Download fra youtube - Lovlig/Ulovlig? Download fra youtube - Lovlig/Ulovlig?
Goddag.
Hvad er jeres meninger omkring dette emne? Der findes efterhånden en del tjenester der tilbyder dette.
Jeg er godt klar over at det ikke er lovligt at downloade musik osv. fra youtube, da det sandsynligvis er beskyttet af ophavsret, så det er ikke en del af spørgsmålet
Men jeg ser mange videoer omkring diverse tekniske emner osv, og jeg kunne godt tænke mig at downloade dem, for så at se dem når jeg ikke har internet til rådighed (er sømand, så har ikke brugbart internet til dette formål).
Her er det jo altså fabrikanten (som er en privatperson) af videoerne som lægger dem op til seerne.
Et specifikt eksempel er denne kanal: https://www.youtube.com/user/oxtoolco (som iøvrigt er en vanvittig god kanal for dem som er interesseret i maskinarbejde og værktøj)
Hvis det ikke er lovligt, hvem er det så der kan komme efter en? kan youtube, eller er det uploaderen af videoerne? Igen er det kun det specifikke eksempel jeg nævner jeg er interesseret i meninger omkring, og ikke det nyeste musik osv.
Håber nogle vil komme med deres meninger, så jeg eventuelt kan få noget klasse underholdning med til søs!
Hilsen Casper S.
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 254
Problemet kommer egentlig først hvis du lige skal vise det til en ven, og derfor uploader samme video på en anden kanal, eller webside.
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 4 Emner: 5 Svar: 182
Så er der fair-use og CC, som uploaderen også selv kan vælge.
Fair-use er det som regel når det er licenseret materiale, så har man lov til at klippe i videoen til brug i feks mashups, reviews og lign.
CC er den helt store lækre åbne løsning, du må gerne bruge hele videoen eller delelementer derfra, og genoploade, så længe du ikke tjener penge på det (i store tal) og så skal kunstner krediteres.
men til dit formål, download du bare.
(der hvor det er ulovligt er når materiale genuploades hvor man evt. kunne have en gevinst af det...om det er billede eller lydsiden. og naturligvis ting som ikke skulle have været distribueret den vej)
jul 2012
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 91
Med hensyn til hvem der skulle finde ud af det, troede jeg egentlig at det var ret nemt for folk at spore ens færden på nettet?
Download fra youtube - Lovlig/Ulovlig?