7.193 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 42 Svar

Sætte mere lys på bilen, hvordan er det nu? Sætte mere lys på bilen, hvordan er det nu?

Okay jeg har jo købt den der Mercedes 310 som nogle måske ved.
Nu har jeg så fået købt disse smukke lygter der skal sidde oppe på taget, så der kan komme noget lys.
Men hvordan er det nu det er?

Det er noget med et relæ, der skal sætte til, hvorfor skal der det?
Er det fordi en kontakt ville brænde sammen med alt det strøm der løber igennem?

skal lygterne forbindes i serie eller parallel?

Hvor tykke ledninger skal jeg bruge jeg tænker på at bruge 2,5².
Hilsen chr.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sætte mere lys på bilen, hvordan er det nu?
  • #1   13. okt 2014 her er de.

profilbillede
  • #2   13. okt 2014 jeg kan sagtens forklare dig det, men med dine spørgsmål tror jeg du vil være bedre tjent med at finde en der gider hjælpe dig, hvor i landet befinder du dig?
    Du skal helt korrekt bruge et relæ, og lamperne skal monteres parallelt.

• #3   13. okt 2014 Jeg er fra Kbh. Jeg er sikker på jeg kan finde ud af det, jeg vil bare være på den sikre Side.
    Med hensyn til kabeltykkelsen 2,5²mm nok? Der er jo alligevel et par meter fra batteriet og op til taget.

• #4   13. okt 2014 det bør det være, du skal finde ledningen der går til dine fjernlys lamper, dem skal du snupse styringen til dit relæ, relæet skal så trække strøm direkte fra battieret (gennem sikring) til dine lamper, der skal forbindes parallelt.

• #5   13. okt 2014 de skal da ned i kofangeren og sidde... ellers kan du jo ikke komme på drive in... smiley smiley

• #6   13. okt 2014 Okay, jeg havde egentlig tænkt mig at lave en ny kontakt til lygterne, men tak for svar. Jeg kører ud i en bådforretning og køber noget 2,5 kvadrat, et relæ, en sikring og en kontakt.

• #7   13. okt 2014 2,5 kvadrat er i underkanten hvis du vil sætte 4x 55W lamper til, det er alligevel noget der ligner 17A du skal trække.

Jeg ville gå op i 4 kvadrat for at være sikker.

Derudover, så har Biltema billigt ledning og stik til relæer samt switche, du kommer til at betale 2 - 4 gange mere for det hvis du køber det i en decideret bådforretning.

• #8   13. okt 2014 Thomas J, Biltema ligger over 100 km væk.
    ellers må jeg vente til den nye i Glostrup åbner. Men 4 kvadrat mm? Det kan godt være du har ret.

• #9   13. okt 2014 Du skal lave det sådan her:

profilbillede
  • #10   13. okt 2014 Ja, jeg tror bare at du kommer til at give for mange penge... Ellers kan det være jeg har noget fra Biltema liggende i Taastrup du kan få for kostprisen, kigger lige..

• #11   13. okt 2014 Ja det vil jeg også gøre. Jeg tror jeg jeg vil lave to kredsløb med hver sin kontakt og relæ. så kan jeg tænde 2x2 lygter.

• #12   13. okt 2014 Jeg har:

1 x 44-002 25 stk Fladstikbøsning
    1 x 35-3885 10m Sort 2,5mm2
    1 x 35-3883 10m Rød 2,5mm2
    1 x 35-6001 En obligatorisk sikringsholder.

Det ka du få for 114,50 som det koster i Biltema.. Alt er uåbnet...

Det kan du bruge hvis du laver det så du sætter 2 og 2 sammen. Dvs med 2 switche, 2 relæer osv..

• #13   13. okt 2014 Også skal du lige forberede dig på bøde + evt. synsindkaldelse hvis du sætter dem på taget....

Ned i kofanger også afbrydere på så de kan tændes 2 og 2 hver for sig

• #14   13. okt 2014 Hvorfor? Må der ikke være lygter på taget?

• #15   13. okt 2014 Hej
    Kiggede lige trafikstyrelsen, kan sgi heller ikke finde noget om at fjernlygter ikke må være monteret på taget.

• #16   13. okt 2014 Lygter må ikke være monteret over en vis højde normalt passende med bunden af frontruden

• #17   13. okt 2014 Jo men såvidt jeg kan se gælder det nærlyset og ikke ekstra fjernlygter.

http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_galdende.ashx

Afsnit 6.02.002

• #19   13. okt 2014 Okay tak for tilbudet alle sammen.
    Jeg har læst detailleforeskrifterne igennem.
    Det virker som om at arbejdslamper er en slags gråzone med hensyn til belysning. der står ikke så meget om dem andet end at de kun må kunne tændes når markeringslysene er tændt.

• #20   13. okt 2014 Nu siger du godt nok du har læst reglerne igennem .

Men var nede med en bil til syn i sidste uge som havde 4 ekstra fjern lygter monteret .

Da dumpede den da der kun er 4 fjern lygter som må lyse på samme tid .

?

• #21   13. okt 2014 Ja det er jo det jeg mener med gråzone med arbejdslys, kunne man i princippet ikke sige at det er arbejdslys man har? Der står ikke noget om hvordan arbejdslys skal være.

• #22   13. okt 2014 Iforhold til syn så ville jeg bare sætte en kontakt/afbryder ind så du kan slå 2 af lygterne fra.

Så du bare kan trykke på den når bilen skal synes .

Tror ikk hr betjent siger noget til det .

• #23   13. okt 2014 Altså en hemmelig kontakt? smiley

• #24   13. okt 2014 Ja en som slår 2 fra .

Så under "normal" kørsel så tænder alle 6 ved aktivering af bilens fjernlys.

Og når syns mand prøver tænder kun 4 .

Og du fortæller en røver om hvorfor de andre ikk virker .

• #25   13. okt 2014 Hvorfor ikke bare lave to seperate kontakter der tænder 2 ad gangen, og kalde det arbejdslys? Så slipper du for at lave noget "fusk" til syn eller skulle fortælle en røver..

Om du skal hive i den ene eller anden kontakt når du skal bruge fjernlys er vel ligemeget.

• #26   13. okt 2014 Sku da federe og mere gennemført af bare skubbe til fjernlys armen også virker det .

Istedet for af skulle føle man sidder i et jet fly og skal vippe/trykke på lysene kontakter .

Bare min holdning

• #27   13. okt 2014 Det fede er jo netop at have masser af kontakter over det hele til alt muligt.

• #28   13. okt 2014 Hehe hver sin lyster smiley

Så da smid en masser kontakter på,
    Om som før nævnt så sæt 1 kontakt pr 2 lygte smiley

Go arbejdslyst

• #29   13. okt 2014 Ja det vil jeg gøre. smiley
    Så er det bare det med om man kan definere arbejdslys som fire store Hella lygter der lyser FREM!

• #30   13. okt 2014 Eller kobel bilens eget fjernlys fra .....

• #31   13. okt 2014 jeg har 2 hella comet 200 xenon på min polo variant

kører uden probs

mit lys er koblet til fjernlyset

• #32   13. okt 2014 De her knapper bliver jo ikke brugt mere f.eks.

profilbillede
  • #33   14. okt 2014 Det skal køre over fjernlyset, så ville jeg sætte to kontakter til at afbryde, dvs hvis kontakterne er tændte, så tænder lygterne med fjernlyset, og et de slukket sker der ingenting. Hvis ikke det var lavet sådan så tænk når man møder en modkørende og hurtigt skal brænde ned skal tre kontakter vippes, det er dumt og ender med at man blænder folk i al for lang tid.. Folk er for øvrigt i forvejen idioter til at få blændet ned i tide smiley

• #34   14. okt 2014 Hej
    Skal man følge reglerne, SKAL det køre over fjernlyset og der SKAL monteres ekstra kontakter. Præcis som andreas foreslår.

• #35   14. okt 2014 Okay i har nok ret, Jeg tror sgu ikke jeg kan finde ud af at finde ledningen til det lange lys og trække den til ekstra lys. smiley

• #36   14. okt 2014 Jo da, om ikke andet kan du jo bare snuppe den ved de lygter der sidder der i forvejen.

• #37   14. okt 2014 nåh ja.

• Mads L
    Mads L Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 2
    #38   8. jan 2019 Jeg har to LED arbejdslys som jeg gerne vil have monteret som lang lys Er det ulovligt eller er det lovligt

• #39   8. jan 2019 Ulovligt, hvis ikke de er godkendt som fjernlygter.

• #40   8. jan 2019 #38
    6.02 Lygter til belysning

6.02.001 Generelle bestemmelser

-hvis din bil er nyere end 1/1-1998, skal lygterne være e-mærket og funktionsmærket >>R<< som fjernlyslygter.
    -Lygter i et lygtepar skal være ens

6.02.020 Bil

(2) Bil kan være forsynet med:
    a) Fire eller seks fjernlyslygter, der skal være tilsluttet således, at der højst
    kan tændes fire samtidig.
    (Før 01.05.77: Bil kan være forsynet med et lige antal fjernlyslygter.)

6.02.002 Fjernlyslygter

(1) Fjernlyslygte:
    a) Skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve.
    b) Skal være anbragt foran på køretøjet.
    c) Skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet.
    d) Skal have en lysstyrke på mindst 10.000 cd.
    (2) På køretøj med to eller flere fjernlyslygter må disse kun kunne tændes samtidigt
    eller parvis.
    (3) Ved nedblænding fra fjernlys til nærlys, skal alle fjernlyslygter slukke samtidigt.
    (4) Fjernlyslygter skal være tilsluttet kontrollampe ved førerpladsen.
    (Før 01.05.77: Gælder ikke.)
    (5) Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må ikke overstige
    430.000 cd.
    e- og E-godkendt fjernlyslygte er mærket med en referenceværdi for lysstyrken.
    Dette gælder dog ikke altid for lygter funktionsmærket »(C)R« (biluxlygter).
    Lysstyrken kan fastsættes ved at gange referenceværdien med 4.300.
    Grænsen på 430.000 cd svarer således til en samlet referenceværdi på 100.
    For lygte uden mærkning med referenceværdi (funktionsmærket »(C)R«) fastsættes
    referenceværdien til 10.
    (Før 01.05.77: Gælder ikke.)

• #41   12. jan 2019 Mener ikke fjernlygter kan kaldes arbejdslys, det skal være en lygte der spreder lyset lidt som en tågelygte.

• #42   12. jan 2019 Det er mere omvendt, at du ikk kan kalde arbejdslygter for fjernlygter smiley
    Der er ikke de store krav til de lygter du bruger til arbejdslygter, men det hænger nok sammen med at du ikke må tænde dem ude i trafikken, derfor hjælper det dig heller ikke så meget at de gerne må være monteret som arbejdslygter, hvis det er fordi du savner lys på vejen smiley

• Mads L
    Mads L Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 2
    #43   13. jan 2019 Ja jeg mangler nemlig lys på vejen

Kommentér på:
Sætte mere lys på bilen, hvordan er det nu?

Annonce