesel er et lotteri uden vindere...

  • #37   26. jun 2014 Jeg tror det hele løser sig selv- sælger og jeg er slet ikke i samme verden!

  • #39   11. dec 2014 Du skal bare have din Saab Chip Tunet og med K&N brøler filter i motor rummet - så flyver du igennem Ølstykke...

Kommentér på:
Jeg er lidt i 7 sind....

Annonce